De titel zegt het al. Vanaf welke leeftijd lieten jullie je kind alleen buiten spelen? Mijn dochter van 5.5 begint er nu steeds meer om te vragen. Maar ik vind het nogal spannend. Ze wil voornamelijk op het schoolplein spelen. Dat is vlakbij ons. Ze moet een weg oversteken, maar die is erg rustig. Ze kijkt altijd erg goed met oversteken, dus dat vind ik het probleem niet. Meer dat ze straks met een onbekend iemand meegaat. Al zal de dat ook zo snel niet doen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat m'n bezwaar is. Het loslaten denk ik 😊
Mijn zoontje speelt sinds vorige zomer alleen buiten, hij was toen een paar maandjes 5. We spreken af waar hij gaat spelen en dat hij het komt zeggen als hij ergens anders heen wil.
Hier speelt ze vanaf ruim 4 jaar buiten de tuin, en dan eigenlijk alleen in het speeltuintje verderop, waar ze 1 rustige straat voor moet oversteken.
Vanaf 4 in de onze rustige doodlopende straat/woonerf. Maar dan heb ik er vrijwel overal zicht op en alleen als er andere kinderen zijn. Vanaf 7 uit de straat zonder toezicht, maar dan naar vriendjes of naar het speeltuinje/voetbalveldje om de hoek. Dan spreek ik wel af hoe laat ze terug moeten zijn, geen uren weg nog
hier vanaf 4,5jaar in de speeltuin pal voor ons huis. Ze moesten wel in het zicht van het huis blijven, en ik zat 95% van de tijd in de keuken zodat ik ze in de gaten kon houden. Vanaf 6,5jaar mogen ze wat verder binnen onze wijk. Naar een speeltuin 100m verderop waar ik geen direct toezicht op heb, of vriendjes ophalen enz. We wonen in een zeer kindvriendelijk wijk [ze hoeven in principe helemaal niet de straat op] en er is erg veel sociale controle.
Hier speelde mijn dochter vanaf 3 1/2 jaar buiten en mijn zoon vanaf 4 jaar. Maar dan alleen nog in de speeltuin die voor ons huis ligt. Ik kon ze dus altijd zien vanuit huis. Pas veel later mochten ze zonder dat ik ze kon zien buiten spelen. Maar wanneer dat was ben ik al kwijt
Hier vanaf 4 jaar mag hij alleen buiten spelen, maar we hebben recht voor ons huis een speeltuintje (pleintje). Hij mag overigens alleen in de speeltuin en verder niet. Er zijn ook genoeg kindjes van zijn leeftijd (of iets ouder) die ook buiten de speeltuin mogen, rondje om de wijk lopen etc... maar dat wil ik liever niet. Ik wil hem gewoon kunnen zien.
Mijn zoontje van 5,5 mag nog niet alleen buiten spelen. We wonen in een woonerf waar soms best nog hard door de straat wordt gescheurd en onze brandgang komt uit op de straat met daarachter een brede sloot. Er is momenteel geen speeltuin of trapveldje in de buurt helaas. Er spelen hier wel kinderen buiten, maar die zijn veelal ouder. Een gezin van een straat verder laat alle drie de kinderen zonder toezicht buiten spelen. Meisje van 3 zie ik dus wel eens naast de sloot staan of fietsen over straat, levensgevaarlijk en onverantwoord vind ik het. Aankomende zomer hoop ik dat mijn zoontje zijn a-diploma heeft gehaald en mag hij wel alleen naar buiten. We zijn nu al druk met leren oversteken etc....want mijn zoontje rent nog steeds zonder te kijken de weg over als hij is afgeleid door iets of iemand. Het hangt dus heel erg af van het type kind en hoe kindvriendelijk de wijk is😉