Wanhoop nabij; 3 en 7 jaar elke avond niet slapen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Picolientje, 5 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    #1 Picolientje, 5 jun 2017
    Laatst bewerkt: 5 jun 2017
    We zitten met handen in ons haar.

Élke avond is het drama met beide kinderen van 3 en 7. Niet willen slapen, bij hen moeten liggen, huilen als je het niet doet, talloze keren eruit komen, excuses verzinnen, op gevoel inspelen (dat ze verdrietig zijn om weet ik veel wat allemaal)

We hebben van alles geprobeerd, waaronder de kinderen een aantal maanden bij ons in bed, maar dit helpt niet. Ze willen alsnog dat ik erbij blijf liggen tot ze slapen. Dit gaat gewoon niet omdat dit zo 1,5 kan duren. Ze gaan half 8 naar bed. Daar begin ik niet meer aan. Eenmaal terug in hun eigen bed ging dit even goed, dus het heeft niets met de overgang naar eigen bed te maken.

Het kost ons enorm veel moeite om na een uur heen en weer lopen rustig te blijven. Mijn man heeft net alle knuffels gehaald voor straf. Iets waar ik niet achter sta, maar ik heb het nu zo gelaten omdat me dit niet het moment leek om daar wat van te zeggen ;)

Wel is het zo dat ze dit vaker doen als ik ook thuis ben, dan als ik er niet ben. Ik ben soms te makkelijk geweest tov mijn man, maar de laatste maanden ben ik veel strenger geworden hierin, maar zonder resultaat.
    De enige oplossing lijkt dat ik elke avond weg ben als ze naar bed moeten, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn..

Vooral mijn dochter van 7 doet moeilijk. Ze is een heel gevoelig meisje met ADD en vermoedelijk ook HB, dus daar zal het ongetwijfeld mee te maken hebben. Onze zoon van 3 doet haar dan natuurlijk na.

Wie heeft er tips?? Het wordt inmiddels zo vervelend dat ik er 's middags al tegenop zie.

**UPDATE**
    Ze liggen nu rustig omdat mijn man heeft gezegd dat ik met de hond ben gaan lopen.o_O

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Zijn ze moe? Of misschien al over hun slaap heen? (Mijn jongste dochter gaat om 19.00u naar bed en slaapt vaak binnen 5 minuten, de oudste gaat om 21.00u en kan ook dan nog een hele tijd wakker liggen, als we haar om 19.00u naar bed doen slaapt ze nooit voor 22.00u en gaat dan juist lopen 'spoken', omdat ze in bed na gaat denken/liggen malen ed.)

Heb je ze wel eens een periode laten huilen? (In de zin van als je er op reageert dan hebben ze hun zin en zullen ze het de volgende dag weer doen.)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Van de jongste kan het idd kopieergedrag zijn.
    Maar wat betreft de oudste: krijgt die voldoende rustmomenten over de dag?
    Mijn oudste heeft ook ADD en die slaapt over het algemeen juist heel veel. Maar over de dag en zeker voor het naar hed gaan moeten er bepaalde rustmomenten zijn omdat ze anders helemaal overloopt: wat er in resulteert dat ze dan niet in slaap kan komen.

Picolientje vindt dit leuk.
  4. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik snap dat het niet ideaal is, maar ik zou toch maar gewoon de hond gaan uitlaten terwijl je man de kinderen naar bed brengt.
    Toen mijn dochter kleiner was was het een tijdje dikke tranen als ze naar de opvang moest, we kwamen er bij toeval achter dat het stukken beter ging als ik er niet was als ze van huis ging. Dus toen ging ik maar boodschappen doen 's ochtends vroeg.

Picolientje vindt dit leuk.
  5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Of de kinderen samen laten slapen?

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het klinkt alsof de oudste op deze manier jouw aandacht en nabijheid zoekt.

Heb je geprobeerd om heel ruim tijd in te ruimen voor haar s avonds?
    Samen een half uur bij haar in bed lezen? En dan met een zaklamp onder de deken bijv? Om het speciaal te maken.
    En samen zo'n 'hoe waa je dag' boekje invullen waar ze al haar gevoelens kwijt kan?

Mijn 7jarigen gaan niet meer om half 8 slapen, ik merk dat het te vroeg is. Wel om half 8 naar bed en dan op eigen kamer lezen, schrijven, spelen tot ong half 9.

Kun je niet eerst de jongste naar bed brengen, eigen slaapritueel doorlopen.
    Dan een half uur later de oudste incl veel 1-op-1 tijd?

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Lastig, add en hooggevoelig zou je denken dat ze meer slaap nodig hebben maar hb dan heb je juist genoeg aan minder slaap.

Was ze altijd al een kind dat meer of minder slaap nodig heeft?
    Krijgt ze genoeg rustmomenten op een dag? Neemt ze die zelf of moet je haar er op wijzen?

Kan heel goed zijn dat ze te vroeg naar bed gaat. Ik zou komende week eerst de jongste naar bed brengen met zijn eigen bed ritueel en kan de oudste nog even beneden spelen/ dag doornemen/ samen spelletje om zo vast de rust te vinden. Daarna naar boven met de oudste en nog een verhaaltje en slapen.

Zal ook niet in een keer gaan maar je kan beide kinderen even 1 op 1 aandacht geven en dan hopelijk voldoende rust om te kunnen slapen.

Betreft de jongste slaapt die nog overdag? Anders slaap inkorten of weg laten. Onze uk is net 3 en als hij toch te moe is na hij naar de peuterspeelzaal is geweest mag hij maximaal een half uur slapen. Het liefste helemaal niet meer anders slaapt hij niet voor 8.
    (CB en peuterspeelzaal heeft vermoeden van Ontwikkelingsvoorsprong, heeft ook maar weinig slaap nodig)

8. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Echt laten huilen hebben we nooit gedaan, omdat ik niet wil dat ze huilend in slaap vallen. Mijn dochter heeft het al best moeilijk met zichzelf. En als ze het heeft 'afgeleerd' dan is het gevolg opgelost, maar het probleem wat we wellicht over het hoofd zien, niet. De vraag is ook steeds: is het aanstellerij of heeft ze me echt elke avond nodig.

Wbt te vroeg/te laat: ze ging altijd 19u naar bed, toen hebben we een tijdje half 8 geprobeerd, maar dat ging niet goed omdat het dan te laat was en dan werd ze juist druk. Terug naar 19u ging even goed, maar nu dus ook niet meer. Het schommelt nu tussen 19u en 1930

9. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Er zouden meer rustmoment moeten komen, dat zeker. Maar op een 1 of ander manier is het na het avondeten 3x knipperen en al bedtijd ;). Dan moet er nog gedoucht worden, verhaaltjes, allebei naar bed. Dan gaat die er weer uit, dan die weer etc etc.
    ADD heeft ze trouwens niet van een vreemde..dat heeft ze van mij, ik ben ook helemaal niet gestructureerd en ik weet dat daar nog evt winst te behalen valt.

Maar zodra ze in bed ligt, komt ze letterlijk 2 minuten later er al uit met de boodschap: ik kan niet slapen.
    We geven aan dat dat ook helemaal niet hoeft, ze mag tekenen, lezen etc. Maar ze moet wel in haar bed liggen/zitten. Maar misschien moeten we ook dat eens anders gaan doen. Dat ze nog even mag spelen in haar kamer bijvoorbeeld.

10. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Hebben we ook een aantal maanden gedaan. We hebben er zelfs een stapelbed voor gekocht, ook zonder resultaat..
    Ik móet erbij liggen, anders slaapt ze niet

11. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Dat is het ook. Ze hangt heel erg aan me.
    We hebben het 'Smoeltjesschrift' waarin ze kan schrijven hoe haar dag is geweest. Maar ook dat helpt niet. Zodra ze gaat liggen, gaat ze denken/malen. Als ik bij haar lig, gaat het inderdaad wel sneller, maar dan is de jongste er wel weer die alles onderbreekt en de boel weer op stelten zet.

We zouden wellicht het eten een stuk moeten vervroegen, dan kort douchen, dan de jongste naar bed terwijl zij even in haar kamertje speelt en dat ik dan haar naar bed breng met meer 1-op-1 tijd. Dan maar later naar bed, dan valt ze tenminste rustig in slaap ipv gestrest :(

Met later in slaap vallen merken we wel dat ze 's ochtends meer moeite heeft om wakker te worden.

12. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Ze heeft altijd veel slaap nodig gehad en ze toen ze heel jong was, ging het slapen perfect.
    Vanaf toen ze naar school ging is het moeilijker geworden. Eerst dachten we dat het te maken had met school (ze is ook gewisseld omdat het echt heel slecht ging). Na de schoolwisseling ging het even goed, maar na een aantal maanden is het weer raak.
    Ze maalt ook heel veel over school, alsnog. Hoewel het nu beter gaat, vinden de juffen haar nog moeilijk te begrijpen vanwege haar faalangst, veel bevestiging vragen etc.
    Dus ik heb het idee dat het alsnog niet helemaal lekker loopt op school. In vakanties gaat het slapen beter namelijk.
    Gisteren zei ze ook: mama, ik kan écht niet slapen, net als dat ik 286 * 372 niet zomaar kan uitrekenen! o_O Op deze manier drukt ze zich regelmatig uit..

De jongste slaapt niet meer overdag, die heeft eindeloze energie.

Wat jij als suggestie noemt gaan we maar proberen inderdaad. Eerst de jongste naar bed en dan de oudste. Die gaat dan maar een uurtje later.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Hier hebben het aantal rustmomenten iig zeker invloed op het slapengaan.
    En na het eten gaan we hier naar boven, eerst omkleden, soms douchen en tanden poetsen en dan speelt ze eerst op haar kamer. Even later zeggen we dat ze in haar bed moet en leest dan nog 20 minuten.

14. netmah

netmah Actief lid

12 nov 2015
    100
    6
    18
    Wat misschien kan helpen is het luisteren van rustige muziek bij het slapen gaan. Of muziek waar zij rustig van wordt. Of eventueel samen met haar wat ontspanningsoefening doen zodat haar hoofd rustig wordt. je kan ze eventueel wel tegelijk naar bed brengen en dan zeg je tegen je dochter dat zij eerst nog mag lezen of muziek luisteren en dat je zo nog even bij haar komt zitten.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Wat ontzettend vervelend, er kan zoveel omgaan in een klein hoofdje.
    Wat doen ze op school om haar te helpen met faalangst? Als ze nog geen plannen hebben misschien kunnen ze dan de interne begeleidster hulp vragen. Als ze trouwens zegt dat ze iets niet kan kun je zeggen NOG niet. Misschien heb je wat aan de faalangsladder

http://1.bp.blogspot.com/-CJMxAu2avaQ/UI2KybpRmyI/AAAAAAAAAEs/jRP1U718vIs/s1600/Faalangst+ladder.jpg

16. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wat wij elke avond doen, maakt niet uit hoe laat Q naar bed gaat anders gaat ze ook niet slapen, is een bladzijde voorlezen. Daarna leest zij een bladzijde voor en dan mag ze zelf nog verder lezen. Door het lezen maakt ze echt haar hoofd leeg en kan daarna rustig gaan slapen.

17. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.249
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Het klinkt alsof de kinderen bij je man veel structuur en duidelijkheid krijgen en bij jou niet. En dat het daarom bij jou zoveel meer drama is, ze proberen van alles uit en misschien verloopt het bedritueel door je eigen add elke dag anders en rommelig?
    Ik zou een hele duidelijke structuur gaan aanhouden, maak die visueel met foto's of pictogrammen voor jezelf en voor je kinderen. En daar houd je je aan, daar houd je man zich aan en dus zullen de kinderen merken dat bij beide ouders hetzelfde gaat. Als het werkt dat jij op een bepaald moment even niet zichtbaar aanwezig bent, prima dan ben jij een hele poos op de vaste moment standaard in de huiskamer en hebben je kinderen alleen met je man te maken.
    Duidelijkheid en structuur, standvastigheid daarin is essentieel voor je kinderen en blijkbaar ook wel beetje voor jezelf.

18. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn dochters zijn (prikkel)gevoelig en hebben beide moeite met in slaap vallen. De laatste tijd gaat het weer wat beter, vooral sinds we de bedtijden hebben verlaat.

Wat wij doen bij de oudste (8 jr):
    - douchen, tandenpoetsen, voorlezen, massage van voeten met lavendelolie en tegelijkertijd praten we over dingen, daarna ga ik naar beneden en mag zij nog op haar kamer kleuren, muziekje luisteren, lezen (maar dit doet ze niet graag) of spelen. Wij laten haar op de kamer achter rond 20:15-20:30 uur en ik weet van haar dat zij meestal om 21:15 uur pas gaat slapen. Op dagen dat het onrustig is geweest, dingen zijn gebeurd, spanningen zijn e.d. merk ik altijd meteen dat deze routine moeizamer gaat en ze aanhankelijker wordt. Het is dan zaak om te proberen achter te komen waar ze mee zit, waar haar hoofd vol van geworden is en hoe we dat eventueel weer kunnen oplossen. Dan knuffel ik (meer) met haar en praten we ook meer, geef ik haar overdag meer 'rustmomenten'. Recent bleek bijvoorbeeld het probleem te zijn dat ze een nieuwe plek in de klas had gekregen vlakbij een hele drukke jongen, die haar zo afleidde dat ze haar werkjes niet meer afkreeg (en dat vindt mijn perfectionistische dochter een groot drama ;)). Aangekaart bij juf samen met haar en jongen heeft een andere plek gekregen. En na een paar dagen ging het naar bed gaan weer aanzienlijk beter.

Wat wij doen bij de jongste (4 jr):
    - douchen, tandenpoetsen, voorlezen, slokje water drinken, plassen, knuffel uitkiezen, massage van voetjes met lavendelolie, liedje zingen en dan muziekje aan (zo'n trekkoord ding). Ik had altijd 19:30 uur als bedtijd in gedachten, maar ze kwam dan echt tig keer kleppen met allerlei smoesjes. Sinds ik 20:30 als streeftijd hanteer is ze zo weg en komt ze er zelden nog uit...

Bij beide dames moeten we echt de tijd nemen voor het avondritueel (dat echt in deze vaste volgorde gaat) en het heel rustig te houden, zodat ze ook innerlijk rustiger worden en zich beter kunnen overgeven aan de slaap.

19. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Wat bij onze dochter helpt is mee de hond uit laten voor het slapen gaan. en dan alleen met haar vader, dan komt de hele waterval aan gedachten eruit, zij heeft ADHD. zij slaapt wel een stuk later, maar dat hebben we los gelaten ,ze staat heel makkelijk op.
    De jongste zit ik bij en is in 5 min vertrokken

20. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    De afgelopen 2 nachten hebben we het anders gedaan.

Tegelijk douchen, dan mag de oudste spelen in haar kamer terwijl de jongste naar bed gaat, dat duurt een half uurtje. Dan met de oudste lezen, kletsen over de dag en vooral níet op de klok kijken :).
    Daarna mag ze kiezen wat ze zelf wil: even blijven lezen, tekenen..of meteen gaan slapen.
    Ze gaat dan niet meteen slapen, maar een half uurtje daarna wel, pas 20:30 21:00. sochtends wordt ze wel later, maar wel uitgerust wakker :)

Dus het gaat weer even goed zo.

Bedankt dames!

Caithy, amdaa en Sleepless vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina