speen afleren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vogelinnetje, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.228
    6.680
    113
    Damien is bijna 2 en ik vind dat ie dan wel van de speen af mag zijn. Hij heeft eigenlijk altijd alleen een speen gemoeten als hij bijv tandjespijn had, maar de laatste 2 maanden lijkt hij ineens verslaafd aan dat ding.

We doen nu al pogingen om hem van de speen af te krijgen. Cold turkey is voor ons heel lastig, omdat hij flink brult en dat gewoon 1,5 uur kan volhouden. Nu kunnen we dat eventueel zelf wel aan, maar hij moet 3 dagen in de week om half 7 weer op, dus ik heb liever dat hij dan vroeg gaat slapen. Anders vinden we geen mogelijkheid om het een aantal keer achter elkaar te proberen. Hij is nog te jong om echt goed te begrijpen dat hij geen speen meer mag en hij kan zelf ook nog niet vertellen wat er aan de hand is.

Maar toch wil ik van de speen af. Hebben jullie nog tips? Of moet ik gewoon over een half jaar nog een keer proberen?

2. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, zou ze liever kwijt zijn, maar vind dat toch ook weer zielig. Zeker als hij moe is, heeft hij zoveel aan zijn speen. Daar wordt hij dan echt rustig van.

Ik zit dus nog in dubio wanneer we het moeten gaan afleren. Nick is al wel wat ouder. Ik denk dat ik dan voor het weekend cold turkey zou gaan.

3. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Cold Turkey is gewoon de beste manier. Ik wil het hier ook gaan doen en zie er gigantisch tegenop. Maar langzaam afbouwen werkt denk ik niet, je geeft hierdoor ook gemengde signalen naar je kind. Ik ben van mening "het mag wel of het mag niet"

Suc6

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter had haar speen kapot gebeten, dus dat was gelijk einde speenverhaal hier. Ze is 2 avonden wat lastiger gaan slapen en daarna was het over. Nu slaapt ze prima zonder speen.

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.228
    6.680
    113
    Gisteren ging het met inslapen goed, maar 's nachts toch gaan brullen. Vanavond was het direct al brullen en dan ook goed hard. Zo overstuur dat hij was. Maar hij weet dat hij met huilen toch de speen krijgt. En ik weet het: dit is fout, maar ja, hij moet vroeg op he?

6. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    tim gebruikt zijn speen enkel in bed en wat mij betreft geeft hij het zelf aan dat hij hem niet meer hoeft. kapot = kapot en dan komt er geen nieuwe, maar die dingen zijn echt sterk jonge :p

7. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    Mijn dochtertje was ook verslaafd aan haar speen, liep er thuis de hele dag mee rond, kon zelfs goed praten met dat ding in haar mond, en nam hem mee in de auto tot we aan school waren, daar ging hij in de boekentas tot de school uit was, en dan ging hij weer in haar mond.
    Sinds 2 maand slaapt ze nu in een groot bed, en sindsdien moet ze van ons haar speen en haar knuffel in bed laten, en dat gaat prima. Ze heeft haar speen nu enkel nog nodig om te slapen, en dat mag ze van mij nog een tijdje zo houden.

8. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Begrijpelijk maar dan wacht er gewoon nog even mee of probeer het op dagen (weekend mss) dat hij niet vroeg op hoeft. Nu brult hij en krijgt uiteindelijk toch de speen. Je maakt het hiermee hem en ook vooral jezelf erg lastig.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Mijn oudste is bijna drie en gebruikt hem ook nog. In principe alleen bij slapen, als hij moe of chagerijnig is vraagt hij er wel gelijk om.
    Ik wil er ook mee gaan stoppen. In augustus zijn mijn man en ik beiden twee weken vrij, mischien dat dat een goed moment is.

10. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Met zn net 2jr vonden we het ook tijd om de speentjes weg te doen.

We hadden visite gekregen van een verre vriend, die eens in de 2 jaar uit het buitenland naar nederland komt. Dus ik dacht ik verzin voor mn zoon dat het 'de speentjesman' is. En een paar dagen van te voren aangegeven dat 'de speentjesman' komt en die komt de speentjes ophalen voor de baby's die zijn geboren en die moeten nu de speentjes krijgen, want Z is geen baby meer. Dat begreep hij heel goed.

Nadat die vriend dus hier was, het even uitgelegd aan hem en deze speelde het spelletje mee :D. Z gaf hem de envelop met alle speentjes, en hij kreeg een cadeau ervoor terug (die wij van te voren al mooi hadden ingepakt). De 'speentjesman gaf hem veel complimenten dat hij een grote jongen is nu en dat hij reuzetrots op Z is om de speentjes aan de babytjes te geven die het hard nodig hebben. Z deed het zo goed, en zo trots dat hij was en stralen dat hij deed met alle complimenten die hij kreeg.

En savonds helemaal niet moeilijk gedaan, ja in de nacht wat onrustig maar niet gehuild ofzo, en de volgende dagen nog veel gepraat over 'de speentjesman', want die heeft een grote indruk achtergelaten.

En sindsdien er nooit meer over gehoord.

11. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    wat leuk gevonden! :D

12. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Hier gewoon cold turkey gedaan, toen ie 16 mnd was ofzo. Hij beet zn laatste speen kapot en ik had geen ander in huis. We hadden wel naar de supermarkt kunnen racen maar ik koos ervoor om het dan maar meteen af te leren. Het was dus niet gepland, maar hij had ook nog niet de leeftijd dat ik hem erop kon voorbereiden ofzo. Hij heeft de eerste avond een paar uur gehuild en geschreeuwd om zn speentje, met korte tussenpauzes waarin ie in slaap viel, ik ben natuurlijk wel telkens naar hem toegegaan, heb hem niet zomaar aan zn lot overgelaten ofzo. De tweede avond was het nog een half uurtje jammeren en de derde avond had ie nergens meer last van.

Da's echt de beste manier hoor.. en ja dat ie dan vroeg op moet is jammer, maar dan heb je (of de oppas of het kdv) één dag een vervelend kind overdag, of hij moet misschien overdag een keertje extra slapen, da's toch ook wel te overzien?
    En anders vrijdagavond beginnen, dan heb je grote kans dat hij na het weekend alweer gewend is.

Leuk is het niet om je kind zo te horen huilen, maar het is wel voor hun eigen bestwil, je moet er even doorheen..

13. muis26

muis26 Fanatiek lid

hier zelfde probleem..... mijn zoontje is drie en heeft hem echt nog nodig als hij moe boos of verdrietig is........ en elke keer als we een poging doen hem af te leren wordt hij woest!!!

gelukkig heb ik een lieve schoonmoeder die altijd zegt.. joh maak je niet zo druk.. heb je ooit iemand van 30 met een speen zien lopen?

haha en dan denk ik weer, ach wat maakt het uit..

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier leek mij rond 2,5 de leeftijd om het af te leren omdat ik het dan goed uit kan leggen. Maar met dan net een broertje of een zusje is niet het goede moment en doorslapen doet ze ook meestal niet. Ze krijgt 'm enkel in bed en hebben afgesproken dat ze 'm maximaal tot haar 3e verjaardag mag.

15. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wij zijn er ook cold turkey mee gestopt, toen ie net 2 was geworden. We hebben een paar onrustige nachten gehad, maar we zijn blij van dat ding af te zijn! Toevallig vroeg ie er gisteren voor het eerst sinds 3 maanden weer eens naar ;), verder horen we hem er nooit meer over.

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.228
    6.680
    113
    Damien krijgt de speen al ruim een jaar alleen in bed. Overdag heeft ie hem echt niet nodig. Ik denk dat ik ook bij 2,5 jaar een nieuwe poging doe. Dan is het sinterklaas en dan kunnen we vast ook wel iets leuks verzinnen. Nu heeft uitleggen nog echt geen zin.

17. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Thanks! :D

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Of je bent bereid om te stoppen of je laat het nog even toe... Alleen in bed is het geen ramp hoor om nog een half jaartje door te gaan. Dan is je kindje wat ouder en snapt meer. Wij hebben de speen (alleen in bed vanaf 9 maanden) weggegooid toen zoon precies 2,5 jaar was en nooit gedoe gehad. Hij wist het, heeft 'm zelf weggegooid en dat was dan dat!

Je geeft nu heel dubbel signalen af, dat maakt het voor je kindje heel ingewikkeld.

19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.228
    6.680
    113
    Ik weet dat ik duidelijk moet zijn. We willen ervan af, we zijn daar duidelijk in als hij naar bed gaat, maar naar een uur huilen gaan we op de klok kijken en zijn dan bang dat ie die nacht te weinig slaap krijgt.

We hebben nu dit afgesproken: hij krijgt geen speen bij het welterusten zeggen. Gaat ie huilen, dan krijgt ie na 10-15 min de speen en dan vertellen we dat hij omdat hij zo groot wordt, binnenkort geen speen meer mag, maar nu nog even wel. Zo hopen we dat dit op d'n duur doordringt bij hem en dat dan het moment is aangebroken om de speen echt weg te doen. Wellicht in de kerstvakantie als ie 2,5 is.

20. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    ik denk niet dat dit gaat werken:) misschien is jou zoontje iets verder met begrijpen dan de mijne...maar mijn zoon zou dit niet snappen, ja hij zou snappen na een kwartier krijg ik toch wel de speen:)

hier cold turkey (net voor zijn verjaardag afgeleerd)...3 dagen duurde het...ik heb gezegd dat de speen kwijt is en dat mama niet weet waar deze is...ja hij heeft gehuild...maar heeft 3 dagen geduurd en niet meer nodig gehad. op dag 3 vroeg hij er niet meer naar zelfs.

wel gebruikte ik hem alleen voor in bed en nooit overdag. wel duurt het iets langer voor hij in slaapt valt...maar ja das niet zo erg...

Deel Deze Pagina