Zorgen over ontwikkeling dochter 1 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Wifey989, 29 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wifey989

Wifey989 Nieuw lid

29 sep 2021
    2
    3
    1
    Vrouw
    Hi Allemaal,

op veel fora lees ik zorgen van moeder dat hun kind alleen nog maar kan zitten of omrollen, maar het kruipen niet ontdekken. Of alleen maar omrollen en niet tijgeren. Enz.

Echter doet mijn dochter niets van dat alles. Zelfs omrollen niet. En ze is 1 jaar. Waar mijn pijnpunt in zit is dat zodra je haar zittend neerzet, ze zich kei hard strekt en achterover gooit. Op het aankleed kussen zet ik haar na het verschonen zittend neer, ze vliegt dan naar achteren en begint te huilen. Zitten op schoot vind ze wel leuk? Onze fysio zegt dat ze dat veel deed (strekken) als (huil)baby en dat strekken dus is blijven doen. Dat is wat ze geleerd heeft. Zitten lukt dus voor enkele seconden en dan vliegt madam achterover. Je kan haar op haar buik leggen, maar binnen No time ligt ze dan weer op haar rug. Ze rolt niet van rug naar buik. Ze ligt gewoon echt alleen maar op haar rug, zo bizar. Inmiddels heeft ze dus geleerd om dingen met haar voeten op te pakken en kan ze helikopteren op haar rug. Je legt haar op haar rug neer en 5 sec later is ze al een heel rondje op haar rug gedraaid.

hoewel best grappig, maakt de fysio zich na 3 maanden behandelen veel zorgen en heeft ons verwezen naar de kinderarts voor verder onderzoek.

toch zegt iets in mij dat het vanzelf wel komt en vraag ik me af of al die onderzoeken wel nodig zijn?

wat gaat er wel goed?
    AL het andere. Ik vind dat ik een heerlijk, makkelijk kind heb. Ze eet goed, ze slaapt goed, ze is bijna altijd goed gehumeurd, nooit eenkennig geweest en is lief voor iedereen die ze ontmoet.

ik zoek dus moeders met vergelijkbare ervaringen. Niet moeders waarvan kinderen dus al konden zitten of kruipen, met alle respect uiteraard, maar mijn dochter kan nog niets van dat alles op 1 jarige leeftijd.

ik hoor graag jullie reacties
    Groetjes!

2. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.314
    113
    Ik heb hier geen ervaring mee, ken wel mensen in mijn omgeving. Ik vroeg me af hoe andere kinderen in jullie familie zich ontwikkelden. Waren jij, je man of anderen ook laat?
    Mijn collega heeft 3 kinderen heeft die laat waren. Tot een jaar deden die niets en die liepen dus pas met 2,5 jaar. Bij de eerste maakte ze zich zorgen, bij de anderen niet meer.
    Als de fysio aangeeft zich zorgen te maken, zou ik iig naar de kinderarts gaan. Beter safe than sorry, lijkt me.
    En ben je al naar een osteopaat gegaan om te kijken of er niet iets geblokkeerd is ? Dat strekken lijkt mij een teken dat er iets niet lekker zit.

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Geen ervaring, maar ook ik dacht aan een behandeling bij een osteopaat.
    Of evt. reflexintegratietherapie.
    Heb even een link met een duidelijk artikel voor je opgezocht over die ri-therapie. Mogelijk vind je er herkenning in.
    https://babybusinessschool.nl/2020/07/22/overstrekken/

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou absoluut naar de kinderarts gaan.

Ikzelf heb twee zoons met een aangeboren afwijking, totaal andere problemen dan je dochter, en hoe eerder je erbij bent hoe beter.

Je kunt beter nu een onnodig consult bij de kinderarts hebben, dan over een jaar, in het geval dat je het dan wel zeker zou weten.

En, je begint met een eenvoudig gesprek en wat onderzoeken van het niveau consultatiebureau, maar dan uitgebreider. In overleg worden dan de mogelijke verdere onderzoeken pas bepaald.

5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik zou er toch ook wel naar laten kijken voor hetzelfde geld is het iets dat makkelijk te verhelpen is waardoor ze zich wel kan ontwikkelen.

6. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Onze dochter ontwikkelde zich op motorisch gebied ook niet. Bij haar bleek het (achteraf) zuurstoftekort rondom haar geboorte te zijn geweest. Heel goed dat jullie naar de kinderarts gaan. Ons werd toen gezegd dat er voordat ze twee is ontzettend veel winst te behalen valt met gerichte behandelingen. Hoe is haar fijne motoriek? ‘Kletst’ ze wel? Hoe gaat het met eten?

7. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Zeker wel naar de kinderarts gaan! Als ze nog zo weinig doet met 1 jaar, en er bij fysio ook weinig verbetering is, zou ik namelijk niet verwachten dat het uit zichzelf nog wel komt. Dat stukje motorische ontwikkeling werkt door op andere vlakken. Je ziet de wereld kruipend en staand bijvoorbeeld heel anders dan liggend.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Bij overtrekken kan ik me voorstellen dat het vroeger of misschien nu nog wel pijn heeft gedaan waardoor ze verkeerde spieren traint/gebruikt. Hier hele goede ervaringen met een osteopaat, zij kijken gericht naar blokkades en daardoor lukken soms dingen wel bij baby's en kinderen. En een kinderarts is denk ik ook een prima keuze om andere zaken uit te sluiten.

9. Wifey989

Wifey989 Nieuw lid

29 sep 2021
    2
    3
    1
    Vrouw
    Dankjewel voor de reacties. Afspraak bij kinderarts en osteopaat gemaakt!

hummeltje5, Loes23 en JupitR vinden dit leuk.
  10. Solipsist

Solipsist Lid

12 jan 2015
    51
    69
    18
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik met mijn zoontje een soortgelijke ervaring heb, het verhaal lijkt grotendeels overeen te komen Ik ben alleen bang dat de uitkomst hier iig, niet de ervaring is die je hoopte te lezen

Mijn zoontje is van 2016. Ook een heel makkelijk kind, goed slapen, goed eten, altijd vrolijk. Op zijn 1e verjaardag kon hij alleen zelfstandig omrollen en zich op zijn buik voorttrekken over de grond (het was achteraf niet eens klauteren te noemen, echt puur schuiven wat hij, denk ik, bij toeval had ontdekt). 2 of 3 weken na zijn verjaardag ging hij ineens staan, paar dagen later lopen (direct los) en zitten, waardoor hij in 1 klap weer bij was/misschien zelfs wel iets voor liep.

Op de peuterspeelzaal werd duidelijk dat hij erg verlegen was en niet voor zichzelf op kon komen. We zijn toen bij een fysio, ergo en logopedist geweest - bij allemaal goedgekeurd. Uiteindelijk bleek uit een andere test sprake te zijn van een verstandelijke beperking en waarschijnlijk een vorm van autisme.

Hij is nu 5 jaar en gaat helaas nog steeds naar een zorginstelling. Met zijn motoriek is opzich niets mis, hij leert dmv kopieren (daardoor kon hij bijv ook in 1x los lopen, maar tegelijk is hij links handig, maar kleurt met rechts omdat de juf dat zo voor heeft gedaan).

Nou ja, dit is maar 1 enkele ervaring en dat zegt helemaal niets Maar tegelijk zou ik de verwijzing naar de kinderarts met beide handen aangrijpen. De kinderarts heeft vaker met dit bijltje gehakt en als er niets is, sta je zo weer buiten (hou er qua ostheopaat rekening mee dat het gedrag van je dochter dus ook een verstandelijke oorzaak kan hebben ipv lichamelijke)

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dit is voor mij een alarmbel. Een professional die zich zorgen maakt, dat zou ik heel serieus nemen.

Mijn zoon was langzaam (niet helemaal zoals jouw kind) en ik heb heel lang gedacht, ach hij komt er wel op zijn tempo. Hoewel dat ook waar is en mijn kind niet verandert, bleek er wel een hoop aan de hand te zijn en dat hadden we veel eerder op het spoor kunnen komen als een professional wat eerder z'n mond had open getrokken. Met ook eerder passende begeleiding/behandeling (vergeet ook niet wachtlijsten! Bij ons zat er 10 mnd tussen trekken aan de bel 'er-klopt-iets-niet' en gerichte passende behandeling).

Veel succes!

Anouk2005 vindt dit leuk.
  12. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Onze dochter was ook laat
    Ze kon net voor haar eerste verjaardag rollen, zitten en kruipen. Staan en lopen kwam pas met 1,5 jaar

Ze was slechthorend dat wisten we een maand na haar geboorte. Maar ze bleek ook niet goed te kunnen zien. Waardoor ze de wereld om zich heen niet goed waarnam.

Heel goed dat je er naar laat kijken...

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit dus. Als de fysio aangeeft toch wat zorgen te hebben zou ik zeker naar de kinderarts gaan.
    Onze jongste liep ook erg achter in haar ontwikkeling maar daar heeft de fysio nooit zorgen over gehad en is ook allemaal goedgekomen.
    Ik hoop voor ts dat ze snel wat wijzer zal worden.

14. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Altijd even medisch dingen laten uitsluiten.
    Je zou ondertussen wel een osteopaat kunnen bezoeken. In de buurt van Utrecht ken ik een hele goede.

Deel Deze Pagina