zorgen over populatie school zoon.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Daantje57, 30 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Waarom gaan kinderen uit de wijk voor? is dat vanuit school of vanuit de overheid bepaald? Hier hebben we daar geen problemen mee. Geen wachtlijsten, we konden er binnen een week terecht. En ik blijf erbij dat het aan de school is hoe zwaar ze de nadruk op het geloof willen leggen. De ene school doet alles letterlijk volgens het boekje en de ander is wat losser. Ik denk dat je op een gegeven moment ook wel mee moet veranderen met de maatschappij. Ik ben bv dol op de huidige paus. Die man heeft echt grote stappen gemaakt in het moderniseren van het katholieke geloof. Als je niet meeveranderd, sterft het geloof.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.110
    3.883
    113
    Hier zitten er juist veel 'tokkies' op de katholieke basisscholen. Al is er ook een openbare basisschool in een achterstandswijk waar de kinderen zulke taal uitslaan. Op de Christelijke basisscholen zitten meer kakkers, hun taalgebruik is niet zo erg, maar er wordt best veel gepest.
    De openbare basisscholen verschillen onderling sterk, wat te maken heeft met de ligging, maar ook de onderwijsvisie.
    Ik zou het gewoon nog even aankijken. Misschien is het gewoon een handje vol ouders die zo praat en zijn die nogal 'aanwezig'. Valt dat gewoon op.
    Zijn het toch echt veel van die types en voel jij je daar niet fijn tussen, dan zou ik toch een andere school overwegen.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik weet niet door wie dat bepaald is, maar onze school is enorm gewild. Ze staan op de 2e plaats van beste scholen in ons stadje (1 tiende punt minder dan de pc school, bij mij op de hoek) Daarbij is het een nieuwe school, vorig jaar gebouwd.

ik ben ook niet tegen verandering op zichzelf, maar merk wel dat er problemen ontstaan tussen de school en de kerk/pastor ivm regelen van de communie/vormsel etc. En dan kunnen de ouders van niet katholieke kinderen wel zeggen dat dat allemaal wel buiten schooltijd kan gebeuren, want dat hoort niet op school thuis, dit wordt eigenlijk altijd op school gedaan, en dat is nu eenmaal wat een katholieke school doet.

overigens heb ik dus echt totaal niks met een paus, niet met de vorige en ook niet met die van nu. Dat hij er is om dingen geregeld te houden, prima, ik zie hem meer als 'manager van de kerk' en zeker niet als plaatsvervanger van Jezus op aarde ;)

4. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

Ja, ook die hebben recht op onderwijs. ;) Sorry, maar ik kan hier niet zo goed tegen. Jij vindt dus, vanwege je geloof, dat jouw kind meer recht heeft op een plekje bij een bepaalde school dan een kind uit een ongelovig milieu? Ik heb er geen woorden voor. Gelukkig gaat mijn dochter naar een openbare school, daar is iedereen welkom.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

ja, in feite wel. Vooral omdat er behalve een katholieke school er ook 2 openbare en 2 pc scholen zijn.

ik vind het niet raar dat de kinderen uit een bepaalde geloofsrichting op scholen met hetzelfde geloof zitten. Dat is wel bij meer scholen het geval, neem de gereformeerde en islamitische scholen.

het heeft niks met niet welkom te maken, maar met de manier waarop je als ouders en school op dezelfde manier wil opvoeden en in ons geval ook het feit dat er nu overvolle klassen zijn terwijl wij hier ook een school hebben met groepen die samengevoegd zijn omdat er zo weinig leerlingen op zitten (groep 1 en 2 hebben daar gezamenlijk 14 leerlingen bijv) in totaal zit op die school nog geen 50 leerlingen, terwijl dat dus een volledig schoolgebouw is. ik vind dat voor geen meter kloppen.

6. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38

Ik ben het helemaal met jou eens. Wat nou als wij alle kinderen gaan aanmeldden op de islamitische school en dan gaan zeuren dat er zoveel aan geloof gedaan word ? ik vind dit precies hetzelfde.

Mijn kinderen zitten op de OBS en hebben het proma naar hun zin, totaal geen problemen kwa andere normen en waarden van andere.
    Er word wel veel tijd aan besteed in de klas.
    Wij geloven niet, maar onze dochter is er wel in geintereseerd en krijgt ook genoeg mee door all verschillen die er bij haar in de klas zitten.

De cristelijke school even verderop barst uit zn voegen die van ons krimpt.

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Dit probleem zijn wij op de gewone openbare school ook tegenaan gelopen. In de kleuterklassen ging het prima, vanaf groep 3 merkten we aan onze dochter dat de aansluiting echt miste. Kinderen die al taal begonnen uit te slaan waar onze oren van klapperden, en waarbij de cultuur op school (ouders) was, dat daarop niet ingegrepen werd. Veel gepest ook op die school, met name als je afweek van de rest.
    We zijn toen overgestapt naar een school een eindje verderop, waar de samenstelling veel gemeleerder is en het gemiddelde niveau dus een stukje hoger ligt. Dat gaf direct qua onderwijs EN qua kinderen een veel betere aansluiting.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij hebben niet voor een 'hippe' gemengde school gekozen, maar gewoon voor een waar de kindjes die ze al van muziekles kent naartoe gaan.

Die gedachte dat kinderen uit allerlei verschillende milieu's gebroederlijk samen op gaan trekken als je ze maar samen in een klas zet, komt in de praktijk weinig van terecht.
    Buiten de klas scheiden de wegen zich weer meteen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het er ook mee eens en met mamabri. Als een school te groot dreigt te worden en moet gaan kiezen dan vind ik dat op scholen met een gelovige inslag de gelovige kinderen voorrang moeten hebben en dat dingen als een communie zeker op school geregeld moeten worden.

En dit zeg ik als ongelovige die zelf op een strenge maar fijne protestantse school heeft gezeten en waarvan de kinderen nu naar een openbare school gaan:p

10. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik weet niet waarom kinderen uit verschillende groepen niet met elkaar op kunnen trekken. Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat je dezelfde normen en waarden hebt. Dus net schelden, slaan etc. En voor ouders ook niet schelden en bijv niet roken in huis met kids erbij.

Morgen is er een soort bbq op school dus ik ben benieuwd welke ouders daar allemaal zijn.

Mijn zoon lijkt op dit moment het meeste op te trekken met het jongetje van de 'aso' moeder die haar kind een luie flikker noemde... Dat zegt natuurlijk niks over het kind... Maar wat als hij daar straks wil gaan spelen... Weet nog niet zo goed hoe ik daar op zal reageren

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.706
    10.548
    113
    Onze uk is nog jong maar straks gaat hij naar een katholieke school, zelf niet gelovig maar dit is de school wat tot nu toe bij ons past. De geloofsovertuiging staat niet meteen op de voorpagina van de school. Ze gaan daar naar de kerk op sommige momenten maar dat is vrijblijvend.

Over een jaar zullen we gaan kijken of het beeld dan nog klopt.

Misschien zou je in gesprek kunnen gaan met de leerkracht , misschien geruststellen/ uitleggen. Je hebt altijd kindjes/ouders waar je liever niet hebt waarje kindje mee speelt. Zie je al kindjes waar je zoontje mee zou kunnen spelen zonder zelf ongemakkelijk te voelen?

12. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ja die zie ik ook. Eigenlijk zitten er in zijn klas 2 jongens waar ik niet zo kapot van ben , of eigenlijk zijn het meer de ouders. .. en ik heb het idee dat hij daar juist mee samen wordt gezet door de juf. Dit omdat dit de enige ander groep 1 jongens zijn. De andere jongens zijn allemaal groep 2.. daar zitten normale en leuke ouders bij. Er zijn ook een paar leuke meisjes in groep 1 ... Maar ze trekken toch meer naar de jongens natuurlijk

13. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Mee eens! Op de katholieke school waar mijn zoontje zit wordt onder schooltijd ook geen aandacht meer besteed aan voorbereiding communie of vormsel. Er heeft dit jaar maar 1 kind vormsel gehad. En er is alleen een kerkdienst aan het begin en aan het eind van het jaar. Dat vind ik wel jammer. maar ik ben wel blij dat mijn zoontje in ieder geval leert wat kerst en Pasen echt inhouden, ipv alleen cadeautjes of eieren / paashaas....

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.040
    4.053
    113
    Want dat is wat ze leren op een openbare school?

Ik vind dat zo'n onzin, alsof ze op een openbare school niks leren over het geloof. Dezelfde onzin als dat sommigen beweren dat er op een christelijke school meer aandacht is voor normen en waarden. Op een openbare school worden god en jezus er niet bij gehaald maar verder gaat het over hetzelfde.
    Op een obs kun je kiezen tussen HVO en GVO. Dus als je wilt dat je kind wat meekrijgt kies je voor GVO en de rest doe je thuis (zoals het ook hoofdzakelijk hoort vind ik)

Maar goed, ik denk dus niet dat de populatie direct gelinkt is aan net zijn van openbaar of christelijk. Dat verschilt denk ik per regio, plaats en wijk.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dito hier, maar dan een protestantse school. En school 'met de bijbel' maar niet bijzonder streng.
    Wij zijn ook niet gelovig.

De oudste gaat nu naar groep 4. We zijn erg blij met onze keuze.

Deel Deze Pagina