Ik krijg een GUO

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Beeb87, Jan 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Omdat ik darmpatiënt ben word de 20 weken echo vervangen voor een GUO.
    Nou had ik een hork van een gyn en heeft mij dus niks uitgelegd!
    Toevallig zag ik op het briefje die ze schreef naar de assistente dat er een afspraak gemaakt moest worden voor een GUO.
    Tegen ons ze ze alleen dat ze de 20 weken echo over wilde nemen.

Nou kan ik niet zo bar veel vinden op internet over een GUO dus was benieuwd waar ze allemaal extra naar kijken tijdens het onderzoek?
    Lees alleen dat het gemiddeld 45-60 minuten duurt en dat ze organen extra bekijken en vruchtwater kunnen meten.
    Verder kom ik eigenlijk niet.

Iemand die me meer uitleg kan geven?

2. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

Jul 31, 2014
    4,944
    681
    113
    Een guo is veel uitgebreider dan een 20 weken echo (seo).Ze kijken in de organen in plaats van alleen van buiten.Anders even Googlen op 'geavanceerd ultra geluidsonderzoek'.

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Wij hebben ook een GUO gehad, omdat het om een ICSI kindje gaat.

De GUO wordt gedaan door een speciaal daarvoor opgeleide arts/echoscopist. Deze bekijkt alle organen en vooral het hart. Ook wordt het kindje aan alle kanten opgemeten.

Het stelt verder niet zoveel voor. Het is gewoon een lange echo.

4. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

In de organen?
    Dat is bijzonder :)

Ik ga kijken, dank je wel!

5. droombeebje

droombeebje Bekend lid

Jun 7, 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb diabetes en krijg dus ook een GUO. Het wordt ook wel medische 20 weken echo genoemd. In vorige zwangerschap heb ik het ook gehad. Ze doen dat meestal als er iets meer kans is op een afwijking oid. Bij diabetes zijn dat bijvoorbeeld afwijkingen aan hart, nieren en rug. Maar het is eigenlijk standaard als de moeder zelf wat 'mankeert'. Dus niet teveel zorgen over maken! Het duurt ongeveer een uur en is inderdaad veel uitgebreider en beter dan een normale 20 weken echo. Ze bekijken alles erg goed en beelden werden bij mij ook in het dossier gezet. Ook de gynaecoloog komt bij de belangrijke punten kijken. Ik heb gevraagd of ze ons bij het onderzoek wilde betrekken, zodat we zelf ook wisten waar ze op dat moment naar keken. Dat deden ze en vond ik ook fijn. En ik heb veel fotootjes gehad...dat is natuurlijk altijd leuk;)! Ik vind het alleen maar erg goed dat ze alles bij meer risico extra checken! Maar ik vind het ook wel weer spannend hoor!

Ik vind het trouwens niet netjes dat ze je niet op de hoogte hebben gebracht over wat het is en waarom ze het zo gaan doen. Daar heb je wel recht op!

6. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

Nov 15, 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik had ook een GUO ivm de schisis van mijn vriend. Werkelijk niets spannender dan een normale 20 weken echo en het duurt, als alles goed is, ook helemaal niet lang. Ze bekijken alles uitgebreid en er worden overal metingen van gedaan, echt niets om bang voor te zijn.

7. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Wij krijgen ook een GUO i.v.m. de "slechte" combinatietest (nekplooi van 3.8mm; chromosoomonderzoek was goed). Bij ons kijkt er niet alleen een professor, maar ook een een kinderarts én een kindercardioloog mee (een heel team dus). Bovendien wordt de GUO niet in het streekziekenhuis, maar in een universitair ziekenhuis gedaan.

De kindercardioloog is aanwezig omdat de verdikte nekplooi een aanwijzing kan zijn voor een hartafwijking. Het kan echter ook niets zijn en dat betekent dat de baby helemaal gezond is. Het komt er eigenlijk op neer dat ze iedere cm van je baby gaan bekijken en afspeuren om te zien of er reden is tot extra zorg.

Ik denk dat je er rustig vanuit kunt gaan dat een GUO wel (ruim) een uur kan duren. De SEO duurt gemiddeld 30/45 minuten.

8. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Bedankt voor de berichtjes!

Ik maak me er inderdaad niet meer zorgen om dan de SEO.
    Geeft me wel een fijn gevoel dat ze extra willen controleren uit voorzorg.
    Enige wat dus vraagtekens opriep was dat ik nergens uitleg over kreeg. Het is dat ik het op het briefje zag staan anders wist ik nu nog niet eens dat het gaat om een GUO!
    Erg slecht ja. Wil dan ook geen afspraak meer met deze gyn.

Ga ook zeker vragen of ze ons uitleg willen geven tijdens het onderzoek. Lijkt me ook fijn :)
    En veel foto's is altijd goed!!

Ben zo benieuwd hoe hard het dan weer gegroeid is.

9. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Ik heb nu twee keer een guo gehad in academisch ziekenhuis vanwege opname (eerste keer dreigende vroeggeboorte, tweede keer groeiachterstand). Het duurt wel lang maar het is super geruststellend als alles goed blijkt te zijn nadat ze alles uitgebreid hebben bekeken. Ik kreeg gisteren (29w6d) zelfs foto's in 3d mee. Super blij mee! Zij weten ook wel dat het spannend is en komen je graag tegemoet, zo is mijn ervaring in Maastricht.

10. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Dat is fijn om te lezen light!
    Was alles goed?

11. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Perfect! Alleen dus te klein en vertoont soms dipjes op ctg bij harde buiken (daarom opgenomen, ze zijn heel perfectionistisch). Maar geen afwijkingen en doorbloedingen allemaal goed.

12. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Dat is heel fijn!
    Gelukkig word je goed in de gaten gehouden.
    Hopelijk geen harde buiken meer.

13. Unexplainable

Unexplainable Actief lid

Nov 15, 2014
    224
    16
    18
    Female
    Ja, toch? Mijn vriend heeft ook een schisis en wij krijgen een reguliere 20w echo. Zit ook nog verschil in dus.

14. LoveP

LoveP Actief lid

Jan 22, 2014
    196
    71
    28
    NULL
    NULL
    @ unexplainable: ik heb zelf een schichis gehad. Wij kregen zelf de keuze of we een SEO of GUO wilden laten doen. Bij onze eerste een GUO gehad en deze zwangerschap de keuze gemaakt voor een SEO. Ze kunnen overigens een gehemelte schichis niet eens altijd duidelijk zien tijdens beide echo's'!

15. Springday

Springday Fanatiek lid

May 20, 2014
    1,409
    0
    36
    Een GUO hoeft echt geen uur te duren. Ik heb 2 x een GUO gehad, bij deze zwangerschap en die van mijn tweede zoontje omdat onze dochter een ernstige hartafwijking had. Beide keren stond ik na een half uur weer buiten en alles was grondig gecheckt. Ik vind he qua beleving niet anders dan een gewone SEO.

Share This Page