ouderschapsverlof

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by madchen30, Nov 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. madchen30

madchen30 Actief lid

May 18, 2008
    282
    0
    16
    hallo
    wie weet dit

ik hbe oudershcapsverlof in delen opgenomen
    nu staat er bij ons in de cao dat als je binnen 6 mnd na het ouderschapsverlof stopt je de vergoeding die je hiervoor hebt gekregen moet terugbetalen.

nu is mijn vraag. moet ik alles terugbetalen of alleen het ouderschapsverlof van de laatste periode vanaf september t/m december als in in feb stop met werken?

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Welke vergoeding? Dat is wat anders dan de ouderschapsverlofkorting die je vanuit de wet krijgt. Waar jij het over hebt, is denk ik iets van je werkgever zelf?

3. madchen30

madchen30 Actief lid

May 18, 2008
    282
    0
    16
    ja klopt ik krijg van mijn werkgever 50% van mijn uren betaald..

4. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Hoe heb je het verdeeld?
    Begon 1 september ook een nieuw deel?

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Zwangerschapsverlof mag je niet in delen opnemen dus ik weet het eigenlijk niet. Maar als je iets terug zou moeten betalen zal dat alleen een werkgeversgedeelte zijn. Heb je van je werkgever een deel van je loon doorbetaald gekregen? Als dat zo is zal dat om het gehele bedrag gaan.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ah... dan weet ik het niet... Kun je de exacte tekst hier neerzetten?

7. madchen30

madchen30 Actief lid

May 18, 2008
    282
    0
    16
    het gaat ook over ouderschapsverlof niet over zwangerschapsverlof

ik heb het in 3 gedeeltes opgenomen
    deel 1 juli t/m dec 2010
    deel 2 dec 2010- aug 2011
    deel 3 aug 2011 - dec 2011

als ik in feb 2012 stop met werken moet ik dan alles terugbetalen of alleen deel 3 ( in verband met de 6 maanden)

overigens is deel 1 en deel 2 voor kind 1 en de laatste 2 weken voor kind 2) en deel 3 voor kind 2.

die laatste 6 maanden is te overzien, maar als ik alles terugmoet betalen is het wel erg veel in 1 keer

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,258
    6,155
    113
    Ik heb geen ervaring hiermee, maar dit is wat mij logisch lijkt:
    als je niet weer je volledige aantal uren tussendoor hebt gewerkt, lijkt mij dat je het helemaal moet terugbetalen. Anders is het een mooie oplossing om onder het terugbetalen uit te komen (bijv de laatste periode als 1 maand opnemen).

Maar ik zou als ik jou was met je baas/ p&o hierover praten.

9. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Ik moet zelfs een jaar blijven nadat mijn verlof is afgelopen anders moet ik alles terugbetalen. Ik denk dus dat voor jou geldt dat als je binnen 6 maand stopt nadat je laatste deel van je verlof is opgenomen, je alles moet terugbetalen. Volgens mij maakt het in delen niet uit. Maar het kan voor iedere CAO weer anders zijn. Dus morgen even een mailtje naar HRM :).

10. madchen30

madchen30 Actief lid

May 18, 2008
    282
    0
    16
    vind het heel lastig
    heb voor elk deel een nieuwe overenkomst gehad en getekend de periode 1 en 2 zijn niet doorlopend geweest zat namelijk een week tussen.

dus die zijn niet aansluitend en hoef ik dus iig lijkt mij het 1e deel niet terug te betalen.

deel 2 en 3 zijn wel op elkaar aansluitend, maar aparte overeenkomsten

tja lastig morgen maar p&o bellen
    Indien de arbeidsovereenkomst binnen 6 maanden na het einde van het ouderschapsverlof op verzoek van de werknemer wordt beƫindigd, dient de werknemer het doorbetaalde salaris over het ontvangen ouderschapsverlof aan de werkgever terug te betalen, tenzij de werknemer ontslag neemt nadat de werkgever het verzoek van de werknemer heeft geweigerd om de arbeidsduur aan te passen aan de arbeidsduur tijdens het ouderschapsverlof.
    4is de officiele tekst

11. Mon

Mon Fanatiek lid

Jul 6, 2011
    1,135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij moet je terugbetalen over het volle verlof dat je hebt opgenomen. Anders zou het wel heel makkelijk zijn om onder delen van je terugbetaalverplichting uit te komen (steeds in delen opnemen met een week ertussen).

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Toch lijkt het me logisch dat daar een andere regeling voor is. Stel dat je de helft van je OV opneemt als de baby geboren is en de andere helft 5 jaar later en je stopt daarna met werken, zou je het eerste deel ook nog terug moeten betalen... Dat lijkt me wel vreemd, aangezien dat dan al 5 jaar geleden is.

Maar dat is mijn gevoel, ik heb nog nooit ergens iets gelezen over hoe het zit met terug betalen als je je OV in delen opneemt. En ik heb er heel veel over gelezen.. ;)

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,258
    6,155
    113
    Als je in die 5 jaar gewoon daar in dienst bent gebleven is er waarschijnlijk ook niks aan de hand. Dus dan heb je dat deel terugbetaald door daar te blijven werken.

Share This Page