via cursus aug/sept

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Herma, 1 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    HOI dames, heb vorige week een brief gekregen met rekening voor de via cursus. Die zal in aug/sept beginnen. Is toch nog snel gegaan gelukkig. Hoe blij kun je zijn met zo'n rekening hihi. Nog meer hier die ook dan beginnen?

Groetjes Herma

2. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    gefeliciteerd hoor!!

veel succes bij de bijeenkomsten. oh ja en wacht maar straks bij het gezinsonderzoek dan ben je ineens blij met post van justitie :D

grtjs
    mama1977

3. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    Hihi ja dat zal wel, ieder bericht dat je krijgt is er weer een stap verder.

Groetjes Hema

4. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Veel succes in het traject!

5. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Hoe lang duurde het bij jullie?

Als je de aanvraag hebt ingestuurd, na hoe lang krijg je dan bericht of je wordt toegelaten tot de procedure?
    Hoe lang duurt t daarna voordat je de VIA bijeenkomsten hebt?

Groetjes,
    Hypo

6. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    bka nummer hadden we vrij snel na aanvraag april 2007. daarna vanwege de zwangerschap moeten wachten tot uk een jaar was om verder te kunnen. VIA gehad in september/oktober 2009. gezinsonderzoek januari 2010 en inmiddels ligt ons gezinsrapport bij Kind & Toekomst die afgelopen maandag hebben gebeld dat we dit jaar niet meer op een intake hoeven te rekenen, we mogen over 3 maanden terugbellen hoe het verder loopt:(

wat ik in het jaarverslag van de SAV heb gelezen is dat het aantal deelnemers aan de VIA afneemt en dus ook de wachttijd. was bij ons ook al te merken eigenlijk VIA in december 2009 en die is naar voren geschoven naar september (scheelt toch weer 3 mnd)

7. Trees

Trees Niet meer actief

Eind augustus aanvraag opgestuurd, september BKA nummer ontvangen en in januari kregen we bericht dat we konden starten met de VIA bijeenkomst van juni. Sneller dan verwacht, maar ivm zwangerschap hebben we ons direct na het bericht van de bijeenkomst uitgeschreven.

8. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    In sept 2009 aangemeld, een week later het bka nummer ontvangen. In maart een brief en rekening voor de cursus. In juli /aug mogen we naar de cursus.

9. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    BKA nummer ontvang je toch aardig snel dus. Ik begrijp dat t dus afwachten is hoe lang t daarna duurt. Weten jullie of je ook met de VIA-cursus moet wachten ivm zwangerschap? Of geldt dat alleen voor het gezinsonderzoek.
    T voelt voor ons heel dubbel om zowel met vruchtbaarheidsbehandelingen als adoptie bezig te zijn. Maar we weten hoe lang t alemaal kan duren, dus we hebben de stap toch maar gezet. Bovendien....we willen wel meer dan 1 kind, dus als het ons toch gaat lukken weten we niet of we een tweede ook zo willen krijgen....
    Allemaal lastige afwegingen, maar dat herkennen jullie waarschijnlijk wel.
    Xxx Hypo

10. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Nou, dat geeft ook niet echt vertrouwen in de toekomst. Als er bijna al een wachtlijst is voor de intake....pfff.....
    Succes!

11. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hypo, de cursus mag je wel volgen als je bezig bent met behandelingen, je mag alleen niet zwanger zijn. Wij hebben daarna het gezinsonderzoek moeten uitstellen ivm behandelingen, je moet uitbehandeld zijn (of zelf gestopt) voor je door mag.

Wij hebben in aug 2008 ingeschreven, aug-okt 2009 cursus en kregen in december de brief van de RvK voor het gezinsonderzoek. Je hebt tot 2 jaar na het opschorten om alsnog het onderzoek te doen.

12. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Ladies,

Bij de stichting Wereldkinderen mag je met vruchtbaarheidsbehandelingen bezig zijn als je op hun wachtlijst staat. Maar ik denk dat dat komt omdat die nogal lang zijn. Voor ons stond na de laatste ivf poging de VIA voor de deur en omdat we het allebei spuugzat waren al die behandelingen en hormonen hebben we de hele ziekenhuis santenkraam in de wilgen gehangen. Vorig jaar net voor de zomer hebben we de VIA afgerond en tussen november en januari hadden we de gesprekken bij de RvK. Eind januari onze felbegeerde beginseltoestemming. En toen wonder boven wonder half februari een positieve zwangerschapstest. Daarom staat de hele adoptie nu in de ijskast en genieten we enorm van wat ons nu allemaal overkomt.

Dus als jouw gevoel is om met beiden bezig te zijn, prima, maar je moet bij de RvK wel weten wat je wilt. Adoptie of MMM. Je moet wel heel duidelijk kunnen maken waarom dat je dan nog in de MMM bezig bent en of je je kinderloosheid al een plek hebt gegeven. Plus de VIA mag je niet doorlopen tijdens een zwangerschap. Als je 't nog kan verbergen zou je dat kunnen doen. Heb je die vast binnen :).

In elk geval veel sterkte met de MMM en veel plezier in de VIA. Wij vonden het na de eerste 'schrik' eigenlijk best heel leuk, leerzaam en gezellig.

PCOmiep

13. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Pcomiep, hebben jullie bij de gesprekken met de RvK wel aangegeven nog bezig te zijn dan? Wij hebben erg zitten twijfelen (weten dat er veel zijn die wel de gesprekken ingaan terwijl ze nog in de MMM zitten, maar voelde voor ons niet goed... te braaf misschien; ze zeggen dat het niet mag tijdens de VIA en in de brief van justitie die we kregen, dus hebben we het eerlijk aangegeven en dus moeten opschorten).

14. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij waren niet meer bezig, hadden besloten om te stoppen met de MMM. Waren de hormonen en onzekerheid zat. En konden dat dus met een zuiver geweten zeggen. Zou inderdaad ook niet kunnen zeggen dat we gestopt waren met een uitgestreken gezicht. Toen we de daadwerkelijke uitnodiging voor de VIA kregen waren we met de laatste ivf bezig en zouden 6 weken daarna aan de cursus beginnen. Tijd genoeg dus om evt. af te zeggen.
    Dat ik nu toch zwanger ben komt niet door de MMM maar is voor ons gewoon een enorm wonder!

PCOmiep

15. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Bij ons is het wel heel dubbel. We hebben t altijd heel bijzonder gevonden die buitenlandse adoptie. We hebben er in onze omgeving wat van gezien en het sprak ons heel erg aan. Zo'n kindje een beter leven kunnen geven, alles doen om zo'n kindje gelukkig te maken en kansen te geven....hoe bijzonder is dat wel niet! Ik heb dus jaren geleden al eens geneusd hoe t eigenlijk allemaal zat met adoptie.
    Maar goed; we hadden eerst een eigen kinderwens en dat blijkt wel erg lastig te worden nu (na 2x ICSI en 1x vmk). Dus we hadden zoiets; t duurt allemaal zo lang, we melden ons al aan.
    We zien wel hoe t loopt....komt tijd, komt raad!
    Xxx Hypo

PS: Gisteren in het vliegtuig een homostel met een jongetje van een jaar of 2; opgehaald uit de States! Dan smelt ik echt helemaal; ik vind dat zo bijzonder! Maar de adoptie helemaal scheiden van een eigen kinderwens kan volgens mij ook niet. Ik wil gewoon een gezin!

16. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    Inderdaad Hypo , ik kan het ook (nog) niet scheiden. Ik wil gewoon allebei haha. Maar het geeft wel een gerustellend gevoel dat we staan ingeschreven, er komt dus ooit een kindje. Of het nu biologisch is of niet.

17. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Herma,

Dat niet kunnen scheiden klinkt echt heel erg bekend. De beslissing om te stoppen met de MMM hebben we puur rationeel genomen. Voelde me emotioneel en lichamelijk een wrak en heb ook heel duidelijk gezegd dat de laatste ivf in de diepvries stond (dus niet in de koelkast :p) zeg nooit nooit zeg maar. Gedurende de periode dat we bezig waren met de VIA en de RvK waren we er eigenlijk wel achter dat we dit ook echt wilden. De raadsmedewerker verwoorde het ook mooi: de adoptie was een opzichzelfstaande wens geworden, naast de kinderwens zeg maar. Het los laten van het niet zelf zwanger zullen zijn was bij mij nog niet afgerond. Had er ondertussen wel vrede mee omdat ik wist dat er hoe dan ook een kindje in ons huis zou rondlopen, maar dat betekende nog niet dat het geen pijn meer deed.
    Andersom is het nu ook heel raar om 'on hold' te staan wat betreft de adoptie. We zaten daar zo enorm in dat we echt moesten omschakelen toen ik ineens wel zwanger bleek.
    Dus laat je gevoelens maar lekker toe, heel normaal lijkt me. Het is niet niets om afscheid te moeten nemen van het biologisch moederschap.

Liefs PCOmiep

18. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Wat een mooie herkenbaarheid! Net wat je zegt PCOMiep, adoptie of in mijn geval pleegzorg kan inderdaad een opzichzelfstaande wens worden. Ik ben zelf ook weer zwanger geweest toen ik al aan het afscheid nemen was van onze biologische kinderwens. We waren al begonnen aan de cursus voor pleegzorg en ik was aan het zoeken naar juiste anti-conceptie. Dat gooit compleet je leven weer overhoop en was ik toen juist weer verdrietig dat pleegzorg moest gaan wachten.
    Uiteindelijk kreeg ik weer een miskraam en zijn we doorgegaan met pleegzorg maar die laatste zwangerschap heeft echt tot me doorgedrongen hoe diep onze wens voor pleegzorg inmiddels zat.

19. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Meiden wat verwoorden jullie t toch allemaal mooi! Ik merk idd dat de adoptiewens toch wel naar boven komt borrelen steeds. Zeker als je dan weer eens op Schiphol ziet hoe gelukkig en blij lieve ouders met hun nieuwe kindje aankomen......*smelt*
    Ik ben me nu erg aan het inlezen en daarna leg ik t denk ik voor een periode weer weg. Ik zie nl op het schema staan dat we pas mei/juni 2011 aan de beurt zijn voor de VIA. Dat vond ik wel heel lang duren zeg!!!!! Ben ik meteen erg blij dat we t aanmeldformulier toch hebben ingestuurd. Maar goed, dat schema wordt wellicht nog wel weer aangepast. De gemiddelde wachttijd is nu 8 maanden. Dus na een heleboel gelezen te hebben (het adoptievlammetje is idd aangewakkerd) leg ik t straks toch maar ff weg....
    Fijn om hier op t forum ook over bij te kletsen; dit forumonderdeel ligt verder bijna helemaal stil......

Xxx Hypo

20. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Onze via-cursus staat gepland op mei/juli 2011; dat is dus echt ruim een jaar wachten!!!!!! Of wordt dit nog regelmatig bijgesteld (dat t toch vroeger wordt)? Ik vind t zo lang duren!

Deel Deze Pagina