hoe makkelijk kan een werkgever van je vaste contract af bij een conflict?

Discussion in 'De lounge' started by BabyFG, Feb 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    Hallo allemaal,

Ik wil niet te uitgebreid de situatie uitleggen maar zal dit wel even in het kort toelichten.
    Ik bots al 6 jaar met een directe collega, het gaat met ups en downs maar na 6 jaar heeft dit dus een toppunt bereikt.

we zijn nu een soort mediation traject gestart, tja echt mediation is het niet, maar het is wel het laatste redmiddel wat mn baas wil proberen om het 'beheersbaar' te maken en te houden...
    ik heb er 0 vertrouwen in omdat zij al die tijd al niet bereid is naar haar eigen gedrag te kijken, en heb dit ook aangegeven bij zowel mijn baas als de soort mediator.
    daarnaast kan het advies ook zijn dat onze wegen definitief moeten scheiden en dat betekent dus exit....want herplaatsen was volgens mijn baas momenteel ook geen optie (andere units geen mensen nodig), terwijl hij dit in 1e instantie wel gezegd heeft om te doen als het niet meer beheersbaar te krijgen is...ik werk nu ook 1 dag in de week bij een andere afdeling, maar die hebben geen vacature (wel voldoende werk voor 3 dagen ook) en die moeten juist krimpen volgens directie en MT (waar mijn baas ook in zit)....

nou ja goed...ik verwacht dat mijn baan dus op de tocht staat gezien de "mediator" letterlijk gezegd heeft dat we alleen aan tafel zaten omdat ik krediet heb bij mijn baas....(oftewel, anders was ik mn baan al kwijt geweest???)

ik ben parttimer sinds ik terug ben gekomen van verlof, en mijn collega fulltimer....als ik wegval kan hij het opvangen met de andere parttimer want die kan en wil blijkbaar meer uren werken....
    terwijl als zij wegvalt hij een nieuwe fulltimer moet zoeken...
    dit, in combinatie met de opmerking van de mediator ben ik dus nu heel bang dat ik straks zonder werk zit....

maar nu is mijn vraag eigenlijk....hoe makkelijk komen ze van je vaste contract af in zo'n situatie als deze??:(

ik hang door de werksfeer al op het randje van een burn-out, maar dit maakt het niet beter...:(

ik hoop dat er mensen zijn hier die verstand hebben van dit soort zaken

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
  3. ria30

ria30 Actief lid

Apr 24, 2011
    170
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Heb 4 jaar een conflict gehad met een collega ben uiteindelijk over geplaatst anders was ik ook ontslagen. Wat ze precies kunnen weet ik ook niet hoop dat je niet gek laat maken ken heel erg het gevoel ging 4 dagen janken naar werk en terug laatste half jaar pfff ben zo blij dat ik het niet meer heb.

Heel veel sterkte

4. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    Bedankt Ria!!

Bedankt devilschase voor de link, ff gauw gekeken stond er niet wat ik zocht, maar moet nig ff x goed kijken ;)

5. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Hoi! Wat vervelend zeg, dat het zo is opgelopen. Maar over je vraag, eerlijk gezegd kan een werkgever redelijk makkelijk van iemand in vaste dienst afkomen, het kost alleen geld en iets meer geld als er geen onderbouwd verhaal ligt. In dat geval wordt de factor iets hoger en krijg je iets meer ontslagvergoeding.

Als je werkelijk denkt dat ze je gaan ontslaan, pb me even, ik heb wel een strategie maar die hoeft niet open en bloot ;)

6. IS88

IS88 Fanatiek lid

Jul 8, 2012
    1,133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik daar vast je verhaal voorleggen. Zo niet en je hebt het er voor over dan kun je een advocaat laten kijken. Als het aankomt op ontslag dan wil de werkgever 'bewijzen' hebben dat de situatie niet meer werkbaar is. Rechtsbijstand of advocaat kunnen je adviseren hoe je het beste om kunt gaan nu met je baas, die collega en het mediationtraject

7. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Waarom kies je geen eieren voor je geld? en dan bedoel ik dus dat je alles op alles zet om toch te kunnen werken met je collega. Professioneel blijven heet dat.

8. denice

denice Actief lid

Jul 13, 2010
    423
    0
    16
    In principe heeft je werkgever een paar keuzes en deze zal de mediator ook voorleggen:
    - jullie ander werk/afdeling dus gescheiden worden.
    - eisen dat jullie samen werken.
    - van een van jullie of allebei afscheid nemen met een vaststellingsovereenkomst.

9. topper12

topper12 Niet meer actief

In principe is het lastig om als werkgever van een werknemer met een vast contract af te komen. De werkgever moet een "flink zwartboek" hebben opgebouwd en (volgens mij) een aantal officiële waarschuwingen hebben geuit voordat hij je kan laten ontslaan.

Maarrrrr, met geld kan er natuurlijk een hoop worden geregeld. Dus je werkgever kan je ontslag ook afkopen als jij daar mee instemt. Vaak wordt dan de richtlijn je maandsalaris x je aantal dienstjaren gebruikt.

Een tip: zorg dat je zelf alle gebeurtenissen zo gedetailleerd mogelijk op papier hebt staan, dus: wie zei wat, wanneer, welke acties zijn er (niet) ondernomen, etc. Mocht het dan een rechtszaak worden dan heb jij ook een eigen logboek.

Sterkte!

10. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Nee hoor je gaat naar de kantonrechter met de melding dat de arbeidsverhoudingen verstoord zijn en je bent klaar. Je geeft dan een oprotpremie mee volgens de kantonrechterformule. Zo simpel is het.

11. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    Bij mij binnen drie weken helemaal rond bij UWV zonder oprotpremie. Geen verstoorde arbeidsrelatie. Reden: financieel niet meer haalbaar voor bedrijf. Was een smoes hoor en er was geen sprake van verstoorde arbeidsrelatie maar baas wilde bedrijf verkopen en daar zat al iemand die dezelfde taken had als ik.

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Tegenwoordig heel makkelijk.

Sinds de regels 2013 zijn veranderd stelt een vast contract niet zoveel meer voor

13. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    Denk dat dat per bedrijf verschilt. Bij ons is een vast contract wel veel waard.
    Alle medewerkers met vast contract blijven en elk ander contract word niet verlengd.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij hebben zelf een pester op het werk. Ze is aan 3x overgeplaatst een om hier liep een mediation traject waaraan ze niet mee wilde werken. Ze heeft nu weer een ander slachtoffer gevonden en zijn nu een dossier aan het opbouwen. Dit is echt een hek extreem geval, maar ze zit er nog steeds. Al van ze het haar nu ook heel lastig maken.

15. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    Wat Edelweiss bedoelt is dat de wetgeving mbt ontslagrechtrecht is versoepeld waardoor een werkgever nu makkelijker afscheid kan nemen van werknemers in vaste dienst. Ook de kantonrechtersformule is behoorlijk versoberd.
    Binnen een bedrijf kan wel waarde gehecht worden aan een vast contract maar onder aan de streep geeft het niet meer die zekerheid als voorheen.

16. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Dat is wel vreemd want het bedrijf moet wel degelijk met de cijfers aantonen dat het ontslag nodig is vanwege bedrijfseconomische redenen. Als dat echt niet zo is zou het UWV Werkbedrijf op basis daarvan echt geen ontslagvergunning toekennen...

@ TS: als een werkgever echt van je af wil kan hij dit makkelijk afdoen via de kantonrechter. Via het UWV staat hij wat minder sterk en moet er idd een flink dossier opgebouwd zijn maar wellicht dat dat er ook wel is omdat dit al langere tijd speelt. Laatste optie is nog een vaststellingsovereenkomst (ontslag met wederzijds goedvinden)

17. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik zou proberen haar/hem totaal te negeren, door blijven werken en vnauit die positie solliciteren!
    want inderdaad, verstoorde arbeidsrelatie lig je er zo uit!

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Dit is niet helemaal waar.

Voor het aanvragen van ontslag, moet de werkgever een ontslagvergunning aanvragen. Die zal op basis van onderstaand verhaal afgewezen worden, omdat het objectief is.

Een werknemer kan pas ontslagen worden, als de werkgever kan aantonen zijn best te hebben gedaan om de situatie dragelijk te maken.
    Stap 1: mediation.
    Daarna zal er gekeken moeten worden of er overgeplaatst kan worden binnen het bedrijf.
    Kan dat niet....tja, dan kunnen ze je proberen uit te kopen.

Ontslagen worden op basis van werksfeer kan niet, behalve als het de werkrelatie betreft tussen werknemer/werkgever.

Iemand ontslaan met onbepaalde tijdscontract is helemaal niet zo makkelijk. Het kost de werkgever een hoop geld en is totaal afhankelijk hoe groot je werkgever is. Dan is het meestel een kosten/baat verhaal.
    Kost het je werkgever meer om je aan het werk te houden, zullen ze je afkopen.

Tegelijkertijd moeten ze ook een dossier hebben opgebouwd, afspraken met je gemaakt hebben, die je dus niet bent nagekomen.

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Was het maar zo makkelijk om van werknemers af te komen zo af en toe ;)

20. senta

senta Niet meer actief

Hier 2,5 jaar geleden afscheid genomen van mijn werkgever na een conflict van bijna 2 jaar, hier was het gewoon een vaststellingsovereenkomst met wat geld erbij en dat was werkelijk in 1 middag geregeld.
    Ik heb toen zelf aangegeven jongen als jullie mij kwijt willen neem dan afscheid maar kom maar over de brug en dat hebben ze uiteindelijk gedaan, ik had er een stuk meer uit kunnen slepen maar het vechten was ik zo moe dat ik die puf niet meer had naar de rechter te stappen, nog steeds blij dat ik dat niet heb gedaan toen, maar ik denk nu met een mediator bij jou dat er al een dossier opgebouwd is? Denk er dus om dat alles wat je doet daarin vermeld staat, misschien kan je dan beter eens zelf om de tafel gaan zitten voordat je straks een schop na krijgt en niets eraan overhoud behalve een slechte naam.

De vergoedingen stellen ook geen zak meer voor trouwens, dat is volgens mij nu ook nog maar 1 maand per 2 dienstjaren geloof ik? Tot ene bepaalde leeftijd dacht ik trouwens.

Share This Page