Zorgen :(

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jongemama1993, 3 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Beste dames,

Ik ben 24 weken zwanger, en sinds een aantal dagen voel ik mij niet echt super qua de zwangerschap.

In mijn hoofd blijft maar de gedachte rond spelen dat ik vroegtijdige weeën krijg. Dit komt door een aantal factoren, namelijk;
    - sinds de zwangerschap heb ik erg prikkelbare darmen, de laatste weken is dit erger geworden. Omdat de baarmoeder door bewegingen van de darmen kan gaan samen trekken, ben ik bang dat hierdoor de bevalling vroegtijdig kan beginnen.
    - de afgelopen dagen heb ik erg veel last van harde buiken, zelfs wanneer ik gewoon op bed lig. Dit zou later in de zwangerschap over kunnen gaan op weeën.
    - met 18 weken zijn ze erachter gekomen dat ik een bloedstolsel bij de placenta heb zitten, en daardoor zonder achterliggende reden bloedverlies kan hebben. Momenteel levert het bloedstolsel geen problemen op, maar wel geeft de gynaecoloog (ik loop bij de verloskundige) verteld dat dit wel problemen kan opleveren en de kans op een vroeggeboorte 2x hoger is dan wanneer een vrouw dit niet heeft.
    - Ook heb ik een vervelend drukkend gevoel down under (lijkt heel erg op het indalen van het kindje, dit gevoel herinner ik mij namelijk)

Kan ik vanwege deze redenen vragen om een extra controle (normale afspraak staat geplant voor over 2 weken)? Of een extra echoscopisch onderzoek om te kijken of de baarmoeder nog geen tekenen van een aankomende bevalling laat zien.
    Zo niet, zijn er andere manieren tot geruststelling?

Door een telefoontje aan de assistente van de verloskundige alleen zal ik niet echt gerust gesteld worden.
    En eigenlijk wil ik liever ook niet bellen, uit angst om een zeikerd te zijn. Alhoewel ik in de hele zwangerschap pas 1x de verloskundige gebeld heb omdat ik mij zorgen maakte.

Kindje voel ik overigens wel al meerdere malen per dag bewegen, vandaag iets minder dan de dagen voorheen.

Stel ik mij aan? Of zijn dit wel tekenen om het extra te controleren?

2. Patruusje

Patruusje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.282
    0
    0
    Noord holland
    Ik weet niet hoe een stolsel extra kans op vroeggeboorte kan geven, ik heb zelf een septum en dat geeft ook extra kans op een vroeggeboorte ... daarvoor heb ik nooit extra controle gehad in ieder geval.

Het lijkt mij niet iets om je heel veel zorgen over te maken, maar als je dat wel doet gewoon bellen! Uit je zorgen, liever een x te veel als een x te weinig toch..?!

3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik zou gewoon bellen als je je zorgen maakt.

Wat betreft je darmen, wat doe je daar momenteel voor? Ik heb er namelijk ook heel erg last van gehad maar sinds ik anders eet bijna niet meer. Ik eet geen brood meer en ipv daar van 2x warm, wel met dingen als zilvervliesrijst en volkoren pasta. Verder gebruik ik psylliumzaad wat ook goed helpt.
    Harde buiken zijn vaak een teken dat je rustiger aan moet doen, ben je overdag erg druk? De harde buiken komen vaak op het moment dat je rust neemt. Zolang ze niet ritmisch worden en pijnlijk zijn kan het niet veel kwaad. Is je urine al eens nagekeken? Van een blaasontsteking kan je ook harde buiken krijgen

4. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Bij zorgen mag je bellen. Het is jouw moedergevoel... Iedere dag is dan mooi meegenomen, je bent al over de 24 weken heen. 28 weken is een belangrijke mijlpaal, 32 ook en 34 ook. Probeer steeds naar zo'n mijlpaal te leven.

Is een angelsound oid een idee om je gerust te stellen? Dan kun je zelf even luisteren als je je ongerust voelt...

5. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Harde buiken en een drukkend gevoel van onder kunnen ook horen bij een blaasontsteking.
    Ik zou voor de zekerheid mijn urine even laten checken bij de huisarts.
    Ik heb er ook al een paar keer last van gehad deze zwangerschap.

Deel Deze Pagina