gefinanciëerd rechtsbijstand

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnebloem321, 4 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnebloem321

17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    Mijn ex heeft een aanvraag gedaan voor gefinanciëerd rechtsbijstand. Hij krijgt nu zijn advocaat zo ongeveer gratis en wil van mij een flink bedrag voor het huis (mijn advocaat heeft alles uitgezocht en berekend en hij heeft een fair bod gekregen en dat vind ik belangrijk dat het fair is)
    Maar goed.... hij wil meer.... veel meer en mij kost een advocaat klauwen met geld als hij blijft rekken en hem dus niet.

Maar.... ik had begrepen dat er naar het verzamelinkomen van 2 jaar geleden wordt gekeken om gefinanciëerd rechtsbijstand te krijgen maar nu is er bij hem alleen naar zijn inkomen gekeken. Dit klopt dan toch niet?
    En trouwens, wat hij ook nog niet door heeft is dat hij nu hij rekt zelf ook zijn advocaat moet betalen als ik hem voor het huis uit moet kopen dus dat hij nu denkt goedkoop een strijd te kunnen voeren klopt niet. Ik kan trouwens de kosten van mijn advocaat ook niet meer betalen dus rijk ben ik niet maar ik wil wel graag met de kinderen in het huis blijven wonen wat geen probleem is aangezien ik altijd de hypotheek en alle vaste lasten heb betaald

2. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Er word inderdaad naar het inkomen van 2 jaar geleden gekeken maar als dat veel hoger lag als de huidige situatie kan je vragen of ze het peiljaar verleggen naar de huidige situatie (dus lager inkomen) waardoor je een lagere eigen bijdrage betaald bij rechtshulp.Dit kan jij zelf ook laten doen bij een advocaat die gesubsidieerde rechtshulp verleend ,of werkt jou advocaat niet op die manier?
    Als jij in het huis wil blijven wonen dan moet je ex inderdaad uitgekocht worden,dan is nog maar de vraag of jij een nieuwe hypotheek kan krijgen onder de huidige omstandigheden.Ook al heb jij altijd alles betaald , je ex heeft wel ingeschreven gestaan (gehuwd) dus kan hij een deel van de woning opeisen.
    Er staat veel info op de website van de raad voor rechtsbijstand rvr.org en op rechtspraak.nl.
    Ik had in Den Haag een hele fijne en pittige advocate (familierecht) die met toevoegingen werkte (subsidie).Sterkte!

3. zonnebloem321

17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    wij zijn niet gehuwd, geen samenlevingscontract... dus officieel niets van elkaar.

4. zonnebloem321

17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    hoop dat je het niet erg vind maar ik heb je een pb gestuurd

5. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Onder welke noemer heeft hij dan recht ergens op?
    Is er een samenlevingscontract?

6. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ow lees al dat die er niet is..
    maar waarom zou hij dan ergens recht op hebben?
    Zijn er kinderen in het spel? Is het een alimentatie kwestie?

7. zonnebloem321

17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    nee is er niet. We hebben samen voor het huis getekend. Ik heb echter altijd alles betaald waardoor mijn advocaat ook zegt dat er niet 50/50 gedeelt wordt

8. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wel samen getekend,kan je dan geen afkoopsom naar ratio laten berekenen?Als jij aan kan tonen dat jij alles betaald hebt?Daar zijn regelingen voor...ps heb je pb beantwoord,wist alleen niet dat jullie samen getekend hadden.

9. zonnebloem321

17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    dat heb ik dus gedaan.... advocaat heeft voor 4 jaar de helft van de hypotheek van de 50% afgehaald (we hebben het jaar 4 jaar geleden gekocht) . De rest heb ik laten zitten (bijv ruim 600 euro kinderopvang per maand zodat hij kon studeren, kon werken en zijn lessen voorbereiden; ik bleef 4,5 dagen werken en moest daarnaast nog mijn lessen voorbereiden en toetsen nakijken)

Hij accepteert het bod niet, vind het niet fair. Maar jeetje.... ik heb in principe 14 jaar alles betaald (en dan ook echt alles) en nu wil ik dat het fair gaat over alleen de afgelopen 4 jaar zodat ik met de 3 jonge kinderen door kan. Ik wil hem echt wel geld geven maar ik wil het fair hebben

10. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hij had dus wel een inkomen maar hij heeft gratis kunnen wonen doordat jij alles betaalde...Ik heb in mijn pb een rekensommetje gezet,misschien kun je er wat mee?

11. zonnebloem321

17 apr 2019
    34
    15
    8
    Vrouw
    ja een klein inkomen, hij werkte in het eerste jaar dat wij in het huis woonden niet, in het 2e en 3e jaar 40% en in het 4e jaar 60%

Deel Deze Pagina