Hallo iedereen, Wij wonen nu al een aantal jaar in Nederland maar zowel mijn man en ik hebben beiden altijd een bedrijfswagen gehad. Nu verandert mijn man binnenkort van job en zal hij dus geen bedrijfswagen meer hebben, maw. Wij gaan op zoek naar een nieuwe auto. We hebben één gevonden via Autoscout24, we gaan binnenkort kijken, maar nu is mijn vraag; Wat moet achteraf nog in orde gebracht worden? Waar moet ik op letten? De APK is nog geldig tot ergens volgend jaar, maar kunnen wij dan gewoon die auto kopen, langsgaan bij de RDW, op onze naam laten zetten en klaar?! Dat klinkt heel makkelijk en heb het gevoel dat het wel iets gecompliceerder zal zijn dan dat ik het nu voorstel Alvast bedankt voor de info, Groetjes
Het is niet nodig om zelf langs de RDW te gaan, het bedrijf waar je de auto hebt gekocht doet dit via de computer voor je. Als je het via een particulier doet, dan moeten jullie samen naar het postkantoor om de auto over te laten schrijven. Soms duurt het een aantal dagen voordat je de auto mee kan nemen omdat ze vaak nog het één en ander aan de auto gaan nakijken.
Ken je iemand die verstand heeft van auto's? Ik zou nooit zomaar een auto kopen particulier zonder deskundige ogen. Ik zou ook informeren of de auto een NAP heeft en een onderhoudsboekje, dan kun je nagaan of de auto netjes in onderhoud is geweest. Je moet de auto zelf op naam zetten bij een postkantoor. Als je bij een garage koopt, dien zij dat ter plekke. Succes!
Ik zou in ieder geval iemand meenemen die verstand heeft van auto's. Ondanks dat er nog apk op zit kunnen er toch wat dingen mis zijn. Als je besluit de auto te kopen ga je samen met de verkoper naar het postkantoor om hem over te schrijven. Als dat gebeurd is moet je nog de verzekering regelen anders kan je de weg niet op. Dus neem even contact op met de verzekeringsmaatschappij waar je wilt verzekeren en vraag wat je allemaal bij je moet hebben om telefonisch alles te kunnen regelen. Let er wel op dat niet elke verzekering te bereiken is in het weekend. Als de auto is overgeschreven op jouw naam en je de verzekering hebt geregeld kan je naar huis met je nieuwe auto.
Mijn man kent wel wat van auto's dus puur technisch is het niet echt een probleem. Het gaat meer over de praktische regelingen...
Dit dus. Ik weet niet om wat voor prijsklasse het gaat, maar hou er rekening mee dat je via een particulier helemaal geen garantie is. Als je er zelf geen verstand van hebt kan je een grote miskoop doen op deze manier, geldige apk zegt niks wat dat betreft. Via een dealer kan je (vanaf een bepaald bedrag) garantie erbij krijgen/kopen. Dan ben je wat meer gedekt en als je een betrouwbare dealer kiest kan er dan stukken minder mis gaan. Hier eerdere auto's wel particulier gekocht, maar dat ging om bedragen rond de 1000 euro en man is automonteur, dus kon het meeste terplekke bekijken. Onze huidige auto was heel wat duurder en hebben we via een dealer gekocht die goed bekend stond, dat risico gaan we particulier niet nemen. Qua praktijk is het verder heel simpel inderdaad, overschrijven bij postkantoor en verzekering bellen.
Als je particulier een auto koopt ga je samen naar het postkantoor om hem op jou naam te zetten. Je krijgt dan een bon mee met de tenaamstellingcode (gedeelte) Na enkele dagen krijg je over de post het tweede deel. Daar schrijf je in de lege blokjes het eerste deel van je bon bij en klaar. Je belt de verzekering naar keuze en met je 4 cijfers de meldcode die op de papieren staan bij je auto meld je hem aan en klaar.
En idd welke prijsklasse en wat voor merk vind ik ook erg bepalingen of ik particulieren zou gaan benaderen of een garage.
Dat klinkt effectief niet zo heel moeilijk. Bedankt voor de vele reacties al!!! Conclusie; We letten goed op (of liever; mijn man let goed op, ik ken er he-le-maal niks van), en volgen de 2 stappen hierboven
Kan iemand mij een goede autoverzekering aanraden? Als ik naar de Facebook van Allsecur de reviews ga lezen huiver ik een beetje ...