Dat is hier dus niet. Als je een heel jaar niks aan de hand hebt is 1200 euro veel geld. En hier dus een pak minder. Ik heb geen gedoe met briefjes want Sv werkt erbij dus die regelt alles, haha.
Toen ik in B woonde en in NL werkte, betaalde ik 8 euro in B en 110 in NL terwijl ik alleen in B naar de dokter en het ziekenhuis ging. Ik moest een keer een echo en mijn implanon door een chirurg laten verwijderen, totale kosten: 50 euro Idioot hoe goedkoop. Je hebt idd wel meer eigen bijdrages maar geen schokkende bedragen voor zover ik weet.
Ik woon in België en heb inderdaad lage verzekeringskosten. Ik werk in Nederland en ben verplicht mij te laten verzekeren bij een ziekenfonds, dus die 1200/jaar.....weggegooid geld....
Als ik inlog bij mijn verzekering kan ik precies zien welke zorg ik gebruikt heb en wat het gekost heeft..
Ik betaal aan premie en eigen risico 1860 Per jaar. Daarnaast ongeveer nog 100 euro aan wat niet vergoed wordt dus bijna 2000 euro Per jaar. Krijg geen zorg toeslag en mijn partime salaris ( nu wia) is 6000 . Dus 1/3 van wat ik binnen breng gaat naar ziektekosten Partner betaald alleen premies en dit jaar nog geen dokterskosten gehad. Toch ook 1350 ongeveer. Ook geen zorgtoeslag want ze zitten samen net boven degrens
Er zijn ook mensen die betalen de basis verzekering van 90 en krijgen wel 72 per maand zorgtoeslag terug. Zij betalen uiteindelijk nog geen 20 per maand. Zij betalen dan 240 per jaar en eventueel eigen risico 360. Das 600 euro
Ja in belgie zijn de premies lager maar de vergoedingen ook anders. Ik heb een gbp en lees op het gbp forum regelmatig dat Belgen veel meer aan de operatie moeten betalen dan wij (alleen het eigen risico)
na 6 uur? LOL.. vind het maar luxe hoor.. hier is na half 5 geen dokter meer op de praktijk en mag je alleen in noodgevallen nog langs de hoegenaamde huisartsenpost... en hier ben ik nu maandelijks kwijt aan zorg voor 2 volwassen en 1 zoon van 19 335 euro... dat is per maand! daar krijg ik 72 euro van terug via de belastingdienst. Over half jaar komt daar nog keer een kleine 100 euro bij als andere zoon 18 wordt, ook dan krijgen we hopelijk weer deel terug van belastingdienst omdat die studeert. Dan hebben wij per persoon nog een eigen risico van 360 euro.. en als je dan medicatie hebt moet je dat de ene hele keer gewoon contant betalen want dat word niet vergoedt, en de andere keer gaat het van je eigen risico af wat inhoudt dat je het nog steeds zelf betaald. Als je dus normaal gebruik maakt van de zorg (dus geen chronische ziekte hebt of iets in die richting) betaal je de zorg onderhand volledig zelf.
In belgie betaald de werkgever ook wel een hoop meer. Uiteindelijk maakt het mekaar niet zo heel veel wat het kost.
De werkgever betaald sociale bijdrage. Dat wordt gewoon ingehouden van je loon Dit bestaat uit: een deel belasting en het andere gedeelte om de potje aantevullen, pensioenen, kinderbijslag e.d Ook voor werkloosheidsuitkeringen, en het zorgstelsel. Dus niet specifiek voor zorg voor jou, maar zorg in zijn geheel. Van je brutoloon wordt trouwens iets minder dan de helft ingehouden voor bovenstaande