zorgverlof, hoe zit dat nou?

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Stinkerbell, Jun 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

May 1, 2009
    2,897
    0
    0
    Mijn zoontje is nu voor de 2e keer ziek. De vorige keer is mijn man twee dagen thuis geweest en ik heb 1 vakantiedag opgenomen. Ik werk maar 3 dagen.
    Maar nu moet ik waarschijnlijk morgen bellen dat ik niet kom. Maar waarschijnlijk zegt mijn leiding gevende dan dat het van mijn vakantiedagen af gaat. Is dit wel de bedoeling? Aangezien ik maar een aantal dagen heb omdat ik maar drie dagen werk.

2. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    1,996
    0
    0
    Dat hangt ervanaf wat er in de CAO staat. Bij de meeste overheidsorganisaties weet ik dat als je kind ziek is dat geen vrij hoeft te nemen of 50% voor jouw rekening is en de rest voor je werkgever. Maar bij de meeste commerciele bedrijven gaat het gewoon van je vakantiedagen af. Je moet echt je cao doornemen. Heb je geen opa of oma in de buurt die wel eens zou willen helpen als de kleine weer ziek is.

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    dat ligt idd aan het cao mijn vriend moest eerst zijn vrije dagen opnemen voordat ie zorg verlof kon krijgen

4. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    hier ook is het vak. dagen op nemen.
    Volgens mij zitten er aan zorgverlof ook verschillende haken en ogen.
    Miss. onbetaald verlof dat dat een optie is?

5. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,181
    113
    Brabant
    er bestaat ook nog calamiteiten verlof he! dat is zeker voor zoiets! is vaak 1 dag, totdat je iets geregeld hebt. Moet je even googlen.

6. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Dit is er wettelijk gezien geregeld:

SZW – Kortdurend zorgverlof – Inleiding

Inleiding

Werknemers die moeten zorgen voor een thuiswonend ziek kind, partner of ouders kunnen hiervoor kortdurend zorgverlof opnemen. Een werknemer kan per twaalf maanden maximaal twee maal het aantal uren dat hij in een week werkt opnemen. Over de verlofuren wordt zeventig procent van het salaris doorbetaald.

SZW – Kortdurend zorgverlof – Kortdurend zorgverlof: informatie voor werknemers

Welke gevolgen heeft kortdurend zorgverlof voor uw vakantiedagen?

Tijdens het kortdurend zorgverlof bouwt u vakantiedagen op.
    Uw werkgever mag de dagen dat u kortdurend zorgverlof opneemt niet aftrekken van uw vakantiedagen.

Andere afspraken in een cao
    In uw cao of met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging kan zijn geregeld dat uw vakantiedagen wel kunnen worden gebruikt om het verlof te compenseren. Er mogen alleen afspraken zijn gemaakt over uw extra vakantiedagen. U hebt altijd recht op vier maal het aantal dagen dat u in een week werkt.

7. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
  8. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    mijn baas zei ook dat het niet in ons cao zat maar ben t uit gaan zoeken en elke werknemer heeft recht op kortzorgverlof dat is in de wet geregeld.
    je hebt 2 keer het aantal uren per week op jaarbasis tegen 70%loon
    ik heb dus 2 weken vrijgenomen toen mijn dochter in ziekenhuis moest.
    en 2 weken kortzorverlof opgenomen

9. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

May 1, 2009
    2,897
    0
    0
    Dames, bedankt voor jullie antwoorden. :D

@mirell
    Had inderdaad gevonden dat kortzorg verlof wettelijk verplicht is.

10. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Ik heb ook pas gebruik gemaakt van het kzv, maar heb heel wat uit moeten leggen bij mijn baas. Hoewel het hier barst van de werkende ouders, hadden ze er nog nooit van gehoord. Ze dachten dat het hetzelfde was als lzv en dat je kind dus heel ernstig ziek moest zijn, voordat je dat op kon nemen.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    In jouw geval krijg je dus idd zorgverlof maar daar zitten wel haken en ogen aan.

Ik kon bijvoorbeeld een paar weken terug een dag niet werken ivm Jelle zijn gebroken been. Hij kon niet terecht op het kdv omdat hij niet kon lopen en in een rolstoel zat. Ik heb dus zorgverlof gevraagd en ben thuis gebleven. Gisteren had ik een gesprek met mijn teamleider (over iets anders) en zij vertelde mij dat je alleen zorgverlof krijgt als je kind èrnstig ziek is, dus in het ziekenhuis ligt of iets dergelijks.

In mijn geval kost het me een dag uit mijn verlofmandje. Nou maakt dat voor mij weinig uit, in het verlof mandje zitten sowieso al de uren die je normaal zou krijgen voor bijzonder verlof, vakantiedagen en compensatie voor de feestdagen. Al die uren mag ik opnemen zoals ik dat zelf wil. Al neem ik ze allemaal op om vakantie van te vieren is dat ook goed.

Ik heb op maandag al gebeld dat ik op vrijdag niet kon werken (na overleg met het kdv) en dus kost het me een verlofmandje dag. Had ik op vrijdag ochtend om 6.00 gebeld dat ik niet kon komen was het calamiteiten verlof geweest en was het niet uit mijn verlofmandje gegaan. Zo zie je maar dat de eerlijke en aan haar collega's denkende werknemer zich soms in haar eigen vingers snijd... ;)

Het is dus idd heel verschillend in welke branche je werkt. En ook hoe soepel je baas met de regels omgaat.

(even ter verduidelijking, het maakt mij niet uit waar die uren vandaan komen, hoor. Ik kon op die dag niet werken en dus moest ik iets anders regelen.)

12. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Dit is dus een wijdverbreid misverstand! Er is een verschil tussen kortdurend en langdurend zorgverlof. De eis van ernstig ziek geldt alleen bij langdurend zorgverlof. Zie de volgende quotes uit de officiële brochures voor werkgevers van het ministerie:

Wanneer heeft uw werknemer recht op langdurend zorgverlof?

Uw werknemer heeft recht op langdurend zorgverlof als hij hulp biedt aan zijn partner, kind of ouder die levensbedreigend ziek is. Levensbedreigend ziek betekent dat het leven van die persoon op korte termijn ernstig in gevaar is.
    Bron: SZW – Langdurend zorgverlof – Langdurend zorgverlof: informatie voor werkgevers

Wanneer heeft uw werknemer recht op kortdurend zorgverlof?

Uw werknemer kan kortdurend zorgverlof opnemen als hij zijn ouder, een thuiswonend ziek kind of zijn partner moet verzorgen. Hij moet dan wel de enige zijn die de zieke op dat moment kan verzorgen. Een ouder hoeft niet op zijn adres ingeschreven te staan. Dat geldt alleen voor zijn partner en zijn kind.
    Bron: SZW – Kortdurend zorgverlof – Kortdurend zorgverlof: informatie voor werkgevers

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, je hebt helemaal gelijk met je stukje maar ik werk in de zorg en daar ligt dat net even wat anders. Sinds 1-1-2009 werken wij met een verlofmandje waarin vakantie uren, calamiteiten verlof, kortdurend verlof, leeftijdsuren en compensatie uren voor de feestdagen in zitten.

Bij een fulltime dienstverband (36 uur) zou ik dus (35 jaar) 231 uren krijgen. (als ik het goed berekend heb krijg ik nu 102 uur, dus zeg zo'n 13 dagen) De vakbonden hebben een gemiddelde berekend van wat je normaal gesproken op zou nemen aan verlofuren, buiten je vakantieuren om. Die uren kun je dus gebruiken voor als je dus, net als in mijn geval, thuis moet blijven voor je kind. Als je de uren niet nodig hebt, kun je ze gewoon opnemen zoals je dat zelf wil.

Nou ja, uiteindelijk zijn we er niet op vooruit gegaan, want iedereen met kinderen weet wel dat je je verlofuren buiten je vakantie soms hard nodig hebt...

Hier staat het beter uitgelegd als dat ik het kan... ;)

Share This Page