Sollicitatie's en salarisonderhandelingen... Help ..

Discussion in 'Weer aan het werk' started by mirjam2112, Jun 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Ja het is bijna zover we moeten weer aan de bak ;)
    Maar eerst werk vinden...
    Nu heb ik vorige week een sollicitatie gehad wat nogal informeel was bij een heel klein bedrijf..
    Maar woensdag moet ik op sollicitatie bij een wat groter en formeler bedrijf en die baan wil ik zo graag !!!!!!

Iemand tips waar ik aan moet denken ??

Salaris heb ik al in m'n hoofd..
    Reiskostenvergoeding is nvt omdat het binnen 20km is..

Wat moet ik vragen en wat moet ik zeggen haha ik ben helemaal nerveus !!
    Wat trek ik aan ?? oke jullie kunnen niet in m'n kast kijken dus daar zal ik zelf uit moeten komen..

2. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hoi Mirjam,

Ik zou me sowieso goed voorbereiden op het gesprek d.m.v. het bezoeken van de website, eventueel praten met toekomstige collega's (misschien ken je iemand die daar werkt?) en andere bronnen onderzoeken. Zo kom je in ieder geval goed beslagen ten ijs, het staat ook altijd wel netjes als je iets weet over de organisatie.

Dan de functie, waarom moeten ze voor jou kiezen? Schroom niet en ga ervoor (wat dat betreft kunnen we nog iets van mannen leren ;)), wees zeker van jezelf en straal dat ook uit.

Stel dat ze vragen aan welk salaris jij denkt zou ik NOOIT het salaris noemen dat ik zelf in mijn hoofd heb, ik antwoord altijd zoiets als; 'wat vinden jullie passen binnen deze functie aansluitend bij mijn werkervaring?' o.i.d., stel nou dat jij 200 euro minder in je hoofd hebt als dat zij jou willen bieden...? En vergeet niet; als zij een salaris noemen niet gelijk akkoord gaan, het is meer een soort van openingsbod, waarom niet 100 euro meer? Ik zou daar gewoon om vragen, nee heb je, ja kun je krijgen. Vaak gebeurt het dat er niet eens over het salaris wordt gesproken in de 1e 'ronde'. Maar het kan natuurlijk best.

Wat je aan moet trekken, lastig. Je geeft aan dat het een informeel bedrijf is, misschien een nette spijkerbroek, pumps en een colbertje erop? Je moet je er wel prettig in voelen natuurlijk.

Neem ook iets mee om dingen in op te schrijven, staat sowieso wel netjes en voorbereid natuurlijk.

Nouja, ik hoop dat je hier iets aan hebt en most of all; heeeeeeel veel succes he!

3. msu973

msu973 Lid

Apr 2, 2009
    53
    0
    0
    Ik zou ook eerst informeren welk soort bedrijf het is, wat ze doen etc. (inderdaad goed beslagen ten ijs komen).
    Salaris: bij een eerste gesprek nooit over het salaris beginnen. Mochten ze je willen hebben, is hier nog altijd gelegenheid voor.
    Kleding hangt af van de functie die je ambieert. Ik heb ook een poosje sollicitatiegesprekken gevoerd voor de functie van administratief/secretarieel medewerkster en bij mij lag een spijkerbroek er direct uit, terwijl het een informeel bedrijf was. Het hangt ervan af wat een bedrijf uit wil stralen. Vaak zie je dit al aan de website en aan eventuele - toekomstige- collega's.
    Daarnaast is het belangrijk om eraan te denken om je mond te houden op het juiste moment (niets ergers dan mensen die je onderbreken met vragen etc die je een moment later zowieso wel had beantwoord). Is het gesprek afgelopen: stel dat een aantal vragen (1 is ook goed) die betrekking hebben op het bedrijf. Geef je grenzen aan: willen zij iemand die ook op zat avond beschikbaar is en jij bent dat niet: gewoon zeggen! Hele verhalen over kinderen, kinderopvang, geen oppas etc kunnen in het tweede gesprek aan bod komen.....Daarnaast wees jezelf en zelfverzekerd..SUCCES !!!

4. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Qua kleding, ik hou me altijd aan het oude spreekwoord:"When in doubt, overdress". Tijdens een sollicitatiegesprek zou ik nooit een spijkerbroek aandoen. Het ligt natuurlijk aan de functie, maar kom gewoon wat netter voor de dag, zeker wanneer je het bedrijf niet kent. Voor alle administratieve functies, alles op kantoor en voor alle representatieve functie geldt dit.

Het is al aangegeven, maar begin in een eerste gesprek niet over salaris. Een eerste gesprek is om wederzijds te kijken of je bij de functie en het bedrijf past. Het tweede gesprek is arbeidsvoorwaardelijk. Denk alvast na over niet alleen je salaris maar ook welke dagen je wilt werken en andere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioen, spaarloon etc. Wat heel mooi zou zijn is als je het voor elkaar kunt krijgen at je een groter contract krijgt en ouderschapsverlof op mag nemen, gewoonlijk mag dat pas na een jaar in dienst. Ouderschapsverlof levert, zelfs als het onbetaald is, een mooi belastingvoordeel op!

Zorg ervoor dat je ook je interesse in het bedrijf laat zien, en niet alleen in de functie. Hoe ben je erbij gekomen, waarom wil je daar werken?

Succes!

5. mirjam2112

Nou ik had dus in het eerste gesprek al gelink m'n salaris op tafel gelegd ... Kan ik dus beter niet doen ;)

spijkerbroek wordt het sowieso niet .... Heb wel nette
    hakken maar daar kan ik nog niet op lopen, ze doen nog zo'n zeer, maar denk toch dat het even moet dan maar ;)

vanavond maar even op papier zetten waarom ik de perfecte kandidaat ben :D

thnx voor de tips !

6. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ik ga naar een sollicitatiegesprek liever wat over-dressed. Zo laat je al merken dat je het serieus neemt.

Ze kunnen je vragen naar je zwakke/sterke punten, denk hier vast over na. En ze gaan je vast vagen waarom ze JOU aan moeten nemen en niet de kandidaat die na jou komt.

Probeer ook wat vragen voor hun voor te bereiden, over de functie of iets over het bedrijf. En zorg van te voren dat je zoveel mogelijk over het bedrijf weet, raadpleeg de website. Ook zo laat je zien dat je je best er voor gedaan hebt en echt interesse toont. Probeer ook enthousiast over je functie over te komen.

7. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Je kunt op je gympen er naar toe en dan vlak bij even je hakken aandoen. Dan heb je er minder last van. Ben ook van mening dat je beter wat netter dan wat minder net kunt gaan. Ook als het een casual bedrijf is.

Verder idd goed inlezen in het bedrijf en de functie. Kijk wat jij hen als persoon biedt voor die functie en wat je meebrengt als ervaring (denk dan ook aan minder vanzelfsprekende ervaring, ervaringen uit andere banen kunnen ook helpen).

Uit mijn ervaring met solliciteren komt het salaris meestal pas bij een tweede gesprek naar voren, maar probeer in elk geval hen eerst een bedrag te laten noemen. Verder kun je ook onderhandelen in tijd (dus minder uren werken voor hetzelfde salaris), opleidingen etc

Succes!

ps: ben niet nieuwsgierig hoor, maar voor wat voor functie ga je?

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    En nog een tip bij zwakke en sterke punten, als je die bedacht hebt bedenk dan ook situaties waaruit dit blijkt (dus die je zelf hebt meegemaakt).

9. mirjam2112

Medewerker back office voor 24u p week ...

Denk dat ik inderdaad maar op m'n gympen ga rijden want anders ......

Zwakke punten noemen vind ik moeilijk .. Heb er genoeg maar leg toch liever de nadruk op m'n sterke punten :D

10. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik noem meestal als zwak punt zoiets als dat ik perfectionistisch ben en daarmee de lat voor mezelf en mijn collega's heel hoog leg. Is een zwak punt maar kunnen ze ook weer als sterk punt uitleggen :D

11. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Het is juist een sterk punt als je je zwakke punten kunt benoemen :)

12. mirjam2112

Bedankt voor detips allemaal .. Vanmiddag gesprek gehad en het liep voor geen meter ;) was veel te nerveus, totaal niet mezelf en het leek wel of ik een blackout had ofzo .... Pfff echt een rotgevoel nu .. Ik hoor het volgende week maar weet nu al dat het niks wordt ...
    Ach heb ik in ieder geval kunnen oefenen ;)

13. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

Mar 12, 2009
    1,061
    1
    0
    Beetje een late reactie maar misschien heb je er wat aan in een volgend gesprek.

Ik praat nooit over slechte eigenschappen maar over verbeterpunten. Dit komt een stuk minder negatief over.

En als ze vragen tegen welke problemen je kan aanlopen zeg ik meestal dat ik niet in problemen denk maar in uitdagingen.

Zo vorm je de negatieve dingen in positieve dingen.

Nou ben benieuwd wat voor reactie je krijgt. En anders veel succes bij een andere sollicitatie.

14. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Probeer bij je locale WERKplein een curcus sollicitatie te regelen, kost niets.
    Dit gaat in 2 delen: Brief en cv, en over het gesprek zelf.
    Vooral de 2de heeft mij erg veel goede tips opgeleverd.
    Hoe je van een slechte eigenschap toch een goede kan maken.
    Je houding, en kleding.
    Ze bespreken ook de STAR methode, daar kun je je eigenschappen verklaren (dit kun je thuis doen voor je een gesprek hebt, helpt heel veel tijdens).
    En nog veel meer.

15. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Verkoop je zelf in elk geval niet te duur. Ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe medewerker voor ons (kleine) kantoor en ik word er behoorlijk moedeloos van. Dan krijg je een brief met CV van iemand, waar de ervaring en opleiding vanaf spat. En in een gesprek kunnen ze op de meest simpele inhoudelijke vragen geen antwoord geven. Dan zijn we dus snel klaar, maar intussen heb ik al heel wat tijd gestoken in het lezen en beoordelen van de sollicitatie en het voorbereiden en voeren van het gesprek.

Oh en wij praten nu dus al wel in het eerste gesprek over salaris. We hebben al 3x gehad dat we een goed eerste gesprek hadden, maar dat in het tweede gesprek bleek dat de salariswens van de sollicitant en ons budget te ver uit elkaar lagen. Als het 1e gesprek nu goed verloopt, beginnen we aan het eind gelijk over het salaris. Als het dan daarop vast moet lopen, liever maar gelijk.

16. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Dan krijg je een brief met CV van iemand, waar de ervaring en opleiding vanaf spat. En in een gesprek kunnen ze op de meest simpele inhoudelijke vragen geen antwoord geven.

Zou dit niet verklaarbaar zijn door zenuwen? Oke, er zijn echt mensen die maar wat op hun CV vermelden, maar als iemand een echt geweldig CV heeft en het is "echt" zo, dan zou ik dit toch wijten aan zenuwen.

17. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    en? en ? en?

18. mirjam2112

nou het is niet te geloven.... maar ik heb de baan :D :D :D

ik werd gelijk een dag later terug gebeld voor een tweede gesprek, er was toen nog 1 kandidaat naast mij ... en weer een dag later belde ze met een voorstel :D
    ga over 2 weken beginnen :$
    oh nee, die kleine naar de opvang....... moet er nog even niet aan denken ..

19. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Gefeliciteerd!!!!

Share This Page