Zorgverlof word afgekeurd voor man

Discussie in 'De lounge' gestart door meisje26, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Wettelijk gezien heeft je man ook geen recht op zorgverlof..

Zorgverlof krijg je alleen als je NIET in het ziekenhuis ligt, in het ziekenhuis word immers voor je gezorgd ( zie Rijksoverheid website kopje zorgverlof).

Veel sterkte met je operatie!

2. Lisette89

Lisette89 Fanatiek lid

4 aug 2014
    1.045
    37
    48
    Zorgverlof is inderdaad wat overdreven..
    Vl. heeft laatst wel zorgverlof gekregen, omdat ik na de operatie niets meer kon, moest geholpen worden met in/uit bed, naar de wc gaan etc..

Maar een dag of 2 vrij snap heeel goed dat je dat prettig vind!! Zou kijken of een vriendin of je ouders je kunnen helpen!
    En je man zou zeker aan zijn werk kunnen vragen of hij op de dag van de operatie vrij mag.. Al is het maar voor een paar uur! t is erg prettig dat je iemand bij je hebt voor en na de operatie..
    Mocht dat echt niet lukken kijken of een van je ouders of een vriendin kan komen!! Sterkte!

3. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Even de regels op een rijtje:

4. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik zou ook balen hoor :) Ik vind het geen zorgverlof waard, maar een vrije dag was fijn geweest voor jou. Maar goed, uiteindelijk is het 't belangrijkste dat je man zijn tijdelijke contract een vast contract wordt. Dus ik zou maar gewoon meebuigen en mijn moeder vragen om mee te gaan.

5. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Ik ben 2 jaar terug ook aan mijn keelamandelen geopereerd.
    Mijn man had gelukkig wel zorgverlof.
    Ik lees dat veel dit overdreven vinden, maar ik was er heel blij mee.
    Ik moest twee nachten in het ziekenhuis blijven. Die dagen heeft hij gewoon gewerkt.
    Toen ik thuis kwam heeft hij 2 dagen zorgverlof gehad. Daarna was het weekend.
    Ik was daar echt heel blij mee en had het ook nodig. Had echt niet voor de kinderen kunnen zorgen.

Als ik geen kinderen had gehad, was het een ander verhaal.
    Ik lag hele dagen te slapen op de bank en eten hoefde ik ook niet ;)
    Zelf had ik dus niet zo veel verzorging nodig.

6. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Heb je wel opvang voor de kids?
    Je hoeft je geen aansteller te voelen he...iedereen ervaart het anders. Hier zijn operaties helaas een beetje normaal geworden...dus wordt je er een heel stuk makkelijker in.
    Maar zoals ik al zei...zodra er kids in het spel komen is het wel lastiger. En sommigen hebben graag iemand bij zich in het ziekenhuis en erna...ik heb gewoon liever wat rust :) Iedereen is anders.

De operatie kan heel verschillend uitvallen...de ene loopt de volgende dag gewoon rond...de ander heeft er enorm veel last van. Ik heb meerdere keren dezelfde operatie gehad...de ene keer amper last en de andere keer een hel. Heel moeilijk te voorspellen dus. Dus zoals ik al zei, ik zou sowieso zorgen dat de kids even logeren zijn ofzo.
    Mocht in het ziekenhuis blijken dat je nog echt niet voor jezelf kan zorgen en je alleen thuis zou zitten mag je vaak ook wel langer blijven.

7. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    ik ben er toen flink ziek van geweest hoor maar zorgverlof vind ik persoonlijk ook wel heel erg over the topp
    kijk dat je uit de o.k komt en hem er bij wil hebben snap ik, en lijkt mij dat je man daar best bij kan zijn (paar uurtjes vrij moet wel lukken lijkt mij want naar de tandarts onder werktijd moet ook mogen)
    maar daarna (als je opvang voor je kinderen hebt) krijg je pijnstillers en slaap je toch alleen maar (ik wel iig)
    succes

8. Reina2014

Reina2014 Niet meer actief

Zorgverlof is niet nodig. Het is wel een kl*te ingreep, dat wel. Eerste week is het heftigste... Flink aan de pcm en tramadol, dan komt t wel goed. Je denkt zo'n 2 weken dat je doodgaat maargoed in the end is het echt fantastisch!

9. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik denk niet dat het perse nodig is of overdreven is. Je kunt van een operatie aan de keelamandelen flink ziek zijn of zelfs langer in het ziekenhuis moeten blijven. Als na je operatie lijkt dat jij geen zorg kunt dragen voor jezelf of de kids zal er toch iets geregeld moeten worden mbt zorgverlof. Dat wil niet zeggen dat t meteen toegekend moet worden nu, maar de vraag is of je zelfstandig thuis kan komen en / of er iemand anders is die je thuis kan brengen , je kan verzorgen. Is die er niet dan zal je man uiteindelijk dan toch verlof moeten krijgen.

Overigens heb ik een dag zorgverlof gehad van mijn werkgever vanwege de sterilisatiebehandeling van mijn man. Ik had een vrije dag gevraagd omdat hij niet zelfstandig naar huis mocht rijden na de operatie (advies arts) en toen p&o hoorde dat ik daar vrij voor wilde vragen heb ik van hun te horen gekregen dat dat onder zorgverlof valt... Het is ook net hoe een werkgever de regels interpreteert. Ik was er toen wel happy mee. Mijn man was wel thuis maar kon geen actieve verzorging van onze toen nog kleine kids doen vanwege niet mogen tillen/ druk zetten na de operatie...

10. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Nou meis ik vind kortdurend zorgverlof niet overdreven en goed dat jullie dit hebben geprobeerd te regelen want daar is het voor! Ongeacht of je net vakantie hebt gehad of niet omdat je deze operatie ook niet gepland hebt. Bij mijn werkgever is het zelfs zo dat ik vrij krijg op de dagen dat mijn partner in en uit het ziekenhuis komt. Laat je mN dat eens goed nakijken in het handboek of regels van het bedrijf. Dan scheelt dan ook alweer 1 of 2 dagen. En miss mac heeft de verdere regels heel goed doorgestuurd. Ik zou het hier dus niet bij laten zitten, omdat ze geen gegronde reden hebben nu om dit te weigeren.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier gaat mij in oktober hetzelfde gebeuren en mijn vriend is er ook niet. Hij kan uitgerekend die dag niet missen.
    Dus ik heb mijn moeder gevraagd.
    Meiden gaan gewoon naar het kinderdagverblijf.

Mij maakt het eerlijk gezegd niet zo veel uit dat hij niet kan op de dag zelf. De dag erna en het weekend is hij er wel.

12. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    Ok bij nader inzien is zorgverlof mss wat overdreven, de dag van de operatie als ie dan bij me kan zijn uit de narcose dat zou ik erg fijn vinden! Dan ga ik gewoon met ov naar t zkh ofzo geen probleem. Dus mss valt dat nog te regelen op zn werk, en idd paar boekjes mee en ik kom de dag wel door. Vrijdag hoop ik dat ie me thuis mag brengen, ik moet namelijk een nacht blijven ivm kans op nabloedingen.
    Voor de kinderen heb ik nu geregeld dat ze uit school naar mn schoonouders kunnen, die halen ze op dus daar ben ik al helemaal blij mee! Keelamandelen op latere leeftijd is iets anders en pijnlijkker als oo jonge leeftijd...je krijgt neem ik aan niet voor niks morfine, en diclofenac en 1000mg pcm als een cocktail toegediend?! Maaaarr ik ga er gewoon vanuit dat het bij mij van een leien dakje gaat en ik en binnen een week weer bovenop ben! :-;

13. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    Beepje: dank voor je bericht! Ik voel me nu geen aanstelster meer iig ;)

KimR: hoe is het jou vergaan na de ingreep? Ben je er lang mee onder de pannen geweest?

14. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Je bent geen watje hoor;) en met een week ben je er nog niet!
    Ik denk alleen niet dat je continu zorg nodig hebt. Maar ik zou ook graag willen dat mijn man me zou mogen brengen. Na narcose ( bij hernia operatie) mocht mijn man niet gelijk komen.

Wat ik zou dien in jou geval.. Vragen of mijn man wat later mag komen die dag zodat hij jou kan brengen ( moet hij natuurlijk zelf vragen;)) en vrijdag jou kan halen. En zaterdag en zondag moet hij dan enorm liefdevol voor je zorgen en je op je wenken bedienen;) want keelamandelen er uit is voor volwassenen gewoon niet grappig!

15. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Graag gedaan meis. Nee je bent geen aanstelster. Zeker niet op iets waar je recht op hebt. Ik snap dat het alleen een beetje vervelend is omdat hij hier pas sinds 1 april is. Maar ik zou het stom vinden als je hier je vrije dagen voor opgeeft. Das voor leuke dingen bestemd. Of je moet er al superveel hebben en niet weten wat je er mee moet. ;)

Misschien valt het straks ook allemaal mee en heeft ie net 2 dagen nodig of zo omdat jij al aan de beterende hand bent en geen hulp meer nodig hebt. Daarbij kan het misschien ook in dagdelen opgesplitst worden. Het is alleen nog niet te voorspellen nu. Ik hoop dat het te bespreken valt met zijn werkgever. En veel succes met de operatie en herstel! :)

16. adi

adi Niet meer actief

Is er anders niemand anders die met je mee kan? een vriendin, je moeder/zus/schoonfamilie/buurvrouw enz?

Ik denk namelijk dat de werkgever het ook niet voor niks heeft geweigerd. Je krijgt meteen na de operatie veel pijnstillers, maar als je naar huis gaat niet meer. Met paracetamol ben je in principe in staat om voor jezelf te zorgen, dus heb je geen 'mantelzorg' nodig, dus ook geen recht op zorgverlof.

En zorgverlof krijgen om voor kinderen te zorgen als moeder ziek is/ geopereerd gaat ook echt niet op. Want zorgverlof is niet bedoeld voor oppasproblemen, maar echt om mantelzorg (aan een hulpbehoevende) te verlenen.
    Als oppasprobleem onverwacht ontstaat, dan heeft de man recht op calamiteitenverlof, maar alleen om een ander oppas te regelen.

17. n1986

n1986 Actief lid

30 jul 2012
    455
    0
    16
    Werken in de kinderopvang
    Gelderland
    Wat fijn dat je iig je schoonouders geregeld hebt voor de kids.
    Ik neem toch aan dat jou man je iig wel naar huis mag brengen. Vind eigenlijk ook dat je die eerste dag(en) niet alleen thuis moet zijn hoor..
    Mijn keelamandelen zijn er ook uitgegaan toen ik 'volwassen' was en ben er echt behoorlijk ziek van geweest en moest een nacht extra in het ziekenhuis blijven.
    Gelukkig woonde ik toen nog bij mijn ouders. Op dat moment voor kinderen zorgen had echt niet gekund.
    Het heeft ruim 2 weken geduurd voordat het weer stukken beter ging.
    Ik hoop dat jij er snel van opgeknapt bent zometeen! Succes en sterkte!

18. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    Ik denk toch dat ieder bedrijf anders omgaat met zorgverlof. Heb dit nu twee keer gehad. Eerste keer voor mijn dochter, was toen bijna vier maanden en werd opgenomen in het zh voor reflux. Heb toen een week zorgverlof gehad. Op 1 juni van dit jaar heeft mijn vader een hart- en herseninfarct gehad, toen heb ik twee en halve week zorgverlof gekregen en mocht zelfs nog langer. Mijn vader heeft een week in het zh gelegen maar dus ook toen gewoon zorgverlof. Hij kon niet praten en ik ben zijn enigste kind dus moest voor veel dingen toestemming geven en veel regelen dus had het ook echt nodig. Ik werk al wel zeven jaar bij dezelfde instelling.

Ontopic: ik zou ook kijken of er iemand mee kan, hopelijk je man voor een paar uurtjes want ik denk dat het wel prettig is als er iemand bij is. Heel veel succes!

19. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Je bent geen aansteller hoor.
    Ik heb het laten doen toen ik 22/23 jaar was en nog geen kinderen had, maar ik heb er echt pijn aan gehad ( wil je niet ontmoedigen ).
    Ben blij dat ik toen mijn 3 kids niet had.
    Zorgverlof is misschien niet nodig, helemaal niet nu je de kids ondergebracht heb.
    Maar de dag zelf en de dag erna zou fijn zijn als je man er is en je kan brengen.
    Ik was in ieder geval wel blij dat ik gewoon met de auto naar huis kon.

Sterkte, het is even doorbijten maar daarna heb je er profijt van.

Gr MB2005.

20. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Het kan erg pijnlijk zijn maar zorgverlof is idd erg overdreven. Als je man geen vrij kan krijgen op de dag van de ingreep zelf gewoon een dierbare vriendin meeslepen die je hand kan vasthouden, komt goed. :)

Beterschap alvast toegewenst!

Deel Deze Pagina