Dilemma ouderschapsverlof; hoeveel dagen werken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Druif78, 20 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ik wil binnenkort mn wensen tbv ouderschapsverlof doorgeven op mn werk maar ik kom er niet goed uit.
    Mijn plan is om na mn bevallingsverlof een week of wat fulltime verlof op te nemen ( dit is uitzonderlijk en zal goedkeuring moeten krijgen) maar na die paar weken extra zou ik een gedeelte minder willen werken.
    Mn gevoel zegt dat ik van 4 dagen ( nu) naar tijdelijk 2 dagen zou willen, dus tijdelijk 2 dagen ouderschapsverlof.
    Uiteindelijk zal ik 3 dagen willen werken.
    Mn man snapt niet zo goed wat ik moeilijk doe. Waarom niet meteen na mn fulltime verlof 3 dagen werken ( 1 dag ouderschapsverlof).
    Mijn punt is dat ik er best tegenop zie straks met 2 kindjes 3 dagen te gaan werken. Mijn zoontje gaat nu ook 3 dagen naar de opvang maar die dagen vind ik best pittig. Veel komt er op mijn schouders: ophalen, boodschappen doen, koken, echt een race tegen de klok en dit kan ook niet veel anders aangezien mijn man later thuis komt van werken. Straks ben ik wel 1 dag vaker thuis maar die 3 opvang dagen blijven, maar dan met 2 kids!
    Financieel echter zou ik geen 2 dagen kunnen werken, dan leveren we echt teveel in.
    Met ouderschapsverlof krijg je natuurlijk wel een belastingvoordeel waardoor ik die 2 dagen werken misschien ter overbrugging even kan doen?
    T zal krap aan worden....
    Ik weet ook niet hoe ik de zorg over 2 kinderen zal ervaren?
    Ik weet wel dat ik destijds bij de eerste erg toe was om weer te gaan werken, puur voor mezelf gezien dan, niet voor mn kind!!
    Nu heb ik echter een baan die ik eigenlijk niet heeeel boeiend vind :), dat is ook iets wat mee speelt.
    Kan iemand mij vanuit ervaring adviseren?
     
  2. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    #2 Eppo82, 20 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
    Vanuit de ervaring met 2 kindjes, het is te doen hoor. In het begin is het wel pittig om even het ritme te vinden, maar veel hectischer ervaar ik het niet. En ik was bij de tweede helemaal toe aan weer werken haha. Maar ik heb ook wel een baan die ik leuk vind. Ik werk 2,5 dag btw, 2 dagen kdv.
    Boodschappen/halen/brengen doe ik ook ;), mijn vriend is ook vaak laat thuis.
    Maar zo gek vind ik jouw idee nog niet. Ik zou als je toch de mogelijkheid financieel gezien hebt starten met 2 dagen en als je weer een beetje gewend bent op je werk enzo een dag erbij pakken.
    Ik was na 2 maanden ongeveer weer in het werkritme ongeveer, zoals ik voor de bevalling was.
    Dus iets van 2/3 maanden 2 dagen ofzo en dan een dag erbij?
    Het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk he.
    Succes met het maken van een beslissing!
     
  3. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou geloof ik ook langzaam starten met 2 dagen, en dan over naar 3. In het begin is het toch allemaal weer wennen.

    Maar als jou man het probleem niet ziet van de drukte, moet je misschien overleggen om een aantal taken echt bij hem neer te leggen als je 3 dagen gaat werken. Dan heb je op die dagen geen gedoe over dingen die gedaan moeten worden. Ieder doet zijn eigen taken (bijv. de een kookt, de ander haalt kids)..

    Succes met beslissen.
     
  4. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Mijn man ziet zelfs het 2 dagen werken ter overbrugging niet bepaald zitten, financieel gezien. Ik denk dat hij het te zwart in ziet, zo slecht hebben we het niet. Maar zeker weten doe ik het ook niet en het moeilijke is dat ik het ook niet goed kan inschatten. Ik ga de helft in mn ( niet al te hoge) salaris terug, plus we krijgen er een tweede kindje bij met bijbehorende kosten. Onze oudste zal dan ook nog kinderopvang nodig hebben.

    3 dagen werken vind ik ook het punt niet, het gaat me meer om de opvangdagen merk ik.
    Misschien als ik wat langer fulltime verlof op mag nemen dat ik er dan meer "klaar" voor ben om 3 dagen te gaan werken? Ik zal dan al meer en meer een ritme hebben??
    Mn man zal ook 1 dag OV op willen nemen ( doet hij nu ook) of 4x9 willen werken, waardoor we met 1 dag opvang minder kunnen doen. Dat lijkt me hier nog de beste optie.
    Maar aangezien hij stukken meer verdient dan ik vraag ik me af wat handiger is? Hij 1 dag minder werken met OV of ik?!
     
  5. Linnie1985

    Linnie1985 Fanatiek lid

    17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Hier een zelfde dilemma gehad, alleen heb ik 1 kindje.
    Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een maand onbetaald verlof op te nemen na m'n verlof en dan 2 dagen ouderschapsverlof op te nemen en dus 2 dagen te gaan werken. Als m'n ouderschapsverlof op is ga ik 3 dagen werken.
    Over 2 weken ga ik weer aan de slag en ik merk dat ik het zo wel erg fijn vind. Lekker langzaam er weer in komen. :)
     
  6. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Dit was mijn ideale plaatje! Maar die 2 dagen werken... we zijn bang dat het financieel te onaantrekkelijk is. Tuurlijk zou het moeten kunnen, maar we zijn ook een bepaalde levenstandaard gewend en dat willen we ook niet allemaal opgeven. Plus een extra kind om te onderhouden.
    Nu is mn plan: ca 2 maanden onbetaald verlof ( OV) als dat mag en lukt. Daarna 3 dagen werken ( 1 dag ov) en mn man 4x9 of 4 om 5 ( 1 dag OV in de 2 weken.) Zo gaan onze kinderen 2 om 3 dagen naar de opvang.
    Hopen dat t van zijn kant kan. Zo niet dan tpch tijdelijk 2 dagen.....
    Vervelend dat t allemaal zo onzeker is en pas tegen die tijd duidelijk kan zijn!
     
  7. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Val even in, denk je ook aan het kdv, veel dagverblijven doen niet aan flexibele dagen. Dan zou je dus toch 3 dgn moeten afnemen!
    Kijk daar ook even naar....
    Succes met je keuze!
     
  8. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    dank voor de tip, ik had t zelf ook al bedacht, vandaar dat we nu voor een gastouder gaan! Tis anders inderdaad niet te regelen...

    Inmiddels heb ik knopen doorgehakt en heb 3 dagen aangevraagd met 1 dag ouderschapsverlof ( dus hou contract voor 4 dagen). Als dit op is definitief naar 3 dagen.
    Daarbij wil ik een gedeelte fulltime verlof opnemen voor 4-6 weken ( ingezet op 6 weken) maar dit is uitzonderlijk en mn afdelingshoofd geeft daar alleen toestemming voor als de afdeling hier niet door in het gedrang komt. En dat is nu net het punt: dat doet t wel!
    Hij geeft aan dat het heel moeilijk is om vervanging te krijgen voor mij, wat natuurlijk bullshit is! OV is onbetaald dus voor mij tien anderen bij wijze van spreken ( ik werk in de zorg). maar goed, hij moet t regelen!
    Als ik dit niet krijg zou ik dus moeten werken als ons kindje 10 weken oud is! (of 12 afhankelijk van hoe lang ik van te vroeg stop met werken) Vind ik veel te kort...:(
    Ik hoor het nog terug wat de uiteindelijke beslissing in maar heb er een hard hoofd in.... ga nu vakantiedagen opsparen, niks meer opnemen en dan alles achter mn verlof plakken. Niet ideaal, ben ook hard toe aan vakantie!! Maar als het niet anders kan.....
    :x:x:x:x
     
  9. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik spaar nu idd ook mijn vakantie dagen op. Ik neem maar 1 weekje in mei, daarna door tot 8 juli. Trek ik het niet, dan komt het gewoon op ziekteverlof neer en niet mijn vakantiedagen, denk ik dan maar...
    Ik kan op deze manier nog 4 weken vakantie erachteraan plakken. Vorige keer ging ik pas eind sept met verlof, dus had ik echt 2 weken eind juni nodig, maar daardoor had ik maar 2 weken vakantie over en moest ik met 12 weken weer werken, echt te vroeg vond ik het!
    Oja, nog een tip. Zoek nog wel even uit of je als je 1 dag ouderschapsverlof opneemt, je niet na het verlof eerst nog een half jaar je oude contract moet werken....! Dus weer tijdelijk 4 dagen!
    Succes!
     
  10. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    maar ze moeten jou toch vervangen in je verlof, kan die persoon dan niet 4-6 weken extra werken?
     
  11. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Terugwerken hoeft niet want het is gewoon onbetaald.
    Helaas had ik mn zomervakantie al staan dus die 3 weken gaan er al af! Ik speel wel met de gedachten dat als die 4-6 weken niet mogen dat ik dan 1 week korter vakantie pak ( ga sowieso na mn zomervakantie nog maar 1-3 weken werken voor ik verlof krijg) dus die ene week werken... dan heb ik er weer 1 extra om aan mn verlof te plakken! Maar heb tot die tijd (juli) dus geen vakantie dagen meer... moet het hebben van alle verplichte vrije feestdagen, haha!
     
  12. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ja!! precies!! dat is ook het kromme ervan! Ze moeten hoe dan ook vervanging regelen, dan is het voor hun toch makkelijker om dan iemand 4-6 weken langer te laten blijven?! Tijdens mijn onbetaalde verlof?! Dan dat ik met vakantiedagen in de weer ga en hun daarnaast tijdens mijn afwezigheid ook nog eens een vervanger moeten regelen en betalen?

    Ik speel ook nog met de gedachte dat als het echt niet lukt dat fulltime verlof, dat ik dan tijdelijk 2 dagen OV ga opnemen ipv 1 ( dus 2 dagen werken ipv 3), maar dat is voor hun alleen maar lastiger om op te vangen lijkt mij???

    Punt is dat mn hoofd eigenlijk geen vervanging wil regelen. Hij hoopt dat t onderling is op te vangen ( geen drukke afdeling). Is natuurlijk de goedkoopste oplossing. Gelukkig heb ik nog een teamleidster die het daar niet mee eens is en er wrs nog een discussie over gaat beginnen.
     

Deel Deze Pagina