Hallo Dames, Wij zijn bezig zwanger te worden en heb daarom mijn zorgverzekering eens onder de loep genomen. Ik zit bij anderzorg maar twijfel of ik hier moet blijven. 4 eigen bijdrage kraamzorg per uur en eigen bijdrage bevallen in het ziekenhuis zonder medische reden, geen kraampakket. Aan de andere kant is Anderzorg wel weer erg voordelig in premie. Met andere woorden, ben ik dan niet alsnog goedkoper uit als ik alle eigen bijdrages zelf zou betalen omdat je in verhouding minder premie betaalt? Hebben jullie tips, of waar zijn jullie verzekerd? Veel liefs Norge
Wij zijn verzekerd bij CZ. De eigen bijdrage van de kraamzorg moet iedereen betalen, ongeacht je verzekering. Soms vergoed een aanvullende verzekering het wel, maar in principe betaalt iedereen deze. Een bevalling zonder medische noodzaak is eigenlijk hetzelfde, ook die betaal je zelf tenzij je extra aanvulling deze vergoed. Een kraampakket kost geloof ik iets van 25-30 euro als je dat zelf moet kopen. Ik weet niet of jouw verzekering aanvullingen heeft zodat deze kosten wel vergoed worden? Zelf denk ik dat het niet echt de moeite waard is om je ineens veel zwaarder te gaan verzekeren, want je betaalt je scheel voor kosten die uiteindelijk volgens mij niet zo groot zijn. En een bevalling in het ziekenhuis wordt vaak wel medisch op het moment dat jij bijvoorbeeld pijnstilling krijgt. En dan wordt het weer wel vergoed....
Die bijdrage voor kraamzorg is volgens mij standaard.. ik heb een uitgebreide aanvullende verzekering, krijg bijvoorbeeld ook de bijdrage voor bevallen in ziekenhuis vergoed, maar die 4 euro voor kraamzorg moet ik ook betalen.
Deze zin wist ik niet.... Dus op het moment dat je pijnstilling krijgt, dan heb je automatisch een medische indicatie? Maar ik wil bijvoorbeeld graag de ruggenprik, is natuurlijk niet noodzakelijk, wordt het dan toch als medische indicatie gezien? Ik vind ook dat je je scheel betaalt voor aanvullende verzekeringen dus volgens mij is het ook voordeliger om de eigen bijdrage zelf te betalen! Vriendelijk dank trouwens voor je uitgebreide reactie.
sja dat zou je moeten uitrekenen. Eigen bijdrage kraamzorg voor max aantal uren is iets van 200 euro. Poliklinische bevalling iets van 350 geloof ik. Ben je dus 550 euro voor kwijt, kraampakket iets van 40 euro Sja dat is toch 50 euro per maand dat het dan goedkoper zou zijn en dat betwijfel ik. Bij fbto heb je de extra module gezinsplanning voor 6 euro per maand. (Je kan hem ook direct opzeggen na de bevalling :S). Daar zit 200 euro kraamzorg of bevalling bij en een kraampakket. Misschien is dat wat voor je. Zou je alleen die bevalling indien niet medisch zelf moeten betalen.
Dank je wel Debby, ik zal ook eens naar FBTO kijken. Maar dat kraampakket zijn de kosten natuurlijk niet. En als een bevalling al snel als "medische indicatie" wordt gezien dan is de keuze wel heel makkelijk....
Ik heb bij sem een ander paket genomen cz+ gezinnen maar dat doe ik nu niet. Ik heb een medische indicatie en 196 euro moet ik voor de kraamzorg betalen. Bij sommige verzekeringen krijg je ook nog extra kraamhulp enz vergoed. je moet effe goed rekenen wat je gaat gebruiken en wat voordeliger is.
hier een overzichtje van 2011 en vergoedingen van een aantal verzekeringen: Verzekering Aanvullende verzekering Vergoeding EB poliklinische bevalling zonder med. indicatie Vergoeding EB kraamzorg thuis Vergoeding kraampakket Maandpremie Jaarpremie Delta Lloyd Start 100% 100% 100% 10,95 131,40 De Amersfoortse Aanvulling Basis 100% 100% 100% 19,95 239,40 Agis Gezinnenpolis 100%100%100% 22,50 270,00 Kettliz Wulfse Verzekeringen Royaal 100%100%100% 23,95* 287,40 De Friesland AV Gezin 100%100%100% 24,95 299,40 Je bent goedkoper uit als je het wel verzekerd want geen van de verzekering komt op 600 euro extra uit.
Nee daar heb je gelijk in. Maar als ik makkelijk een medische indicatie krijg, wat ik wel verwacht, dan zou het wel duurder zijn. Jammer dat je sommige dingen niet van te voren weet!
De premie van Anderzorg is niet erg hoog. En de overige vergoedingen zijn zo goed, dit laat me zo erg twijfelen!
Indien je bevalling wel medisch is zou je die van fbto kunnen nemen (die heb ik dus) 72 euro per jaar en vergoed dus 200 kraamzorg plus 40 kraampakket. Ben je altijd nog goedkoper uit...
Ja Debby, dank je wel. En dat is niet duur. En zonder aanvullende verzekering? Ik zie dat de basispremie nu 96 euro kost...
ik heb de uitgebreide dekking van vgz maar krijg wel de egen bijdrage poliklinisch bevallen vegoed ( al ben ik medisch) en krijgook gewoon zonder extra kosten het kraampakket.tevens krijg ik dus wel de eigen bijdrga evoor de kraamzorg vergoed... maar betaal wel een 136 euro per maand premie
Hier hetzelfde: Ik ben verzekerd bij AnderZorg en betaal geloof ik rond de 90 per maand. Ik weet dat, indien ik zo verzekerd blijf, ik de eigen bijdrage voor kraamzorg moet betalen en het kraampakket. Die medische indicatie voor het ziekenhuis daar maak ik me geen zorgen om, dat komt wel goed. Enfin, moet ik overstappen? Wegen die kosten aan de eigen bijdrage van de kraamzorg en het kraampakket op tegen de extra maandelijkse kosten (12 maanden lang) die ik maak doordat ik meer premie ga betalen? Bij FBTO komt het in mijn geval dan neer op de basisverzekering, plus tandheelkundige hulp en gezinsplanning: 113,25 per maand. Dan betaal ik dus 12x 23,25 (het verschil aan premie tussen anderzorg en fbto) = 279 meer aan premie dan bij Anderzorg. Maar in ruil daarvoor wordt 200 aan eigen bijdrage kraamzorg plus het kraampakket (a 40) én een echo/nekplooimeting vergoed. Oftewel: Ik kan beter naar FBTO. Toch? Of doe ik nu iets helemaal fout?
Hey dames, Leuk dat dit topic er is, heb onlangs een soortgelijk topic gelezen, maar weet niet meer waar het is. Ik wil dus ook graag overstappen, maar ben er echt nog niet aan uit. Zit nu bij zilveren kruis, met goed verzekerd tanden pakket, maar wat betreft zorg (kraam/bevalling) krijg ik weinig terug. Nu had ik al het een het ander berekend bij VGZ (met korting UnitedConsumers: Zorgverzekering met 10% korting ) Het voordeel is voor mij dat dan 'de tanden' ook nog best goed verzekerd zijn. Een andere optie is dus FBTO maar hier heb ik me nog niet echt in vediept... Nu is het zo dat ik moet bevallen in het ziekenhuis (ivm veel bloedverlies vorige bevalling) dan is het op medische indicatie he? Dan hoef ik alleen een uitgebreid pakket voor kraamzorg... Ik hou dit topic in de gaten voor jullie ervaringen!
Oke! Dat was ik even vergeten, de tarieven veranderen natuurlijk in 2012. Zijn de bedragen van 2012 al vastgesteld?