Ik heb een vraag aan jullie. Elk jaar met kerst en nieuwjaarsdag lopen we de familie van beide kanten af. Toen wij onze zoon nog niet hadden, waren we al gestressed en ontzettend moe na de feestdagen, maar wij merken aan onze zoon dat hem van hot naar her slepen helemaal niet goed voor hem is.Hij kan er nog slechter tegen dan ons. Bij ons gaat het als volgt: de ene dag gaan we naar de vader of moeder van mijn man, (Zijn ouders zijn gescheiden). De andere dag gaan we naar mijn ouders. De ene dag naar de ene oma de andere dag naar de andere oma. Het komt neer op zo'n 2 a 3 bezoeken per dag in een hele korte tijd. Dat is gewoon teveel voor zo'n kleintje en ook voor ons. Maar ja o wee als je niet komt dan is het huis te klein en zijn mensen boos op je. Ik ben er gewoon klaar mee om iedereen maar te pletsen. Mijn man vindt dat we verplicht zijn bij iedereen op visite te gaan en ook uit respect. Ik vind dat we wat selectiever moeten zijn. Mijn vraag is: Hoe doen jullie dat met kerst en oud en nieuw?
Hier hetzelfde. Volgend jaar hebben wij 2 kinderen. Nodig ik 1 kerstdag iedereen uit, wie niet komt jammer dan maar dan heb ik ze wel gevraagd. Mijn kinderen gaan voor al die verplichtingen.
Wij gaan 1 dag naar mijn ouders en de andere dag blijven we thuis, dit ivm datik en mijn man geen behoefte hebben om met kerst naar me schoonmoeder te gaan en omdat we als gezin ook gewoon 1 dag met zijn 3tjes willen zijn. Dit is hoe we het vorig jaar hebben gedaan alleen toen was onze zoon er nog niet en zo hebben we het dit jaar ook gedaan en dat zal denk ik ook wel zo blijven (me man en ik hebben bijde geen opa's of oma's meer dus die hoeven we niet op te zoeken)
kerst doen we alleen de ouders (meestal zijn de oma's daar ook). 's ochtends koffie en lunch bij de 1 & eind vd middag avondeten en gezellig avondje bij de ander (dochter gaat dan daar op bed, maar nemen we wel weer mee). oud en nieuw, gaan we ff een half uurtje naar mijn man zijn ene oma en mijn ouders (we maken er een wandeling van, vind dochter geweldig). schoonouders zijn zelf de hele dag op pad en komen dan op de terugweg langs ons, of die zien we bij oma. Schoonzus woont hier in Mijn broers zien we bij mijn ouders. Andere oma's hebben we vandaag gedaan. Wij zijn vanaf het begin vrij duidelijk geweest, dat we echt in die dagen iedereen wel willen zien, maar dat het gewoon niet kan. We komen dan gewoon ff binnen, handje schudden, hooguit 1 glaasje drinken en gaan weer verder. We komen sowieso bij iedereen wel geregeld, dus het maakt ook niemand iets uit eigenlijk. Vrij makkelijk hier, zolang je je maar ff laat zien
Hier is kerst gereserveerd voor de familie van Grote Meneer en nieuwjaar voor mijn kant van de familie. Langs mijn kant hebben we ook meerdere bezoekjes te doen i.v.m. levende grootouders, maar er was al een traditie om bij grootmoeder vaderskant te eten en de anderen enkel gewoon "op de koffie" te gaan, dus 't is niet zo dat we overal uitgebreid moeten rondhangen. Wij komen overigens ook regelmatig bij de familie langs mijn kant (zijn kant woont aan de andere kant van 't land en zien we dus minder vaak) dus toen we dit jaar ziek waren, heeft niemand daar een probleem van gemaakt dat we niet zijn komen opdagen (mits z.s.m. verwittigen i.v.m. plannen van de anderen om iets voor ons te voorzien van eten/gebak natuurlijk, hoewel ik denk dat dit ook de dag zelf geen probleem geweest zou zijn maar 'k vind dat dan toch zonde dat ze met te veel extra overschot zouden zitten).
Sinterklaas met mijn schoonfamilie. Kerstavond voor ons gezinnetje telefoon gaat uit. 1e kerstdag mijn familie. 2e kerstdag van we eigenlijk altijd eten met schoonfamilie de rest van de dag vrij zeg maar. Oudejaarsavond hier thuis wie komen wil is welkom maar wij gaan niet weg ivm de beesten. Nieuwjaarsdag van wij rond 11 uur naar het graf van mijn vader dan naar nieuwjaarsborrel van mijn familie is vlakbij. En weer van een uurtje dan even lekker naar huis lopen met de hond en uiteindelijk eten bij schoonouders hebben we Ieren gelijk gehad. Je ziet elkaar genoeg even maar t is te doen het zijn allemaal maar paar uurtjes. Verjaardagen vind ik veel erger.
Mijn familie doet wat dat betreft niet moeilijk: iedereen komt op eerste kerstdag gewoon naar mijn ouders toe (broertje, zusje, partners), dus met die kant zijn we in 1x klaar. Schoonfamilie is echter een ander verhaal. schoonvader en schoonmoeder hebben ruzie met elkaar, schoonzusje ruzie met schoonvader, schoonmoeder kan schoonoma niet luchten of zien.... Dus we hebben ze allemaal tegelijk uitgenodigd op kerstavond en slechts één persoon is gekomen. Prima, ze kunnen niet zeggen dat we het niet geprobeerd hebben en niemand hoeft zich gepasseerd te voelen.
Maar je hoeft toch ook niet met z'n allen te gaan? Je kunt toch tijdens een slaapje van je zoontje even alleen naar jouw oma (of andersom?). Of nodig een keer mensen bij jullie thuis uit. Hier geen gescheiden ouders, dus de ene kerstdag is voor mijn ouders, de andere voor mijn schoonouders. En mijn man gaat dan ook een keer naar zijn oma, de ene keer gaan we met z'n allen en de andere keer niet. Net hoe het uitkomt. Nieuwjaarsdag hetzelfde.
Ach! Het is druk, maar het is maar 1 weekje per jaar. Gewoon kind meenemen. Ze wennen er vanzelf aan.
wij gaan de enne kerstdag naar mijn ouders en de andere naar mijn schoonouders. Maar zonder verplichtingen en bij beide ouders staat een bed en speelgoed voor hem en de neefjes en nichtjes.
Mijn ouders zijn uit elkaar maar hebben goed contact onderling. Dus bij ons; Ene kerstdag mijn ouders en de vriendin van mijn vader Andere kerstdag schoonouders. Dit jaar was ik net bevallen en hebben we ze bij ons uitgenodigd voor een lunch. Geen zin om op kerstdiner te gaan. Maar ik pas er dan ook voor om van hot naar her te rijden. Heb ik ook nooit gedaan en ben ik ook niet van plan. Dat wordt ook niet gewaardeerd maar dat is niet mijn probleem Ik zou zeggen je eigen gezin en kind op 1 kijken wat daar het beste bij past en dat lekker doen. De rest zoekt het maar uit als ze het niets vinden
We plannen sowieso minstens 1 dag van de kerst alleen voor onszelf. Soms gaan we de andere dag naar 1 iemand toe. De rest plannen we om kerst en oud en nieuw heen. Nu waren mijn ouders hier met oud en nieuw, die hebben we niet met kerst gezien bijvoorbeeld. Nu is het bij ons wel zo dat niemand om de hoek woont. alle grootouders wonen minstens een uur rijden weg. Ik ga dan niet naar iedereen toe op 1 dag, dat gaat gewoon niet. Verder ben ik helemaal niet van verplichte familiebezoekjes! Vind ik echt onzin. Helemaal met zo'n kleintje. Als familie dan zo belangrijk is, zou je ook dingen kunnen combineren en wat mensen bij jou kunnen vragen. Is ook wel zo eerlijk dat er ook mensen naar jullie komen toch?
Eerste kerstdag gaan wij naar mijn schoonouders, en dan rond 19.00 uur gaan we naar mijn ouders. Die wonen een half uurtje bij mijn schoonouders vandaan. Daar blijven wij dan slapen. 2e kerstdag zijn we dan bij hun. Na het middagslaapje van de jongste gaan we naar huis. Wij gaan dus niet naar mijn opa en oma en die van mijn man.
Hoe doen wij het: Wij hebben met de familie 1 grote bijeenkomst bij mijn oudste oom (sinds dit jaar na overlijden van mijn oma) daar is dat altijd Erwten en bruine bonen soep dus daar zijn we bij de lunch. Daarna gaan we naar mijn schoonouders en eten we daar in de avond en gaan naar huis. Scheelt dat we maar 2 bezoekjes hebben. Maar de traditie blijft ben er blij om hoor
Met Kerst is het meestal een dag met ouders en een met schoonouders, of allemaal bij ons. Nieuwjaarswensen doen we niet aan. Ik geef gewoon een belletje en klaar is kees
Sinterklaas ene jaar met een kant en dan kerst met andere kant 1 jan bij ons ivm verjaardag manlief. Wie komt komt en anders pech
wij doen niet aan verplichtingen, wel gaan we gewoon 1 dag bij mijn ouders eten of ze komen hier, schoonouders hebben we geen last meer van. die wilde alles verplicht hebben. en ik merk aan onze dochter dat al die feestdagen het ook niet goed doen, ze is gewoon vanaf sintmaarten t/m oud en nieuw hyper
Wij doen ook niet zo moeilijk, de kleine gaat voor. Afgelopen dagen dus ook minder bezoekjes afgelegd dan voorgaande jaren. Wij vonden het heerlijk, wat de rest ervan vind, boeiend..
Wij gaan gewoon overal, mijn opa en oma, schoonouders, opa en oma vriend bij alle 2 zelfs, en bij mijn nichtje, ook vaker 2 op 1 dag. Mijn dochter heeft erzelf geen moeite mee en vind het alleen maar leuk dus de situatie waar jij in zit ken ik niet.