Hey dames, Al een aantal dagen zit ik in dubio welke verzekering ik af moet gaan sluiten. Ik en mijn vriend hebben een aantal weken terug te horen gekregen dat het zaad niet genoeg is om natuurlijk zwanger te worden. In januari moet hij het nogmaals inleveren, maar ik ga er eigenlijk al van uit dat het niet anders zal zijn, althans.. Misschien wel beter, maar dat we wel het icsi traject in moeten. Ik heb 2 verzekeringen op het oog. Het UMC en onvz. UMC is zonder selectie, dus ik kan daar ook naartoe als de eventuele eerste 3 pogingen niet zijn gelukt. Maar ik ben bang dat er net zoals bij andere verzekeringen wel een selectie komt en je je niet meer aanvullend mag verzekeren als je al in het traject zit. Vandaar dat ik me hier eventueel al voor de 4e wil verzekeren. Deze is 127,00 euro p maand. Als je een 5e behandeling wilt, betaal je vanaf t nieuwe jaar 177,00 euro. Aardig duur, maar goedkoper dan een behandeling uit je eigen portomornee. Onvz verzekering heeft een topfit pakket, die onbeperkt ivf/icsi vergoed. Bij deze verzekering mag je al niet in een traject zitten. Deze kost 163,00 p maand. Onwijs veel geld maar het geeft mij zo veel rust te weten dat de deur niet dicht gaat na een paar behandelingen. Als je bij deze verzekering je eigen risico op volledig zet, betaal je 139,00. Dat vind ik prima te doen. Maar wat komt er allemaal voor je eigen risico? Ik heb normaal gesproken ook mijn eigen risico hoog staan, en hoef nooit veel bij te betalen. Hooguit 50,00 euro. Ik heb ze wel allebei vandaag even gemaild, met de vraag of ik naar de 5e mag als ik de 4e gedaan zou hebben en heb de ander gemaild om te vragen wanneer je in het "traject" zit. Is dit pas als je ivf gestart bent of al op gesprek bent geweest in het Zkh. Omdat ik pas in januari te horen krijg hoe en wat, is het best lastig om een beslissing te nemen. Even kijken of je een verzekering per 1 feb mag afsluiten met terugwerkende kracht, dan kan ik daar mijn keus op baseren. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zouden jullie doen? In ieder geval bedankt voor het lezen
Ik zou er nog niet voor overstappen naar een andere verzekering. Je hebt sowieso 3 pogingen en als ik het goed begrijp hebben ze nog helemaal niks geprobeerd. Je kan het antwoord afwachten en stel dat ze zeggen dat je na 3 pogingen alsnog over kan stappen (volgend jaar dan) en de 4e en 5e poging dan wel vergoed is, kan je volgend jaar over stappen. Zolang je nog niet weet wat ze van plan zijn, lijkt het me zonde van het geld. En anders eerst even het ziekenhuis bellen met de vraag stel dat het nu weer niet goed is, wat is dan de eerste stap?
Je kan sowieso tot 1 februari een nieuwe verzekering afsluiten. Je huidige moet je wel per 1 januari al op zeggen. Wat voor uitslag had je man? Hebben ze al iets gezegd over wat inderdaad de eerste stap zal zijn? Stel iui is een optie voor jullie, dan is het zonde om je nu al zo 'flink' te verzekeren. Daarnaast stel dat je wel gelijk voor ivf/icsi in aanmerking komt, dan is het nog maar de vraag of je überhaupt een 4e poging nodig zal hebben. Komend jaar zal je daar in elk geval niet aan toe komen, dus eventueel kan je dan een jaar later nog die verzekering afsluiten mocht dit nodig blijken. Mits natuurlijk de regels niet veranderen.
Bedankt voor je antwoord. Ik was dit ook van plan, heb UMC ook gesproken en je mag er na ook overstappen op 4 en 5, maar het kan zomaar zijn dat ze vanaf 2017 een medische selectie hanteren en je niet meer mag bijverzekeren. Dit is namelijk de enige waar het nog kan. Vandaar dat ik dacht, dan pak ik nu alvast die 4e, dan loop ik daar niet tegenaan. En voor de onbeperkte kan ik dan zowiezo niet meer terecht als ik in 2016 ga starten. Ben inderdaad nog niet begonnen, maar het is ons wel duidelijk dat icsi waarschijnlijk onze enige mogelijkheid is als het in januari niet is verbeterd. Weet dat ik op de zaken vooruit loop, maar wil mezelf achteraf niet voor mijn hoofd slaan.
Oke top, dan heb ik de keus nog tot 1 februari. Dit gaat met terugwerkende kracht? Het zaad was 2,4 miljoen, maar geen 1 was snel genoeg, dus voor ivf is dat zelfs al te slecht. Vandaar had ze het meteen over icsi. Iui zal dus niet lukken, als de uitslag hetzelfde blijft natuurlijk. En 3 pogingen is hopelijk niet nodig inderdaad. UMC mag je bijverzekeren voor 4 en 5, maar dan moeten de regels niet veranderen en dat is een beetje mn punt waar ik bang voor ben.
Ja, met terugwerkende kracht. Dit vond ik onlangs op internet, ben mezelf er namelijk ook in aan t verdiepen.... Zelf overweeg ik ook eventueel overstappen naar UMC voor een 4e poging. Nu bezig met poging 1, dus die 4e poging lijkt nog wel heel ver weg. Ergens wil ik vooral optimistisch denken en er vanuit gaan dat die poging 4 gewoon niet nodig zal zijn! Maar ja, je weet het niet hè?! En inderdaad die regels kunnen volgend jaar veranderen, maar misschien ook niet. Dus wat te doen.... Voor een 5e poging wil ik het sowieso niet, want die verzekering vind ik wel echt duur. Een 4e kan voor mijn gevoel al 'snel uit', omdat daar ook andere dingen mee vergoed worden waardoor ik dat er wel uit haal denk ik. Maar ik wacht nog even, want op dit moment een embryootje in mijn buik, dus wie weet met kerst een positieve test en hoef ik er niet meer over na te denken
Toevallig dat jij je ook aan het verdiepen bent! Ja klopt, een 4e poging is niet heel extreem duur, daar vallen ook genoeg andere dingen uit te halen. Zelf zou ik wel een 5e doen, omdat ik er echt alles aan gedaan wil hebben. Maar zover komt het hopelijk helemaal niet!! het is gewoon meer het idee. Ik zie het ja, spannend zeg!! Zie dat jou eerste icsi is gestaakt, dat is dan geen verloren poging?? Dan mag je de eerste gewoon weer overnieuw doen? Het is ook fijn als je genoeg cryo's hebt, dan heb je zowiezo al veel meer kansen. Moet je trouwens elke maand een rustmaand hebben als het mislukt zou zijn? En stond jij lang op de wachtlijst? Ben erg benieuwd hoe lang het ongeveer wachten is voordat je mag starten. Ik duim met je mee dat je zwanger het jaar uit mag, wat zou dat geweldig zijn zeg!
Precies dezelfde dubio waar ik ook in zit! Wij starten in januari met icsi. Ene kant denk ik idd nu gewoon ergens basis verzekering met aanvullend bijv acupunctuur. En dan mocht het na volgend jaar nodig zijn overstappen naar UMC voor poging 4 en 5. En dan hopen dat zij het niet veranderen.... Lastig he
Zeker lastig! Twijfel je ook tussen de onbeperkte? Die geeft er meer dan 5 zelfs.. We gaan er niet van uit dat het nodig is, maar het geeft heel veel rust. Of vind je dit te ver gaan? Onbeperkt is goedkoper dan UMC 5 pogingen. Als je de onbeperkte niet doet dan kunje beter nu kiezen voor 4, en evt daarna 5, dan is dat maar zo. Denk ook niet dat ze het gaan veranderen hoor, maar dan heb je in ieder geval zekerheid voor 4. Heb je lang op de wachtlijst gestaan?
@Star; zag idd dat de onbeperkte goedkoper is dan 5 bij UMC, wellicht dat ik voor die kies. Geeft denk ik wel rustig gevoel. Ik weet niet tot hoe ver we willen gaan. Bij ons in het zkh is er geen wachtlijst. Ik moet nu alleen eerst nog naar de hematoloog ivm mijn bloedziekte (bloed stolt niet goed) dus dat moet eerst geregeld zijn voordat ze punctie kunnen doen. En dan gaan we starten, dus denk eind januari. Jullie wel wachtlijst?
Wat fijn dat je geen wachtlijst hebt! Bij ons weet ik het niet. Ik hoor in januari meer. Ik heb onvz gemaild, met de vraag wat hun verstaan onder 100% vergoed tot 43 jaar. Er staat namelijk een evt 4e en volgende pogingen. Dus ik heb specifiek gevraagd of het bijv tot 6 is ofzo, of echt onbeperkt. Ik wil dat zwart op wit hebben voordat ik die keus maak. Geeft ook een rustig gevoel, dat je gewoon niet af hoeft te tellen. Hij is wel duur, 163.00euro. Enorm veel geld. Maar met volledig eigen risico is hij 139,00euro. Wat zou jij dan kiezen? Spannend he, er mee beginnen. Hopen dat je snel kunt starten. Ben je al lang bezig?
@Star: de gestaakte poging is geen verloren poging hoor! Een poging telt pas als poging als er een punctie is geweest en bij mij is het dus voor die tijd afgebroken. Je hoeft niet elke maand een rustmaand. Na een complete behandeling was dat bij ons zkh wel verplicht, en achteraf is het na al die hormonen en al die spanningen voor de 1e keer ook heel fijn geweest. Nu met de cryo's hoeven we geen rustmaand, vind namelijk plaats in mijn eigen cyclus, dus kan gewoon elke maand door. Tenzij we natuurlijk zelf even pauze willen, maar voorlopig grijp ik elke kans aan! Ik hoefde helemaal niet op de wachtlijst, maar wij begonnen in de zomer, dus ik denk dat dat misschien gescheeld heeft. Mensen die toch eerst op vakantie willen enzo, wij waren voor de zomer al weg geweest. Een 5e poging zou ik ook wel overwegen hoor, maar ga me daar voorlopig niet voor verzekeren. Dat vind ik echt te ver in de toekomst liggen, en desnoods doen we dan een zelf betaalde poging. Maar ik ga gewoon voor binnenkort raak! Is er trouwens echt een verzekering die inbeperkt ivf/icsi vergoed?
Fijn te horen dat het allemaal zo lekker is gelopen bij jullie en je snel aan de beurt was! En snap ook dat je met de cryo's meteen lekker door wilt. Soms lees je idd wel eens dat je een icsi poging kwijt bent door t een of t ander, en geen cryo's dan denk ik zo, dat is even klote, gewoon 0 kans gehad. Maar pas vanaf een een punctie telt dus de behandeling. Wat is trouwens het verschil in eigen cyclus of geen eigen cyclus? En waarmee heb je de meeste kans? Of maakt dat niets uit? Ik heb ook ergens gelezen dat je een soort pil krijgt dat je niet zwanger word, dan denk ik why? Ik zit niet voor niets in het icsi traject.. Mn mannetje heeft zaad zonder richtings gevoel dus zal ik heus niet aan de pil moeten toch? Ik ga er ook noet van uit dat ik er zo veel Nodig heb hoor, hopelijk steeds genoeg cryo's en dat het gewoon snel raak is! Maar het geeft mij rust te weten dat er geen deur dicht gaat. En bij onvz schijnt het onbeperkt te zijn. Ik heb ze wel gemaild of ze specifieker kunnen zijn in "4e en volgende pogingen" voordat ik een keus maak en het straks blijkt dat het bijv ook 5 pogingen zijn. Dan verzeker ik me liever bij UMC in de toekomst omdat je daar geen selectie hebt. Onvz is trouwens wel alleen voor mensen die nog niet in het traject zitten, dus je hebt een kans afgewezen te worden als je al behandeld word. Wens je heel veel succes en duim voor een plakkertje!
Thanks! Ik hoop ook dat het raak is deze keer Terugplaatsing in eigen cyclus betekent zonder hormonen spuiten of slikken. Zonder eigen cyclus dus wel extra hormonen. Waarmee je meer kans hebt weet ik niet, maar omdat ik van mezelf een prima cyclus heb, kan het bij mij dus in eigen cyclus. De reden dat je soms eerst aan de pil moet, is omdat het zkh je cyclus gaat overnemen. Als je aan de pil bent, kunnen ze alles beter 'timen'. Verschilt echter wel per zkh, want bij ik hoefde niet eerst aan de pil. Oh, bij ONVZ kan dat dus. Goed dat je het eerst even checkt! Ik zal daar dan wel niet voor in aanmerking komen, omdat ik al in het traject zit.
Ik wil even hierop reageren. Hou er rekening mee dat je bij IVF-pogingen je eigen risico volledig moet betalen. Eigenlijk ga je bij eerste poging al meteen door je eigen risico heen. Dus per maand is het wellicht goed koper (en per jaar scheelt het in premie 24x12= 288 euro), maar je betaald dus wel 500 euro meer aan eigen risico en ben je dus uiteindelijk 212 euro goedkoper uit als je wel gaat voor de duurdere variant. Heel veel succes in ieder geval met het uitzoeken en ik hoop dat de eerste IVF poging meteen raak is
Zou je de reactie op je mailtje hier willen plaatsen, ben wel benieuwd! Ik denk of dat ik voor basis ga en dan hoop dit jaar zwanger te zijn en zo niet over te stappen naar UMC. Of ik doe ONVZ volledig gedekt, met laagste eigen risico. Wij zijn trouwens nu 1 jaar bezig, jij?
Even een ervaring van mij betreft onvz zorg. Bij deze verzekering wordt je alleen geaccepteerd als je niet met ivf bezig bent. Ik heb er nu 3 achter de rug en ga in het nieuwe jaar verder in het buitenland voor een 4e poging. PNO is het zelfde verhaal. Ik ben nu verzekerd en geaccepteerd bij UMC. Wat ik ook nog aan kan vullen is dat inderdaad je eigen risico direct op is als je begint met behandelen. Ik had/heb gewoon de standaard eigen risico. Eigenlijk heb ik dezelfde ervaring te vertellen als meerdere hier
Klopt Annemar, Ze kunnen je zelfs weigeren als je laatst bij een arts bent geweest en nog geen behandelingen doen. Ze willen weten of je er uberhaupt al mee bezig bent onder het mom van " een brandend huis kun je niet verzekeren". Maar dit gaan ze pas bekijken zodra je de aanvraag stuurt. Gelukkig kun je een 4e en 5e poging doen bij UMC, ik ga hard met je mee duimen! Heb je vaak wel genoeg cryo's? En wat doen ze in het buitenland anders als ik vragen mag? En waar gaat je eigen risico aan op? Zijn dat de medicijnen oid? @help85, wij zijn in maart een jaar bezig. Wij zijn er al vrij snel achter gekomen dat het op de natuurlijke manier lastig word om zwanger te worden als de uitlag zo blijft. Dus al met al is het snel, maar anders hadden we maar blijven aanmodderen. Nu krijgen we tenminste echte kansen Dit hebben ze mij trouwens zojuist gemaild: (onvz) ''Vanuit de aanvullende verzekering Topfit vergoeden wij onbeperkt IVF behandelingen. Wel weten wij dat het in praktijk nauwelijks meer dan 4 à 5 keer behandelingen plaats kunnen vinden. Dit is vanwege de belasting op het lichaam. Vaak bepaalt de arts of het nog mogelijk is om vaker een IVF behandeling aan te gaan. IVF staat gelijk aan ICSI. Als u voor 1 januari uw huidige verzekeraar opzegt en voor 1 februari een nieuwe verzekering afsluit, zal deze met terugwerkende kracht werken.'' ik wacht zelf mijn gesprek in januari af en ik neem dus per 1 feb een nieuwe verzekering, dan kan ik er nog eens rustig over nadenken. Umc heeft mij ook teruggebeld en ze doen het al jaren op deze manier, dat je dus mag bijverzekeren. Ze verwacht dus niet dat het ineens veranderd.
Klinkt inderdaad logisch! Over het algemeen heb ik ook een vrij stabiele cyclus. Vind het wel spannend allemaal hoor. Ineens ga je op een heel andere manier hopen op een kleintje. Maar de kansen zijn er nu wel, dus we gaan er voor! Wanneer mag je testen?? Onvz zal jou helaas niet aannemen, maar heb wel gelezen dat wanneer je 2 jaar niet behandeld bent je weer in aanmerking komt.
@star: thanks voor de info. Wij zijn ook snel naar de HA gegaan hoor ik heb ook nog pcos dus wij hebben dubbel pech. Ik ga zo naar voorlichtingsavond voor ivf/icsi daarna beslissen over verzekering.