welke stappen nu?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door julia80, 16 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Graag zou ik advies krijgen van de ervaren MMM dames.
    vijf jaar geleden kreeg ik diagnose PCOS nadat ik helemaal geen eisprong had. Ik heb toen meteen clomid gekregen en reageerde daar erg goed op. Mooie cyclus met maar 25 mug/dag (half tablet) en in eerste ronde zwanger. Na zwangerschap weer nauwelijks een eisprong en weer met 25 mug/dag zwanger, nu in ronde vier.
    Na deze zwangerschap kreeg ik wel weer een eigen cyclus. Mei 2015 zijn we voor derde kinderwens bij de gyn teruggeweest. FM gehad, bms was goed. LF was prima, dus we mochten zelf aan de slag. In ronde 2 een heel vroege mk gehad (cd 17).
    VOlgende maand gaan we terug naar de gyn, aangezien we nu ronde 9 ingaan.
    De vraag is nu, hoe gaan we verder? hier even wat feitjes:
    -ik ben 36
    - eisprong met en zonder clomid op cd18-cd22.
    -LF met clomid was 13, zonder 11-12
    -progesteron was met clomid na eisprong iets boven de 100 (hoog dus) en zonder clomid +-45, voldoende (toch?)
    -bms was vergelijkbaar (+- 9-10 mm voor eisprong)
    -samenlevingstest en semenanalyse waren beide helemaal goed bij clomid, nu is dat (nog) niet getest dus onbekend)

hoe zouden jullie verder willen:
    samenlevingstest? semenanalyse? HSG?
    nog paar maandjes gewoon zo aankijken?
    toch weer clomid want destijds lukte het hiermee?
    utro om LF iets te verlengen?
    IUI?

dank!

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het nog even aankijken. Je ben met clomid in ronde 1 en ronde 4 zwanger geraakt, zonder clomid in ronde 2, nu ben je daarna dus weer bezig in ronde 5/6. Ik zou het nog een paar maanden geven, want je hebt wel een mooie cyclus, en dan is het normaal dat het tot een jaar kan duren. Eerlijk gezegd zou ik na de miskraam opnieuw gaan rekenen, want je was tussendoor wel zwanger.

3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Dankjewel voor je reactie!

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    hier sluit ik me bij aan. Bedenk wel dat hoe eerder je vervolgstappen neemt, hoe sneller je je eindstation bereikt. Als je eenmaal een volgende stap in het hele behandelingstraject neemt, dan gooi je de vorige deur ook dicht. Zo te lezen slaat Clomid erg goed aan bij je, fijn! Je moet idd na de miskraam opnieuw gaan rekenen want je was tussendoor zwanger. Succes en je zult zien dat een beetje geduld je ook heel veel gaat brengen! ;)

5. NiBu

NiBu Actief lid

24 nov 2011
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mede gezien je leeftijd, zou ik voor Clomid gaan. Je hebt wel een cyclus zonder, maar als je de resultaten met en zonder Clomid vergelijkt, dan vermoed ik dat de kwaliteit van de eisprong met Clomid toch beter is.
    Je hebt prima resultaten gehad met Clomid, why change a winning team?

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    hmm jan NiBu dat zegt mijn zwager (huisarts) ook.
    Ergens kaagt in mijn hoofd ook die gedachte. Ook al heb ik nu een 'mooie' cyclus, vraag me af of het op 1 of andere manier gewoon net iets slechtere kwaliteit oplevert (progesteron is dus nu ook lager na eisprong dan met clomid)
    Ik had dus ook maar zo weinig (half tablet per dag) nodig, het is een moeite van niks die clomid nemen.
    Ben alleen bang dat ik misschien dan last van overstimulatie krijg omdat ik nu van mezelf al een eisprong heb
    (toen ik begon met clomid zonder eigen cyclus, had ik met normale dosis (50mu/dag, 1 tablet) vier eitjes en moest ik dus omlaag in dosis
    Ben benieuwd wat de gyn zegt over 1.5 week

7. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Misschien komt het toch doordat je inmiddels wat ouder bent dan de vorige keren.... :) Als je nog geen kinderen had gehad, had je op die leeftijd na 6 maanden aanklooien doorgestuurd mogen worden voor onderzoeken.

Voor de duidelijkheid, ik ben net zelf 37 geworden :x

IUI zal bij jou waarschijnlijk alleen toegevoegde waarde hebben als ze voor 2 eisprongen per keer willen laten gaan. Want je loopt als een klok en het zaad van je partner is ook goed, toch? Met een extra eitje per keer heb je net effe meer kans.

Je kunt ook gaan voor een onderzoek aan je eileiders. Stel dat daar per ongeluk iets verstopt zit, dan gaat er veel kostbare tijd (leeftijd...) verloren omdat je dan nu nooit zwanger zou kunnen worden. Ja een hsg doet zeer. Maar dan heb je wel zekerheid. Én die maand grotere kans op zwangerschap dan anders.

Ben benieuwd wat je arts gaat adviseren, goed dat je die afspraak al hebt ingepland.

Veel geluk! 🍀🍀

8. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Dankjewel mlady voor je reactie! Goede punten en suggesties allemaal.
    Ik ga het in mijn achterhoofd houden als ik de afspraak heb Nogmaals dank

Deel Deze Pagina