Zorgverzekering 2023 en zwanger worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door wonderbaby1, 15 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Hallo,

ik ben me aan het oriënteren op de zorgverzekering mbt eventueel een zwangerschap (hopelijk!)

hebben jullie tips?

2. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ik volg...

3. DBoer

DBoer Bekend lid

4 jan 2022
    826
    807
    93
    Vrouw
    Ik vroeg me precies hetzelfde af..

4. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.595
    4.449
    113
    Vrouw
    Ik ben ook benieuwd! In elk geval veel fysio nodig en ik zal sowieso een keizersnede krijgen. Maar moet het allemaal nog goed uitzoeken.

5. Muisjepluisje

Muisjepluisje Fanatiek lid

17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    Volg!!

6. Caithxxx

Caithxxx Fanatiek lid

27 mrt 2019
    2.376
    2.264
    113
    Vrouw
    Volg mee! Als ik zwanger mag raken, wordt het 100% een keizersnede.

7. Chalona

Chalona Actief lid

17 sep 2018
    317
    233
    43
    Vrouw
    Ligt er een beetje aan wat je allemaal nodig denkt te hebben? Bijv. wil je cursussen gaan volgen? Ga je borstvoeding geven/kolf nodig? Weet je bij voorbaat al of je sowieso in het ziekenhuis moet bevallen met een medische indicatie? Hoeveel kraamzorg ga je denk je afnemen? Dat zijn namelijk allemaal dingen die je evt aanvullend kan verzekeren, afhankelijk van wat je nodig hebt zal een andere verzekeraar interessanter voor je zijn ;)
    Weet wel dat de NIPT vanaf 1 april 2023 gratis gaat worden dus daar hoef je dan niet meer naar te kijken of die vergoed wordt (of je moet nog net met 12 weken voor 1 april uitkomen). Vaak kan je op de site van de verzekering wel zoeken op "zwangerschap" en krijg je dan per (aanvullende)verzekering te zien wat er allemaal vergoed wordt.

wonderbaby1 vindt dit leuk.
  8. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.017
    4.990
    113
    Vrouw
    Ik ben me ook aan het oriënteren. Als ik bij Zilveren Kruis blijf en naar aanvullend overstap ga ik 20 euro per maand extra betalen tov basis. 240 euro extra per jaar dus. Kraamzorg krijgen we dan 125 euro eigen bijdrage vergoed, kraampakket twv 25 euro. Zit dan op 150 euro. Maar ik schat de kans dat ik fysio nodig ga hebben best groot in, dan zit je al snel over de 240 euro in totaal natuurlijk en dan ben ik met aanvullend goedkoper uit. Ik wil thuis bevallen dus vergoeding eigen bijdrage poliklinisch bevallen is niet interessant voor ons. Wel vind ik het fijn dat er tot een bepaald bedrag voor een consult met lactatiekundige wordt vergoed, ik zou daar zelf laagdrempelig gebruik van maken. Kolf wordt ook deels vergoed, maar ik werk niet dus weet niet in hoeverre ik daar dan gebruik van ga maken. Cursussen worden idd deels vergoed.

Daarnaast is er bij aanvullend vaak ook een bedrag beschikbaar voor iets als (kinder) EHBO/reanimatie, dat vind ik zelf wel heel belangrijk. Al met al denk ik dat het voor mij wel gaat lonen om me aanvullend te verzekeren, maar ik ben nog aan het onderzoeken waar dan precies.

Chalona vindt dit leuk.
  9. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.253
    12.629
    113
    Vrouw
    Hier al aantal jaren cz gezin eigen bijdrage kraamzorg word vergoed, 200 euro zwangerschaps cursus vergoed, en als goed is 200 euro lactatie zorg

10. Chalona

Chalona Actief lid

17 sep 2018
    317
    233
    43
    Vrouw
    @zegenwens ik zit bij VGZ via united consumers en die is vergelijkbaar als wat jij hebt bij Zilveren kruis, aanvullend ZorgZeker 2 krijg je dan vergoeding eigen bijdrage tot €125,- bij Kraamzorg (daar red je het niet mee als je max Kraamzorg laat komen maar ik heb allebei de keren minimale Kraamzorg gedaan) en gratis kraampakket, borstkolf huur of aanschaf vergoed tot €80,-, bevalling in ziekenhuis of geboortecentrum zonder medische noodzaak volledige vergoeding (dacht het twee keer thuis te willen doen maar liep toch anders dus blij mee!), cursus tot €100,- maar de borstvoedingscursus werd toen afgewezen omdat het geen zwangerschapscursus was :rolleyes:? Uiteindelijk met veel moeilijk doen toch vergoed. Ook via hun EHBO cursus speciaal voor kinderen vergoed gekregen. Lactatiekundige ook vergoeding tot €200,- per bevalling. Is €24,50 per maand extra op de basisverzekering.

zegenwens vindt dit leuk.
  11. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.017
    4.990
    113
    Vrouw
    Dat klinkt ook goed! Lactatiekundige is bij ZK maar tot 100 euro vergoed geloof ik. En ik had er niet bij stilgestaan dat de vergoeding voor de kolf natuurlijk ook voor een huurkolf in de eerste periode geldt. Dan is er natuurlijk best een kans dat ik daar gebruik van ga maken! Bedankt voor de tip, ik ga het allemaal even vergelijken met elkaar!

Deel Deze Pagina