Hoi meiden,(en heren ) een tijdje geleden heb ik een sollicitatiegesprek gehad (in een schoenwinkel) en werd mij de volgende vraag gesteld: 'Hoe zou je reageren als je iemand iets in z'n zak ziet stoppen?' Ik wist eigenlijk niet goed wat daarop gezegd. Wat zou,volgens jullie,een goed antwoord zijn op deze vraag?
Ik zou denk ik als antwoord geven: Geen idee, ik ben nog niet eerder in de situatie geweest dat ik iemand eens iets heb zien stelen. Maar als ik het zou zien, dan zou ik het de filiaalmanager/bedrijfsleider melden. Groet van Kiki
In iedere winkel zijn de regels anders... Als 'nieuw' personeelslid is het voor je eigen veiligheid beter om er niet direct zelf op af te stappen. Zeker niet als je niet precies weet hoe je moet reageren etc. Dus leidinggevende inlichten lijkt mij het enigste wat je kunt doen.
je moet eerst zeker weten dat hij het doet (iets in zijn zak stoppen)natuurlijk. Dan moet je wachten tot hij voorbij de toonbank is,want hij kan dan nog besluiten het uit zichzelf af te rekenen. Doet hij dit niet, dan kun je aan hem vragen:"bent u niet iets vergeten af te rekenen"? Verder weet ik het niet zo goed, ik heb 1 keer bij een man waarbij het alarm "loos alarm" afging gevraagd of ik even met zijn tas opnieuw door het poortje mocht, ivm vergeten ergens een alarm af te halen, bla bla. Deze man was behoorlijk slechthorend, en dacht dat ik zijn tas wilde stelen! verder nooit zoiets meegemaakt, als een winkel oplettend personeel heeft, hebben ze meestal al niet zo'n zin om iets te stelen, of ze gebruiken afleidingsmanouvres(met 6 man, ieder een andere hoek van de winkel in duiken,en 1 of 2 mensen eisen je volledige aandacht)
Vragen aan de klant of ze de linker of rechter er niet bij willen hebben? Dat loopt wat makkelijker hihi! (Ja ik weet het, ik ben wat ondeugender in die dingen haha)....
ik heb ook in een kleding/schoenenwinkel gewerkt...oh oh oh wat word er toch veel gejat zeg, wij moesten juist onder de werkzaamheden af en toe de ogen in ons achterhoofd gebruiken verdachte personen goed in de gaten houden, meestal merk je aan gedrag al dat ze iets van plan zijn, en dan gewoon de hele tijd perongeluk expres in de buurt blijven, dan gaan ze ineens heel snel weer naar buiten, soms steken ze wel wat in hun tas en dan moet je ze soort van volgen als ze weg gaan tot de kassa dan loop je af en toe heel snel langs ze en ga je kleding recht hangen ofzo en dan komt diegene langs en dan gaat ie door het poortje en dan roept degene achter de kassa een bepaalde code om en dan moet je alleen kijken waar hij heen gaat en dan komen er meer medewerkers en dan moest je er achter aan, is bij iedere winkel verschillend, het is ook niet zonder risico heb erg vaak al bebloede armen en gezicht gehad, dus het is niet bij iedere winkel dat ze dat doen, ik ben er ook uiteindelijk weg gegaan omdat het verplicht was om er achter aan te gaan, en ik uiteindelijk doodsbang was..want wat kan ik bijvoorbeeld als klein meisje van 1.70 tegen een man van 2.00.
Ik ga er vanuit dat ze die vraag bedoelden als dat je zelf in die winkel zou werken en dat zou zien. Ik zou (mits diegene er niet heel hard uitrende) naar diegene toegaan en zeggen dat ik had gezien dat hij wat in zn zak stopte. Diegene kan het dan zonder reden eerlijk teruggeven en dan zou ik geen aangifte doen, maar als diegene zich van de domme wou houden en niet wou meewerken, ook prima, dan zou ik de politie bellen. Aan diegene de keuze.
Ik zou helemaal niks doen eerlijk gezegd, en met mij, denk ik, heel heel veel mensen. Er lopen zoveel malloten rond met een mes op zak of erger, een paar schoenen of een riem of een tasje is mij dat niet waard! Maar bovenstaand antwoord wat Linda gaf is wel beter om te zeggen tijdens sollicitatie! Eenmaal in praktijk (dus als je eenmaal bent aangenomen en door je proeftijd bent) dan volg je gewoon mijn advies op! Haha! xx
Tja, ik doe altijd eerst en denk daarna pas. Zo ben ik wel eens achter een winkeldief aangerent. Hij liep helaas wat harder, maar uiteindelijk hebben ze hem toch gepakt. En idd wat ik al las; als je een slecht gevoel hebt bij iemand, lekker in de buurt blijven, dan druipen ze vaak al af. Als ik ze iets zie stelen dan zal ik diegene daarom aanspreken.