Ik keek vandaag op mijn ditzo overzicht en zag dat ik weer eigen risico moest betalen, maar er stond twee keer een bedrag van 6,15 bij voor farmacie. De ene is voor de eerste terhandstelling, maar weet iemand ook waar die andere voor is? Er stond verder geen uitleg bij.... Het schijnt weer een nieuwe uitsplitsing te zijn maar ik word er niet echt wijzer van
Je kan het beste even naar je apotheek bellen om te vragen wat je op die datum gekregen hebt, voor de bijsluiter hoef je niet te betalen dat is service..
Sinds januari worden de terhandstelling en de medicijnen apart in rekening gebracht. Voorheen mocht dit samen, maar de overheid wil dat het apart in rekening gebracht wordt. De terhandstellingskosten zijn rond de 6,- per afgifte. Het kan hoger zijn in bepaalde situaties. Het andere bedrag wat jij ziet zal vermoedelijk het medicijn zelf zijn. Maar het kan ook een andere terhandstelling zijn van een vorig medicijn. Soms brengen de apotheker de terhandstellingskosten ook achteraf in rekening. Ze hebben dan het medicijn al gedeclareerd en een maand later brengen ze de terhandstellingskosten in rekening.
Er stonden 3 bedragen: 2,89 voor het medicijn zelf 6,15 voor de terhandstelling 6,15 voor ??? Ik heb gebeld met ditzo, die zeiden dat het nog verder uitgesplitst wordt dan voorheen, maar hij kon niet echt uitleggen wat er dan uitgesplitst was maar het is dus niet de terhandstelling
volgens mij kost het papiertje van de apotheker wat je bij de eerste uitgifte krijgt precies 6,15 euro.. dat is dan de zogenaamde uitleg voor het gebruik van je medicijnen.
Ik werk bij een zorgverzekering en ken alleen de 6,36 voor het eerste uitgifte gesprek. Verdere uitsplitsing en kosten heb ik nog niet gezien
Dat is voor het gesprekje dat ze je ongevraagd geven. Hoe dat je de medicijnen moet gebruiken bla bla bla
Ja die uitleg over het medicijngebruik die ik elke keer kreeg als ik de pil ophaalde en dus elke keer dat kon betalen. Heb er toen over gebeld en heb het toen teruggehad.
Bij mij lieten ze er gewoon even een half jaar in de computer staan dat ik zwanger was (TOEN was ik niet zwanger). Dus elke keer als ik medicatie op kwam halen kreeg ik een praatje over medicijngebruik in de zwangerschap. Tik maar af.... maar uit de computer halen. HO MAAR!
Alle apotheken werken met dezelfde declaratie-codes toch?? De ene code die ze gebruiken is 7 en de andere 70026.... Zegt jou dat iets toevallig?
Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel Deze kosten betreffen het begeleidende gesprek bij de de eerste uitgifte van een geneesmiddel. De apotheek of apotheekhoudend huisarts kan dit declareren als het geneesmiddel niet eerder in de afgelopen twaalf maanden aan u is verstrekt, of wanneer niet bekend is wanneer u het geneesmiddel voor het laatst heeft meegekregen. Bij de eerste uitgifte wordt aanvullende mondelinge en/of schriftelijke informatie over het geneesmiddel aan u verstrekt. Deze kosten kunnen alleen gedeclareerd worden in combinatie met de levering van een geneesmiddel. Declaratiecode 70026 even uit mijn digitale declaratieoverzicht geplukt
Zijn er hier ook mensen die dat gesprek over 'eerste' medicijngebruik weigeren? Als je bijvoorbeeld al vaker de medicijnen gehad hebt?
Bij mijn apotheek kan je het niet weigeren. Voor mij was een dame die er tegenin ging, maar de apotheek zei dat ze verplicht zijn deze uitleg te geven (uiteraard inclusief rekening). Ik heb het even opgezocht: Declaratiebeleid - Nederlandse Zorgautoriteit - NZa.nl
Volgens mij heb je altijd 6 euro (ongeveer) die je betaalt per recept. De apotheek heeft namelijk geen winstmarge op de medicatie zelf, daar verdienen ze niks op. En ze moeten natuurlijk ook geld verdienen om salarissen te betalen van apotheker, asssistentes die medicijnen klaar zetten, uitleg geven soms dingen nachecken of bellen, huur ruimte enz. Dat hebben ze nu transparant willen maken hoeveel je daar voor betaalt, maar het lijkt alleen te leiden tot veel mensen die boos zijn dat ze dat bedrag niet willen betalen omdat ze denken dat ze alleen voor de uitleg betalen. Daarnaast is het zo dat als je medicatie voor het eerst gebruikt dat er nog 6 euro bovenop komt. Bij nieuwe medicatie moeten ze namelijk in de computer weer opnieuw nagaan of er geen wisselwerkingen zijn met andere medicatie (dan gaan er meldingen aan), of je zwanger zou zijn etc. Omdat dat extra werk is, en de eerste uitleg ook meer werk is, betaal je dan twee keer 6 euro (ongeveer). Dus 1x 6 euro standaard, en nog 1x 6 euro als het de eerste keer is (binnen een jaar).
Dat klopt. Ik heb bij een zorgverzekeraar gewerkt en dit is inderdaad hoe het gaat. Je kunt dit soort dingen (helaas) niet weigeren. Voorheen kostte het ook zoveel maar was het gewoon 1 prijs (bijv 15 euro) en nu dus in 2 of 3 bedragen... volgens mij hebben ze het erover om er maar weer 1 prijs van te maken want deze 'transparantie' zorgt voor alleen maar meer verwarring.
De laatste keer dat ik blaasontsteking hheb gehad, heeft mijn man de antibiotica opgehaald maar hij heeft de 6 niet betaald, wel de medicijnen meegekregen. De medicijnen waren niet anders, ik heb zo vaak blaasontsteking gehad, dat ik wel weet wat ik met die antibiotica moet. Maar dat zou dus eigenlijk niet mogen?