Collega en kritiek, hoe mee omgaan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 7 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik werk bij een huisartsenpraktijk en loop al sinds mijn zwangerschap met een probleem met mijn directe collega.

Waar ik mee zit is dat zij erg bepalend en normatief is, sterk gevoel voor goed en niet goed en veel zelfvertrouwen. Ze werkt al 15 jaar in de praktijk dus weet hoe alles reilt en zeilt. Andere collega's vinden het allemaal wel prima dat zij onmisbaar is, dus die laten haar haar gang gaan. Ik werk er sinds 2 en half jaar en ik ben de enige fulltimer. Daarom wil de baas dat ik allround ben. Helaas ben ik qua persoon heel anders dan mijn collega. Ik ben mijn hele jeugd en ook later tijdens het werk erg veel gepest en ik ben erg perfectionistisch en onzeker. Daarnaast heb ik adhd en ben ik tijdens mijn zwangerschap depri geweest (nooit voor ziek gemeld).

Mijn collega levert voortdurend kritiek op mijn werk, bijna al het initiatief dat ik neem wordt weggeveegd, alsof ik met alles wat ik doe het wiel opnieuw uitvindt. Ze is vaag in wat ze precies bedoeld met de kritiek, alsof ze het expres verwarrend maakt voor me. Als ik geen initiatief neem zegt ze dat ik meer initiatief moet nemen. Natuurlijk laat mijn collega ook wel eens een steekje vallen, wie niet? Maar dat kan niet tegen haar gezegd worden, dan zit ze in de hoogste boom, schiet in de verdediging en gaat uitgebreid zitten zuchten.
    We hebben er al 2 gesprekken met de baas over gehad, maar ze blijft alles gooien op mijn "psychiatrische problematiek" en overgevoeligheid. Ik weet niet goed hoe ik ermee moet omgaan, als ik alles maar accepteer ben ik bang dat er op den duur weer een pest-situatie ontstaat en als ik tegengas geef dan zit ze in de hoogste boom.

Ik kan haar niet veranderen, daarom wil ik weten wat ik zelf kan doen.