Hoe oud zijn jullie kinderen als ze beginnen met beugelen? Onze dochter is net 10 en heeft in januari een intake bij de orthodontist. Ik wil dus de zorgverzekering aanpassen naar OHRA. Zoals ik kan vinden nog de beste optie zonder wachttijd. Maar nu vraag ik mij ineens af. Is ze niet te jong? Zou ik niet nog een jaar kunnen wachten met aanvullende verzekering? Zo jammer dat we de intake niet eerder hebben gepland. Dan hadden we onze keuze kunnen laten afhangen van dat eerste gesprek.
orthodontie valt niet onder de tandarts verzekering! Hier goed opletten mocht iemand dit overwegen. In mijn omgeving heb ik al vaker gehoord dat mensen verkeerd verzekerd zijn. Dat zou echt zonde zijn.
Dochter was 11 toen ze doorverwijzing kreeg. En straks ruim 12 voordat de beugel er in zit. Ortho hier heeft enorm lange wachtlijst. Maar reken alles goed door. Wij hebben nu verzekering bij NN afgesloten zonder wachttijd. Premie per maand iets van 45 euro. Die met een jaar wachttijd zijn goedkoper per maand maar dan betaal je ook 2 jaar volledig.
Onze dochter had haar eerste beugel al toen ze 9 jaar was. Het ligt er erg aan wat voor soort beugel ze nodig heeft. Hier moest de kaak verbreed worden, dat moet tijdens het wisselen gebeuren. Als het er om gaat de tanden netjes recht te krijgen, begin je pas na het wisselen van de betreffende tanden natuurlijk.
Dochter was 11 en zoon was 12 toen ze begonnen. Maar allebei hebben ze eerst een intake gehad. Tussen de intake en de eerste behandeling zat (minimaal) een jaar. Dus ik denk dat als jij voor dit jaar het wachtjaar hebt je op tijd bent voor de beugel. Het is ook zonde om voor alleen de intake een verzekering te hebben. Ik zou gewoon niet eerder dan januari 2024 beginnen met de beugel.
oh ja misschien verschilt het per verzekeraar. Ik heb niet alles bestudeerd maar hoorde om mij heen dat het wel eens mis gaat en dat is zonde.
Hier wilde de ene tandarts bij 8 jaar al doorverwijzen. Dat heb ik niet gedaan. Nu een andere en zij zegt 11 jaar of alles gewisseld. Ze is net 11 en is hard aan t wisselen nu, dus ik wacht nog een jaar. Ik vind groep 8 echt al vroeg genoeg. K kreeg m zelf ook pas op de hogere school.
ja inderdaad, tegenwoordig loopt groep 7/8 al met een beugel. Terwijl “vroeger” was het in de tweede of derde van de middelbare. Ik vraag me af waarom het nu zo vroeg moet allemaal
Jawel, ligt eraan bij welke verzekering. Bij de ene valt het onder de tandartsverzekering en bij de andere niet. Bij de ene vallen de kinderen onder de tandartsverzekering van de ouders en bij de andere moeten de kinderen zelf een verzekering hebben. Ik zit bij menzis en heb zelf geen tandartsverzekering. Toen ik wist dat m'n dochter in de toekomst een beugel moest hebben toen heb ik voor mn dochter een tandartsverzekering afgesloten. Ze was toen nog geen 10 dus die tandartsverzekering was gratis. Bij menzis heb je een jaar wachttijd en die is toen bij afsluiten van de verzekering in gegaan. Jaar wachttijd heeft me dus niks gekost aan extra premie. Na dit jaar kon ze zo starten. Vergoedingen komen uit haar tandartsverzekering.
Ik had vroeger ook ‘al’ een beugel in groep 8 (11 jaar) en ik was zeker niet de enige. Ik heb daar echt een compleet ander beeld bij. Zodra je was uitgewisseld was het hier. En bij mijn kinderen trouwens ook.
Nee hoor, ligt echt aan de verzekering. Ik ben bij menzis verzekerd. Vanaf hun 9e kan je hier al een tandartsverzekering afsluiten voor orthodontie. Deze is gratis dus geen premie tot 10 jaar. Daarna betaal je 19 euro per maand. Ik heb dit bii m'n dochter gedaan. Met 9 jaar verzekering afgesloten zodat het wachttijd alvast in ging. Daarna start beugel. Jaar wachttijd heeft me dus niks aan premie gekost en nu kost het me voor haar 19 euro per maand.
Ja als je dan gelijk met 10 jaar start. Als je met 12 start ben je alsnog 2 jaar ‘voor niks’ aan het betalen. Dus het moet wel net allemaal kunnen
Onze dochter had een flinke overbeet, de beugel hiervoor kon ze al mee beginnen voordat ze uitgewisseld was. Die heeft ze een jaar gehad, van haar 10e tot haar 11e ongeveer. Toen ze een paar maanden 11 was kreeg ze slotjes, ze was uitgewisseld en de laatste tanden kwamen toen door, daar zijn later de slotjes alsnog op geplakt. Ze was niet de enige met 10 jaar en nu met 11 lopen er al meer in de klas (groep 8) met een beugel. ik zelf denk dat het fijner is op deze leeftijd dan later op de middelbare school als je echt in de puberteit komt.