Ik zit vast bij mijn zorgverzekering!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door verhoefem, 11 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. verhoefem

verhoefem Lid

30 dec 2012
    96
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi dames,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik weet het even niet meer. Voor de duidelijkheid zal ik even bij het begin beginnen: afgelopen december hebben mijn vriend en ik besloten om in 2013 te proberen om zwanger te raken. Eigenlijk een hele impulsieve beslissing, maar we stonden er meteen 100% achter. Na een paar maanden ontpillen en oefenen, bleek ik half april zwanger! Superblij en ontzettend gewenst natuurlijk :)

De eerste paar weken zat ik op een roze wolk. Rond 12 weken had ik een afspraak met de verloskunde, waar zij voor het eerst begon over mijn ziekenkostenverzekering. Ze raadde aan om even na te gaan wat ik wel/niet vergoed krijg en om, zo nodig, eventueel nog wat dingen aan te passen. Zo gezegd, zo gedaan; ik belde het Zilveren Kruis en kwam erachter dat ik met mijn basisverzekering alleen het hoognodige vergoed krijg. Ik heb dus bijvoorbeeld geen recht op een kraampakket, als ik zonder medische indicatie beval in het ziekenhuis moeten we dit zelf betalen en ook mijn kraamzorg wordt niet volledig vergoed (ik moet een eigen bijdrage van 4 euro per uur betalen).
    Oke prima, ik had me hier nog totaal niet in verdiept. Ik vroeg of het dan mogelijk was om over te stappen of te "upgraden" naar een aanvullende verzekering. "Nee mevrouw, dat is mogelijk op 1 januari 2014. Wanneer bent u uitgerekend? 29 december? Tja, dan maar benen over elkaar hè?"

Na dit gesprek hing ik een beetje beduusd op. Maar al snel bedacht ik me dat het waarschijnlijk gewoon mijn eigen domme fout was dat ik hier niet eerder aan had gedacht om te regelen en ging gewoon verder met zwanger zijn. Maar gedurende de dagen/weken gingen zich steeds meer vrouwen zich ermee bemoeien. Schoonzussen, collega's en zelfs mijn eigen zwangere verloskundige (!) vertelden doodleuk dat hun zorgverzekeraar (Agis en andere zorgverzekeraars) een uitzondering voor hen maakten, omdat ze zwanger waren, en dus gewoon halverwege het jaar van verzekering mochten switchen!
    Mijn verloskundige werd zelfs behoorlijk boos dat ze dit niet voor zwangere vrouwen regelen! "Zwanger raken gebeurt vaak spontaan; natuurlijk heb je hier van tevoren niet aan gedacht; daarom hebben veel zorgverzekeraars deze uitzonderingsregel voor zwangeren! Het zou wat zijn, dan zouden vrouwen die 'per ongeluk' zwanger raken, niks vergoed krijgen!"

Dus ik heb afgelopen maandag weer het Zilveren Kruis gebeld en daar kreeg ik weer het 1-januari-verhaal te horen.

Wie-o-wie weet precies hoe het zit? Waar heb ik recht op???

2. beertje12

beertje12 Actief lid

10 dec 2009
    161
    0
    0
    Ede
    Als je op de site van zilveren kruis leest, zie je dat helaas wettelijk is vastgelegd dat wijzigingen per 1 januari van het nieuwe kalenderjaar ingaan.
    Ik snap dat het heel vervelend is, maar ik denk dat ze dit hebben gedaan om te voorkomen dat mensen ineens hun vergoedingen kunnen verhogen als zij ineens in het ziekenhuis liggen of een kunstgebit willen aanschaffen (als voorbeeld ;))
    Je zou ze lief kunnen vragen of zij ook een uitzondering willen maken voor je? Dan zou ik er bij noemen dat andere verzekeringen dat wel doen. En misschien dreigen anders bij hun weg te gaan...:p
    Ik weet het anders ook niet...

3. Joes1

Joes1 Actief lid

16 jun 2013
    315
    1
    0
    Vgz doet ook alleen maar per 1 januari. Ben 17 januari uitgeteld en hoop echt pas in 2014 te bevallen en niet eerder. Belachelijk dat hier niet coulant mee kan worden omgegaan. Wat maakt het voor de verzekering nou uit of ik per 1 januari of per 1 december overstap naar een hoger/duurder verzekeringspakket? Ze vangen alleen maar eerder meer premie van mij..

4. panther

panther Actief lid

8 jun 2013
    471
    0
    16
    NULL
    Noord Holland
    Is de 4 euro per uur niet een wettelijk vastgestelde eigen bijdrage?
    Volgens mijn zorgverzekering wel maar het is idd wel vervelend ja dat je het niet meer kan wisselen voor 1 jan nu maar hopen dat je na 1 jan bevalt :D

5. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Ik zit bij CZ.

Was begin januari 2013 uitgerekend maar zou eind december ingeleid worden.

November heb ik CZ opgebeld of ik mocht overschakelen op hun "gezinnen pakket" voordat ik eind december/begin januari zou bevallen en dat mocht, per direct :)

Zo kreeg ik voor die 2 maanden extra premie (€10 meer betaald aan premie van het jongeren pakket in november en december)
    - kraamzorg à €300 vergoed ( en dat voor €10x2 maanden = €20 extra premie voor de maanden november en december :D :p)
    - bevalling vergoed
    - en voor onze oudste zoon nog veel voordelen zoals teruggave steunzolen, etc
    - en ik extra bekkenfysio en tandarts 100% tot een bedrag van €250

Bij mij heeft het dus veel opgeleverd :)

CZ deed dus totaal niet moeilijk om te switchen VOOR 1 januari, was met een telefoontje van 2 minuten geregeld en de volgende dag lag de nieuwe polis al op de mat!

6. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Nee, als je goed verzekerd bent vervalt die €4 per uur ook :)
    Scheelde hier €300. Je betaald zelfs €50/€60 voor de telefonische intake van de kraamzorg, en als er in jou buurt betaald parkeren geld betaal je ook nog de kosten van het parkeren van de kraamhulp als je geen ontheffing kan aanvragen bij de gemeente.

7. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Waar je dan wel even naar moet kijken is of het uit kan. Wat betaal je op jaarbasis aan extra premie en wat levert het je op. Bij mij kon het bijvoorbeeld absoluut niet uit om extra te verzekeren. Het kostte mij meer dan het mij opleverde. Wat ik wel vreemd vind is dat je geen recht hebt op een kraampakket? Deze krijg ik standaard en dat terwijl ik alleen basis ben verzekerd... Ben trouwens bij De Friesland verzekerd.

8. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    En wat betreft een poliklinische behandeling.. Je bent al gauw 'medisch' hoor. Het schijnt zelfs zo te zijn dat wanneer je van te voren aangeeft dat je pijnstilling wilt in de vorm van pethidine of een ruggenprik dat je dan al medisch bent. Zelfs als je op het moment zelf dan weer zegt dat je hem niet wilt..

9. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat je eigenlijk niet moet zeuren. Je hebt altijd premie betaald voor het minimale en nu heb je wel meer nodig en dan wil je snel nog even overstappen. Ik geef de verzekering daar dus groot gelijk in. Ik had altijd al een aanvullende en duurdere verzekering ook met het oog op dat soort zaken. Heb ik ook altijd al extra voor betaald en dan kan ik er ook gebruik van maken. Ik vind het een soort voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

10. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik ben ook alleen basis verzekerd en kreeg ook geen kraampakket. Kon hem wel via de verzekering aanschaffen, voor 25 euro. Ook wij betalen 4 euro per uur voor de kraamzorg, maar ik snap niet goed hoe jullie aan dat bedrag van 300,- komen?? Dat zou betekenen dat je 75 uur kraamzorg krijgt, da's twee weken, lijkt me erg veel?

11. senta

senta Niet meer actief

Ik ben 3 sterren zilveren kruis verzekerd dus een na uitgebreidste. En ook wij moeten over 24 uur kraamzorg 4 euro pet uur betalen.
    Ik weet niet of het uit kan. Bij onze zoon agis en ook die deden het pas per 1januari. Gelukkig kwam die daarna.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    kraampakket is niet zo heel duur en je krijgt dan wel je poliklinische bevallingen zonder medische indicatie vergoed je gaat waarschijnlijk een flink hogere premie betalen.
    Je zou moeten uitrekenen wat het je onder de streep oplevert.
    En als je nu met coulance wel bij kan verzekeren moet je volgend jaar ook het hele jaar betalen denk ik

13. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Ik had 40 uur kraamzorg. Als ik inlog op mijncz.nl zie ik dat me dit eigenlijk €1646 had gekost (als 0,0% vergoed zou worden) en aan eigen bijdrage €296, maar nu met gezinnen verzekering dus 0 :)

Je moet niet vergeten er ook de intake kosten vd kraamzorg van minimaal €60 bijtellen buiten de kraamzorguren om.

Ik heb dus alleen al aan kraamzorg €296 bespaard en 1 heel jaar aan CZ gezinnen collectief kost me €120, dus dat heb ik er al dik uit.

Ook heb ik nu een beter tandartspakket (100% vergoeding tot €250) en heb ik al helemaal verbruikt dit jaar.

Dus €296 + €250 verbruikt = €546 voor maar €120 euro jaarpremie extra :)

Ook werd met de gezinnenpolis een Redressiehelm a €1600 vergoed, die zijn uit alle andere CZ pakketten gehaald. Onze zoon had een Redressiehelm nodig dus wou sowieso een hogere verzekering omdat ik bang was dat onze dochter misschien ook een helmpje zou moeten. Gelukkig niet nodig gehad, maar als je geen cz gezinnen hebt kun je anders ZELF €1600 betalen. Die gok wou ik dus voor €120 jaarpremie niet nemen, €1600 is toch een boel geld.

14. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevalle wordt bij zilveren kruis pas vanaf 4 sterren vergoed. Zou dus heel goed nagaan of dat dat uberhaupt wel loont.

15. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Ik ben 3 sterren verzekerd bij zilveren kruis en moest de vorige keren ook bijbetalen voor de kraamzorg na 24 uur. Een kraampakket kost niet de wereld en kun je heel handig samen- (laten) stellen bij Etos, apotheek of thuiszorgwinkel.
    En hoe sta je tegenover thuis bevallen bij een gezonde zwangerschap? Zodra de vk aangeeft 'we moeten toch naar het zh!' Ben je medisch... Als je dan vlakbij het zh woont is dat misschien een optie?

Zoals eerder gezegd, je hebt al die tijd ook minder premie betaald dus het is logisch dat je nu zelf het eea zult moeten betalen.

16. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat bedoelde ik dus. Je hebt al die tijd al minder betaald dus zul je nu het een en ander wel zelf moeten betalen. Dat is gewoon het doel van het verzekeren. Iets afkopen wat je misschien nodig gaat hebben.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik kan me de reactie van je verzekering wel voorstellen hoor, je bent laag verzekerd, dan komt er iets op je pas waarvoor je beter wat hoger verzekerd moet zijn, je verhoogt je verzekering en meteen daarna weer verlagen.

Voor de verzekering betekend dat b.v 3 maanden van jou 100 euro extra innen terwijl je in die drie maanden voor 3000 euro aan onkosten maakt.

Zo zit er bij mij een kies waarop een kroon zou moeten. Ik zit bij menzis in pakket 2 (daarin worden kronen niet vergoed). Dus per januari ga ik naar pakket 3. Alleen zegt de menzis dus dat je eerst een jaar in een pakket moet zitten voordat ze overgaan tot vergoeden. Met andere woorden ik ga vanaf januari 2014 in een hoger pakket en dan kan ik vanaf 2015 een kroon laten plaatsen.

18. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    In mijn zilveren kruis polis wordt een poliklinische bevalling al vergoed bij 2 plus. Dat is blijkbaar sinds dit jaar ??? Of het heeft te maken dat het een collectief pakket is via mijn werkgever.

19. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    wij zijn ook aanvullend verzekerd bij Agis. Waardoor ik nu voor het eerst de eigen bijdrage van de kraamzorg niet hoeft te betalen en inderdaad die verplichte bijdrage kan behoorlijk oplopen!
    Maar ja wij hebben dit pakket al heel wat jaar.

Kan me voorstellen dat je verzekering het niet ineens gaat omgooien want ja je kan het daarna dan ook zo weer terug willen draaien.
    Kraampakket alleen vanuit de aanvullende verzekering vergoed,
    ziekenhuis zonder medische redenen hangt een eigen bijdrage aan vast. Maar ik wil toch heel graag thuis.

Dus alvast wat geld op zij leggen voor deze onverwachte uitgave. Daarom belde ik ook alvast de verzekering zodat ik weet waar ik straks op kan rekenen.

20. verhoefem

verhoefem Lid

30 dec 2012
    96
    0
    0
    Noord-Holland
    Alle dames die met me meedenken; heel erg bedankt :)

Nogmaals, ik had me er al bij neergelegd dat ik gewoon een bedrag opzij moest zetten voor de extra kosten, nadat ik erachter kwam dat ik niet kon switchen bij het zilveren kruis. Maar ik krijg, nog steeds!, dagelijks reacties van collega's, familie en vrienden die me erop wijzen dat ze het maar een raar verhaal vinden. Zij dringen aan om meer uit te zoeken hoe dit precies zit. Daarom plaatste ik dit open/nieuwsgierige berichtje.

Als ik aanvullend verzekerd ben, ben ik uiteraard van plan dit aan te houden. Ik ben van plan in de toekomst meer kinderen te krijgen, en ik weet nu in ieder geval waar ik aan toe ben qua verzekering.

Nogmaals, alle dames die met me meedenken en bruikbare tips geven, heel lief, bedankt!

Deel Deze Pagina