Zorgverzekering!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Iba, 25 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iba

Iba Actief lid

26 mrt 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Dacht ga hier eens m'n vraag delen! Zelf ben ik verzekerd bij Ohra en heb vandaag gemeld dat ik zwanger ben.. Kreeg best veel informatie waaronder ook de eigen bijdrage van kraamzorg! Nou ik had dat niet met de andere zwangerschappen.. Er is best veel veranderd dus! Het zal totaal een kostenplaatje zijn van 200,- die je even zelf mag betalen, tenzij ik me ervoor aanvullend verzeker.. Maar dan betalen we er heel 2016 ervoor dus zijn we nog duurder uit!

Verder vroeg ik nog, aangezien ik na de bevalling van de andere 2 kids operaties moest ondergaan en uiteindelijk nog een week in het ziekenhuis moest liggen hoe dat er dan uitziet met kraamzorg.. De mevrouw zei dat dan de 10 dagen waar ik recht op heb word verrekend met het ziekenhuis! Dus dat houd in dat als ik bijv 5 dagen op apengape zou liggen int ziekenhuis is nog 5 dagen thuis krijg! Nou wist niet wat ik hoorde! En word eerlijk gezegd ook niet blij van die gedachte..

Mevrouw gaf natuurlijk niet aan dat er een betere verzekering is aangezien zij voor ohra werk, maar dat liet ze wel een beetje tussen neus en lippen vallen..

Ik zou graag willen weten en willen delen met jullie welke zorgverzekering jullie hebben, uiteraard een gunstigere dan wij hebben.. Ben erg benieuwd en kijk uit naar jullie reacties!

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Dit is al jaren zo.

Eigen bijdrage kraamzorg(=wettelijk), dus bij iedere zorgverzekering is dacht ik €4,- per uur. (toen mijn zoontje was geboren, 2012)

En de dagen dat je in het ziekenhuis ligt gaan van je kraamzorg thuis af. Bij mijn dochter(2009) 4 dagen in het ziekenhuis gelegen ivm keizersnede. Ik kreeg thuis nog 4 dagen + 2 dagen bij geïndiceerd.

Dus 10 dagen in totaal, 4 in het ziekenhuis en 6 thuis.

3. Iba

Iba Actief lid

26 mrt 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee bedankt voor je reactie! Goh! Ja ik heb de laatste gekregen in 2008 en dat was echt anders.. Had ik het ziekenhuis gelegen, en thuis ook gewoon die kraamzorg gekregen..
    Miss moet ik maar zeggen, vroeger was alles anders 😝 begin me dan wel oud te voelen hahah

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Is op zich toch ook wel logisch dat dagen zh van je kraamzorg af gaan? En je kan toch altijd zelf bij betalen als je denkt meer nodig te hebben?
    Helaas stijgen de zorgkosten de pan uit, en moet er dus bezuinigd worden op zo'n beetje alles. Dat is hier ook het geval.
    Je kan eens uitzoeken wat de verschillende verzekeringen wel en niet vergoeden en dat opschrijven. Zo krijg je overzichtelijk wat voor jou interessant is. Alleen je kan volgens mij pas eind dit jaar over mocht je dat willen.

5. Happymom1985

11 jan 2015
    16
    0
    1
    NULL
    NULL
    Misschien is het handig om te kijken waar je verder nog eventueel gebruik van zou willen maken? Bij een aanvullend pakket of het basispakket... Bekkenfysio, lactatiekundige, bevallingscursus etc. Ik ben (ondanks dat ik nog moet bevallen) heel blij dat we toch voor een uitgebreider pakket voor mij hebben gekozen bij onze zorgverzekering (VGZ).

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de keuze (vooral ivm vergoedingen cursussen) nogal vond tegenvallen, dus bij een volgende zwangerschap zou ik daar extra op letten.

6. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Was je bij de vorigen anders verzekerd?.
    Vriend zit bij onvz , aanvullend top. Krijgt alles vergoed, ook eigen bijdrages, cursussen etc.
    Zelf bij zilverenkruis, aanvullend 1 ster. Krijg alleen de basis vergoed. Eigen bijdrage kraamzorg mag ik dus zelf betalen. Eigen bijdrage ziekenhuis ook, tenzij het medisch wordt, dan wel alles vergoed.

Overstappen kan pas 1 januari. De meeste kosten komen pas bij/na de bevalling. Dus je kunt overstappen of een ander pakket nemen. Tijd genoeg om alle verzekeringen uit te zoeken, met name de aanvullende pakketten.

7. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben 3 sterren aanvullend verzekerd bij zilveren kruis. Ik betaal NIETS aan kraamzorg en niets aan een poliklinische of gewone ziekenhuis bevalling.

Geen gekke eigen bijdrage of eigen risico dingetjes met 3 sterren. Niet slecht dus. Verder krijg ik ivm de 3 sterren ook 27 behandelingen voor fysio / mensendieck. Ook erg handig ivm mijn bekken problemen. Ik krijg 50 euro voor een zwangerschaps cursus en nog een vergoeding voor een borstkolf.

8. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf gekeken wat ik dacht nodig te hebben, hoeveel dat kostte en hoeveel premie ik moest betalen daarvoor. Ik kwam uit bij Fbto met module Gezinsplanning (maar die vergoedt of de eigen bijdrage voor kraamzorg, lactatiekundige, maar geen cursussen. Maar daar staat ook een relatief lage premie tegenover.
    Denk verder ook even na over eigen risico van je basisverzekering. Bloedprikken, urinekweek, ambulance e.d. gaan van je ER af.

9. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Hupje, iedereen heeft 350euro eigen risico, of bedoel je iets anders?

10. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Zit bij FBTO, module 'gezin' eind mei aangezet. Ik krijg max €200,- voor poliklinische bevalling en vergoeding eigen bijdrage kraamzorg.

Dus als ik thuis beval of medisch in het zh dan krijg ik 200 voor de eb van de kraamzorg.
    Als ik op eigen verzoek in het zh beval zal een deel daarvan vergoed worden en moet ik de eb kraamzorg zelf lappen.

Module kostte me 123,- voor dit jaar en dit ga ik mooi eind vh jaar weer uitzetten.

11. Iba

Iba Actief lid

26 mrt 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL

Ja ik begrijp wat je bedoelt hoor! Maar bij mij was het zo dat is 4 liter bloed had verloren! Ik ging zo mak als een lammetje na 5 dagen ziekenhuis naar huis.. Dan zijn die 10 dagen wel handig als je daar ook dan nog gewoon recht op hebt!

Ik ga er zeker naar kijken, december kunnen we pas overstappen dus heb genoeg tijd!

Thnx!

12. Iba

Iba Actief lid

26 mrt 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee thnx! Ik ga daar es naar kijken en berekenen! Miss is dit wel gunstig voor mij.. Hopelijk onder dezelfde voorwaarden voor 2016..

Dat zorgverzekering verhaal is net als de belastingdienst! Belachelijk en met uitzoeken snap ik er geen braadbal van 😁

13. Hondagirl25

Hondagirl25 Fanatiek lid

23 jul 2014
    3.018
    64
    48
    Vrouw
    Hilversum
    Ik zit zelf bij Salland Zorgverzekering met de aanvullende verzekering Plus.
    Hierbij hoef ik alleen een eigen bijdrage te betalen voor kraamhulp (4,15 )
    En alleen met een medische verklaring 100% vergoed om in een ziekenhuis te bevallen ( ik wil thuis bevallen tenzij het niet gaat ) anders betaal ik 16,50 per dag eigen bijdrage.
    100 euro vergoed ook voor de combinatie test ( doen wij alleen niet ) en 100 vergoed voor de Zwangerschapsgym + een kraampakket hopelijk heb je hier wat aan ik ben er tevreden mee en betaal en 105 euro voor per maand

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.185
    113
    Ik heb er ook 1 van 2008 en heb echt wel de eigen bijdrage van de kraamzorg moeten betalen hoor. Misschien was je toen anders verzekerd?
    En toen gingen ook al de dagen in het ziekenhuis van de kraamzorgtijd af. Ik heb toen 1 dag ziekenhuis en 7 dagen kraamzorg gehad.

Maar goed, ze veranderen elk jaar de voorwaarden dus ik zou als ik jou was in november/december er eens voor gaan zitten en vergelijken. :)

15. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt ook kiezen voor meer eigen risico, dus als je daar nu voor koos, moet je even kritisch nadenken of dat voor volgend jaar verstandig is.

16. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik zit bij Ditzo. Betaal ook de eigen bijdrage van 4euro voor kraamzorg. Dat is geloof ik overal zo.

Ik heb wel een aanvullend pakket omdat ik (hoewel ik hoogstwaarschijnlijk.medisch word ivm groei) sowieso in hrt ziekenhuis wil bevallen.
    Poliklinisch bevallen zonder medische indicatie wordt voor 80% vergoed. Ik krijg mijn zwangerfit voor 75% vergoed. Ze vergoeden de lactatiedeskundige en een geboortetens als je die wilt. Dat is wat ik zo uit mijn hoofd weet wat ik zelf belangrijk vond.

Ik betaal ongeveer €125,-

17. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ik betaal veel minder dan 125 en ik hoef de eigen bijdrage van kraamzorg niet te betalen..

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Bij orha kan je verhogen je aanvullendeverzekering als je zwanger bent hele jaar door.

Verder als je gebruik maakt van medische indicatie bijv keizersnede dan is alles gratis. In kraamhotel verblijf je c 3 dagen dat is dan 8 uur per dag kraamzorg. Totaal heb je recht op 45 uur basus plus extra dag door keizersnede en extra dag door borstvoeding als die niet lukt.

Ik ben basis verzekerd omdat ik weet dat ik keizersnede krijg.
    Ik zal extra 220 euro betalen aan kraamzorg thuis: 3 dagen in kraamhotel-4/5 dagen thuis 8 uur per dag.
    Als ik wil dat verzekering dat betaald dan ben ik duurder uit premie (zilveren kruis) omdat ik alle extras zoals lactatiekundige, fysio, cursus, kraampakken niet nodig hebt.

19. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zit ook bij Ohra en die aanvullende pakketten zijn inderdaad wel erg duur. Bij de vorige was ik enkel basis verzekerd maar omdat ik medisch werd had ik uiteindelijk enkel de eigen bijdrage kraamzorg. Die 10 dagen kraamzorg max is normaal volgens mij hoor, ik ben op dinsdag bevallen en werd op donderdag ontslagen uit het ziekenhuis, daarna is de kraam nog tot vrijdag gekomen. Ja, dat is dag 11 maar ze was zo lief om haar uren iets anders te verdelen en heeft op haar vrije dag nog een paar uur voor me gezorgd.

Het is vooral vervelend als je aan het begin van het jaar bevalt, je kan dan eventuele zwangerschapscursussen niet op een aanvullende verzekering zetten en moet het hele jaar uitzitten terwijl je misschien voor de rest geen gebruik maakt van je pakket.

Bij mij gaf de dame van Ohra aan de telefoon ook aan dat een aanvullende verzekering voor mij geen zin had omdat ik toch al medisch ben en dus weinig kan declareren.

Overigens wordt het aantal uren eventueel bijgesteld, ik had eerst 40 uur maar kreeg er na de ziekenhuisopnamen enzo uiteindelijk een hoop bij, wel zo prettig!

20. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Inderdaad wachten tot november/december op nieuwe tarieven en verzekeringsvoorwaarden en dan goed kijken wat je nodig hebt en wat dat bij de verschillende verzekeraars kost. Is boel werk en ingewikkeld... want er zijn veel verschillen en 'onafhankelijke' websites geven niet altijd de beste optie weer. Ik ben vorig jaar dus echt alle websites van verzekeraars zelf wezen nakijken, welk pakket ik zou willen en of er een collectief is waardoor het goedkoper kan.
    Ben uiteindelijk bij Menzis uitgekomen met PMA collectief. Maart bevallen, heb uit de aanvullende verzekering kraamzorg eigen bijdrage vergoed gehad, fysio voor bekken, kraampakket, nieuwe bril, lactatiekundige zou ik zo nodig ook vergoed krijgen. En vanwege bonus van pma en spaaractie van menzis ben ik goedkoper uit dan daarvoor basisverzekering ;)

Deel Deze Pagina