Nekplooi 8mm

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Liever, 30 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liever

Liever Lid

5 jan 2012
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik heb al een week naar allerlei informatie gezocht op internet, maar wat ik graag wil weten kan ik niet vinden. Vandaar dat ik even een nieuw onderwerp start.

Na 3,5 jaar ben ik eindelijk via ivf zwanger van ons eerste kindje. Tijdens de 12 weken echo zag de fertiliteitsarts een verdikte nekplooi. Wij hadden aangegeven deze meting niet te willen, maar hij had de plicht om het toch te melden. Onverwachts kwamen we in allerlei onderzoeken terecht. Een uitgebreide echo, waarop een nekplooi van 8mm te zien was. Ze hebben ons kindje verder helemaal nagekeken en ze konden niks afwijkend vinden. Daarna een gesprek met een gyneacoloog gehad en een klinisch geneticus. Op basis van de echo zagen ze dat er tussenschotten in het vocht zitten, wat de prognose volgens de klinisch geneticus erg somber maakt. Wij besloten een vlokkentest te laten plaatsvinden, de kans op een miskraam is immers toch al heel erg groot. Dan willen we ook weten wat er eventueel aan de hand kan zijn. De sneltest hebben we al binnen: ons meisje heeft geen Down of 2 van de ander meest voorkomende afwijkingen. De andere uitslag krijgen we aanstaande vrijdag.
    Bij de echo die we vrijdag gehad hebben, was te zien dat het vocht niet was toegenomen. De arts deed 3 metingen tussen de 6 en de 7mm. Ik was juist heel bang dat het inmiddels nog veel meer was geworden, maar dit is dus niet zo.
    Hebben meerdere mensen verhalen gehoord over het vocht met tussenschotten en het feit dat het vocht niet verder is toegenomen?

Ik hoop op wat reacties...
    Alvast bedank!

2. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    ? wat vreemd ten eerste dat als mulle aangeven de meting niet te willen ze het dan toch zeggen. Bij ons werd het gevraagd of ze dan iets moest zeggen, wij zeiden dus nee. En dat was akkoord.

Los daarvan, dat is wel erg schrikken zeg! Is jullie niet gezegd wat het dan nog kan zijn?
    Sterkte met afwachten!

3. MissDee

MissDee Bekend lid

22 mei 2010
    830
    142
    43
    Jeetje wat schrikken zeg!

Ik heb mijn verhaal 3,5 jaar geleden ook gepost, maar dat ging om een nekplooi van 3 mm... Toen ook de hele malle molen in en achteraf was er niets.

Ik kan mij ook nog een (goed nieuws!) verhaal herinneren van een moeder die inderdaad ook 8 mm kreeg te horen. Ook allerlei onderzoeken en er kwam niets uit. Is een gezond kindje geboren.

Ik duim voor jullie meisje!

4. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Wij hadden hier een nekplooi van 3,5 en een gezond kindje. Natuurlijk is 8 wel meer, maar ik heb toen in mijn zoektocht naar informatie een aantal keer verhalen gelezen met ook nekplooi van 6 tot 8 waar 80% een gezond kindje is geboren. Suc6 in de molen en hoop dat het bij jullie ook goed uitpakt!

5. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    wij hebben net de hele mallemolen afgewerkt en ons kindje is volgens een nipt test wél in orde. maar de periode tussen het vaststellen van de te dikke nekplooi en de uiteindelijke resulateten van de nipt was slopend voor ons.ook ik heb veel verhalen gelezen en gehoord waarbij een dikkere nekplooi toch goedkwam,ook van de arts die de nipt uitvoerde heb ik vernomen dat het niet persé het ergste hoeft te zijn.ik mag het misschien niet aanraden maar ik zou in jullie geval zeker eens telefonisch contact opnemen met zo'n arts die de nipt uitvoert in belgie,even overleggen met hem of hij denkt dat jullie uit zo'n test meer informatie kunnen winnen.heel veel sterkte!

6. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

3,5 is ook gewoon prima he, boven de 4 ga je pas überhaupt iets eraan twijfelen (een dokter in elk geval)

Een verdikte nekplooi kan bv ook wijzen op een hartafwijking zoals bij een vriendin van ons, die heeft een uitgebreide 20 weken echo gekregen en is toen in academisch ziekenhuis ingeleid (na 37 weken natuurlijk) en kindje is nu helemaal in orde.. alleen wel met de nodige begeleiding en operatie na de bevalling.

Je kan aangeven geen combinatietest te willen maar een verdikte nekplooi kijken ze bij een algemeen beeld ook naar (zeker bij gyn) en zijn ze dan idd verplicht te melden.

Dr Jani moet je trouwen bij melden als de nekplooi zwaar verdikt is dan is de NIPT niet genoeg namelijk, hij zei dat bij een verdikte nekplooi je zoiezo verder moet kijken dan alleen genetische testen..

7. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Vrienden van ons hadden een kindje met een nekplooi van 8mm bij de 12 weken echo. Dit is toegenomen tot 1.2 cm bij 16 weken de artsen hebben hun medegedeeld dat ze zich voor moesten bereiden dat het kindje niet levend geboren zou worden.
    heel triest allemaal hun hebben dan ook een hel doorgemaakt. Uiteindelijk nam de nekplooi af en ontwikkelde het kindje zich redelijk normaal. Geen afwijkingen te vinden in dna etc.
    Nu hebben ze een gezond zoontje van 10 maand niks aan de hand... hij is dan wel al met 32 weken geboren maar dat had een andere oorzaak.

8. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    belgie
    bij ons heeft de arts de nipt aangeraden omdat de nekplooi een beetje verdikt was en dit in combinatie met een slecht bloedresultaat,dat is wat het hem doet,de combinatie...

9. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    belgie
    hoe waren de bloedresultaten die gepaard gaan met de neklpooimeting?spannend morgen weten jullie meer...ik duim en brand een kaarsje voor jullie morgen

10. Liever

Liever Lid

5 jan 2012
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties! Er is zo weinig informatie te vinden en we merken dat de artsen eigenlijk ook nog vrij weinig kunnen zeggen over het verloop en eventuele afwijkingen.
    Over een uurtje gaan we naar het ziekenhuis en dan weten we meer. Vorige week vrijdag hebben we nog een echo gehad en het vocht was niet toegenomen, hoe positief dat is, weten wij niet, maar de artsen volgens mij ook niet. Het hartje klopte ook nog helemaal goed. Dan begint toch ook de hoop weer te komen dat we straks goed nieuws krijgen...

En inderdaad als het iets aan het hartje blijkt te zijn, daar kunnen ze tegenwoordig echt heel veel mee en daar kun je je op voorbereiden.

@mol: wij hebben verder geen combinatietest gehad, omdat de nekplooi al zo duidelijk was. Dan krijg je op basis van de nekplooi en mijn bloedwaardes en leeftijd toch al een grote kans op een kindje met een afwijking. Mijn leeftijd (27) trekt het getal van de dikke nekplooi al niet meer recht. Mijn bloed kijken ze nu ook na en dat van mijn man ook. Daar krijgen we vandaag ook uitslag van...

@Jo85: Wat fijn voor jullie vrienden dat het uiteindelijk goed is gekomen. Daar hopen wij natuurlijk ook op! Weet je wat het ook is? Een kind mag best een afwijking hebben, maar de ernst dat de kwaliteit van leven bepaald, vinden wij wel van belang. Wij lopen echt niet zomaar weg voor een afwijking, maar als de prognose erg somber is, dan moeten wij nog wel eens goed nadenken...

Ik heb inmiddels op gesepteerde nekplooi (zo wordt het door artsen benoemd) gezocht en in een scriptie van iemand van de universiteit uit Leuven las ik dat in die gevallen 75% van de kindjes een afwijking heeft. Dan bestaat er dus nog best een kans dat het ook in orde kan zijn...

Het is gewoon slopend... Ik heb een prachtige echofoto van ons meisje op de kast staan waar elke avond een kaarsje naast te branden staat en we krijgen heel veel steun, maar eigenlijk voelt het ook heel eenzaam.

Ik zal als ik eraan toe ben hier plaatsen hoe het afgelopen is!

Liefs

11. Liever

Liever Lid

5 jan 2012
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen allemaal,

Gisteren hebben wij de uitslag van de vlokkentest ontvangen en er is niks gevonden! We kunnen het zelf nog nauwelijks geloven. De arts feliciteerde ons opnieuw met de zwangerschap. We hebben een echo gehad en alles zag er nog prima uit, de hoeveelheid vruchtwater, omvang van het buikje en hoofdje was goed. Het vocht is ook echt aan het afnemen, van 8.2mm bij 12 weken, 7mm bij 13 weken en nu bij 14 weken 5,5mm. Natuurlijk geeft dit nog geen garantie op een gezond kindje, maar er is iig een hoop afgestreept. We staan nu zelf niet meer voor die onmenselijke keuze.. dat geeft een hoop rust.

Over 2 weken hebben we weer een echo. En over een maand een hele uitgebreide medische echo, waarbij ze naar hartafwijkingen kunnen kijken. Dat is iets wat de arts nog wel heel duidelijk aangaf, dat het vocht toch ergens vandaan moet komen en dat dat dan vaak vanuit het hartje komt. Het blijft dus spannend, maar we gaan er vanaf nu toch maar langzaam van genieten, dat is voor onze meid ook beter. Vandaag gaan we voor het eerst de babywinkel in, even een kleertje kopen, wordt het voor ons ook wat echter van ♡!

12. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    belgie
    prachtig nieuws!!!wat ben ik blij voor je!
    geniet nu maar,alles komt goed.
    hier blijft het ook een beetje bang afwachten omdat je je toch wel afvraagt van waar die verdikte nekplooi komt maar het zal wel niets zijn.

Deel Deze Pagina