Leeftijdverschil en speelgoed?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaPeetje, 6 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Even benieuwd, hoe doen jullie dat als je 2 kids hebt met een (flink) leeftijdverschil? Onze oudste is 3,5 jaar, de jongste 1 maand.
    De oudste speelt al met fijn/klein speelgoed, wat de jongste straks makkelijk in zijn mond kan laten verdwijnen... Hoe los je zoiets op? Ik krijg er nu al de zenuwen van als ik eraan denk dat mijn jongste zoontje straks op kruip-leeftijd de knikkers uit de knikkerbaan van mijn oudste zoon inslikt :$

2. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    bij ons zit er ook 3jr leeftijdsverschil tussen.
    de oudste speelde idd ook veel en graag met bv lego of ander klein spul.
    je jongste is nog maar 1mnd dus veel last heb je daar voorlopig nog niet van. maar wat ik zelf ervaren heb is, toen de jongste echt ging kruipen en veel op de vloer kwam en dus ook naar het kleine speelgoed toe kon, stopte hij eigenlijk niks meer in zijn mond.
    en de oudste speelt met zijn lego bv op de grote tafel en als de jongste op bed ligt.

3. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Hier een verschil van bijna 3 jaar. Ik heb alle kleine dingen bij elkaar gezocht en in een grote bak in de kast gedaan.
    Als de jongste in bed ligt mag ze met die bak spelen en ruimen we later alles weer op.

Er staat een grote kast in de kamer voor het speelgoed, hier zitten dan de dingen in die niet gevaarlijk zijn en waar de jongste ook mee kan spelen.

4. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Alle kleine dingetjes zitten in een grote bak op de kamer van de oudste. Ik ben er wel heel alert op, onze zoon stopt wel alles in zijn mond. Maar onze dochter weet ook dat hij geen kleine dingetjes mag.
    Maar iets als bv een knikkerbaan zou ik echt wel opruimen! Je moet er niet aan denken dat ze dit in hun mond stoppen...

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Sommige dingen kun je echt even beter wegzetten voor 'later'. Mijn oudste had een bakje met van die mini poppetjes, die heb ik nu weg gezet, want die kan de jongste echt inslikken.

Andere dingen die niet echt geschikt zijn, zoals kleurboeken (scheuren!) en puzzels heb ik hoog weggelegd, zodat de jongste er niet bij kan en de oudste wel. Als ze daarmee wil spelen moet ze er mee aan tafel gaan zitten.

Ideaal is het niet maar goed, over een paar maanden zal het alweer veel beter gaan.

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hier een verschil van maar 16 maanden, maar zeker de eerste 2 jaar van de jongsten hebben ook dit probleem gehad.
    De oudste heeft zijn knikkerbaan op zijn slaapkamer staan.
    Verder had hij wat Lego en Playmobile toen hij 3 jaar werd, hiermee mocht hij alleen spelen op de eettafel. Ik bewaarde het dan in bakjes met deksel (van de Hema) en dat zette ik op elkaar gestapeld in de trapkast. Als hij daarmee wilde spelen dan moest hij het aan mij vragen, dan wist ik ook dat ik het een beetje in de gaten moest houden.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier 2 jaar en 3 maanden verschil, maar dan heb je hetzelfde probleem, want een kind van 3 kan je wel met kleine dingen laten spelen, maar een kind van 9 maanden nog niet. En die zijn dan inmiddels wel zo mobiel dat ze overal op de benedenverdieping bij kunnen ;). Hier de kleine dingen weggestopt of op Eva's kamer (in een mand waar Lisa niet bij kon, voor als ze samen boven speelden als ik ging douchen ofzo)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier 4,5 jaar verschil. Maar mijn oudste is nu dan weer zo oud dat hij het ook snapt. Dus hij doet de dingen of op zijn kamer, of hij doet het op de eettafel, en pakt dingen die vallen direct op. Vaak is het hier dan de Lego of zijn knikkers..

9. susy26

susy26 Niet meer actief

bij ons ook , als de kleine 1 is dan is de oudste 3, denk goed opletten wat je geeft..

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier straks bijna 4 jaar verschil tussen middelste en nieuwe jongste. Tegen dat hij/zij kan rondkruipen, zal middelste een jaar of 4,5 zijn. Ik denk dat we de Lego etc. maar naar de kinderkamers doen en niet meer beneden mee laten spelen. Mijn oudste twee waren trouwens niet zo erg van het in de mond stoppen van speelgoed, dus het kan nog meevallen natuurlijk.

11. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Hier ook 2 broertjes met 3,5 jaar leeftijds verschil.
    Al het kleine speelgoed is naar z'n kamer gegaan en de lego in een grote bak in de kast.

De duplo staat in de kamer en daar spelen ze nu allebei mee. Dat blijft leuk.

12. knap

knap Niet meer actief

Hier zit er iets meer tussen.

En mijn zoon moet echt gevaarlijk speelgoed in zijn kamer houden. Zijn zusje mag niet zonder mij in zijn kamer er kan daar van alles rond slingeren wat gevaarlijk is voor haar.

In de huiskamer is het afgesteld op haar leeftijd. Het leeftijd,s verschil is gewoon te groot. Hij kijkt films van 12 jaar ect waar zij nog lang niet aan toe is dat soort dingen blijven dus op zijn kamer. Mesjes batterijen ect ect.

Hij vind het wel eens moeilijk en gelukkig word ze nu iets ouder maar toen ze kleiner was was het duidelijk.

Deel Deze Pagina