1e kindje en heel bang voor de bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door mumtobe21, 24 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    Hoi,

ik ben nu dus ruim 30 weken zwanger van ons eerste kindje...
    nu de bevalling steeds dichter bij komt, en ik nu door het niet verlengen van mijn contract al thuis zit en dus alle tijd heb om erover na te denken, kom ik tot de conclusie dat ik echt heel bang ben voor de bevalling.. hiervoor dacht ik steeds: als al die vrouwen dat kunnen, dan kan ik dat ook :D

dat denk ik nog steeds maar toch komen steeds de horrorscenario's naar boven... wat als ik ineens heel veel bloed verlies, wat als ik misselijk wordt van de pijn en moet spugen, wat als het mis gaat met mij, wat als ik flauwval van de pijn, wat als ik het gewoon NIET trek... ben zoooo ontzettend bang voor de pijn maar ook dat de pijn niet het enige is maar dat ik bijvoorbeeld ook misselijk en draaierig wordt enzo...

ik heb geen zwangerschapscursus gedaan omdat dit niet te combineren was met mijn baan (die ik dus inmiddels niet meer heb) helaas kan ik nu geen cursus meer volgen ivm de drukte hier in de omgeving...

heeft er iemand tips??

heb er vannacht gewoon van wakker gelegen en hoop toch niet dat dat nog 10 weken zo moet...

2. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    He meid

Ik kan je gevoel denk ik niet wegnemen.
    Ik ben ruim 3 weken geleden bevallen van mijn eerste kindje.
    Ik heb ook geen cursus gedaan hoor! Je wordt zo goed begeleidt dat het eigenlijk niet mis kan gaan.

Probeer niet te denken aan alle dingen die fout kunnen gaan. Het gaat zo vaak goed! Er worden zoveel baby's geboren en voor iedereen is er een eerste keer geweest.

En de pijn, sja, het doet pijn ja. Maar het is heel cliche, achteraf denk je daar echt niet meer aan. Ik heb echt een hele zware bevalling gehad met veel pijn en vlak erna zei ik; nooooit meer.
    Maar daar ben ik nu wel op terug gekomen. Het was zo bijzonder! Zo bijzonder om 9 maanden iets bij je te dragen en dat dan letterlijk uit je voelen komen. En dat het daarna op je borst ligt.. jeetje je bent de pijn zo vergeten!

Ook jou gaat het lukken, echt waar! Wees niet bang, het is echt het mooiste wat er is!!!

3. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Hi Mumtobe21

Ik ben ook heeel erg bang hoor! Het is ook ons eerste kindje en in het begin van de zwangerschap duurde het nog zo lang dat ik het wel kon verdringen. Maar nu komt het wel heel erg dichtbij...
    Ik doe samen met mijn vriend een cursus Samen Bevallen. Maar zelfs die cursus kan mijn angst niet wegnemen, terwijl het een hele goede cursus is, vind ik!
    Ik heb het vorige week aangegeven bij de VK dat ik heel erg bang ben, en nu heb ik volgende week een extra gesprek hierover. Daar ben ik heel blij mee! Misschien is dat voor jou ook een idee!
    En verder, ja, iedereen zegt dat het wel lukt en dat het goed komt, maar het is de knop die bij jou zelf om moet. Ik weet nog niet hoe dat moet, maar als ik erachter ben laat ik het je weten! ;)
    Maar mijn advies, praat er met je VK over!

Succes,

Liefs lisszy

4. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Rianne: Thanx voor je peptalk :D

@ Lisszy: Fijn dat ik weet dat ik niet de enige ben die zo bang is... dankje voor de tip om het aan te geven bij de VK, dit zal ik zeker doen...

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Oei, vervelend is dat, als je opeens alle tijd hebt om te gaan malen over je aanstaande bevalling! Zo vervelend is dat he, je hebt geen idee wat je te wachten staat ;)

Als ik jou was zou ik het bespreken met je verloskundige en gewoon eerlijk aangeven dat je er heel erg tegenop ziet zodat ze hier rekening mee kan houden.

Een cursus heb je trouwens echt niet nodig hoor! Degene die tegen die tijd bij de bevalling is, geeft je aanwijzingen en als je daar goed naar luistert komt het allemaal goed (geloof me, puffen heb je in 3 seconden wel geleerd :)). Verder is er natuurlijk, als je het niet meer ziet zitten, altijd nog pijnstilling.

Misschien een tip: als je zo ligt te piekeren, even gaan lezen in een tijdschrift of een simpel boek om je zinnen te verzetten, anders blijf je piekeren...

Het komt helemaal goed hoor!

6. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Valhalla: Thanx... ik ga bevallen in een kraamhotel (zit wel vast aan t ziekenhuis), waarschijnlijk zal het dus met pijnstilling niet zo gaan als in het ziekenhuis, heb al geinformeerd bij de verzekering of deze iets vergoeden w.b.t. een Tens (gebruikt mijn fysio nu ook ivm mijn rugklachten) maar deze wordt dus NIET vergoed...
    daardoor heb ik er nog een zorg bij :(

7. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hallo,

Ik ben ook pas bevallen (6weken geleden) en ben eigenlijk ook altijd bang geweest voor de bevalling.Teminste voor ik zwanger raakte...toen dacht ik altijd ik wil geen kindje want dan moet ik bevallen.
    Toen ik zwanger werd...was dat dan ook het eerste wat ik dacht:"onee nu moet ik echt gaan bevallen".
    Naarmate de zwangerschap vorderde werd dat eigenlijk steeds minder ik dacht ik kan het wel,maar ook soms bang hoor!

En ik zal je zeggen,mij is de bevalling 100 procent meegevallen!
    Ik kan niet zeggen dat het geen pijn doet,maar bij mij was de pijn goed te doen....heb iig niet echt hele erge pijn gehad!
    Ik ben dan ook binnen 2 uur bevallen!En soms vind het zelfs "jammer"dat de bevallng al voorbij is...het is zo bijzonder!Ik doe het iig zo weer!

Ik heb wel een cursus gedaan en dat heeft mij WEL geholpen,puffen leer je idd zo...maar ik heb wel veel gehad aan de ademhalingsoefeningen.Daardoor kon ik me heel goed ontspannen.
    Je moet dan proberen om door je buik te ademen dat ontspant...en als je probeert te ontspannen is de pijn beter te verdragen en gaat de ontsluiting ook meestal sneller.
    Probeer(ik weet het is makkelijk praten achteraf) rustig te blijven en raak niet in paniek, dan verkrampt je lichaam!

Maar probeer er niet teveel aan te denken,het komt allemaal goed.
    En zoals Rianne als zei: als je kindje geboren is ben je meteen alles vergeten!Het is zo mooi!
    Probeer er ook van te genieten!!!

Liefs Debbie

8. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Debbie: Wow... binnen 2 uur bevallen... kijk dat geeft mij moed haha...
    ik zie ook echt spoken door standaard er vanuit te gaan dat mijn bevalling gewoon 48 uur gaat duren ofzo... gelukkig kan ik mezelf altijd goed concentreren op mijn ademhaling, ga het onthouden voor tijdens te bevalling en hoop dat het helpt...

Aan de meiden die trouwens pas bevallen zijn nog even:

Van harte gefeliciteerd met jullie wonders :D

9. LovingMom

LovingMom VIP lid

12 nov 2008
    8.094
    0
    0
    Secretaresse
    Gelderland
    Hey,

Ik ben net als Debske en Rianne ook net bevallen, 3 weken geleden. Toen ik thuis kwam ivm verlof kreeg ik het ook heel erg benauwd en was als de dood voor de bevalling (daarvoor was ik echt heel nuchter).

Mijn bevalling ging niet echt super en het gevoel van je kind er "letterlijk uit voelen komen" zoals Rianne zegt :D kan ik niet beamen. Ik had binnen 3 uur volledige ontsluiting, moest ineens naar het ziekenhuis en daar 2,5 uur geperst. Toen is er besloten voor een keizersnede omdat Julian niet goed lag. En serieus, ik zou het zo weer doen!

Gaat helemaal goed komen!!

10. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Nathalie: Jij ook nog van harte gefeliciteerd...

ik hoop dat ik over een aantal weken fijn met jullie mee kan praten en ook kan zeggen dat ik het zo weer zou doen...

het zal ook wel de angst voor het onbekende zijn, en het idee dat je totaal niet in de hand hebt wanneer het gaat gebeuren... maar helaas kunnen we daar niks aan veranderen...

11. sinada

sinada Niet meer actief

Ik ben ook altijd bang geweest om te bevallen. Zeker voordat ik zwanger was. Tijdens mijn zwangerschap had ik er alleen maar zin in. Voor mij is het nog geen drie weken geleden en zou het zo weer doen. Mijn bevalling viel me reuze mee ( in twee uur tijd van de 2 naar de 10 cm) alleen helaas daarna veel bloed verloren maar was in het ziekenhuis en dan kunnen ze je heel goed helpen.

Wees niet bang ook jij kunt het aan. Je bent van de pijn af zodra de kleine in je armen ligt en dat maakt echt alles goed.

De pijn vergeet je en die kun je echt aan ;)

12. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Sinada: Ook jij van harte gefeliciteerd...

nog even een vraagje aan degene die zojuist moeder zijn geworden:

hebben jullie nu nog veel last van de bevalling? ik bedoel hebben jullie nog veel pijn daaronder?

het doet me goed dat ik vrijwel allemaal dezelfde verhalen hoor, dat jullie het allemaal zo weer zouden doen, al is het nog maar zo kort geleden voor jullie...

13. sinada

sinada Niet meer actief

Dank je wel mumtobe

De knip is wel even gevoelig geweest. Dag 5 en 6 was de zwelling het ergst en was het wel even pijnlijk maar ik heb druppels gehad ( arnica d6 ) dat helpt echyt heel goed. Ben ook bijna niet blauw geweest. Lekker koelen met compressen en even halfuurtje luchten en dan gaat het allemaal goed.

Nu heb ik alleen een zwaar gevoel nog als ik te lang loop of sta maar met wat bekkenbodum oefeningen gaat dat al snel beter.

Verder nergens last van gehad

14. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Sinada: oke dat klinkt "goed" in de zin van valt mee hihi...
    thanx voor je antwoord...

15. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ik ben eigenlijk niet echt bang voor de bevalling maar wel voor wat me te wachten staat. Dit is ook mijn 1e en heb dus totaal geen idee wat ik kan verwachten. Ben wel erg nerveus voor een eventuele knip en hechting. Het komt nu steeds dichterbij dus het wordt nu allemaal wel spannend.
    Succes meid en onthoud: Je moet niet opzien tegen de bevalling maar uitkijken naar je baby! :)
    We kunnen het!

16. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Sjanienu: Hey jij bent ook een augustusmama in spe :D :D
    dat vind ik een goeie, die houden we erin, we zien niet op tegen de bevalling maar kijken uit naar onze beebs :D

17. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Haha ja zo is het toch? :D
    Mumtobe, ik zie dat jij nog op vakantie gaat. Wow, ik moet daar echt niet meer aan denken haha. Ben al bekaf als ik door de stad loop. Waar ga je heen?

18. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Sjanienu: we gaan nog een weekje naar de Eifel Duitsland dus :D ga ook niet heel actief doen hoor... beetje terrasje hoppen en hoop ik van het mooie weer genieten... gelukkig kunnen we in 3 uurtjes thuis zijn :D

19. jamelia

jamelia Lid

20 feb 2009
    6
    0
    0
    Hi

Mssn kan je je opgeven voor een spoed zwangerschapscursus. Ik kan helaas ook geen cursus doen ivm het werk wat ik doe.

De spoedcursus kan thuis worden gegeven en dan heb je alle info in ong 1,5 uur.

Ik weet niet waar je woont, maar mocht je in de omgeving Den Haag wonen is dit mssn een tip voor je! :)

Geniet nog van de laatste weekjes!

Groetjes,

jamelia

20. sinada

sinada Niet meer actief

De knip voel je echt niet hoor. Ik was daar ook zo bang voor maar op het moment zelf voel je niks

Vraag als het kan om oplosbare hechtingen die lossen vanzelf op en hoeven dus niet losgemaakt te worden ( is vervelend gevoel)
    Zodra je je kindje in je armen hebt kan de wereld vergaan maar merk je helemaal niks want je zit op een wolkje

Deel Deze Pagina