Verloskundige: 'je hoeft niet uit te scheuren als je maar goed luistert' ??

Discussie in 'De bevalling' gestart door Annemeis, 15 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Voor mensen die al eens bevallen zijn:

Heb van de week gehoord over een verloskundige die zei dat je niet uit hoeft te scheuren, er niet geknipt hoeft te worden als je maar goed luistert. Dit gebeurt volgens haar nog bij teveel vrouwen en is niet zo vaak nodig.
    Op het laatst adviseert ze bevallende vrouwen om nog in te houden en niet te persen totdat er genoeg ruimte is. 2 vriendinnen zijn op deze manier inderdaad niet gescheurd/geknipt.

Iemand hier weleens van gehoord?

Maakt het wat uit als je van te voren tegen je verlos zegt dat je liever niet geknipt wilt worden? Niemand zit natuurlijk te wachten op een knip of scheur maar vraag me af of je meer kans hebt dit te voorkomen als je met de persweeen langer probeert te wachten met persen?

2. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

pff lijkt mij erg moeilijk om niet te persen als je persweeen hebt. ik heb het iig nooit kunnen tegenhouden;)
    vind het dan persoonlijk een beetje flauwekul van je vk om te zeggen ''als je maar goed luistert''. moet je ook maar altijd kunnen op het moment supreme:cool:

en soms is een knip gewoon nodig,ook al zeg je je hebt het liever van niet!

bij mijn eerste heb ik 1 uur liggen persen tot ik op was en toen was ik wel blij met die knip hoor;) hij floepte er toen zo uit:p
    trouwens voel je niks van hoor!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb wel vaker gehoord dat je soms even moet wachten als het hoofdje staat. Dan moet je de eerstvolgende wee wegpuffen.

Onze zoon zat klem in het geboortekanaal. Daar viel niks te wachten: knippen en een vk die op de buik meeduwde.

Met goed luisteren kun je tijdens een bevalling die helemaal goed verloopt, vast wel iets voorkomen. Maar niet altijd.

4. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Het gaat hier om twee verschillende dingen, toch? Een knip wordt sowieso alleen gezet als het echt noodzakelijk is en de baby er snel uit moet. Daar doelt de verloskundige volgens mij ook niet op...

Wat zij bedoelt, en ik ben het daar mee eens, is dat je bij een bevalling waar een kindje er zonder knip uit kan komen, minder kans hebt om in te scheuren als je goed luistert. Logisch, lijkt me, want zelf zie je niet wat er daar onder gebeurt en wanneer het verstandig is om niet/wel/hard/zacht te persen.

5. juli10

juli10 Fanatiek lid

12 jun 2011
    1.259
    0
    0
    Hier klopte het inderdaad. Ze zei dat als ik een perswee had moest persen totdat het hoofdje stond, dan zou zei stop zeggen en toen moest ik wachten tot de volgende wee (deed wel erg zeer). Ik heb er geen knip of scheur aan over gehouden. Was er heel erg blij mee dat ze dit zo goed aangaf. De situatie moet er natuurlijk wel voor zijn dat je dit ook zo kunt doen, het gaat niet altijd zo gemakkelijk dat hier de tijd voor is.

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.740
    1.061
    113
    Onder normale en ideale omstandigheden zal dat best maar ik had na 2.5u persen.mn zoon op mn buik en een 3de graads totaalruptuur. Zoontje had handje naast zn hoofd opgeslagen.. Dus ik had kunnen luisteren wat ik wilde maar die ruptuur of flinke knip had ik toch gehad..
    Dus vind de opmerking beetje raar persoonlijk.. alsof het je eigen schuld is als jr er wel een krijgt..

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat het in ideale omstandigheden wel kan helpen. Maar ja, dan was de situatie sowieso al beter ;)

Ik denk dat je als je de onderkant rustig de kans geeft om te rekken, dat de kans op scheuren wel minder is. Maar die oerkracht doet nogal wat..

De eerste moest er ook geknipt worden, en ben gescheurd. Die moest er gewoon uit, simpel..
    De tweede preventief geknipt (vanwege de 1e bevalling en zijn hand op zijn hoofdje), maar daar was het persen zo'n oerdrang, dat was echt amper te onderdrukken.

8. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Inderdaad, natuurlijk is het belangrijk dat je goed luistert en in sommige gevallen kan het misschien helpen, maar als je kind in nood is zetten ze die knip toch wel en ben je blij dat ze het doen.

9. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Hier was geen mogelijkheid meer om te wachten aangezien de hartslag van de kleine zo achteruit ging dat hij er zsm uit moest (na 45 min. persen). Denk dat het ook wel erg kort door de bocht is van die vk om het zo te stellen.

10. Dana

Dana Niet meer actief

Ja zoals Deepfreeze zegt, in ideale omstandigheden misschien wel maar dat gebeurt zo weinig. Ik heb ook mijn persweeen weg moeten puffen en het hoofdje stond al, ik deed dat netjes maar toch nog een totaal ruptuur dus tjah :D

11. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Tja het is vooral een kwestie van mazzel hebben als je het mij vraagt ;)

Mijn 2e was voldragen, mijn 1e prematuur. 2e dus een kilo zwaarder en er moest dus weer veel meer opgerekt worden. Heb zéér goed geluisterd maar een perineum ruptuur kon hiermee niet voorkomen worden. MAar wie weet was het anders wel nog erger geweest :p

Gewoon je best doen, en mazzel hebben met zo goed mogelijke omstandigheden tijdens de geboorte... meer kun je niet doen

12. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Ik vind het onzin. Ze zeggen allemaal wat anders;)
    Hier zei ze ook stop en mede volgende wee meepersen. Gedaan en alsnog een totaalruptuur. Dus nee, heb niet zoveel vertrouwen meer in die praatjes van de vk.

13. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Niemand zit te wachten op een knip? Nou ik heb geschreeuwd dat ze me moesten inknippen haha!

Ik heb er nog nooit van gehoord dat het te voorkomen is.
    Maar het zou kunnen....ik hen geen idee.

Maar ik heb liever dat ze me inknippen dan dat ik persweeen moet ophouden hoor! Dat vond ik echt niet te doen.

14. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    ja ik heb het ook meegemaakt bij mij tweede bevalling.
    doordat ik goed luisterde niet gescheurd of geknipt alleen een klein schaafwondje.
    vk zei naderhand wel dat als ik op dat moment niet geluisterd had ik volledig uitgescheurd zou zijn,omdat het enorm snel ging.

15. Maia

Maia Niet meer actief

onder normale omstandigheden schijnt het te kloppen, ik heb het ook al vaker gehoord, maar ondanks dat het bij mij prima ging had ik geen persweeën en zat ze vast met haar schoudertje waardoor het hoofdje te lang stond want ik kreeg haar er gewoon niet doorheen. En moesten ze knippen.
    Maar ik heb het inderdaad al vaker gehoord.

16. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Ik heb ook goed geluisterd tijdens mijn bevalling, maar uiteindelijk kwam mijn zoontje in een zucht... supersnel! Mijn hele bevalling ging snel, (binnen 6 uur vanaf de eerste wee) maar heb in totaal een half uur weeën moeten wegpuffen en daarna 45 minuten moeten persen.

Vanaf 7 maanden zwangerschap heeft mijn man mij vrijwel iedere avond perineum massage gegeven. Mijn perineum is ongeschonden gebleven :) maar mijn binnenste schaamlip is door midden gescheurd. 3 kleine, zelfoplossende hechtingen is alles wat er voor nodig was dit te herstellen.
    Iedere bevalling is anders, maar ik ben ervan overtuigd dat het oprekken van het perineum d.m.v. massage absoluut geholpen heeft en een knip heeft kunnen voorkomen!

Hij vond het nog leuk om te doen ook, had 'ie het idee toch nog z'n steentje bij te kunnen dragen voorafgaand aan de bevalling!

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Tja, ik geloof best dat je door goed te luisteren (en minder hard te persen dus) de kans op scheuren kunt verminderen. Maar andersom? Dat je niet goed geluisterd zou hebben als je wel ingescheurd/geknipt bent, lijkt me erg onzinnig (en kwetsend).

Mijn dochter heeft zichzelf ongeveer gelanceerd, weinig tijd om te luisteren ;). Ik had vanaf 8 cm persdrang (pfff :x) en bij 9,5 cm hield ik het niet meer vol om niet een beetje mee te persen. Toen braken plots mijn vliezen, kwam een enorme sloot water naar buiten, voelde ik dochterlief opeens in het bekken zakken en kon ik alleen maar gillen:"Ik moet poepen!"
    Binnen 10 seconden schreeuwde VK terug dat ik moest zuchten, zuchten en dat heb ik ook echt gedaan, maar mijn dochter glibberde er zo uit, met eerste perswee was hoofdje er al en was de scheur een feit. Bij de volgende perswee kwam rustig de rest en staat het 'persen' dus op totaal 4 minuten. (en ze was 4520 gram ;))

Bij mijn eerste overigens ook ingescheurd, 20 minuten persen, dat ging heel rustig en geleidelijk, maar hij had een groot hoofd (omtrek 39,5 cm) en was ook geen kleintje (4355 gram), dus tja, denk dat scheur ook niet echt te voorkomen was geweest.

18. Amethist

Amethist Niet meer actief

Het is zeker van belang dat je tijdens de bevalling goed naar de aanwijzingen van de vk luistert. Soms heb je al persdrang, maar nog niet voldoende ontsluiting, als je dan op volle kracht gaat persen scheur je sowieso. Maar goed luisteren naar de vk is geen garantie dat je niet uitscheurt, ik denk alleen dat het de schade kan beperken.

Bij mijn zoontje ben ik binnen 3,5 uur van 0 cm naar volledige ontsluiting gegaan en waren de persweeën zo heftig dat hij er met 7 minuten was. Tja, dan houd je het echt niet tegen hoor. Ik heb bij de allereerste persdrang op advies van de vk voorzichtig meegeperst en niet op volle kracht, toch ben ik uiteindelijk wat gescheurd. Waar ik overigens nagenoeg geen last van heb gehad.

19. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik wou al zeggen, als er niets ergs is dan zou dat kunnen kloppen.

Maar ik luisterde gewoon, en die kleine zijn hartslag daalde elke keer als ik ging persen. Dus ben gewoon geknipt.

Ik snap ook niet waar mensen zich druk over maken met een knip. Ik heb niets gevoeld, van het hechten ook niet. Alleen daarna is het een dag of 4-5 pijnlijk met zitten.

20. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik luisterde oiok goed naar wat de Vk zei maar moest toch een knip. Hij lag namelijk met zn hoofd verkeerd en had er dus no way uitgekomen zonder dat kleine beetje extra ruimte ;)

Deel Deze Pagina