De titel vond ik lastig te omschrijven, maar hopelijk is hij duidelijk zo. Op welke leeftijd gaat een baby doorhebben dat gedrag een bepaalde reactie oplevert? Zoals ik vaker lees op fora, wanneer kan een baby 'misbruik' maken van zijn ouders en slijten verkeerde patronen erin? De 1e zegt een baby kun je niet verwennen, de ander zegt 'pas op, vanaf 6 maanden hebben ze het door' Mijn zoontje is 5,5 maand oud en wordt sinds 3 weken elke nacht wakker tussen 4.00-5.00 (heel soms ook eerder). We gaan er meestal snel naartoe, om een speentje en aai over zijn bol te geven. Dit doen we omdat we dan beide relatief snel verder kunnen slapen en omdat we willen voorkomen dat de oudste er wakker van wordt. Zoontje huilt niet eens echt, het is meer jammeren en af en toe ook gewoon geluid maken en dan lachen als ik binnen kom. De ene keer slaapt hij na 1x verder, de andere nacht moeten we wel 5x terug en is hij een uur wakker. Honger lijkt me uitgesloten, omdat hij uiteindelijk in slaap valt en het dan red tot ongeveer 6.00 uur. Er lijkt niets aan de hand in de zin van vieze luier, boeren, pijn etc. Ik vraag me af in hoeverre wij dit gedrag in stand houden doordat wij snel naast zn bedje staan? Kan dit al op deze leeftijd? Ik wil niet dat ik hem aanleer dat elke nacht wakker worden beloond wordt met aandacht. Hij zit volgens mij een een behoorlijke ontwikkelingssprong, maar ik geloof weer niet zo in de Oei ik groei sprongen. Hij is dus wel in algemene zin een beetje uit zijn doen, hij slaapt overdag minder, jengelt veel, hij wil volgens mij een hoop wat nog niet lukt. Cb geeft aan dat het toch honger kan zijn, hij is namelijk erg groot en groeit hard en ik zou pap vanaf 6 mnd kunnen proberen. Rijstebloem maakt geen verschil. Maar als hij echt honger heeft zou hij wel hard huilen en slaapt hij niet verder tot 6.00 lijkt me. Daarnaast wil ik hem niet weer gaan wennen aan een nachtfles, aangezien hij het tot 6.00 volhoudt qua voeding.
Nja als hij om 4/5 uur wakker wakker word en dan maar een uur slaapt en weer wakker word dan zou ik toch echt wel denken aan honger... in ieder geval trek
Kan me best voorstellen dat hij na een uur wachten op eten weer zo moe is dat hij verder slaapt, hij is dan moeier dan dat hij hongerig is zeg maar? Ik zou gewoon eens kijken wat er met een klein flesje gebeurt, nachtvoedingen zijn echt niet vreemd op deze leeftijd.
Ik denk toch echt aan honger, maar dat hij zo lang moet wachten dat hij weer in slaapt valt van vermoeidheid. Zou een klein flesje proberen.
Nou hij is niet altijd een uur wakker hoor, geregeld slaapt hij na 1x de speen en een aai over zn bol weer verder. Laten we zeggen de helft vd week slaapt hij gelijk door, maar de andere helft van de week blijft hij een uur wakker . Overdag laat hij zelf altijd 4 uur tussen de flessen, soms zelfs langer dus dan kan het toch geen honger zijn 's nachts? Ook na die 1e fles laat hij er voldoende tijd tussen
Hoe laat krijgt hij zijn laatste fles? Mijn mannetje jammert ook wel eens tussen vijf en zes. Ik wacht dan even en als hij doorzet dan ga ik er even naar toe. Meestal stopt hij na een paar keer jammeren en valt weer in slaap. Kan het zijn dat je kindje dit in zijn slaap doet en zodra je bij hem komt dat hij daar juist wakker van wordt?
Mijn dochtertje is net 6 maanden en heeft ook van die momenten de laatste weken en ik loop er ook direct naartoe en geef haar der speen en mocht het te lang duren geef ik een klein flesje van 60cc. Dan weet ik in ieder geval dat ik weer kan slapen Is ook een stukje eigen belang want ik hou van slapen! Nee ze heeft genoeg aan dat flesje en slaapt dan weer lekker verder. En ik denk ook weleens dalijk went ze eraan maar het is maar af en toe nodig dus dan zal ze vast niet gewend zijn anders zou ze elke nacht aan de gang blijven. Maar mijn dochtertje reageert altijd in de nacht op sprongen door af en toe wakker te worden en verder merk ik niks aan haar overdag. Ik zou gewoon voor een flesje gaan mocht hij aan de gang blijven, waarschijnlijk ben je binnen 15 min weer in slaap en je zoontje ook.
Maar het kan echt honger zijn hoor. Dat weet je pas als je het probeert. Hier net zo, de ene keer wordt hij wakker en wil hij zn speen en slaapt hij door tot 6.30, de volgende nacht is zn speen niet genoeg en wil hoi een flesje om 4.30. En overdag zit er ook 4 uur of meer tussen en zn laatste fles Is 22.00/23.00 Het is elke nacht weer een verrassing. En bij sprongetjes drinkt hij sowieso vaker, althans mijn zoontje dan
Ik ben zelf niet zo van mening dat ze zo jong al iets bewust doen om papa en mama te zien. Denk wel dat ze je dan nodig hebben en dus gaan piepen. Maar de reden is voor hem wel gegrond en niet ehm uit verwend gedrag ofzo. Ohjee hoe omschrijf ik het nou haha begrijpt iemand me? Ik heb deze discussie heel vaak met mijn man. Zoontje is moe stoot zijn hoofdje heel zacht en begint te huilen. Ik pak m op en troost m lekker paar kussen en knuffels en verder spelen. Mijn man vind dat flauwekul. Er is toch immers niks aan de hand? Maar ik denk dan, voor hem is er wel wat aan de hand. Hij piept niet om mij te gallen. Hij huilt niet om mij te plagen. Ik herken zijn huiltjes door en door. En als hij moe is huilt hij sneller. En troost ik sneller. Hij is maar 1 x zo klein... Wat betreft de nachten, ik deed met wat jammeren ook gewoon speentje geven als het te lang duurde. Maar na een tijdje hoorde ik dat het gewoon jammeren in zijn slaap was en toen heb ik het gelaten. Soms zijn het gewoon periodes waar ze doorheen moeten. Lastig voor ons maar ach....het zijt zo. Doe je hart je in geeft ja! Ik troost altijd vanuit mijn hart...