Klopt het echt dat hcg zich verdubbeld elke 48 uur? En dan vanaf de innesteling? Bij mij is een standaard hcg van <0,1 gemeten via bloedtest. Dat zou betekenen dat als dat elke 48 uur verdubbeld dat ik dan 2 weken later op een meetbare waarde zou zitten. 2 weken na de innesteling. Dat zou toch raar zijn? Of kan dat wel? Sorry als het een beetje een rare vraag is, maar er zijn er hier vast een paar die hier meer verstand van hebben dan ik.
Het vruchtje maakt hCG aan. Je moet dus niet uitgaan van je eigen standaard waarde. Er zijn tabellen met waardes waar je ongeveer tussen moet vallen. Die waardes zijn niet wat het belangrijkste is, het verdubbelen is het belangrijkste. In de eerste weken van een zwangerschap verdubbelt hCG elke 48 tot 72 uur. Die verdubbeling vertelt je of de zwangerschap goed verloopt, niet de waarde waar je mee start. Naarmate de zwangerschap vordert wordt de verdubbelingstijd langzamer. Als je verschillende bloedtesten hebt. Zeg op 14dpo, 16dpo, 18dpo, dan kun je die invoeren in een calculator die je vertelt in hoeveel tijd er verdubbeld is en dat zegt vervolgens iets over de zwangerschap. Ik vond dit een hele fijne hCG calculator: hCG Calculator and hCG Level Tool - BabyMed omdat er ook een staatje bij zit met een indicatie van gemiddelde waardes. Wat ik ook veel gebruikt heb is The Betabase. Dat is een website waarop vrouwen met een doorgaande zwangerschap (een zwangerschap met hartactie) hun hCG waardes invullen (in het engels wordt een beta HCG test vaak kortweg een beta genoemd). Je kunt dan per DPO zien welke waardes daar bij opgegeven zijn. Kun je hier iets mee?
Ja! Dank je! Het klinkt idd wel heel logisch dat mijn eigen hcg er niks mee te maken heeft. Vond het ook al zo vreemd! Ik verwacht niet dat ik verder bloedtesten zal krijgen tijdens een zwangerschap dus bijhouden zal hem verder niet worden. Maar toch heel erg bedankt.