eerste bevalling vs tweede bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door MirandaV, 18 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirandaV

MirandaV Fanatiek lid

30 dec 2010
    2.363
    10
    38
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben pas 24 weken zwanger maar ik maak me nu al 'zorgen' om de bevalling..

Bij de eerste had ik al 4cm ontsluiting zonder weeen oid .. toen de vk mijn vliezen brak was onze zoon er binnen 2.5 uur..

Nu hoor ik steeds vaker om me heen dat een tweede nog sneller geboren kan worden.. en heeft de vk al een paar keer gezegd bij de eerste wee gaan we niet meer bij je weg aangezien je eerste bevalling zo snel ging..

Sindsdien blijf ik t wel een beetje eng vinden hoe en wat.. want stel t gaat weer zo snel heb ik dan nog wel de tijd om me zoontje onder te brengen of alles in gereedheid te brengen want stel ik ben op dat moment alleen thuis als me man aan t werk is..

misschien maak ik me zorgen om niks maar wat is jullie ervaring ? qua eerste en tweede bevalling..

Groetjes Miranda

2. MamavanM1

MamavanM1 Fanatiek lid

23 jan 2013
    1.347
    0
    0
    Overijssel
    Oeh, dat is wel heel snel ja !! ;)

Snap dat je je een beetje zorgen maakt. Maar kun je niet 2 personen bellen als het begint?
    Bijv. je moeder of schoonmoeder zus oid die dan direct kan komen om je zoontje op te vangen?! En natuurlijk je man die zsm thuis moet komen.

En dat vliezen breken heeft er misschien ook nog voor gezorgd dat het sneller ging.

Verder qua 1e en 2e bevalling, tja kan ik niet wat zinnigs op zeggen eigenlijk. Ik moet nog :p.. Maar je hoort 't inderdaad wel vaak dat de 2e sneller komt. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Je hebt nog even, en anders de vk even inlichten dat je het toch wel eng vind. Misschien hebben hun nog goede tips ;)

3. MirandaV

MirandaV Fanatiek lid

30 dec 2010
    2.363
    10
    38
    NULL
    NULL
    Jaa ik kreeg geen weeën dus daarom brak ze me vliezen in de hoop dat ik weeën zou krijgen nou die kwamen er haha.. Ben meer bang dat als t nu spontaan begint t in eens snel gaat.. Bij me zoon wist ik oke het gaat beginnen want ze gaan me vliezen breken en dat is nu nog maar de vraag..

En indd mijn zoon gaat naar mijn moeder ik wil graag thuis bevallen maar omdat ze geen auto heeft moet mijn man onze zoon wegbrengen..

Maak me gewoon druk en zorgen over alles.. Misschien niet nodig maar zit mezrlf helemaal gek te maken met wat als enz.. Denk indd beste om even met me Vk te overleggen..

Thanks voor je berichtje !

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Bij mijn oudste zijn de vliezen gebroken door de vk omdat het juist niet opschoot. Na 20 uur weeën pas 3-4 cm ontsluiting. Maar na het breken van de vliezen schoot het op. Ik kreeg vrijwel meteen persweeen en na 20 minuten was ze er. De vk was net op tijd..
    Bij de jongste moest ik in het ziekenhuis bevallen. Ik moest de vk bellen zodra ik dacht iets te voelen. Na een uurtje weeën heb ik haar gebeld. Ik zat toen op 2 cm en ze stuurde me meteen naar het ziekenhuis. Daar nog een half uurtje weeën gehad voordat ze de vliezen doorprikte. Na 2 minuten was onze dochter er.
    Het breken van de vliezen zorgt er bij mij voor dat de bevalling ineens heel erg opschiet..

5. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    Ik had diezelfde angst.
    Mijn vliezen braken om 2.15 toen kreeg ik een weeënstorm en om 2.47 is mijn zoon geboren. Daarvoor sliep ik. Ik draaide me om in bed, voelde het knappen, het bed liep vol en een half uur later was ik dus moeder.
    Ik lag wel al in het ziekenhuis maar zou naar huis gaan. Ik ben helaas in die snelheid ook in afwezigheid van mijn man bevallen.

Ik ben 4 maanden geleden bevallen van mijn dochter. Alle hulptroepen stonden op de achtergrond paraat. Met de eerste wee zou ik naar het zh mogen dat stond ook in mijn dossier.
    Maar deze keer begon ik niet met gebroken vliezen!
    Ik werd wakker met menstruatiepijn en rugpijn. Omdat ik wat bloed had belde ik het zh. Met lichte weeën opgemaakt en ingepakt. Met lichte weeën om de 5 min in de auto. Om de 3 toen ik aangesloten werd aan de CTG. maar omdat ik antibiotica via het infuus moest en er 4 uur tussen de twee zakken moest zitten, hebben ze mijn vliezen laten staan (omdat ik dat anders niet zou redden)
    Met 10 cm hebben ze deze geprikt. Deze bevalling heeft 4.5 uur geduurd. Veel langer dus! En ik vond dat veel prettiger.

Dus het hoeft niet zo te zijn!! Ik heb me weken druk gemaakt wat als ik alleen zou zijn. Als ik het ziekenhuis niet zou redden.

6. nedjla

nedjla Fanatiek lid

16 jun 2008
    1.773
    40
    48
    mijn eerste was 4 uurtjes en mijn 2de was nog geen 3 uurtjes dat was zo snel gegaan

7. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Ik ben alletwee ingeleid (vanwege grootte en 8 weken voorweeen) en de eerste duurde langer maar de tweede heb ik maar een half uur echt pijn gehad dus nu staat er code rood op, ik moet echt bellen meteen als ik pijn heb, dan komen ze meteen (of ik moet meteen naar ziekenhuis toe) maar de kans bestaat wel dat ze het niet red als ik niet goed echte weeen zou herkennen... ach komt wel goed, kan me wel druk om maken maar hoe sneller de bevalling des te minder obstakels en dan gaat het vaak ook gewoon goed (zeggen meeste VK's ook gewoon als het te snel gaat is er vaak niets aan de hand)als er iets is blijft het wel "hangen"

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Van eerste krampje tot lancering:

M: 4u nog wat
    T: 2u en een beetje
    S: 2u nog wat

Bij T en S bij dat eerste krampje mijn (schoon)moeder en verloskundige gebeld. Je zou eventueel een buurvrouw als backup kunnen vragen.

9. Stando

Stando Bekend lid

5 apr 2012
    754
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee, toen ik bij de 1e in het ziekenhuis kwam bleek ik al 8 centimeter (!) ontsluiting te hebben. Daar de vliezen gebroken en half uur later zoontje op m'n buik....

En ik maar denken dat het oefenweeën waren... Hahaha.

10. Juni83

Juni83 Actief lid

6 nov 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Eerste bevalling 5 uurtjes van niets naar gebroken vliezen en geboren

Bij de tweede ( nu 3 weken geleden) was ik ook bang voor een snelle bevalling. Had drie weken voorweeen...
    Toen snachts braken mijn vliezen en weer gelijk weeën
    Hup uit bed, man wakker gemaakt die ons dochtertje weg heeft gebracht. Ik ondertussen VK gebeld en konden gelijk komen.
    Binnen 3 uur en 3 kwartier is hij geboren :)

11. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste was het hetzelfde verhaal als bij jou.
    Ik zat toen bij de tweede ook niet zo lekker. Man werkt zo'n 50 min. autorijden verderop maar in de spits rustig 1 1/2 uur.
    Hier braken bij de tweede wel eerst de vliezen 's nachts. Ik ben in overleg met het ziekenhuis direct daarheen gegaan en kreeg toen ik daar was pas weeen. Hij is toen ook in 1 1/2 uur geboren.
    Ik had wel voor de oudste geregeld dat mijn ouders kwamen en die waren er binnen 10 minuten.
    Ik heb er echt van te voren wel mee gezeten maar het probleem loste zich gelukkig vanzelf op omdat het 's nachts gebeurde.

12. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Dat dachten ze bij mij ook. Bij mijn 2de was het 2 uur in totaal. van 1ste wee tot aan geboorte.
    Maar bij de 3de duurde het toch echt 16 uur!! :D

13. xbabyxdx

Ideaal zo n bevalling!! :D

14. Stando

Stando Bekend lid

5 apr 2012
    754
    0
    16
    NULL
    NULL
    :D Zeker, ik teken er weer voor!

15. xbabyxdx

Ik teken mee hahahaha :D Weeën...... Zucht......

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier ging de eerste ook lekker vlot, van eerste minikrampje dat ik niet herkende als wee tot baby eruit in ca 3 uur. Toen de vk kwam had ik al 8 cm ontsluiting, ze brak mijn vliezen en ik kreeg persdrang.

Dus bij de tweede was ik ook wel wat gespannen hoe snel het zou gaan. Het verschil was wel dat ik de tweede keer direct de weeën herkende. Bij de eerste heb ik de eerste 2 uur nog gedacht dat het vast oefenweeën of zoiets zouden zijn. Bij de tweede heb ik dus ook eerder gebeld, waardoor de verloskundige al met 3 cm ontsluiting op de stoep stond. Viel een beetje tegen, haha. Maar een uur later brak ze mijn vliezen toen ik 4 cm ontsluiting had en 10 minuten later is mijn baby geboren. Dus na het breken van de vliezen ging het weer heel snel. In totaal duurde het vanaf de eerste wee ongeveer 2,5 uur.
    Doordat ik het sneller herkende had ik voldoende tijd om mijn oudste ergens onder te brengen en mijn man thuis te laten komen. Die was bij de oudste nog net op tijd om de persfase mee te maken, omdat hij ook dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen (bij de tweede kwam hij dus wel direct terug).

Inmiddels heb ik ook een derde en die duurde een stuk langer. Eindelijk eens een bevalling volgens het boekje zonder weeënstormen enzo. Dat begon eens rustig met wat lichte krampjes om het half uur. Omdat het maar niet echt wilde doorzetten heb ik man en kinderen de deur uit gestuurd, want het was op een zaterdag. Daarna ging het direct sneller, dus de rust was goed. Vanaf dat het echte weeën werden duurde het ongeveer 4 uur. Maar ook deze keer was het vliezen breken weer de echte trigger, daarna kreeg ik direct persdrang, maar had nog maar 8 cm ontsluiting (dacht ik) dus ik durfde niet te persen. Toen de vk me eenmaal overtuigd had dat het echt wel mocht, floepte de baby er in 1x uit. Stoppen met tegenhouden was al voldoende, haha.

17. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    hier bij de eerste vrij vlotte ontsluiting, maar doordat ik geen persweeen had heeft het alles bij elkaar nog zo'n 8 uur geduurd, incl. verplaatsing naar het zkh tijdens het persen.

bij de tweede sowieso wel weer een snelle ontsluiting verwacht, maar het is allemaal nog veel sneller gegaan dan verwacht. vanaf het moment dat ik door had dat ik echt weeen had en geen harde buiken meer, was ze er met net een uurtje al. vk kwam binnen en ik mocht bijna gelijk al persen, had daarvoor al persdrang. gelukkig was het 's avonds en lag de oudste lekker te slapen, maar anders hadden we echt niets kunnen regelen meer voor hem.

18. Witnie

Witnie Actief lid

14 aug 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een snelle eerste (ik dacht voorweeen te hebben, man vk gebeld, had al 8 cm om. Half 7, kwart over 8 was de kleine er).
    Nr 2 wilde echter niet en duurde veel langer, helaas... 'S morgens om half 8 naar zh voor inleiding, na 7 uur geboren (had op zich ook 3 uur kunnen zijn qua weeën maar de kleine werkte niet mee en daalde maar niet in, paar uur volledige ontsluiting gehad).
    Ik had ook gehoopt op een snelle tweede bevalling (hoeft overigens niet zo te zijn dan de komende bevalling sneller is dan de vorige zei de vk) en moest ook bellen bij de eerste wee..

19. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hier braken de vliezen maar gebeurde er een uur lang niets. Toen weeën en meteen heftig: na een paar losse meteen een storm. Kwam met 9cm ontsluiting aan in zkh en anderhalf uur na de eerste wee en na 12 minuutjes persen was ze er.

Nu dus in week 38 van de tweede. Dinsdag afspraak bij de gyn en dan wilde ik het er ook zeker over hebben. Ben als de dood dat ik het ziekenhuis niet ga halen (medische indicatie wegens overgewicht)

Aan de andere kant vermoed ik dat als deze keer de vliezen niet nemen het wel langer kan duren ....

Deel Deze Pagina