Zou ik baat hebben bij meer mg utrogestan?

Discussie in 'Miskraam' gestart door sim, 23 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben gestopt met tellen, maar heel vaak zw verlies (denk ongeveer 9 x). Meestal op 4 weken, 1x op 8 weken.

De enige oorzaak die ik heb (er is al veel onderzocht) is een tekort aan progesteron. Toen ik nog in de mm was heb ik savonds 2 bolletjes in moeten brengen, was dit mss toch te weinig?
    Inmiddels zijn we zonder hulpmiddelen bezig en heb ik nog accupunctuur geprobeerd, maar ook alweer 3x mis.

Ik ben even helemaal murw en kan het ook even niet opbrengen mijn gyn op te bellen en dan verhaal te moeten doen, ik dacht ik pols hier eens.

Mss heb ik kans op behoud door 3x daags 2 bolletjes in te brengen???
    Vrouwen met positieve ervaringen door ophoging dosering?
    En wat is toch de oorzaak van een tekort aan progesteron, heb daar nog nooit een antwoord op kunnen vinden.

Bedankt alvast voor antwoorden

2. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niemand die er een idee over heeft?

3. Flavour

Flavour Niet meer actief

3 keer 2 bollen per dag is standaard. Dat krijg ik in Gent ook. Als tekort bij jou is aangetoond dan is dosering veel te laag. De oorzaak is dat het gele lichaampje, dat wat overblijft vd follikel na de eisprong (corpus luteum) niet voldoende progesteron produceert. Het gele lichaam moet de foetus de eerste 12 weken van progesteron voorzien, daarna neemt de placenta het over.

Ik zou het dus zeker aankaarten!

Suus

4. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thnx Suus, is ook het enige dat ik nog kan bedenken als hetgeen wat niet voldoende was. En wat ik nog kan doen.
    Vermaak je je een beetje in het zhuis?

5. Flavour

Flavour Niet meer actief

Heb je al het onderzoek verder al gehad dan?

Onderzoekslijstje:
    Stollingsonderzoek
    stollingsproblemen kunnen miskramen veroorzaken omdat ze de aanleg en doorbloeding van de placenta kunnen verstoren
    Factor II mutatie, Factor II activiteit, Factor V Leiden
    Factor VII, Factor VIII, Factor X, Proteïne C geactiveerd, Proteïne S ag., Triglyceriden
    Fibrine D-dimeer, Lupus anticoagulans, As. Cardiolipine, IgG en IgM, Ant-beta 2 glycoproteïne-1,
    PT, aPTT, Proteïne C activiteit, Proteïne S activiteit
    Medicatie: ontstollingsmedicatie, zoals heparine en/of aspirine
    Schildklier:
    afwijkende schildklierwaarden of stoornissen (ook subklinische) kunnen schadelijk zijn voor de zwangerschap
    TSH en FT4, T3, TSH receptor antistoffen, TPO antistoffen
    Medicatie: bijvoorbeeld selenium, maar ook thyrax
    Lever:
    ALAT, ASAT
    Bloedbeeld:
    CK, Ferritine, Kalium, Kreatinine, Bezinking Hemoglobine, Leukocyten,
    Vitamine B
    een verstoring van de opname van Vitamine B kan miskramen en neuraalbuisdefecten veroorzaken
    Foliumzuur, Vitamine B12, Vitamine B6, Vitamine D
    Medicatie: hoge doseringen B12 (1mg), Foliumzuur/B11 (5 mg), B6 (25 mg) en D (10 mcg)
    Glucose
    een beginnende insulineresistentie wordt niet altijd opgemerkt, maar kan wel miskramen veroorzaken als er niet behandeld wordt
    Dagspiegel (nuchter, niet-nuchter, en na de lunch) ivm insulineresistentie.
    Medicatie: bijvoorbeeld methformine
    Homocysteïne
    hyperhomocysteïnemie kan miskramen veroorzaken, hangt samen met opname van B-vitamines. Als je homocysteïne te hoog is, laat je dan ook testen op het MTHFR-defect. Dat is een genetisch defect dat een te hoog homocysteïne veroorzaakt.
    Medicatie: hoge doseringen B12 (1mg), Foliumzuur/B11 (5 mg), B6 (25 mg)
    Immuunziekten:
    een gediagnosticeerde immuunafwijking wordt in het buitenland doorgaans behandeld omdat het een oorzaak kan zijn van miskramen
    ANA (cascade), Anti ds DNA (Crithidia), ANCA (IF, ELISA)
    Medicatie: prednison, IVIg, Intralipid
    Overig onderzoek:
    SIS-echo: weinig belastende waterecho waarmee een tussenschot kan worden opgespoord, maar veel meer vaak ook niet.
    Hysteroscopie: de baarmoeder wordt bekeken met een kijkbuis, zodat myomen of een tussenschot kunnen worden opgespoord, maar ook kleinere verklevingen (Asherman) die niet zichtbaar zijn met een SIS-echo, maar wel miskramen kunnen veroorzaken.

Het ziekenhuis is beresaai, na 3,5 week op een kamer liggen helemaal. Ik vlieg tegen de muren op, ik kan niet anders zeggen.

Suus

6. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat kan ik me dus helemaal voorstellen, ik had onlangs 2x een dagopname en dan heb ik het al, wegwezen zodra het kan.

Ik heb al vele onderzoeken gehad suus, ben al hele tijd bezig.

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Oké. De meesten krijgen alleen stolling en chromosomen, ook al zijn ze al lang bezig, vandaar. Als het steeds bij 4 weken misgaat, zou ik idd denken aan een progesterontekort of een immuunprobleem.

Ik heb zelf na 5 miskramen ook prednison gekregen om zwanger te kunnen blijven. Heb je het boek 'Is Your Body Babt Friendly' van Alan Beer gelezen? (Amazon)

Ik ben zelf bij dr. De Sutter geweest in het UZ Gent, maar die zal je wellicht ook bekend zijn dan.

Suus

8. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ken de titel van het boek, maar niet gelezen. Ik ben wel in dusseldorf geweest o.a.
    Heb net het ziekenhuis gebeld voor utrogestan, wordt tussen 2 en 3 teruggebeld. Hoop dat ze me het voor willen schrijven.
    Immuunprobleem heb ik geloof ik niet.
    Ik weet niet of je het leuk vind spelletjes te doen op de computer, maar spel.nl of spele.nl zijn leuke sites.

9. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wanneer-waarom wordt er gekozen voor prednison?

10. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze faxen het recept. Ga nu 3x daags inbrengen vanaf eisprong denk ik.

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Heel goed. Ja, na tempstijging na eisprong deed ik altijd.

Prednison schrijven ze voor bij immuunproblemen. Ben je bij Pfeiffer geweest? Die schrijft het ook wel voor. En De Sutter in Gent schrijft het voor als je gewoon veel miskramen hebt gehad en er wordt geen oorzaak gevonden. Het onderdrukt je immuunsysteem, uitgaande van de theorie dat dat te scherp staat afgesteld waardoor gezonde vruchtjes worden afgestoten. Zie het boek.

Maar dat kun je altijd nog proberen als de verhoogde dosis Utro niet werkt.

Suus

12. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja prednison lijkt me wel heel heftig ja.
    En ik meende dat mijn immuunsysteem wel goed was....

13. Flavour

Flavour Niet meer actief

Bij mij kwam er uit de standaard-immuuntesten ook niks, maar omdat ik alles al geprobeerd had en helemaal niets hielp bij mij, heb ik prednison gekregen. Ik ken meer vrouwen bij wie dat het enige was dat hielp. De dosering is laag, 10 mg, en je slikt het niet de hele zwangerschap, slechts de eerste 12 weken.

Hou het in je achterhoofd, het boek ook. Maar ik hoop dat de Utro voor jou voldoende is.

Suus

14. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben je er niet heel veel van aangekomen? En heb je last van andere bijwerkingen? Ik hou het zeker in het achterhoofd, ben bijna nu al bereid het te nemen, maar laat me hopen het met extra utro het te redden

15. Flavour

Flavour Niet meer actief

Geen gram, en geen enkele bijwerking. Ik heb het ook zo gedaan hoor, eerst de Utro, en toen de Prednison, als wanhoopspoging. Ik heb er geen spijt van.

16. sim

sim Lid

10 okt 2010
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klinkt gelukkig wel goed, en het is heel fijn dat je nu zover gekomen bent.Maar ik ben ook wel bijna wanhopig hoor, elke x met lege handen begint er wel in te hakken. En ergens ook wel de zorg, we raken nu nog makkelijk zwanger omdat alles goed is doorgespoten, maar wat als dat straks ook niet meer lukt snap je.

17. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hoe komt het dat je denkt dat je immuunsysteem wel goed is?

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, die zorg had ik ook, en toen kreeg ik na 5 mk's dus nog Asherman ook, dus toen dacht ik echt: het is gedaan.

Anders ga je je vast inlezen, dan weet je wat je doen moet mocht het weer misgaan. Je kan ook vast een afspraak maken met De Sutter in Gent voor de pred, ze heeft namelijk een wachtlijst van 3 maanden. Afzeggen kan altijd nog.

Suus

19. Flavour

Flavour Niet meer actief

O, en Maartje is de immuunexpert en medeprednisonner ;).

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha ;)

TS, overigs heb ik in tegenstelling tot Suus tot 25 weken Prednison gebruikt (vanaf 20 weken afbouwen).
    Ik geen klachten gehad van de Prednison, afgezien van veel dorst in de eerste tijd en met afbouwen kreeg ik veel krampen, maar dat schijnt wel vaker voor te komen. Ik heb geen plofkop gekregen ;))
    Veel mensen vinden Prednison zo ontzettend heftig klinken, maar als je zwangerschap zo vaak misloopt of dat je uberhaupt nooit zwanger raakt, vind ik immuunonderzoeken en eventuele behandeling met Prednison wel aan te raden.

Deel Deze Pagina