zou ik een slechte moeder zijn als ik fulltime ga werken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rooibosje, 4 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier sluit ik me bij aan :D

2. Username

Username Niet meer actief

Het maakt je absoluut geen slechte moeder! Dat geneuzel over dat je een kind niet meer dan zoveel dagen naar een kdv "mag" brengen. Wat een onzin. Iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes en doet wat haar goeddunkt.

*Sarcastische modus aan* Even heel gechargeerd: dan ben je ook geen goede moeder als je alleen maar thuis bent, want dan bestaat je leven alleen maar uit kinderzaken. Wel heel beperkt nietwaar? *sarcastische modus uit*

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Hier sluit ik me volledig bij aan.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, je bent geen slechte moeder als je fulltime werkt. Het zou mijn ding niet zijn, en voor met name onze oudste dochter zou het een verschrikking zijn als ik fulltime zou werken. Dus hier doen we dat niet, want hier is het voor ons niet passend :)
    Maar voor een ander is iets anders weer passend. Daar zijn geen algemeenheden over te stellen, over wat wel of niet goed zou zijn.

5. Marianne78

Marianne78 Actief lid

10 feb 2012
    210
    0
    0
    Secretaresse
    Zaanstad
    Slechte moeder...?
    Nee hoor, dat denk ik niet. Je werkt tenslotte ook om je kindje een financieel stabiele omgeving te kunnen geven. Dat zeg ik nu wel heel stoer maar ik heb er zelf ook veel moeite mee. Ik werk nu 36 uur in 4 dagen en ik voel me regelmatig schuldig omdat ik zo weinig bij haar kan zijn. Ik ben 1 dag thuis, mijn man is 1 dag thuis, 1 dag is ze bij de tante van mijn man en ze is 2 dagen bij een gastouder. We hebben bewust gekozen voor een omgeving waarin ze veel persoonlijke aandacht kan krijgen. Gelukkig hebben we het enorm getroffen met onze GO. Ze is ontzettend lief met Faye en knuffelt haar graag en regelmatig; het is een heel warm gastgezin. De tante van mijn man is ook ontzettend lief voor haar en ze speelt daar met haar nichtje van 3.

Toen ik weer ging werken (lees: moest gaan werken vanwege de rekeningen die zich opstapelden) wilde ik maximaal 3 dagen werken maar dat bleek financieel niet haalbaar. Hoewel ik het fijn vind dat ik iets voor mezelf heb en mezelf ook op een ander vlak kan blijven ontwikkelen, blijf ik het lastig vinden om mijn meisje achter te laten. Al weet ik dat ze het ontzettend naar zin heeft, zowel bij de gastouder als bij de tante van mijn man, heb ik toch vaak het gevoel dat ik haar tekort doe...

6. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    natuurlijk maakt het je geen slechte moeder. Maar ook mijn keuze zou het niet zijn. Ik vind persoonlijk dat een kind meer dagen thuis moet zijn dan op het kdv, go of opa/oma. dus max 3 dagen. Daarnaast sluit ik me aan bij degenen die zeggen waarom neem je een kind terwijl je het alleen in de weekenden ziet en savonds een uurtje? Als het financieel zou moeten dan heb je geen keus natuurlijk maar volgens mij heb je dan niet veel aan dat salaris als je 5 dagen opvang moet betalen.
    nee ik zou het persoonlijk niet doen.

7. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Nee je bent zeker geen slechte moeder als je full time werkt.

Het zou niet mijn ding zijn. Ik werk op het ogenblik 3 dagen per week (helaas wel lange dagen ivm reistijd) en vind het ideaal.
    Mijn dochter vraagt bijna dagelijks wanneer ze weer bij de gastouder mag spelen dus voor mij zegt dat dat genoeg en voel me dus ook niet schuldig als ik eens een dagje voor mezelf wil. :)

8. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik ben nogal verbaasd dat er mensen zijn die het wel raar vinden als een moeder fulltime werkt maar dat de meeste mannen fulltime werken vindt niemand raar. Als je een slechte moeder zou zijn als je fulltime werkt dan zijn de meeste mannen ook slechte vaders......

De meeste kinderen vinden het super leuk op een kdv en er worden zoveel eisen gesteld aan een kdv dat ze daar echt niets tekort komen. Je hoeft je dus echt niet schuldig te voelen als je fulltime gaat werken!! Mijn man en ik werken beide 4 dagen maar dat is omdat we het financieel prima redden. Mocht dat niet meer het geval zijn dan zou een van ons (of beide als dat nodig zou zijn) gewoon fulltime aan de bak gaan!

9. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik vind wel dat je een slechte moeder bent als je zo veel werkt. Ik vraag mij af waarom je dan kinderen wilt als je er alleen in de weekenden voor ze bent. Je laat je kinderen dan opvoeden door een ander.

Ik werk 3 dagen, mijn man 4. 1 dag komt mijn sm hier om op te passen en 1 dag gastouder. En dit is voor ons echt de max. Mijn man en ik kunnen ons op werkgebied ontwikkelen maar er is genoeg tijd om bij ons meisje te zijn. Ik zou niet meer van haar willen missen ik persoonlijk snap ook niet dat mensen daar voor kiezen.

10. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Bovendien wil ik daar nog aan toevoegen dat ik in mijn functie niet eens minder dan 4 dagen zou kunnen werken (mijn man ook niet). Het zou toch ook zonde zijn als je jaren gestudeerd hebt en dat je dan op een lager niveau moet gaan werken. En als je kind na 4 jaar naar school gaat dan kun je niet meer herintreden omdat er in de tussentijd zoveel veranderd is....Zit je zielig thuis te wachten totdat ze eindelijk eens thuis komen.....
    Kortom ik zie het ook als een investering voor de toekomst.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mag ik je een compliment geven? Jij neemt zelf verantwoordelijkheid! Dat vind ik persoonlijk veel beter dan thuis zitten vanwege de (volgens mij nooit bewezen) opvatting dat dat automatisch beter is voor een kind.

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Velen kiezen daar niet voor he.
    Ik vind je gedachtegang maar raar, alsof iedereen maar de keuze heeft?

Het lijkt wel alsof sommige moeders slecht zijn omdat ze brood op de tafel willen hebben als ik jou verhaal lees

13. Username

Username Niet meer actief

Helemaal eens met dirksmama en sydneys :)

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Sorry, maar wat kortzichtig zeg. Bovendien sommige mensen hebben geen keuze.

15. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

wauw, dank je wel! Vind ik erg lief van je :)

Ehmmm lieve schat, ik WIL eigenlijk niet 4 dagen werken maar ik MOET financieel gezien. Tuurlijk, ik kan ook kiezen voor een andere baan in de zorg. Sterker nog, ik heb er 2 aangeboden gekregen. (gesolliciteerd). De één is voor avonden 10km verderop (ik moet dan met openbaar vervoer) en de ander is thuiszorg. Wéér kerstdagen, feestdagen, avonden, nachten werken. Ik wil dat niet meer. En omdat ik gekozen heb voor een leven BUITEN de zorg, moet ik een andere baan vinden met ongeveer hetzelfde salaris. En dat heb ik gekozen.
    Ik WIL niet meer werken dan dat ik thuis ben (dus ik hou max de 3 dagen aan) maar dan ga ik er financieel zo hard op achteruit bij die nieuwe baan dat ik wel direct de belastingdienst kan uitnodigen om spullen weg te halen (bij wijze van spreken;))
    JIJ snapt niet dat mensen kiezen om wat meer dagen te werken. JIJ kan blijkbaar die luxe permitteren, nou van harte gefeliciteerd hoor!! Dit is Nederland in de CRISIS. 5 jaar geleden en ik had voor 3 dagen hetzelfde salaris OVERAL gehad omdat er toen geen crisis was. Eisen heb ik niet meer.
    Doordat mijn ex-man mij financieel, geestelijk, mentaal en lichamelijk heeft VERNEDERD EN UITGEPUT heb ik hem verlaten. Het koophuis is verkocht en wij moeten de restschuld delen. Dat is MIJN verantwoording en daarom werk ik nu 4 dagen. De eerstkomende 4 jaar, dan zien we wel weer verder als de lening is afgelost.
    Mijn ouders wonen 60km verderop, beiden lopen ze bij de psycholoog vanwege ernstige klachten. Ik heb een zus die ook niet kan oppassen (woont in hetzelfde dorp als ouders). Mijn man zijn ouders zijn OVERLEDEN, jaaa allebei!!!! En van zijn familie kunnen we het niet verwachten dat ze even op de kleine passen (wonen een half uur met de auto hier vandaan)

Dus VEROORDEEL geen ander aub !!!!!!!!!!

Zo ik heb gesproken.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

En zoals koraal zegt. Waarom zijn de moeders die full time werken slecht en de vaders niet?

Ik ben nog geen 2 jaar op dit forum maar ik heb dit soort topics al vaak zien voorbijkomen hier (niet slecht naar ts bedoeld) maar ik heb al zo vaak gelezen dat moeders die full time werken eigenlijk slechte moeders zijn, en bij degenen die dat vaak zeggen werkt de man vaak 40, 50, 60 en soms nog meer uren per week maar dat kan wel allemaal, als de moeder maar thuis is, de papa boeit niet.
    Sorry maar hier kan ik echt boos om worden.

Ik werk dan niet full time en daar ben ik blij om maar ik kan de moeders die moeten en willen werken wel begrijpen hoor.

Er word nooit rekening mee gehouden dat het bij velen gezinnen gewoon nodig is om full time te werken, velen hebben niet te kiezen maar moeten!

En er zijn ook moeders die graag werken, dan ben je ook geen slechte moeder! Zolang je je kinderen een goede kwantiteit geeft en je alles geeft en het gezin gelukkig is dan is het toch goed?

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik denk dat het wel meevalt met die kosten voor de opvang. Tuurlijk het is duur en kost veel geld, maar je verdient vaak toch echt nog wel wat meer.

Wij verdienen beiden niet slecht, ik werk 3 dagen en wij betalen zo'n 600 euro zelf aan het kdv per maand. Ga ik 1 dag meer werken, komt daar zo'n 150 euro bij voor het kdv waarschijnlijk netto, maar ik zou er dik 300 netto qua salaris op vooruit gaan ongeveer.

18. sydneys

sydneys Niet meer actief

En nu is mijn vlees weer aangebrand in de pan!

19. Storm

Storm Niet meer actief

Tuurlijk niet!

Hier op het kdv gebeuren die dingen wel. Het is geen thuis en die 1 op 1 aandacht zal er niet veel geweest zijn, maar die knuffels, spelletjes doen, boekjes lezen, daar namen ze hier wel de tijd voor toen mijn jongens nog heen gingen. Band met de leidsters was ook goed!

20. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.208
    1.265
    113
    Centrum België
    Natuurlijk ben je geen slechte moeder als je FT werkt!!

Ik werk ook FT (zoals alle jonge mama's hier op het werk) en mijn vriend ook.
    Dus kinderopvang 5 dagen/week voor de jongste (bijna 2) en de oudste (bijna 4) zit 5 dagen in de naschoolse opvang tot iets voor 18h en geloof me, ze is daar niet alleen...

Bij de 2e weet je al wat meer wat je kan/mag verwachten van een kind rond een bepaalde leeftijd, maar ik zou eerlijk gezegd m'n (1e) kind dom gehouden hebben moest ze de hele tijd bij me blijven. Gewoon uit onervarenheid niet beseffen wat een kind al zou kunnen. Het KDV is echt super, met snoezelruimte waar ze naartoe gaan, hartelijke verzorgsters enz enz...

Dus ja ze leren dingen van anderen (wat is daar mis mee), maar ik was erbij toen de eerste stapjes er waren, eerste keer potje enz...

Trouwens, ben zelf ook een kind van FT werkende ouders en draai best mee in de maatschappij - al zeg ik het zelf... ;)

PS ik kom uit Belgie en daar is het "normaler" dat mama's FT werken. Kinderopvang is ook niet zo belachelijk duur als in NL...

Deel Deze Pagina