11 weken zwanger en wintersport: wat is wijsheid?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Callie, 3 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Callie

Callie Lid

10 nov 2007
    15
    0
    0
    Hoi,

vandaag naar de verloskundige geweest en eerste echo gehad: het kloppende hartje gezien! Echt supergaaf, we zijn helemaal blij! :)

Alleen zitten we nu met een dilemma: we hebben een skivakantie geboekt en gaan met oud en nieuw met een ander stel skieen. Ik ben dan 11 weken zwanger. Ik heb al op internet zitten googlen wat wijsheid is, maar kan er niet echt uit komen.

We gaan naar La Plagne, dat is op 2000 meter hoogte en dit is de derde keer dat ik ga skieen, ben dus nog niet echt supergoed. Wat is wijsheid?
    Wel gaan en gewoon skieen, kijken hoe het gaat en veel rusten. Wel gaan en in ieder geval niet skieen, maar wandelen, lezen, relaxen en shoppen. Of helemaal niet gaan? :cry:

Hopelijk hebben jullie een goed advies voor mij!
    Tahnx, Callie

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je mag als je zwanger bent liever niet boven een bepaalde hoogte komen, weet niet of 2000m te hoog is.

Persoonlijk zou ik niet gaan skieen, want ook al zou je wel goed kunnen skieen, er zijn ook genoeg mensen die het niet goed kunnen en dan kun je alsnog een flinke klapper maken. Je kindje zit tot ongeveer 12 weken wel heel goed beschermd, maar kan ook niet alles hebben. Ik zou dan lekker gaan wandelen inderdaad en lezen. Hopelijk is het een beetje lekker weer, dan is het heerlijk in het zonnetje!

Liefs,
    Snoopy

3. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Gogh meid wat een dilemma, wij gaan ook ieder jaar naar La plagne gaan skieën. Misschien kan je toch mee gaan, maar ipv te skieën wat wandelen en genieten van de omgeving. Ook zou ik opletten als je gaat gaan wandelen, je zou niet de eerste wandelaar zijn die omver wordt geskiëd.

11 weken is ook nog niet superlang, ik bedoel hiermee dat je dan al een dikke buik hebt. Je kindje zit dan nog veilig dicht bij jou.

4. emmyg

emmyg Actief lid

16 sep 2007
    172
    0
    0
    Ik zou je verloskundige vragen of het kan met die hoogte.

Verder zou ik lekker gaan wandelen en genieten van de omgeving.

Misschien kan langlaufen wel. Gaat er een stuk rustiger aan toe.

5. Jana

Jana Actief lid

28 dec 2006
    347
    0
    0
    Ik zou gewoon gaan, maar het rustig aan doen. Dus niet van de zwarte piste. 8) En die hoogte, tsja, mensen die in de bergen wonen krijgen ook gewoon kinderen hoor!

6. Joycie02

Joycie02 Bekend lid

12 apr 2007
    635
    0
    16
    Dat klopt, maar die mensen zijn gewend aan de ijlere lucht. Wij niet, waardoor wij én dus de baby het merken dat er opeens minder zuurstof is (sneller buiten adem etc.)

Ik zat met het zelfde (is helaas misgegaan maar zou met kerst 13 weken zijn en gaan ook skiën). Ik ben wél een ervaren skier, maar mijn gyn heeft het ten sterkste afgeraden om als je zwanger bent boven de 1800-2000 meter te komen voor langer perioden (langer dan uurtje).
    Het gebied La Plagne heeft volgens mij veel liften die tot ruim boven de 2000 meter komen, dus ik zou het niet doen.

Succes, en sowieso fijne vakantie, wel of niet skien!

7. Jana

Jana Actief lid

28 dec 2006
    347
    0
    0
    Ja, daar had ik even niet aan gedacht. Lastig. Ik ken genoeg mensen die met 12-15 weken zijn wezen skieën, niks aan de hand. Als het misgaat, weet je natuurlijk nooit of het daardoor is gekomen...

8. sporty78

sporty78 Actief lid

15 jan 2007
    195
    0
    0
    ik zou het ook aan je verloskundige vragen wat wijsheid is. Ik denk dat het skieen niet zo'n probleem is alleen misschien de hoogte. Ik hoop voor je dat je mag, wij gaan ook zo graag maar dit jaar zit dat er niet in (zie banner!)

9. Callie

Callie Lid

10 nov 2007
    15
    0
    0
    Hee allemaal, dank voor jullie reacties! Weet het nog steeds niet zo goed. Ik neig er zelf naar om wel mee te gaan, maar dan niet te gaan skieen. Moeten ook nog even met stel waarmee we gaan overleggen, is wel zo aardig natuurlijk! :p (zij weten nog niet dat ik zwanger ben...)

Mijn verloskundige heeft me afgeraden om te gaan skieen, zij is zelf ook nooit gegaan, alhoewel ze wel een ervaren skister is......

Ik besef me ook wel dat dit echt een luxe-probleem is, ben superblij dat ik zwanger ben en een jaartje niet skieen heb ik er graag voor over hoor!

10. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

En meegaan en niet gaan skieën maar sleeën? Maar ja, zo komen je reisgenoten er misschien achter dat er ''iets'' aan de hand is. Lastig zeg.

11. Joycie02

Joycie02 Bekend lid

12 apr 2007
    635
    0
    16
    Daarom heb ik bewust Oostenrijk geboekt dit jaar, is toch gemiddeld een stuk lager dan Frankrijk. Gelukkig ligt er al meters sneeuw :) :) :)

12. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Tja..de keus moet je zelf maken...ik ga dit jaar NIET.
    Ik ski al vanaf dat ik 8 jaar ben ..dus dat gaat me redelijk af. Maar omdat je al redelijk wat kan zoals springen etc is de kans dat je valt ook groter... Ook uitglijden als je aan het wandelen is goed mogenlijk. Heb je wel minder kans dat je er wat aan over houd maar toch.
    Dan heb je nog de onervaren projectielen...mensen die niet goed kunnen skieen, het kan natuurlijk gebeuren dat er zo een tegen je opbotst..

Lekker relaxen is natuurlijk altijd goed..voor jou en baby ;) Hoop dat je lekker weer heb! 8)

Oeh...dat ik wel zweten hoor! En omdat je met je langlaufen in een trak zit gaat remmen heuveltje af niet zo best.

Oja de hoogte...dat is pas echt iets om naar uit te kijken als je volgens mij 15 weken of verder ben...zo iets dacht ik. Wij hadden dat op gezocht ivm vakantie van dit jaar naar Tibet...4000 meter en hoger. Dat is NIET te doen als je zwanger bent...ik was niet zwanger maar toen was het al lood zwaar voor me lijf ( erg ijle lucht, bloedneuzen, hart kloppingen ivm snellere hatslag, veel boeren en winden laten omdat je spijsvertering niet meer onder vacuum staat...brrrr dan moet je top fit zijn :rolleyes: )

13. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Sleeen is minstens zo gevaarlijk! :(

14. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ik zou niet gaan, door de hoogte.
    Dus ook niet om alleen te wandelen en boekjes te lezen.

15. Bruidje77

Bruidje77 Fanatiek lid

28 mrt 2007
    4.747
    0
    0
    Ik heb ook mijn wintersport gecancelled.. nu gaat manlief alleen met vrienden.. durf het zelf niet aan om te gaan skieen.. zou het mezelf nooit vergeven.. die hoogte is ook niet helemaal goed en ik zag het zelf niet zo zitten om overdag beetje rond te dwalen daar en zo..

16. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Geplukt van www.nkbv.nl

Ik ben zwanger. Kan ik gewoon naar de bergen?
    Er zijn erg weinig gegevens bekend over zwangerschap op hoogte. De gegevens die er zijn betreffen zwangere vrouwen die permanent op hoogte wonen. Enkele onderzoeken betroffen blootstelling gedurende enkele uren, maar over het verblijf van enkele dagen tot weken op hoogte en de invloed op de zwangerschap en ongeboren vrucht is geen wetenschappelijk onderzoek bekend.

*Wat is er dan wel bekend:

Het risico op hoogteziekte is door de zwangerschap niet verhoogd.
    Het risico op spontane abortus in de eerste 3 maanden van de zwangerschap lijkt hoger bij verblijf op hoogte.
    Kort verblijf (enkele uren tot dagen) op hoogten tot 2500 meter zonder zware lichamelijke inspanning lijkt in de tweede helft van de zwangerschap geen gevaar voor zwangerschap en ongeboren vrucht op te leveren.
    Bij verblijf op hoogte gedurende weken tot maanden is er een verhoogd risico op zwangerschapsvergiftiging, hoge bloeddruk en placenta loslating bij de moeder en groeiachterstand en een lager geboortegewicht bij de foetus.
    Lichamelijke inspanning op hoogte kan zorgen voor zuurstofgebrek bij de foetus en leiden tot vroeggeboorte. Er is dan sprake van ‘competitie’ om de kostbare zuurstof tussen baarmoeder en de skeletspieren.
    Gebruik van Diamox (acetozolamide) ter behandeling of preventie van acute hoogteziekte is tijdens de zwangerschap niet mogelijk.
    Doordat zowel de zwangerschap als het verblijf op hoogte zorgen voor een hyperventilatie is er meer vochtverlies via de ademhaling. Het is dan ook van extra belang te zorgen voor voldoende vocht intake.
    Bovenstaande gegevens hebben geleid tot een aantal adviezen aan zwangere vrouwen:

Vrouwen die moeilijk zwanger kunnen worden en/of een verhoogd risico op spontane abortus hebben moeten niet naar hoogte gaan.
    Vrouwen met risico op zwangerschapsvergiftiging en groeiachterstand van de foetus moeten niet naar hoogte, ook niet voor korte tijd.
    Pas inspannen op hoogte van ong. 2500 meter na 2 tot 3 dagen.
    Op grotere hoogte eerst volledige acclimatisatie afwachten (ongeveer 2 weken) voor te gaan inspannen.

17. suzy28

suzy28 Actief lid

28 jan 2007
    298
    0
    0
    Ik ga ook op wintersport over 2,5 week en mijn verloskundige vertelde me dat ik zonder problemen tot een hoogte van 2500 meter kan gaan, maar dat je als je op een hoogte bent van 2000-2500 m je niet teveel moet inspannen. Ik ga zowiezo niet skien maar ik ga wel mee op wintersport en gewoon lekker relaxen.

Liefs, suzy

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Over die hoogte, het maakt niet uit of jij er last van hebt, maar de kans bestaat wel dat je baby te weinig zuurstof krijgt en dat maakt dus wel uit. Maar blijkbaar is 2000m geen probleem, maar wel rustig aan doen dan.

Vallen met wandelen is toch wel heel iets anders dan dat iemand met bv. 40km per uur je omver skiet. Dan is de klap toch wel heel wat groter.

19. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Oww, :oops: ben ook nog nooit op wintersport geweest, maar ik dacht: ik denk even mee... Niet echt een goed idee dus, 8-[

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik ben vorig jaar wel geweest met 12 weken en heb ook geskied. Had het al geboekt voor ik wist dat ik zwanger was. Heb wel wat geskied, maar niet veel en ben ook niet boven de 1800 meter gekomen. Verder is er wat apres skiën ook weinig aan, zat in Frankrijk, geen wijntje, geen vreemde kaasjes...

Deel Deze Pagina