Zou ik mijn kleintje naar de opvang brengen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kristelo, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik ben afgekeurd en dus ook altijd thuis, dus ook strakjes als de kleine er is.
    Wij hebben besloten de kleine niet naar een opvang te brengen, vinden we echt zonde van het geld.

Wel vanaf een jaar of 2 willen we de kleine naar een peuterspeelzaal brengen voor de ontwikkeling en het leren omgaan met andere kinderen. Dat vinden we wel belangrijk.

2. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Mira is tot 2,5 jaar bij mij thuis geweest, daarna ging ze naar de PSZ. Nog nooit moeite gehad met aanpassen, wennen etc. Ook bij het achterlaten altijd een kus en een knuffel gekregen en ze ging vrolijk spelen.. Die keus zal je dus zelf moeten maken, het verschilt ook enorm per kind. Ik zou in ieder geval om die reden geen kind naar de opvang doen.

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik heb heel veel vakanties en het grootste deel daarvan gaat ze ook dan nog steeds die ene dag in de week naar het kdv. Omdat ze het geweldig vindt EN omdat ik het heeeeerlijk vind een dag volledig voor mezelf te hebben. Ik kan de hele dag op de bank hangen en films kijken of mijn huis van boven tot onder aanpakken. Dingen waar ik met die kleine met maar n middagslaapje van een uur niet aan toe kom.

4. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Ik vind het onzin dat kinderen van bijv. 6 maanden missen met andere kindjes om te gaan...kindjes van 6 maanden zijn de wereld nog aan het ontdekken en ik ben van mening dat ze op die leeftijd genoeg van alles thuis leren. Ik ben blij dat ik juist alles heb mogen meemaken en niets heb hoeven missen bij mijn dochter. Als je werkt en je hebt geen oppas zal je wel moeten maar ik zou mijn kind nooit naar de opvang brengen wegens omgang met andere kindjes...ik ging zwemmen of naar de speeltuin. Wel heb ik mijn dochter met 2 jaar (wat ik achteraf iets te vroeg vond dus met de 2e vanaf 2en een half doe) naar de peuterspeelzaal gebracht 2 dagdelen per week...kost ons hier een godsvermogen (in het begin 72 euro per maand later 43 euro per maand wegens 1 inkomen ) maar ze was er aan toe en heeft het er nog steeds zo erg naar d'r zin! Het wordt dan ook straks makkelijker als ze naar de kleuterschool gaat.

5. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Femke gaat sinds ze elf weken is, twee dagen in de week, naar de opvang. Ze vind het er echt geweldig!! Als ik haar in de ochtend breng, heeft ze geen oog meer voor mij hihi. Ze wil alleen maar spelen met dr vriendjes :D. Ik heb er zeker geen spijt van dat ze naar de opvang gaat (ook geen andere keus) en denk dat het absoluut goed is voor de sociale ontwikkeling.

6. TSCM

TSCM Actief lid

13 jun 2010
    306
    97
    28
    Noord-Brabant
    Ik zou het advies willen geven: lees je goed in.

In de wetenschappelijke literatuur is best wat terug te vinden dat tegen het onderbrengen van kinderen bij een kinderdagverblijf is. De eerste levensjaren zijn zo belangrijk m.b.t. de hechting dat het helemaal niet zo gek is om ervoor te kiezen die jaren bij moeder/vader door te brengen. Wisselende leidsters, (te) veel prikkels, ... zijn niet voor elk kind goed.

Ik wil even benadrukken dat elke keuze een goede keuze is. Als je ze maar goed geïnformeerd maakt. Ik zit nu op mijn telefoon, maar als je er behoefte aan hebt, mag je contact opnemen via pb. Dan kan ik de betreffende artikelen doorsturen als ik achter de computer zit.

7. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Als je het geld hebt zou ik wel doen! Als het je puur gaat om het spelen met andere kinderen zou ik zeggen vanaf 8 a 9 maanden. Daarvoor zijn ze toch weinig met hun omgeving bezig, en daarna worden ze eenkennig en helpt het als ze alvast vertrouwd zijn met de leidster.

Mijn dochter gaat 2 dagen en vindt het geweldig. Als baby ging het gewoon makkelijk, daarna als dreumes een periode gehad dat ze het wat minder naar haar zin had. De laatste maanden gaat ze met heel veel plezier. Als je haar komt ophalen wil ze niet meer weg ;):D. Ze heeft het ook altijd over 'andere kindjes'.

Ze is van zichzelf wat verlegen, dus voor haar is het ook heel goed om die interactie met andere kinderen vanaf jongs af aan te hebben, en dat wel in een voor haar vertrouwde omgeving, want ze heeft vaste leidsters die haar echt helemaal kennen.

Je kan ook nog een gastouder overwegen; iets kleinschaliger en nog meer een 'thuisomgeving' maar wél ook een paar andere kindjes.

Ik weet niet precies vanaf wanneer psz mogelijk is, misschien pas vanaf 2 jaar? Dat is er natuurlijk ook op gericht om kindjes met elkaar samen te laten spelen.

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik ben thuisblijfmoeder en zie er echt geen nut in om mijn kind naar op ang te brengen. Dat is immers om op te vangen? Omdat je dat zelf niet kunt op dat moment. De psz vind ik heel wat anders, daarom start mijn dochter daar aanstaande dinsdag ook mee. Ik snap best dat het leuk is voor kinderen, maar dat is met mama naar de speeltuin gaan ook. En ik heb heel veel mama's leren kennen juist na haar geboorte.

En eerlijk, ik vind 1 dag per week voor mezelf vast lekker, maar daar ben ik geen mama voor geworden toch, werkende mama's uiteraard niet mee gerekend.

9. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier ook weinig kindjes in de omgeving en onze dochter is altijd door familie opgevangen (tot ze twee was en ik meer ging werken, nu gaat ze een halve dag naar een gastouder).
    Op die manier leerde ze ook wel om bij andere mensen/omgeving te zijn.
    Nu met 2,5 gaat ze ook naar de peuterspeelzaal (kan meestal ook al vanaf 2 jaar)

En wij hebben toch echt een super sociaal kindje dus ze is er echt niet slechter van geworden dat ze niet naar de opvang is gegaan.

10. Esmyralda

Esmyralda Bekend lid

23 okt 2013
    673
    0
    0
    Ons kleintje gaat straks donderdag en vrijdagochtend naar de opvang.
    Maandag, dinsdag en vrijdagmiddag ben ik thuis en woensdag mijn man.

Denk persoonlijk dat ze heel veel leren op de opvang iig om met andere kinderen te spelen en te delen.
    Ook pakken ze sneller woorden op( natuurlijk niet altijd positief)

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou zelf ook zeggen om te wachten tot hij / zij 8 maanden à 1 jaar is als je 't overweegt.
    In begin doen ze immers echt niet veel anders dan eten, slapen en hoogstens een half uurtje spelen (en meestal nog niet echt met andere kinderen).
    Tegen dat ze 1 jaar zijn, wil jij misschien ook wel es af en toe rustig poetsen, zonder dat je kind altijd achter je aan kruipt of loopt ;).

Natuurlijk ... als er de centen voor zijn. Anders zou ik wachten op de peuterspeelzaal.

(Hier in BE lukt het helaas niet om je kind maar voor 1 dag of 2 halve dagen naar de opvang te brengen. De meesten eisen minimum 2 voltijdse dagen en zelfs vaak 3 dagen omdat ze anders "elke keer moeten wennen". Of gewoon al voor hun bezetting. Maar opvang is hier - voorlopig - wel goedkoper dan bij jullie.)

12. Malika1989

Malika1989 Bekend lid

19 feb 2014
    815
    59
    28
    Vrouw
    Thuisblijfmoeder
    Zuid-Holland
    Die van ons blijft zeker thuis tot z'n/haar 3/4e jaar.

Deel Deze Pagina