Hoi, Ik zit met een vraag. Sinds de geboorte geef ik Elise 100% borstvoeding. Zowel rechtstreeks uit de borst als gekolfd uit een flesje. Dit omdat ik het gevoel heb dat ze uit het flesje meer in 1x drinkt zodat ze zich niet ieder uur meldt, maar om zo ongeveer om de 3 uur. Op dit moment geven we haar nog ca. 8 voedingen per etmaal. Op zich gaat de borstvoeding wel goed, hoewel ik inderdaad het gevoel heb dat ze te weinig krijgt. Ze hangt wel een uur aan de borst en ik heb het gevoel dat ze vindt dat ze daar prima ligt. Ze ligt op een gegeven moment wat te sabbelen en valt regelmatig in slaap . Omdat het kolven bij mij nogal wat spanningen opwekt (Komt er wel genoeg uit, lukt het me alle voedingen bij elkaar te krijgen etc.) hebben we besloten om alleen als laatste voeding Nutrilon Hyper Allergeen te gaan geven. Dit geeft mij een enige rust. Vol goede moed zijn we hier gisteravond aan begonnen, maar helaas lust mevrouw het niet. De eerste 20 cc worden vrolijk opgedronken, maar dan ineens is ze rustig en heeft ze ineens in de gaten dat dit totaal niet lekker is. Met als resultaat een flinke driftbui en vreselijk huilen. Hebben jullie tips voor me? Groetjes, Henriet
eh ja...... geen KV geven . Om de 3 uur drinken bij een baby van een maand is heel normaal en absoluut niet abnormaal. Op het moment dat je kindje vraagt, bied je aan, dat is prima! Zo regelen jouw borsten namelijk de productie. Wees niet bang dat je kindje tekort komt, als je kindje goed drinkt en plast gaat het prima. Ben je bekend met borstvoeding.com? Daar staat alles op over borstvoeding, regeldagen en andere borstvoedingszaken. Oja, als je KV gaat aanbieden, denken je borsten dat er geen melk nodig is, en loopt je productie dus terug. Dus als het even kan , geen KV en je kindje gewoon aanleggen. Borstvoeding is licht verteerbaar, en dus kunnen ze veel vaker voor drinken komen dan KV- kindjes. Bovendien wij eten en drinken toch ook niet om de 3 uur? Wees niet onzeker, je doet het prima.
Idd... denk dat je wat meer vertrouwen aan je kind moet geven dat ze zelf wel weet wat goed voor haar is. Ze is nog heel jong en voedingen duren dan nog lang en ze willen nog erg vaak drinken. Heeft weinig te maken met de bv opzich maar meer met de opslagcapaciteit van een babymaag en de natuur. Het is heel normaal om regelmatig kleine beetjes te eten en babys staan nog erg dicht bij de natuur. Ik zou gewoon meegaan met je kindje 8 voedingen zijn nou niet echt heel veel en nachtvoedingen hebben een belangrijke waarde, ze zorgen voor een goede productie. Dus wil je kind wat vaker dan zou dat ook oke zijn... Na verloop van tijd zal je kindje effectiever drinken uit je borsten waardoor een voeding minder lang zal duren en met de groei van je kindje groeit ook hun maaginhoud en zullen ze ook meestal wat langer op een voeding kunnen teren (al is het heel normaal als ze maanden lang om de 3u willen drinken) Succes e de bv wordt echte steeds leuker en makkelijker naarmate je het langer doet... de eerste weken/maanden zijn gewoon zwaar (maar het zo waard vind ik)
Ik sluit me bij de anderen aan, volledig borstvoeding blijven geven en vertrouwen op je eigen lichaam en je dochter. Vince is ondertussen ruim 3 maanden en hij komt ook om de 3 uur, gewoon aan toegeven, het is het zo waard.
Ik sluit me ook aan bij bovenstaande dames. Mijn kindje kwam trouwens op die leeftijd vaak om de 2 uur. Hoe gaat het nu ?
Eerst aan je zelfvertrouwen bouwen! Dus: geen kunstvoeding geven, en gewoon stoppen met kolven. Helemaal niet nodig, want jouw borsten kunnen het helemaal zelf! Je dochter is heel slim: ze weet precies wat goed voor haar is: mamamelk, en geen HA! Luister gewoon naar je kind, want je kind weet van nature wat het nodig heeft. Hou er gewoon rekening mee dat op deze leeftijd 8-12 voedingen heel normaal is, en dat je dus inderdaad soms om de 2 uur met je kind aan de borst zit. Ook dat lekker bij je blijven hangen, omdat ze vindt dat ze er wel goed zit is precies goed. Kinderen hebben niet alleen honger naar melk, maar ook gewoon mamahonger, ze willen gewoon veel lichaamscontact. Vergeet niet dat ze 9 maanden lang 24 uur per dag lichaamscontact met je had!
om de 3 uur is toch redelijk "netjes", ik weet niet waarom je enkele die laatste voeding zo wil doen, maar als het is zodat ze "langer zonder kan".... waarom probeer je niet om de laatste voeding uit de fles te geven, verdikt met jbpm....op die manier krijgt de kleine net zo veel als anders naar binnen, alleen moet ze er dan wat meer moeite voor doen? tis maar een optie? ik denk dat als je afgekolfde melk geeft je wel weet wat je kleine binnen krijgt maar dat ze aan de borst wat "langer werk" heeft dan met de fles en op die manier toch wat langer zou moeten kunnen "wachten" op de volgende voeding? succes in ieder geval.... gr.smoekie
Dat is juist het punt: dat moet ze NIET doen. Johannesbroodpitmeel is bijvoeding en al helemaal af te raden bij de leeftijd van een maand. Bovendien mengt het niet met moedermelk. Daarnaast denken de borsten dat er minder melk nodig is omdat een voeding uitgesteld wordt, en dat is zo cruciaal bij een maand bv, een goede productie. Dus nee, in mijn optiek voor de bv van het kindje van TS een zeer slechte optie, eigenlijk geen.
Idd, gewoon de KV de deur uit, de kolf ook, alle andere 'oplossingen' ook, de boel de boel laten, en heel relaxed zo vaak als je kindje maar wil aan je borsten lagen hangen Veel succes, en niet onzeker zijn hoor, das echt niet nodig. Je borsten zijn er voor gemaakt en mama natuur regelt de rest...
misschien is mijn reactie niet helemaal duidelijk, maar zoals het er staat heb ik het over afgekolfde melk dus de borsten zullen daarom niet minder gaan produceren daar ze op hetzelfde tijdstip afkolfd als dat ze de voeding zou geven... daarbij is jbpm geen bijvoeding maar puur een product om voeding aan te dikken.....en dat mengt niet alleen goed met kv maar ook met borstvoeding.... als je jbpm toevoegd aan afgekolfde moedermelk moet de kleine wat meer moeite doen om alles naar binnen te krijgen waardoor het ook wat eerder moe zal zijn van de voeding....als de kleine de fles binnen no time op heeft terwijl het normaal gesproken pakweg 15-20 min aan de borst hangt zal ze ook niet zo verzadigd zijn... maar goed de meningen verschillen, maar ff nog ter verduidelijking dat jbpm (oftewel nutriton) zeker geen bijvoeding is en "gewoon" gebruikt kan worden zowel bij kv als bij bv ook bij kleine kinderen... vaak wordt nutriton gebruikt bij kindjes die meer dan een mondje terug geven na de voeding, maar vaak ook bij kinderen die "te snel" hun fles leegdrinken waardoor ze binnen no time weer "honger" hebben... gr.smoekie
Smoekie, ook al doet ze de jbpm door gekolfte melk, dan komt haar kindje later voor de volgende voeding waardoor de productie toch kan teruglopen. Tenzij ze 3 uur later (terwijl kindje doortukt) weer gaat kolven. Maar goed, dan wint ze daar nog geen slaaptijd mee. Ik zou gewoon op verzoek blijven voeden. De tijden tussen de voedingen wordt vanzelf langer, echt!
Alles wat geen melk is, is bijvoeding. Dus jbpm ook. Maar Lolaatje, hoe is het nu met jou? En Smoekie, hoe gaat het met jou en je meisje?
Idd al het andere dan (moeder)melk is bijvoeding. Al zou je water geven dan is dat nog bijvoeding. En eerst kolven en dan een flesje geven en dan je kolf e.ed. schoonmaken lijkt mij nou geen "winst" eerder meer moeite doen.
hartstikke goed gelukkig, ff wat "opstartproblemen" gehad wbt borstvoeding... had ontzettend last van kapotte tepels (niet goed aanleggen, en zij niet goed happen) waardoor ik bijna door het "dak" ging en met kromme tenen zat te voeden... maar even 2 dgn afgekolfd (deed ff wat minder zeer en met behulp van purelan borstzalf zijn ze aardig "vlot" opgeknapt en geef ik vanaf gisteravond weer bv wat gelukkig heel goed gaat nu... dus tja op die problemen na, kan ik niet anders zeggen dan dat het ontzettend goed gaat, en dat ze het gewoonweg perfect doet... dankjewel meid... gr.smoekie
tja dat is dan een welles nietes discussie waar je het over kunt blijven hebben.... ff googlen (of vragen aan arts - vk - ha etc etc) levert op dat jhbp een vezel is die verder geen calorieën bevat en daardoor ook totaal geen voedingstoffen bevat...tis niks meer en minder dan een iets wat het darmstelsel reguleert... ook de kraamverzorgster en de vk beamen dat jhbp verder geen voedingstoffen bevat maar enkel een middel tegen bijv. reflux om de voeding dikker te maken zodat het teruggeven van voeding beperkt wordt... en zoals het bij de volwassen mens werkt...snel eten, snel weer honger, zo werkt het ook bij kleine kinderen....als je rustig over je eten doet zit je langer vol dan dat je het ff 1-2-3 achterover "ketst" maar goed wbt het "teruglopen" van de voeding...de productie van bv past zich aan aan de behoefte van het kind, als zij de fles kolft en daar bijv. idd jhbp aan toe zou voegen waardoor de kleine "wat langer" op zich zou laten wachten past de productie zich aan de tijden dat het nodig is....productie van bv loopt echt niet direct terug als je 1 (of 2x) x per 24 uur later afkolfd of bv geeft... veel vrouwen geven "op verzoek" bv en daarbij zal het kind de ene keer om de 3 uur komen, maar kan ook zomaar gebeuren dat ze op bepaalde tijdstippen zelf om de 4 of 5 uur komen vrouwen die volledig bv geven, gaan dan echt niet na 3 uur afkolven omdat de productie anders achteruit zou gaan.....dus met jouw reactie dat de productie van bv dan terug zou lopen ben ik het niet eens....dat is een optelsom van 1+1=2.. maar goed....ts moet gewoon datgene uit de reacties halen waar zij een goed gevoel bij heeft en waarvan zij denkt dat het kan helpen meer kunnen wij niet doen...ieder zijn eigen ervaringen cq adviezen...
Ik denk dat het woord bijvoeding voor jou niet helemaal duidelijk is. Bijvoeding wil zeggen: iets anders dan bv. Aangezien ts een kindje van een maand heeft is de productie niet stabiel, en als je dus ook kolf hetzij 1 hetzij 2x per 24 uur, past de productie zich aan. Ts is gebaat bij een juist advies beschreven in literatuur om een zo goed mogelijk bv gedurende een zo lang mogelijk periode te krijgen. Johannesbroodpitmeel hoort daar sowieso niet bij, en kolven niet eerder dan 4-6 weken na de bevalling om de zuigreflex aan de borst zo goed mogelijk aan te leren.
Bij ons heeft de vroedvrouw ook altijd geadviseerd om pas vanaf 6 weken af en toe uit een flesje te proberen... Dat hebben we dus ook gedaan, maar nu gaat het nog voor geen meter. We doen het ook bijna nooit omdat ik niet werk, en hij heeft liever mama, echt een borstenkind! Ook hebben wij nooit iets door de melk gedaan om te binden of 'voller' gevoel te geven of wat dan ook... Denk eerlijk gezegd ook dat je, zeker de eerste maanden, beter geen fratsen uit kunt halen en gewoon alleen maar aan de borst, zodat je productie helemaal stabiel kan worden...
@Smoekie: stel je stelt een volgende voeding langer uit met jhbp dan komt je kindje dus eigenlijk minder vaak dan dat het normaal zou komen. Zou ook nog wel eens gevolgen kunnen hebben voor de groei. En als artsen,vk's e.d. zeggen dat jhbp geen bijvoeding is dan houden ze zich niet aan de WHO code.
Smoekie, ik ben blij om te horen dat het met jullie zo goed gaat. Vervelend die tepelkloven (zachtjes uitgedrukt) maar fijn dat het nu beter gaat! Wb de bijvoeding: zoals ik het geleerd heb van vk, lk en op de bv-cursus van VBN is strikt genomen alles wat geen bv is bijvoeding. En kan het bv-proves verstoren. In het begin moet je productie nog afgestemd worden op je kindje en als je dan voedingen uit gaat stellen dan kan het dat je productie achter gaat lopen op wat je kindje nodig heeft. Wat anders is als je kindje zelf er langer tussen laat zitten (mits het om een gezond kindje gaat dat gewoon goed aankomt). Dan is het niet erg als het bijv. 's nachts wat langer ertussen zit. Maar Lolaatje: hoe is het nu? Ik ben erg benieuwd!