minder calorieën binnen krijgen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaChantal, 20 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Vanochtend bij de kinderarts geweest en dochter moet minder calorieën binnen krijgen.
    Ze beweegt steeds minder en daardoor verbruikt ze minder.

Kinderarts zei light en magere producten geven en goed opletten wat ze eet en drinkt
    maar zo slecht eet ze naar mijn idee niet.

Gemiddeld is het nu:
    -Ontbijt chocopops met melk (musli/crusli/havermout vind ze niet lekker en brood vind ze Sochtends ook niet zo lekker)
    -op school een beker licht aangemaakte limonade siroop en speculaasjes (smoeltjes)
    -lunch 2 boterhammen met beleg (pindakaas/smeerkaas/kaas/worst/jam/stroop)
    -avondeten zoveel ze zelf wilt
    - soms toetje (kwark/yoghurt/vla)

Snoep koek en chips eet ze nauwelijks.
    Drinkt meestal licht aangemaakte limonade en thee en een glas melk savonds.
    Af en toe een keer chocomel of sap (1x in de 2 weken ofzo )

Ontbijt moet veranderd worden in iets gezonders.
    Geen vla meer maar alleen yoghurt en kwark.

Maar wat kan ik nog meer veranderen?

2. adi

adi Niet meer actief

Chocopops en smoeltjes vallen in mijn ogen onder koek.

Als ik het zo bekijk zou ik het volgende veranderen:
    - geen suiker bij het ontbijt en halfvolle melk. Eigenlijk nog beter: thee met brood of crackers en gezond beleg
    - tussendoor geen koekjes, maar fruit
    - alleen volkoren brood, opletten met kaas, smeerkaas en worst. Dat zijn dikmakers
    - limonade beperken tot 1X per dag en voor de rest water en thee
    - yoghurt of fruit als toetje, of geen toetjes (eten ze hier nooit)

Is een diëtiste geen goed idee? Je dochter moet natuurlijk wel vetten en voedingstoffen binnen krijgen.

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    2x in de week is het fruit dag op school.
    dan neemt iedereen dus fruit mee.
    Overige 3 heeft iedereen koek mee, Dl dus ook.
    speculaasjes waren dan naar mijn idee nog het "beste".
    beter dan al die chocolade koekjes :)

Ze is al een hele slechte drinker.
    ben al blij dat de limonade er in gaat ;)

Diëtist zat ik idd ook aan te denken, kan ik een verwijzing aan de huisarts vragen?

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Inderdaad fruit zou ik zeggen. Edit , ze kan niet gewoon dagelijks fruit mee? Hier echt enkel fruit om 10 uur, andere zaken zijn verboden.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En waarom beweegt ze minder?

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou idd niet op eigen houtje gaan klooien maar een dietiste inschakelen. Is het verder niet mogelijk om meer te bewegen? Rondje lopen na het avondeten oid.

7. adi

adi Niet meer actief

Ik zou gewoon elke dag fruit geven. Ik zou persoonlijk nooit koek meegeven naar school, wat het beleid ook is. Vooral bij een kind dat moet afvallen.
    Huisarts kan idd een doorverwijzing geven, maar de kinderarts ook. Misschien even naar de afdeling bellen?

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Ze is erg moe, beweegt steeds minder daardoor.
    speelt al bv niet meer buiten op school en na school doet ze ook weinig meer.
    zijn medisch al aan het uitzoeken waardoor het komt.
    verdenking is nu stofwisselings ziekte.
    het is dus niet "zomaar".
    We proberen haar natuurlijk nog wel te laten bewegen.
    op woensdag middag heeft ze streetdance en donderdag middag zwemles.
    Op zaterdag lopen we vaak even naar de stad.

Na het eten gaat ze gelijk naar bed. Rond 6u/half 7.
    uit school is ze zo moe dat ze meestal op de bank filmpje gaat kijken / gaat kleuren of soms buiten gaat fietsen.

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Net met kinderarts gesproken en verwijzing diëtist gehad :)

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Op zich vind ik het qua beweging best meevallen, als je zegt dat ze 2 keer per week sport. Zat kinderen die uberhaupt niet sporten. En ik neem aan dat ze ook gymt op school?

Ik zou beginnen met dat koekje voor school te vervangen voor fruit. Al heeft de rest koekjes, dat zal wellicht lastig zijn, maar toch. Mijn dochter krijgt elke dag fruit mee en een beker water, bijna alle kinderen hebben dat mee. Alleen op donderdag heeft ze een koekje of cheese dippers mee, maar dan gaat ze naar de BSO en eet daar vrij veel fruit.

Is ze echt veel te zwaar of gewoon een beetje wat fors? Mijn dochter was ook redelijk 'hollands welvaren' maar nu ze actief sport merk ik dat ze steeds slanker wordt. Dus de babyspekjes gaan er af zeg maar :)

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Ze is 30.5 kg en 128 geloof ik.
    Ze zat tussen de bovenste lijn en die daaronder.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inderdaad, gewoon fruit mee. Eet ze een heel zakje smoeltjes op school? Dat vind ik ook erg veel voor tussendoor. Hier is fruit verplicht, scheelt een hoop gedoe.

Ontbijt is ook redelijk calorierijk zonder echt voedzaam te zijn. Wissel af, bied verschillende dingen aan. Bijvoorbeeld geroosterd brood, crackers, beschuit, yoghurt met fruit...Er zijn ongetwijfeld nog wel andere dingen die ze lekker vindt.

Ze zal het wel lastig vinden haar 'lekkere' dingen weg te moeten laten maar spreek bv af dat ze op zaterdag wel met chocopops mag ontbijten, en op vrijdag wel een koekje (ik zou gewoon 1 lekker koekje doen ipv een heel zakje smoeltjes) mee mag naar school. Dat maakt het voor haar ook wat makkelijker.

13. tuc

tuc Niet meer actief

ik vind de koek in de ochtend ook niet zo nodig, hier ook altijd fruit, maar zoals ts het opschrijft eet ze in de middag na school niks...dan is de koek dus s ochtends ipv s middags?

Ik zou wel wat geven na school, bv fruit. Smoeltjes zou je kunnen vervangen door yoghurt rijstewafel ofzo.

14. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Ik zie dat alle eetmomenten suikers bevatten.

Ik zou die echt weglaten. Het is niet gezond en voegt niks toe. Fruit en een volkorenboterham met kaas of vleeswaar wel. Of volkorencrackers/-beschuit-/roggebrood. Muesli/cornflakes.

Ik vind een zak smoeltjes in 1x ook heel veel. En wat maakt het uit dat anderen koek meekrijgen? Mijn twee jongens krijgen altijd fruit mee en ik heb ze nog nooit over de inhoud van de bakjes van andere kinderen gehoord hoor!

En ipv koek kan je ook een rijstwafel met appelstroop geven of een beetje fruitspread (dus zonder de suiker als ze ze droig niet lust). Is er trouwens bloed geprikt? Zoontje van mijn vriendin was ook zo moe en had bloedarmoede. Kind at geen volkorengranen, amper rood vlees en geen groene groente.

Omdat ze wat minder verbrandt, zou je alle volle zuivel kunnen vervangen voor halfvolle/30+. Geen Optimel-toestanden met kunstmatige zoetstoffen en andere light-troep.

Thee en water kan je hoop ik aanleren en anders af en toe een sapje.

15. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Thee drinkt ze gelukkig wel.
    Zal haar voortaan Sochtends fruit mee geven of evt rijstwafel. Die vind ze ook lekker

Er is uiteraard bloed geprikt :) ze is al 4 jaar moe.
    word steeds erger helaas

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Tja het enige wat ik zou wijzigen is ontbijt variëren. Verder inderdaad misschien wat vaker fruit maar meer niet eigenlijk. Als ik heel eerlijk ben zou ik er zelf niet heel veel mee doen totdat zeker is wat er is. Ze is al ziek, ze heeft heel wat meegemaakt en " ziek" is niet iets wat haar leuke herinneringen geeft vanwege vienna denk ik.

Doordat ze niet kan sporten is ze ook al speciaal, ik zou wachten met meer dingen aan te passen totdat er een diagnose is misschien kunnen de er wel iets mee en kan ze weer meer bewegen.

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    We hebben het wel uitgelegd over calorieën enz dat we moeten opletten wat ze eet en drinkt.
    zodat ze zelf ook een beetje bewust word ervan.
    Het is gewoon lastig.. Ze heeft het zeker niet makkelijk gehad en zijn met haar ook wel wat "makkelijker".
    als ze blij word van een snoepje, prima (vraagt ze amper om gelukkig )
    er zijn ergere dingen ;)
    We zijn in dat opzicht wel makkelijk geworden..

Ze wilt heel graag het zelfde zijn als de rest.
    Ze levert al een hoop in helaas (op donderdag middag is ze thuis, in de pauzes is ze binnen,ze hoeft niet mee naar bieb , spreekt niet vaak af met klasgenoten ) omdat ze te moe is.
    Ze wilt niet anders zijn.
    En ik ben bang als ik bijvoorbeeld haar koek vervang door fruit ze dan zoiets heeft van "hele klas heeft koek en ik mag dat niet door die moeheid"
    Ze word er al zo door beperkt.

We hebben ook niet gezegd dat ze ziek is.
    We hebben wel uitgelegd dat ze waarschijnlijk een stofwisselings ziekte heeft maar ze legt de link nog niet dat ze dan ziek is.
    alleen dat dat haar zo moe maakt.

18. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Lastig hoor, ik kan me voorstellen dat je er mee in dubio zit. De dochter van een vriendin heeft PKU, zeldzame stofwisselingsziekte. Zij is heel beperkt in eten en drinken, als ze iets verkeerds krijgt kan dat heel schadelijk zijn. En ik merk dat ze er ook steeds meer moeite mee krijgt dat anderen dingen wel mogen en zij alweer niet. Op deze leeftijd zien ze natuurlijk vooral het aspect 'oneerlijk' en relativeren ze dat nog niet.

Goed dat je naar de diëtiste gaat en ik hoop dat jullie snel kunnen ontdekken wat er precies is. Al 4 jaar moe is niet niks. Succes!

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dan zou ik fruit voor thuis houden en gewoon koek meegeven. Misschien vind ze rijstewafel met yoghurt lekker? Zelf cupcakes maken met honing en suiker ipv alleen suiker. Als je dat red nu . Misschien vind oma / tante / vriendin/ man dat leuk.

20. tuc

tuc Niet meer actief

het koek op school is natuurlijk niet de directe oorzaak van het moe zijn en als zij dat koppelt met het moe zijn vind ik dat ook wel erg sneu. Ik zou haar wel goed uitleggen wat gezond eten is en wat niet. Dus uitleggen dat chocopops en hagelslag niet zo goed is. Afspreken dat wanneer zij dat vervangt door bv appelstroop oid dat je dan bij het fruit op school 2 smoeltjes doet..zoiets?

Deel Deze Pagina