gooien; corrigeren of negeren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaInSpee1979, 22 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Hallo,

Mijn zoontje van een jaar gooit iedere maaltijd stukjes brood op de grond. De ene keer kijkt hij na het gooien naar mij of mijn man en begint dan te lachen; echt de grenzen aan het onderzoeken lijkt mij dus.
    Wat zouden jullie doen? Negeren of hem corrigeren? We geven hem nu een duidelijke nee en zeggen nu dat het in zijn mond moet en niet op de grond en wanneer hij een gooi beweging maakt houden we zijn handje tegen....hij is echter erg snel; pakt het stukje over met zijn andere hand en gooit het aan de andere kant naar beneden zodat je er niet bij kunt...zucht.

Iemand tips??? Herkenbaar dit??? is het een fase die (SNEL!) overgaat?!?!?

2. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Hij is denk ik niet zozeer jullie grenzen aan het onderzoeken. Hij is meer aan het onderzoeken wat er gebeurd als je met brood gooit. Leuk om te zien dat het altijd naar beneden valt haha.

Ik zou gewoon positief benaderen. doe maar in de mond hap! Goed zo!! Nu in mamma's mond hap! Nou ja je snapt hem wel.

Dat nee zeggen en handjes tegenhouden heb ik zelf nooit gedaan.
    Hier komt er regelmatig eten op de grond terecht. Hoort ook wel een beetje bij het "zelf eten" vind ik. Ik maak er niet zo'n probleem van.

3. Piekelotje

Piekelotje Actief lid

6 jan 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat hoort volgens mij bij het ontdekken van het zelf eten.
    Ik zou hem gewoon lekker laten gaan, doe ik ook hier, komt vanzelf goed. Die van mij wil ook graag met zijn handen in zijn bordje roeren en op de grond smijten. Ikzelf vind het altijd erg leuk om te zien.;)

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Gooien met eten is hier direct bord weg. Krijgt ze dan weer wel terug na een tijdje. Wordt niet zo lang herhaald tot ze het niet meer doet. Gooien met eten accepteren wij gewoon niet, gooien doe je met een bal en niet met eten..

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ook hier wordt gooien met eten echt niet geaccepteerd. Ze mogen met speelgoed gooien maar niet met eten en dat begrijpen ze best. Bij mijn oudste heeft die fase vrij kort geduurd en ze doet het al tijden niet meer, ik wil het dan ook echt niet hebben. Eten is geen speelgoed.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier ook zo. Als je gaat gooien wil je blijkbaar niet (meer) eten. En als ze klein zijn, krijgen ze het bord hier heel vaak wel terug (dus weer, en weer en weer). Maar zodra er weer gegooid wordt, gaat het bord weg. Zonder iets te zeggen overigens ook na een tijdje. Rustig verder eten zelf, maar ondertussen het bordje weg, ook al wordt er gekrijst of geschreeuwd.

7. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Whaha herkenbaar al is het nu een stuk minder hij doet het alleen nog maar bij me schoonouders want die hebben een hond....;) hij wilt graag met de hond delen :)

Komt goed hoor...hier hebben we gewoon elke keer zijn bord weggehaald als hij ging gooien....

8. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Hier word het ook niet geaccepteerd als er word gegooid met eten, ik corrigeer hem ook door zijn bord weg te halen en uit te leggen dat dit niet mag. Hij moet natuurlijk wel weten dat dit niet normaal is.

9. babyproject

babyproject Niet meer actief

Bij ons heeft het gooien met eten vrij kort geduurd.

Hand tegenhouden zou ik niet doen. Wij merkten dat ze dan JUIST hetgeen ze in haar hand had liet vallen. Als wij haar alleen aankeken en suggereerden dat ze het op tafel/bord kan leggen of in haar mond kan doen, dacht ze even na en liet ze het soms nog steeds vallen, maar vaak genoeg ook niet.

Wij vinden eten belangrijk en gezellig en hebben hier nooit strijd van gemaakt. Ik laat mijn dreumes graag haar wereld ontdekken. En ook eten mag ontdekt worden. Ik gaf wel steeds aan dat eten niet op de grond moet, maar dat het is om te eten en op een gegeven moment hield ze er gewoon weer mee op.

Ze heeft ook een fase gehad dat wanneer ze genoeg had, ze haar bord aan de kant schoof en soms zo hard dat het op de grond viel... Dan legden we uit dat als ze genoeg had, ze ook het bord gewoon kon laten staan ;) Of we zetten het bord verder op de tafel zodat ze geen reden meer had om het weg te schuiven. Ook heeft ze een korte periode haar bord ondersteboven gegooid. Bij ondersteboven haalden wij haar bordje weg en gaven we haar stukjes brood gewoon 1 voor 1.

Het hoort er allemaal bij. Ik zie geen reden om zo streng ("als je niet ophoudt met spelen met eten, krijg je geen eten meer") te doen en zeker niet tegen een kindje die net 1 is. Dat is niet onze stijl.

10. knap

knap Niet meer actief

Het is een fase. Ze doen dit niet om jou te pesten maar doen dit om dingen te ontdekken. Je zult zien dat hij onbewust ook met andere voorwerpen aan de slag gaat, Die naar beneden vallen.

Handjes heb ik nooit weg gehaald wel benoemd dat mama het niet zo leuk vond. Deden het dan toch haha.

Hier is het met gooien zo. Dat ik zo genaamd me eigen handen een tik geeft als iemand hier in huis wat gooit en dat heeft dochter over genomen. Als ze gooit dan tikt ze zich zo genaamd op het handje.
    Van oeps mijn hand mag dat niet meer doen. Spelende wijs er op inspringen. En vooral niet te veel aandacht er aan besteden want dat is toch het aller leukste hihi.

Ik lach er nu wel om. Maar vond het ook niet leuk om steeds onder de kinderstoel van alles schoon te moeten maken. Maar ja het is een fase fase fase.;)

11. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Bedankt voor alle reacties. We beseffen ons dat het inderdaad een fase is en ontdekken is goed en hoort erbij....We gaan kijken hoe lang deze fase nog duurt en nu met het mooie weer eten we lekker buiten!!!;)

12. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    ik ken het!!
    ons dochtertje gooit ook 3 kwart van der maaltijd op de grond maar wij hebben een hond dus die vang alles op en dat vind ze echt prachtig om te zien.
    ik zeg gewoon nee moet je opeten doe maar in je mondje en doe ik het voor maar dan wil ze haar brood in mijn mond stoppen hih

13. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Oei, wat een herkenning. Maar hier doet ze het vooral als ze niet meer hoeft. Dus dan haal ik al snel het bordje weg. Ze gaat dan echt spelen met het eten; op de grond of over de tafel gooien/uitsmeren, eten langzaam uit de mond werken etc.

14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hier is het ook een teken dat ze niet meer eten wil. Ik heb er nooit een strijd van gemaakt....
    Soms zet ik haar op de grond en eet ze daar verder:D

Ik vind het trouwens veel te vroeg om het bord weg te halen als "straf". Ik denk niet dat jonge kinderen het expres doen;)

15. misa

misa Niet meer actief

Ik zou eerst proberen te corrigeren denk ik. Werkte dat niet, dan negeren of alternatief bieden/afleiden.
    Denk ik..!

Maar hier wordt er al weken/ maanden op en af slecht of niet gegeten.. We maken er totaal geen strijd van. Nee? Oke, dan niet.

Maar wat voor de ene ouder of kind werkt, werkt niet altijd voor de ander he!

16. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Bij ons gelden een paar regels... niet slaan, schoppen of bijten, geen katten pesten (we hebben drie katten die veel te lief zijn) en niet gooien met eten/borden/fles.

We zijn niet streng, houden haar handjes niet tegen, schelden niet... maar het bord verdwijnt wel even. Overigens is klaar met eten (ook al zo'n bordenschuiver, hier) ook écht klaar met eten. Er wordt dus afgeruimd en ze krijgt even niks anders. Als ze het eten niet op wilde eten (vaak) maken we er geen strijd van, maar ze krijgt het uur na het eten niks anders.

Deel Deze Pagina