Welk ras hond en puppy of asiel?

Discussie in 'De lounge' gestart door RAppel, 9 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Hoi,

Mijn man is gek op honden en wilt al heel lang eentje aanschaffen. Hij is vroeger met honden opgegroeid en zou onze kinderen dit ook graag geven.
    We zijn dus op zoek naar een hond. Maar dat blijkt dus nog niet zo simpel te zijn.

M'n man heeft een voorkeur voor een border collie, maar staat ook open voor andere rassen.

Vandaar mijn vraag hier, wat voor ras raden jullie aan? We hebben 2 kleine kinderen, een heel grote tuin + weide (dus plaats om te rennen buiten genoeg) en ook binnen genoeg plaats.

Ik denk dat uiteindelijk elk ras wel goed opgevoed kan worden, maar bepaalde karaktereigenschappen zijn toch rasgebonden volgens mij?

En zouden jullie gaan voor een puppy of voor een hond uit het asiel?

2. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Berner Sennen, daar ben ik mee opgegroeid. Ik weet dat je mazzel moet hebben qua gezondheid met het dier, vooral met dat doorfokken en al. Maar als je een goede fokker kunt vinden, dan heb je er een (h)eerlijke hond aan! Veel valt en staat natuurlijk met de opvoeding, ik ben opgegroeid met een Berner van mijn 6 tot mijn 19 jaar en hij was echt mijn alles! Zo blij dat ik hem mee heb mogen maken, bij alle moeilijke tijden was hij mijn maatje en lag ik bij hem op de grond tussen zijn voorpoten.

Succes!

3. Meagantje

Meagantje Niet meer actief

Altijd voor een asiel dier! Ze zitten vol met lieve beestjes die een 2e kans verdienen, maar dat is iets persoonlijks natuurlijk.. Kwa ras maakt het denk ik niet veel uit, ik zou eerder naar het karakter kijken.

Hoeveel tijd heb je ook ivm beweging die een hond nodig heeft.. hoe reageren de kinderen op grote/kleine/drukke honden etc.

Vee succes!

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Zo persoonlijk.

Zou eerst eens kijken wat jullie ermee willen doen, komt hij de tuin niet uit of wil je juist een paar uur per dag lopen of op een sport? Of een middenweg van 20 min per wandeling...
    Het hangt af van zoveel factoren.

En asiel of pup is ook erg persoonlijk. Ik zou bijv met kinds thuis nooit een hond uit het asiel/buitenland halen omdat je gewoon niet weet wat je in huis haalt. Een hond kan totaal ander gedrag thuis gaan tonen dan dat hij bij z'n vorige eigenaar of in het asiel deed. Er zijn ook genoeg mensen die juist wel positieve ervaring hebben met honden uit het asiel.

Wat het ook wordt, heel veel plezier met jullie nieuwe huisgenoot 😊

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Sommige dingen zijn inderdaad rasgebonden. Hoeveel beweging/uitdaging hebben ze nodig, zijn ze waaks etc. Wat voor formaat hond wil je en wat voor vacht?
    Als je zulke dingen weet wordt het makkelijker zoeken! :)

Wij hebben zelf voor een klein hondje gekozen. Ze wordt niet druk of verveeld als we een paar dagen minder tijd hebben en minder wandelen. En mocht ze een keer bijten (wat ze nooit heeft gedaan) dan is de schade niet zo groot. Iedereen zegt altijd ik laat mijn kind en hond nooit alleen, maar ik ben echt te laks om dat consequent iedere keer te doen :p

6. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    De kinderen gaan met alle honden in de omgeving goed om (franse bullterier, jack russel, vizla, labrador). Bij bepaalde drukke honden, die volop aan het puberen zijn, vind de jongste het een beetje eng, maar dat lijkt me normaal.
    Het is zo dat wij dagelijks buiten bezig zijn met de paarden en dergelijke, waardoor de hond dus op het erf mee kan lopen. Verder regelmatig mee naar school lopend en als blijkt dat de hond nog meer beweging nodig heeft, dan gaan we gewoon hier in de buurt en de velden een lange wandeling doen.

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Wij hebben onze hond trouwens volwassen gekregen, maar wel van bekenden zodat we wisten dat het geen bijter, sloper oid was.

8. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Ik heb net iemand ander gequote over de beweging, zal het nog keer kopiëren:
    Het is zo dat wij dagelijks buiten bezig zijn met de paarden en dergelijke, waardoor de hond dus op het erf mee kan lopen. Verder regelmatig mee naar school lopend en als blijkt dat de hond nog meer beweging nodig heeft, dan gaan we gewoon hier in de buurt en de velden een lange wandeling doen.

Wat je zegt over het asiel, dat is ook mijn angst. Het lijkt mij super om een diertje te 'redden' (dit hebben we ook met onze paarden gedaan), maar je weet niet hoe ze zijn. Een paar keer in het asiel wandelen en de hond opzoeken, geeft natuurlijk geen volledig duidelijk beeld over hoe de hond in elkaar zit en thuis zal zijn.

Een puppy voedt je zelf op, maar daar kruipt dan weer enorm veel tijd in en als je het niet goed doet, krijg je toch nog een onberekenbare hond.

En dankje :)

9. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Die vind ik ook schattig, maar m'n man zegt dat ze teveel kwijlen ;)

10. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Als ik zo lees wat je met de hond kunt/wilt doen, zou ik een erfhond aanraden. Die vinden het gemiddeld genomen heerlijk om op het erf rond te sjouwen, blijven daar ook, zijn lief voor eigen kinderen en vee, maar kunnen soms wel wat waaks zijn naar buitenstaanders. Bijvoorbeeld inderdaad een sennenhond, al zou ik eerder denken aan een appenzeller of zwitserse sennenhond (stuk gezonder dan de berner). Een wetterhoun kan ook tof zijn, al heb ik die zelf nog nooit ontmoet. Schijnen wel een heel lief en relaxt erfras te zijn.

Een border collie zou ik afraden met wat jullie nu voor ogen hebben qua activiteiten voor de hond. Mee op het erf en naar school is niet echt veel beweging, voor de gemiddelde jonge gezonde hond wordt in totaal minstens 2 uur per dag beweging aangeraden... (meestal is dat een aantal korte plasrondjes en één lange wandeling van ongeveer een uur). Gaat de hond elke dag mee op een buitenrit, dan is het heel wat anders ;)

De border collie een ras dat is gefokt voor hele dagen met de schapen optrekken, ze hebben een heel hoge energielevel (komen vaak 'opgefokt' over) en zijn erg vervelend als er niet aan hun behoefte tot werken wordt voldaan. Een beetje de hele dag over het erf struinen is voor een erfras fantastisch, maar de gemiddelde border collie verzint dan zelf iets leukers om te doen... dit gaat van kinderen, vee, of verkeer drijven tot hysterisch blaffen tot dan toch maar zelf aan de wandel gaan tot dingen slopen tot andere honden pesten... Je krijgt er geen gelukkige hond van en je wordt er zelf ook niet blij van. Deze honden moeten echt met jou aan het werk (en wat dan 'werk' is, verschilt per border, maar schapen doen het over het algemeen altijd wel goed :p).

Voor veel honden geldt trouwens dat zij weinig hebben aan een grote tuin/weide/etc tót jij met ze iets gaat dóen in die weide.... ze gaan niet uit zichzelf lekker rennen in de tuin ofzo.

Verder kun je natuurlijk ook herplaatsers vinden buiten asiels om :) Veel honden worden herplaatst vanwege een reden, bijv. omdat ze niet goed met een andere hond, de kat of de nieuwe baby kunnen. Maar het zijn vaak genoeg honden die óf geen probleem hebben, maar hun baasjes gaan scheiden bijv., óf een probleem hebben dat voor jullie niet relevant is (kan niet met andere honden, maar je hébt zelf geen andere honden, bijv).

Er zijn veel herplaatsingssites, zoals baasjegezocht. Ook kun je via rasverenigingen van het ras waar je in geïnteresseerd bent, aangeven dat je geïnteresseerd bent in een herplaatser. Vaak verloopt herplaatsen van een rashond via de fokker van die hond of via de rasvereniging.

Over het algemeen ben je met een pup niet per se veiliger uit dan met een volwassen hond; je weet bij een pup namelijk óók niet hoe deze gaat worden. Met een volwassen hond kun je, mits de vorige eigenaar eerlijk is, wél weten wat voor issues die heeft. Wel altijd heel goed opletten wie de hond wegdoet en waarom, dus.

11. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Klinkt alsof jullie een hond heel veel kunnen bieden! Wij hebben zelf een klein hondje, een shitzu. Echt een gezelschapsdiertje en te lief voor kinderen, maar mede voor dit ras gekozen omdat ze weinig beweging nodig hebben. Rondje om het huis is genoeg, meer altijd welkom maar als we dat niet doen is ze even gelukkig en voldaan. In jullie geval, veel buiten en veel beweging mogelijk, zou ik denk ik voor een Friese Stabij gaan. Ontzettend lieve honden, middelgroot, enorm lief voor mensen en dieren en makkelijk op te voeden.

12. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Ik denk dat het bijna onmogelijk is om je kind en hond nooit alleen te laten. Hier zal dat vrees ik ook echt niet altijd lukken.

Voor welk ras zijn jullie gegaan?

13. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Mijn eerste hond was ook een Berner Sennen, kwam ook bij een goede fokker vandaan.
    Nou had hij totaal niet het karakter waar een berner om bekent staat, hij was niet vriendelijk naar vreemde zelfs agressief, spelen was absoluut niet iets wat hij leuk vond, luisteren deed hij alleen naar mijn vader en vaak ook alleen wanneer hij zin had, we hebben allerlei cursussen enz gevolgd maar ja het was zijn karakter.
    Dus ik zou zelf geen Berner aan raden.

Nu hebben we zelf 3 herplaatsers maar dit moet je willen want zijn vaak wel honden met een rugzakje waar je aan moet werken en vaak nooit helemaal verdwijnt.

14. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Wij willen heel graag weer een Border Collie. :) Mijn Border (werklijn) was echt mijn beste maatje. Zo slim, lief en heerlijk koppig ook. Hij was heel goed met kinderen, ging op zijn gemak zitten of liggen en als hij genoeg had liep ie weer verder. Lieten hem natuurlijk nooit alleen met kinderen. Wandelde dagelijks minstens een uur met hem, als jonkie wilde hij natuurlijk langer uit dan als senior. Als pup probeerde hij wel dingen te hoeden zoals auto's en zelfs vrachtwagens. :$ Maar met goede training leer je dat dat dus niet de bedoeling is. Ben meteen met hem naar puppy training etc gegaan en heb schapen hoeden bij een hondenschool gedaan. Heb zelf nooit een boerderij gehad, maar was leuk te doen en interessant om te zien hoe die beestjes dan ineens in hun hum zijn. Hij is verder nooit vervelend geworden ofzo en als ik weg moest naar college sliep hij in huis tot ik weer terug kwam en we lekker gingen wandelen. Tijdens het wandelen gaf ik hem dan een taak takken te verzamelen of gooide met een tennisbal etc. Ging altijd goed. Je moet er wel tegen kunnen dat je bijna continu aan gestaard wordt haha! Ze willen continu weten waar je bent, dus soms viel ik bijna over hem heen als ik niet door had dat ie me volgde haha!
    Nu er een tweeling aan komt, wachten we even en wanneer zij een jaar of 3 zijn willen we een nieuwe Border in huis halen. :) We zijn wel geadviseerd hier om dan een pup bij een fokker te halen als er kleintjes rondlopen, omdat je bij een asielhondje nooit precies weet hoe en wat qua verleden. Maar het duurt nog even voor we zover zijn, dus we hebben nog de tijd goed te onderzoeken en te kijken hoe en wat. Misschien kun je ook eens informeren bij jullie asiel? Wat adviseren zij evt? Misschien hebben ze wel een hond die precies bij jullie past? Neem aan dat je die dan eerst een paar keer ziet, kijken of het klikt? Elke hond heeft zijn eigen persoonlijkheid natuurlijk, dus denk dat het uiteindelijk toch moeilijk gaat worden precies te adviseren wat te doen en je dus je eigen gevoel/instinct het beste kunt volgen.

15. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik heb zelf een asieldier, maar ondanks alle positieve verhalen bleek deze toch enorm getraumatiseerd te zijn. Nu gaat het redelijk, heeft zn gebruiksaanwijzing, maar ik ben daar zeker 4 jaar mee bezig geweest om zijn vertrouwen te winnen. Zeker met kinderen is dat enorm veel werk, dus ik zou de keus niet nog een keer maken.
    Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar het blijft een gok wat je in huis haalt.

Ras vind ik zo persoonlijk dat ik het moeilijk vind er een aan te raden. Naast je woonsituatie en wensen voor karaktereigenschappen is het ook een groot gedeelte een kwestie van smaak.
    Ik zou daarom eerst kijken naar de dingen die je het belangrijkste vind en wanneer je dan de opties hebt terug gedraait naar een paar, vanaf daar gaan vergelijken en kijken wat je aantrekt.
    Via Google zijn er verschillende testen, daar krijg je dan bijvoorbeeld de top 5 opties gebaseerd op jouw voorkeur (hoogte, vacht, karakter, dominantie, kindvriendelijkheid, jachtinstinct etc) en vanaf daar verder gaan verdiepen en vergelijken.

Heb zelf een tibetaanse terriër, geweldig beest, maar t moet wel echt bij je passen. Qua karakter een topper, maar er gaat veel tijd zitten in de verzorging. Zo heeft iedere hond voor en nadelen, dus het is echt persoonlijk welke voordelen voor jou prioriteit zijn en welke nadelen je bereid bent om voor lief te nemen.

Succes met de zoektocht!

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Alleen een weide waar honden kunnen rondlopen is niet voldoende voor een bordercollie hoor. Dat is echt een werkhond en daar moet je echt mee gaan werken ipv hem zijn gang laten gaan in de weide net als met bijvoorbeeld herders. Onze herder vind buiten zijn heerlijk.maar heeft het na een dag rondlopen in een enorme tuin (vakantie) ook wel gezien.

Hou er wel rekening mee dat het overgrote deel van de bordercollies ( dus niet allemaal) epilepsie hebben.

17. Mackwek

Mackwek Actief lid

27 feb 2015
    443
    25
    28
    NULL
    NULL
    Wij hebben een kruising border collie/appenzeller. Maar ze neigt zowel uiterlijk als karakter meer naar de bordercollie. Wij kenden het gezin waar het nestje van was en dus ook de moeder en oma van onze hond.
    Ze is nu 1 jaar en we zijn nog steeds erg blij met onze keus. We hebben de 'drukste' uit het nestje genomen, wilden graag een hond met pit.
    Ze luistert goed en blaft zelden. Bij het uitlaten ga ik buiten de bebouwde kom en loopt ze dus bijna de gehele tijd los.
    Ook als we op de boerderij (werk van vriend/huis schoonouders) zijn loopt ze los over het erf. Dit is welliswaar niet de gehele dag, maar ook dan vertrouw ik haar genoeg om los te lopen.
    Dat border collies extra veel beweging nodig hebben vind ik flauwekul. Iedere hond zou blij zijn met 2 uur wandelen per dag, maar dit is geloof ik voor niemand haalbaar. We spelen wel veel met haar op het erf. Met frisbees en balletjes gooien loopt ze binnen no time een grote afstand.
    Sinds vorige week hebben we een automatische ballenwerper. En dit is ideaal! (Voor erbij dan, niet ter vervanging.)

18. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Een goede opvoeding is inderdaad een belangrijke basis om een fijne huishond te hebben. Houd er wel rekening mee met hoeveel tijd en energie je in de hond wilt steken. Bepaalde rassen vragen veel mee van jou als baasje dan andere honden. Denk hierbij onder andere aan lichamelijke en geestelijke uitdaging en conseqentheid qua opvoeding.

In het asiel zitten overigens ook regelmatig honden van wie afstand is gedaan. Dus daarvan is de voorgeschiedenis wel bekend.

Succes!

19. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Ik zou een herplaatster niet aandurven met kleine kinderen. Met de reden dat ik geen hond met een rugzak wil in de buurt van mijn kinderen, en of een hond een rugzak heeft dat weet je dus niet. Daar kom je pas achter als de hond zich langere tijd op zijn gemak voelt (6-12 maand in een nieuwe situatie) dus hoe de hond in het asiel is zegt ook niet zoveel voor de langere termijn dan. En mensen zijn ook lang nooit eerlijk over dat de hond een rugzak heeft (zelfs een asiel soms niet, zelf meegemaakt).
    Ik zou dus voor een pup gaan, herplaatser kan altijd nog wanneer kinderen oud genoeg zijn want die honden verdienen wel allemaal een warme mand.

20. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Tsja, evenals bij mensen heb je bij dieren ook uitzonderingen die a-typisch zijn voor wat betreft karaktereigenschappen. Een hond is een individu en heel veel factoren spelen een rol bij hoe een hond uiteindelijk zal uitgroeien. Bij elk ras hou je dat hoor, je krijgt geen garanties en het blijft uiteindelijk enigszins een gok wat je in huis haalt. Onze berner was zijn gewicht in goud waard, jammer dat die van jullie dat niet was.

Deel Deze Pagina