Zou jij een eicel doneren?

Discussie in 'Donorschap' gestart door itakepictures, 9 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zou jij eicellen doneren?

  1. Ja

    42 stem(men)
    11,0%
  2. Ja, maar alleen voor familie/vrienden/bekenden

    64 stem(men)
    16,7%
  3. Ja, maar alleen als mijn eigen gezin compleet is

    51 stem(men)
    13,3%
  4. Nee

    163 stem(men)
    42,6%
  5. Misschien / Weet ik niet

    63 stem(men)
    16,4%
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb nee gestemd. Voor mij is een kind uit mijn eicel een eigen kind. Die zou ik nooit kunnen weggeven. Maar hoogtechnologisch draagmoederschap is voor mij wel een optie, voor familie. Ik begrijp dat dat ook heel moeilijk is. Maar ik gun bepaalde mensen in familie een kindje. Als ik hun met draagmoederschap kan helpen, ben ik bereid dat traject in te gaan. Ik weet dan van begin af aan dat ik zwanger ben van andermans kind. Natuurlijk bouw je een band op. Daarom zou ik het ook alleen kunnen voor familie, omdat je met familie (neefjes. nichtjes) toch ook een band opbouwt.
     
    Roodborstje2 en Colour vinden dit leuk.
  2. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Grappig, ik heb gevoelsmatig dus echt iets anders dan de meesten in dit topic. Voor mij is een eicel iets wat ik elke maand door de wc spoel. Draagmoeder zijn lijkt me veel zwaarder emotioneel gezien, als ik 9 maanden een kindje heb gedragen dan voelt dat als mijn eigen kind (ook al is dat het genetisch niet)
     
  3. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Dit, optie 2 en 3 samen. Daarom ook hier de poll niet ingevuld.

    Draagmoederschap zou ik dan weer absoluut niet doen. Alleen al omdat ik mij vreselijk ziek voel door deze zwangerschap. Ook zou het meer eigen voelen dan alleen een eicel doneren. Je hebt een kind dan echt bij je gedragen en gevoeld. Een eicel is meer een bouwsteen die ik weg zou geven.
     
  4. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Heb - ja, voor familie/vrienden/bekenden gestemd...

    Vooral vanwege de lichamelijke en psychische belasting om tot doneren te kunnen komen.

    Wijzelf zijn ouders mogen worden dankzij (sperma)donor. Zo dankbaar dat we hierdoor een gezinnetje hebben kunnen stichten!

    Er werd eerder hier ook iets geschreven over -in het belang vh kind-, maar sowieso is iedere kinderwens egoïstisch denk ik...
    je hebt namelijk geen garantie op een gezond en gelukkig kind...

    Wat ik vooral belangrijk vind bij donorkwesties is openheid naar het kind zelf, en de mogelijkheid voor het kind om later zelf de keuze te maken om eventueel contact te leggen met de donor (als deze niet betrokken/bekend is bij de ouders).

    Er is een tekort bij zowel eicel- als zaaddonoren. Bij eicellen zal dit tekort nog wat meer zijn, waarschijnlijk bepaald door een aantal factoren als
    - intensiever traject lichamelijk en geestelijk ivm hormonen en punctie
    - oogsten kleiner zijn dan bij sperma
    - in Nederland er geen handel in is

    Dit laatste klinkt erg negatief, maar het financiële plaatje zorgt ervoor dat er meer donoren in het buitenland te vinden zijn; donoren worden daar goed betaald, soort handel...

    Persoonlijk vind ik het donoren puur voor het doneren wel het mooiste streven...

    Als het lichamelijk en psychisch minder belastend zou zijn voor ons vrouwen zou ikzelf veel laagdrempeliger -ja- zeggen, omdat ik andere het geluk gun...
     
  5. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Ik heb ja gestemd ik zou het doen. Als ik natuurlijk goed gekeurd zou worden. Ik gun iedereen het geluk van een prachtig kindtje. Of het nou bekende zijn of vreemde. Zelf in de mmm gezeten en genoeg vrouwen gesproken ik heb het geluk dat het bij mij wel lukt. Dus waarom zou ik dat geluk niet door geven aan een vrouw die iets minder geluk heeft.
     
  6. JoyLex

    JoyLex Lid

    16 dec 2018
    34
    13
    8
    Vrouw
    Bij de poll vraag heb ik ja ingevuld.
    Zou dit graag voor iemand doen maar wel als mijn eigen gezin compleet is.
    Zou ook draagmoederschap overwegen als dat de enigste optie zou zijn voor iemand. Maar dan wel in vrienden of familiekring (Bijv aangetrouwd ofzo)
     
  7. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    ik zou best willen doneren maar ik mag helaas al geen bloed doneren dus denk dat door strenge eisen mijn eicellen ook niet mogen. als ik iemand zou kunnen helpen zou ik dat zo doen.
     

Deel Deze Pagina