Zou jij een volg-app gebruiken in de strijd tegen corona?

Discussie in 'Corona forum' gestart door tupp, 2 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zou jij aan app installeren die je overal volgt?

  1. Ja, sowieso.

    16 stem(men)
    14,4%
  2. Ja, maar alleen als experts garanderen dat de data veilig en anoniem wordt opgeslagen.

    36 stem(men)
    32,4%
  3. Nee, nooit.

    59 stem(men)
    53,2%
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In het nieuws kwamen de laatste dagen berichten voorbij over de mogelijkheid om mobiele telefoons te gaan gebruiken in de strijd tegen corona. Door mensen continu te volgen en bij te houden bij welke andere telefoons (en hun eigenaar) je in de buurt bent geweest.
    Als dan iemand besmet raakt, krijgen alle contacten in de periode dat iemand besmettelijk was, automatisch een melding dat ze in quarantaine moeten.

    Normaal ben ik ècht niet van de complottheorieën. M'n kinderen zijn ingeënt, ik raak niet in paniek van overvliegende vliegtuigen etc.

    Maar hier krijg ik toch een beetje een vervelend gevoel bij. Ik denk dat ik dan zelf liever langer beperkende maatregelen hen, dan dit. Ik heb persoonlijk niks te verbergen. Maar ik vind het ècht geen prettig idee dat straks overheden (niet alleen die van ons, maar ook andere landen) en allerlei tech-bedrijven constant over zoveel data beschikken.
     
    Noushka vindt dit leuk.
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.610
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nee die zou ik nooit zelf installeren. Als de overheid dat zou willen moeten ze zèlf maar hun best doen en van buitenaf regelen dat ze me kunnen volgen.
    Met een app gaat dat sowieso niet lukken want ik heb een telefoon met heel weinig capaciteit dus daar past niks op haha :p

    PS: het argument 'om te kijken bij welke andere mensen/telefoons men in de buurt is' vind ik trouwens dikke onzin.
    A. ik heb lang niet altijd mn telefoon mee als ik bij anderen ben
    B. er bestaan ook nogsteeds mensen zónder telefoon dus die kunnen ze dan ook niet volgen op die manier
     
    Kukido vindt dit leuk.
  3. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Nee dat gaat me echt veel te ver. Het is wachten totdat zo’n systeem misbruikt wordt. Bovendien is het schijnveiligheid, je hebt toch niet altijd en overal je telefoon bij je.
     
    Amaranthas vindt dit leuk.
  4. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Nee. Nooit.
    Ik ben mij ervan bewust dat ze veel meer kunnen met telefoons dat wij weten of misschien zelfs toestemming voor geven. Maar principieel gezien krijgen ze geen officiële toestemming daarvoor.

    En het is makkelijk om je telefoon thuis te laten als je toch op bezoek gaat bij andere mensen.
     
    SAARC en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.287
    4.154
    113
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Nee, niet vrijwillig.
     
  7. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Ja, mits duidelijk is dat de app niet in strijdt is met de AVG en de gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Daarnaast zou dit alleen kunnen als het testen op COVID wordt opgeschaald. Dit soort dingen kun je niet op zich gebruiken. Het moet onderdeel zijn van een strategie.
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.953
    15.258
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nee daar begin ik niet aan.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    #9 Vero0504, 2 apr 2020
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
    Mijn collega is een pilot app aan t bouwen als concept (niet alleen voor corona maar denk even breder) dus ik weet welke data hij nodig heeft en welke maatregelen geimplementeerd worden. AVG wordt heel strict nageleefd, dat moeten we standaard al vanuit onze bedrijfsvoering. Dus ook voor alerts koppelen we dat bijv. niet aan een gebruiker als persoon maar aan een app userid.

    Ik heb me al opgegeven als tester.

    Overigens is een inbrekersgilde hier opgerold mede met locatiebepaling over 3 masten. Signalement hadden we al, hij belde alleen (had ik doorgegeven) en het is een rustig wijkje. Toen was t oprollen ineens een stuk makkelijker. Hebben aardig wat leed veroorzaakt in onze wijken.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  10. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Geen moeite mee, zo’n spannend leven heb ik niet.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  11. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Ik zou er geen problemen mee hebben, omdat ik al lang niet meer de illusie heb dat ze dit niet sowieso al kunnen (en doen).
     
    Champetter vindt dit leuk.
  12. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Nee dan zou ik direct mijn telefoon de deur uit doen
     
  13. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Ik moet gelijk denken aan die supercomputer die gebruik wil maken van jouw pc kracht en daarvoor met een iets op de pc installeren zodat hij rekenkracht van je computer kan gebruiken... Uit Amerika... nu is het idee niet heel gek alleen weet ik 99% zeker dat Amerika eerst even mijn hele pc doorlicht..
     
  14. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Nou nee maar dat gaat ook nooit werken. Al die oudere mensen in de supermarkt hebben al geen mobiel bij zich.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  15. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Nee, vrijwillig zou ik dit niet installeren.
     
  16. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.171
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee, absoluut niet.

    Ik heb er overigens geen moeite mee als de overheid data peilt waar veel telefoons bij elkaar zijn op momenten dat je dit niet verwacht. Dus savonds en snachts.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Nee, nee, nee en nog eens nee. En nee: ik heb niets te verbergen, maar dat is ook een dooddoener van de bovenste plank...

    Ik steek mijn sim liever in een oud Nokia'tje die nog ergens in een la ligt dan dat ik aan dergelijke waanzin ga meedoen...
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben gewoon gerustgesteld. Ik dacht al dat ik gek was dat ik liever langer deze maatregelen heb, dan dat je constant bespioneerd wordt.
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  19. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    O hell no!!

    Ik ben helemaal van de complotten. En heb echt niet de illusie dat mijn hele hebben en houwen echt privé is maar dit gaat mij dan weer even een stap tever.
     
  20. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Werkt alleen als iedereen het heeft. En denk dat 80% het niet gaat downloaden dus heeft het geen enkel nut. Als je onder de risico groep valt zou ik preventief in quarantaine. Aangezien ik zelf in de zorg werk zou ik beladen worden met berichten van die app dat ik bij een patiënt in de buurt ben geweest xD
     

Deel Deze Pagina