mijn dochter heeft een beugel, en vorige keer gaf de orthodontist al aan dat hij een "ovale vlek" zag zitten bij een rontgefoto op de onderkaak, dit maal zag hij het weer, en wilde de foto's doorsturen, dit had hij er bij gezet Ik zien een radiolucentie met opaque begrenzing iemand die dit in voor een leek begrijpelijk wil vertalen?
als je even googled betekent het dat het een doorzichtige vlek is( waar de rontgestraling dus doorheen gaan met een ondoorzichtige omgrenzing...oftewel kan van alles zijn ....zoals ik het lees zou ik denken aan bijv. een cyste of een ontsteking maar ben geen deskundige bij een rontge foto maak je een foto van de botten dus als iets ondoorzichtig is betekend dat dat er daar waarschijnljjk geen bot zit...kan van alles zijn maar zou me er zelf geen zorgen om maken...
Opaque is wit spul dat n tandarts gebruikt om verkleuring in t glazuur tegen te gaan. Wordt vaak in n gaatje gespoten voor t gedicht wordt.
Het klopt wat je zegt, (opaque betekent oplichting) echter in deze context betekent opaque iets anders dan licht vulmateriaal. Het hier gaat over een rontgenologische waarneming. Radiolucent = zwart op de rontgenfoto, dit komt omdat de straling op die plek door weke gedeelte van het lichaam aat Radiopaque = wit op dd rontgen foto, dit komt omdat het lichaa, op die plaatsen de straling 'vast houdt'. Dit zijn de harde gedeeltes zoals bot, tanden, kiezen en vulmaterialen. Hoe compacter de structuur waar de straling door heen gaat, hoe witter op de foto. Hoe poreuzer de structuur waar de straling door heen gaat, hoe donkerder de foto. Rontgenfoto's zijn altijd zwart wit en alle grijs tinten daartussen in. Afwijkende structuren vallen dus op wanneer op een rontgen foto op een afwijkende plek een witte (radiopaque) of zwarte (radiolucente) verkleuring te zien is. Bij jouw dochter is er dus in de onderkaak op de foto een zwarte vlek te zien in de vorm van een ovaal. De rand van deze vlek is begrensd door een wit randje. Ik begrijp dat je dochter een beugel draagt, dat houdt in dat er veel spanning op de tanden en kiezen staat. Soms is dit een beetje te veel voor sommige tanden en of kiezen, waardoor er bij de wortel punt een ontsteking ontstaat. Een onsteking (abces of cyste) is een weke structuur en is dus zwart op de foto. Het kan dus goed zijn dat er een wortelpunt ontsteking ontstaan is. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat door het verplaatsen van de tanden en kiezen het bot abnormaal reageerd, waardoor als het ware het bot zichzelf afbreekt. Dit laatste lijkt mij sterk gezien de afgebakerde vorm (het witte randje om de zwarte ovale vlek). Het lijkt mij in iedergeval goed om te laten onderzoeken en te laten behandelen. Als het een wortelpunt ontsteking is zal er waarschijnlijk een endodontische behandeling gestart worden (wortelkanaal behandeling). Soms kiezen artsen er voor niks te doen als er geen klachten zijn en wordt de plek regelmatig gecontroleerd door opnieuw rontgenfoto's te maken.