Hier hebben we 4 jaar geleden ons huis met hypotheek van 118.000 op 2 volledige lonen moeten kopen. Kun je nagaan hoe bagger we verdienden. Is nu wel wat beter maar een hypotheek van 2 ton met beide lonen zit er nog niet in.
wij zitten ongeveer gelijk, ons huis zelf was maar 150.000 euro maar was exhuurhuis dus vele verbouwingen gedaan (keuken, badkamer, vloeren, wc, muren, verfwerk, tuinaanleg (voor 7 meter en achter 13 meter) en alle hypotheekkosten erbij kwamen we op 180.000 euro. Mijn man kon alleen iets van 250 krijgen dus dit vond ik er ruim onder zitten, met een eigen zaak is dat ook wel belangrijk natuurlijk..
Hier ook een hypotheek van iets meer dan 1000 pm. Wij zouden het echt niet redden op 1 salaris! Ben nu minder gaan werken en het gaat echt net moet ik zeggen.
Dat bedoelde ik dus met dat alleen het bedrag niet altijd wat zegt, helaas in een verkeerde tijd dit huis gekocht.
Dames, ik ben het er ook mee eens dat wij best wat kunnen missen. Dat vind ik het mooie (en zeer verrassende) aan dit kabinet: zij lijken te proberen de rekening vooral neer te leggen op het bordje van de veelverdieners (wij gaan bijvoorbeeld ook enkele honderden euro's per maand meer betalen aan kinderopvang). Alleen wilden ze tot nu toe niet aan de h-aftrek komen. Welke maatregel er ook gaat komen, hij zal 'mensen zoals ik' harder treffen dan mensen die een huis van 2 ton bewonen, wat ze betalen met een inkomen in de 40% schijf. En volkomen terecht, wat mij betreft. Maar wat voor inkomen je ook hebt, enkele honderden euro's netto per maand voel je hoe dan ook wel. Dat kun je makkelijk praten vinden als je zelf geen honderden euro's per maand zou kunnen missen, maar die hoef je dan ook niet op te hoesten straks. Dus we hebben allemaal makkelijk praten, als je het zo beredeneert. Wij zouden onze vaste lasten als het echt moet een tijdlang van één inkomen kunnen betalen (we zijn namelijk ook niet gek). Maar als het structureel van één inkomen zou moeten, kunnen we hier niet blijven wonen. Maar goed. We dwalen af. Ik vind het vooral belangrijk bij keuzes als 'hoeveel ga ik werken' (en wat voor huis gaan we kopen), dat je verder nadenkt dan je situatie van vandaag en morgen. Ga er van uit dat op enig moment iedere toeslag (of aftrek) kan worden geschrapt, dat je relatie uit kan gaan of dat de kostwinner arbeidsongeschikt kan worden of kan overlijden. Hoe zorg je dán nog voor je gezin? Niet dat je zoveel reserves moet gaan inbouwen, dan zal waarschijnlijk niet kunnen, maar zorg ervoor dat je in staat bent om klappen op te vangen door te blijven investeren in jezelf en je contacten. En of je dat nou doet vanuit een betaalde baan, of vanuit een studie, of vrijwilligerswerk (wat relevant is voor werk dat je zou kunnen doen), maakt dan niet zo veel uit.
Ons huis kost 88.000 euro. We wonen wel uberklein. Vaste lasten voor de woning is 135 euro per maand ieder. (1000 kronen) Ik verdien 1400 euro (15 uren per week) en m'n man verdient 3500 euro netto (37 uren per week). Maar de levensonderhoud is wel stukken duurder. Hollandse aardbeien kost 25 kronen (3,40 euro). Het eten is gewoon freakin duur. Daarom ga ik elke maand naar Nederland om eten op te slaan! Bijvoorbeeld Brinta, kaas, nootjes, soep etc. Superduur! In papdoosje van Nutricia kost daar 25 kronen! (3,40). Is toch even slim om naar Nederland die dingen te kopen, vanaf 1,50... Dus ik vind het wel best zo! Als ik geen job had, dan moeten we super bezuinigen! Ik doe dat nog steeds (daar ben ik een verrekte Nederlander voor!) maar mijn man wilt niet bezuinigen. Hij zegt dat ik moet genieten zoals bioscoopje, uiteten etc. Ik geeft hem wel gelijk. Als ik geen baan had en we moeten super bezuinigen dan word ik helaas heel erg shagrijnig! Eten is priority nummer 1. Goed eten betekent dat je gezond leeft. That matters!
Dat zou zelfs totaal onmogelijk zijn, omdat dan pas echt de hele economie in gaat storten en de huurmarkt pas echt overbelast gaat raken dan... Hebben ze ergens in Scandinavie gedaan een aantal jaren terug en op de een of andere manier was de groep die daar toen uiteindelijk het meeste last van had, de groep met de laagste inkomens. Indirecte effecten... Maar goed, het kan idd niet anders dan dat de hypotheekrente-aftrek aangepakt wordt. Als ze nu beginnen met de 10% van de gebruikers van de aftrek, die de helft van het totale bedrag (9 miljard van de 18 miljard die de hypotheekrenteaftrek momenteel jaarlijks kost!), nu eens eerst aan gaan pakken.... Dan zijn de mensen in de normale huizen voorlopig echt nog niet aan de beurt...
@Bri: wat ik ervan begrepen heb, is het zo dat de huidige maatregelen van dit kabinet NIET vooral de hogere inkomens treft, maar vooral de een-ouder-gezinnen....
Nee, ik kan niet stoppen met werken, want ik ben binnenkort de kostverdiener. Mijn vriend is minder gaan werken en gaat studeren. Die investering in zijn toekomst hebben we ook nodig, want hij heeft geen opleiding en moet nog 30 jaar werken. Dus nee. Ik kan er ook echt nog steeds niet bij dat er dus blijkbaar ministers zijn (ik heb het niet eens over forumleden) die denken dat mensen in tijden van crisis wel wat minder kunnen gaan werken. Nu moet ik mij niet aangesproken voelen, want wij werken 28 en 32 uur, dus niet eens zoveel, en we zijn verschrikkelijk betrokken bij onze kinderen, maar ik kan er nog steeds kwaad om worden. Wat denkt die doos wel niet? Ik denk dat vooral heel veel huiseigenaren behoorlijk in de problemen zouden komen als ze minder zouden gaan werken. Dan moet je toch op termijn je huis gaan verkopen, blijf je zitten met een enorme restschuld, waardoor je nog jaren aan het terugbetalen bent. Alsof die last niet zwaar op de schouders van de kinderen weegt... En dan heb ik het er nog niet eens over dat ik het inderdaad voor de gelijkwaardigheid van je relatie en je zelfredzaamheid en je zelfontplooiing (etc etc) gewoon beter vind als je als vrouw werkt. Maar dat vind ik. Dus. En daarbij vind ik ook dat de heren ook hun steentje bij moeten dragen. Wij doen het behoorlijk 50/50 en dan gaat het echt prima. Ik begrijp ook niet waarom iedereen naar aanleiding van zo'n opmerking van de minister dan meteen vindt dat moeders minder moeten gaan werken. Waar zijn de vaders dan? Als moeder 3 dagen werkt en betrokken is, en vader werk 5 dagen en doet niets voor de kinderen, dan kan moeder wel nog een dag minder gaan werken, maar daar win je dan weinig mee. Je wint pas echt wat als vader ook wat doet.
Rozemarijke, ja idd. Bri, met die laatste alinea ben ik het helemaal eens. En laat ik zeggen dat ik mensen ken die dan ongeveer in jouw situatie zitten en dan dus helemaal op tilt gaan over het feit dat het hen harder treft. Die hebben dus nul speling qua inkomen betreft en dat vind ik niet slim.
Lindangel, ach zo hebben we zelfs een ministerpresident die beweert dat er geen armoede in nl is. Dat vind ik pas grof. Maar goed dit is politiek denk en dat mag niet he
@Rozemarijke: dat zou best kunnen, ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet álle maatregelen op m'n netvlies heb staan (met name de regelingen waar ik zelf niets mee te maken heb). Maar bijvoorbeeld de bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag raakt vooral de hogere inkomens - al leidt hij vooral bij de gezinnen met één veelverdiener en één weinigverdiener tot andere keuzes ten aanzien van betaald werk. Nou ja, 't was niet mijn bedoeling er een politiek topic van te maken, en al helemaal niet om het beleid van dit kabinet te verdedigen. Ik ben ergens blij dat ze ertoe worden gedwongen die hypotheekrenteaftrek aan te gaan pakken; het is de allerhoogste tijd daarvoor. Huizen van onder de twee ton.... ik woon al te lang in 020 denk ik, ik kan me er gewoon niets bij voorstellen. Mijn eerste huis heb ik voor 181 duizend verkocht (was niet eens uit de kosten koper daarmee). 55 m2, klein omsloten tuintje op het noorden, souterrain (dus donker), piepklein badkamertje. Daar kun je met goed fatsoen toch niet met een gezin in wonen... Een stel, waarvan één of twee partners ook nog wel eens thuis werken, zit er al erg krap in. En dan heb je nog geen parkeerplaats. Vergunning voor één auto kan, als je lang genoeg op de wachtlijst hebt gestaan. Maar voor je tweede auto mag je gewoon 2-3 euro per uur betalen. Kortom: voor gezinnen met één verdienende ouder is er niet zo veel plek in de stad. Toch jammer als je daar voor je werk wel moet zijn. Maar oke, ik wil er niet zielig over doen. Al zou ik ergens anders een kast van een huis kunnen kopen voor een gering bedrag, ik zou sowieso niet willen stoppen met werken.
tulip, met je laatste posts ben ik het eens. - dom van mensen (zeker die met flinke inkomens) die feitelijk op de pof leven door geen enkele speling in te bouwen - héle rare opmerking dat er geen armoede zou bestaan in NL. Ja, armoede zoals in de hoorn van afrika hebben we niet, dat er duizenden (daar zelfs miljoenen) kinderen op het punt staan om te verhongeren. Maar relatieve armoede is er zeker wel, armoede die ervoor zorgt dat mensen en gezinnen niet meer mee kunnen doen. Ten dele komt dat door eigen keuzes (en wie z'n billen brandt...), maar ten dele komt dat gewoon door pech.
@Bri hier in Den Haag het zelfde. In het centrum is het redelijk betaalbaar maar daar zou ik niet willen wonen. Ik woon tegen kijkduin aan en daar zijn de prijzen nog veel hoger. Heb een appartement van 60 vierkante meter en een balkon waar je niet op kan zitten zo klein is het. 3 kamers waarvan 1 geen slaapkamer mag zijn ivm gasmeter. Dus woonkamer en slaapkamer. Badkamer is alleen een douche. Ik betaal 30 euro per maand aan parkeerkosten ( En nog steeds kan ik mn auto nergens kwijt en moet ik dus 15 min lopen op zich niet erg ) Voor een 2e auto betaal je 50 eu per maand extra en kom je ook op een wachtlijst te staan voor een vergunning. En dan de tijden van t betaald parkeren zijn hier ook belachelijk niet de hele dag nee van 18:00 uur tot 24:00 uur De huizen prijzen zijn hier ook echt belachelijk hoog. En ondanks de crisis betaal je hier in de omgeving nog steeds 2,5 ton voor een kleine eengezinswoning.
Nee, wij zouden niet rondkomen. Mijn man en ik verdienen ongeveer even hoog. We hebben veel vaste lasten (servicekosten appartement en helaas wat schulden door restschuld vorige huis). Met 1 salaris kunnen we de vaste lasten betalen, de rest moet dus van het andere salaris. Ik werk genoeg om wel lekker te kunnen leven, dus we kunnen op vakantie, kleren kopen wanneer we willen, maar goed, daar werk ik ook voor. Ik heb gelukkig geen hekel aan werken
Ik ben om die rede gestopt met werken en omdat ik het niet fijn vond om de kindjes weg te moeten brengen zodat ik met andere kinderen kon spelen Waarom werken als het niet hoefd en je er niet echt blij van word.. In de toekomst zal ik wel weer gaan werken en dan zouden we het geld voornamelijk sparen.. Mijn man verdient behoorlijk en kan alleen nog maar groeien...
Wij zouden wel kunnen rondkomen, maar dan zouden we wel veel moeten laten. En ik moet er ook bij zetten, dat ik een gedeeltelijke Wajong-uitkering ontvang, want zonder zouden we denk niet rondkomen. Wij hebben nu overigens een appartement van 160.000 euro en willen verhuizen naar een huis van rond de 250.000 euro. We kunnen wel meer lenen, maar dat willen we niet. Hier zijn de huizen ook zo belachelijk duur, zelfs nu met de crisis. Als we gaan verhuizen, kan ik ook niet stoppen met werken trouwens!
Nonsens Bri! Zeker met jullie salaris kan je van 1 salaris prima wonen in de stad! Ik kom uit Amsterdam en heb zat vrienden wonen daar MET kinderen. Ja, ook in randje centrum (nee niet in de Gouden Bocht). Ik dacht trouwens niet dat jouw werkgever in hartje 020 zat. Kwestie van keuzes. Als je wat groter en een tuintje wil, kan je net zo goed net buiten Amsterdam gaan wonen. Koopwoningen | Noord-Holland Groot-Amsterdam Amsterdam zoek met straal? | Woonhuis Bestaande bouw 4+ kamers Tuin Te koop (555)Verkocht (327) Prijsklasse van/tot 0/550.000
Ik had het ook niet over ons met de quote waar je op doelt, maar over eenverdienergezinnen in het algemeen. Ik hoef voor mijn werk niet in Amsterdam te zijn, maar vanuit een fileoogpunt is het voor mij + vriend samen verreweg de handigste plek om vandaan te vertrekken. Natuurlijk barst het van de gezinnen met kinderen in Amsterdam, al wonen de meeste daarvan niet in een koop- maar een huurwoning. Voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen ga ik uit van minimaal 100 m2. De huidige vierkante meterprijs in Amsterdam ligt weer rond de 3000 m2 in de meeste redelijke gedeeltes (niet in de Gouden Bocht, daar mag je het nog steeds rustig keer 1,5 a 2 doen). Heb je toch al 3 ton nodig, exclusief parkeerplaats. Als je in een stadsdeel wilt wonen waar een wachtlijst geldt voor vergunningen, ben je een enorme smak geld kwijt voor een parkeerplekje. 30 tot 50.000 als je een plaats wilt kopen, (wederom, niet in de Gouden Bocht, trek er dan maar een ton voor uit) en anders zo'n 120 euro per maand om er een te huren, of enkele euro's per uur als je gewoon aan de straat moet staan. Op mijn inkomen krijg ik dat alles niet gefinancierd (zeg maar 3,5 ton en dan nog kk erbij). Mijn vriend zou dat misschien wel kunnen, al is dat niet eenvoudig voor iemand met een eenmanszaak. Dus je stelling gaat wel érg kort door de bocht. Fijn voor al die vrienden van je die met hun kinderen wel daar kunnen wonen. De vrienden met kinderen die ik in Amsterdam heb, verdienen nog veel meer dan wij, of wonen (net als wij) buiten de Ring (Noord, IJburg, ZO). Eenverdieners met kinderen ken ik hier zelf trouwens niet, die uit mijn vrienden- en familiekring zijn de stad uit verhuisd toen er sprake was van gezinsvorming.