Zou jij je redden zonder moderne technologie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Muisje2016, 23 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.592
    113
    Vrouw

Er zijn ruim voldoende seizoensproducten, ook wintergroenten o.a. en fruit kan je lang bewaren. Appels/peren komen in het najaar dus die kunnen relatief koel bewaard worden. In de lente en zomer heb je het zomerfruit en volop groenten die ingemaakt kunnen worden.
    Vlees is er altijd wel, zuivel ook bij de boer te halen.

Manieren om te koelen (denk aan wijnkelders onder huis - zo kan je ook een koelkelder maken onder de grond in je tuin) waren er in de prehistorie al wel, en conserveren van voedingsmiddelen deden ze al lang voordat er moderne technologie was als vriezers en koelkasten. Daarnaast kan je voedingsmiddelen drogen (ook o.a. zonder technologie in de zon bijvoorbeeld) waardoor het langer bewaard kan worden. Vlees kan gepekeld of gedroogd worden. Zoveel opties zonder koeling...

Ik denk niet dat we gaan verhongeren ;)

En anders heb je altijd nog Preppers punt NL waar je je kunt voorbereiden op het einde der tijden :roflmao:

Saartje33, GossipGirlxoxo en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.592
    113
    Vrouw

Die dus! :thumup:

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.107
    17.112
    113
    Eigenlijk vind ik dit best cool, haha!

citroenrasp vindt dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.456
    21.860
    113
    Het is ook nog eens een Nederlandse uitvinding :D

Sado vindt dit leuk.
  5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik droom er al heel lang van om off grid/zelf voorzienend te leven.

Het is omdat ik een dochter heb, maar anders was ik al allang vertrokken en woonde ik nu ergens op plekje in de middle of nowhere. Weg van de huidige en moderne maatschappij. En back to basic. Heerlijk!

Ik kan zelf fruit -en groente verbouwen.
    Verder kippen houden voor de eieren, zie ik geen probleem in.
    Melkgeiten voor melk, kaas, yoghurt etc. Ik weet hoe ik een geit moet melken ;)
    Bijen voor de honing houden.
    Ik ben vegetariër.
    Ook ben ik wel redelijk handig. En kan ik vuur maken.

Ik ben zelf doktersassistente. Dus genoeg medische kennis.

Muisje2016 vindt dit leuk.
  6. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Ik denk dat jij een meer realistisch beeld hebt van hoe het eraan toe zou gaan dan de meeste anderen in dit topic. Ik zou jou niet aanraden om dat boek te lezen, ik heb er ook een aantal nachten slecht van geslapen :confused:.

De dochter van de hoofdpersoon heeft diabetes type 1, dan heb je dus insuline nodig. Maar geen elektriciteit is geen koeling dus uiteindelijk draait het alleen maar om het vinden van insuline. Er is geen tijd om rustig te jagen en slachten. Nog buiten van het gedrag van hopeloze mensen...

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou dan sowieso doodgaan omdat ik afhankelijk ben van medicijnen. Nou ja dat scheelt weer een mond om te voeden dan.:oops:
    Mijn man is natuurkundige dus beetje afhankelijk van hoe die post-apocalyptische wereld er precies uit ziet of iemand daar nog wat aan heeft. Hij is wel heel handig met elektriciteit dus ik denk dat hij in no time zelf een accu voor onze zonnepanelen heeft aangesloten en dat we dan thuis gewoon weer afentoe electriciteit hebben.

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    niet te veel over na gaan denken hoor! maar je beeld van werken zonder de hedendaagse techniek, en vooral electriciteit is wel accuraat. gasflessen kunnen absoluut niet meer bijgevuld worden, en ook het gas zal niet verwerkt kunnen worden de fabrieken die dit doen liggen zonder stroom gewoon stil.
    Echt niets maar dan ook niets doet het dan meer. ik zou al niet meer met de auto naar mijn werk kunnen, want kan geen benzine meer tanken. op mijn werk zou ik niet naar binnen kunnen, want dat is met een electrische en beveiligde deur, ik zou verder ook niets kunnen doen op mijn werk zonder stroom. de fabriek waar ik werk zou compleet stil liggen. treinen rijden niet. alle koeling idd uit, je kunt geen geld pinnen. als je de eerste 100 dagen na zo iets al zou overleven, dan komt pas het kan ik zonder de moderne technieken iets....

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    mijn oma had vroeger altijd alles in de kelder. dus is ook een soort ground fridge. en leven met de seizoenen. ik denk dat wij nu de afgelopen 2 generaties onszelf dusdanig lui hebben gemaakt met het maken van ons eigen voedsel, dat we het niet meer weten hoe een akkertje te onderhouden, om eten te verbouwen en welke groente in welk seizoen groeit. Terwijl de generatie van mijn opa en oma (mensen geboren voor 1940) dat nog heel vaak zelf deden.

citroenrasp, Fruity90 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.172
    3.818
    113
    Ik denk het eigenlijk niet. Sommigen wel hoor, maar ik zou allang vermoord/verkracht/verhongerd zijn voor ik überhaupt van de schok bekomen zou zijn dat alle technologie ineens verdwenen is.

Ik denk trouwens niet dat mensen gauw kannibaal worden hoor @GossipGirlxoxo. Dat gebeurde in de Tweede Wereldoorlog immers ook niet, dat zou wel héél gedemoraliseerd zijn.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.315
    36.177
    113
    Ja ik overleef het ook niet te lang zonder medicijnen. Mijn man kan wel medicijnen maken, maar dan heb je toch apparaten en grondstoffen nodig, dus zal zo ver niet komen denk ik.

12. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Ja, zonder noodzakelijke medicijnen heb je natuurlijk wel echt een probleem. Hier gelukkig niemand die iets slikt qua medicatie (behalve mn man maagzuurremmers, maar daar ga je niet meteen dood aan).

Schoon drinkwater zal bij ons het eerste probleem zijn. En sowieso is het dan natuurlijk een mega chaos, met plunderingen en allerhande gevaarlijke situaties. Maar er zijn ook vast mensen die het overleven en een nieuwe samenleving opbouwen. Hoop dan dat ik daar een van ben.

Uiteraard hoop ik nog meer dat zoiets nooit gebeurt, maar ben er wel van overtuigd dat het kán gebeuren.

Deel Deze Pagina