Ons nieuwe huis hebben wij helemaal laten opknappen. Stuccen en schilderen hele huis. Wij hebben een offerte getekend voor de klus in juni ergens, hij had de tekeningen en heeft daaruit de m2 berekend. Het is geen contract waarop staat het is een indicatie etc, dit was de prijs. Nu heeft hij naberekend er was een foutje en komt op bijna 50 m2 meer uit. Hij berichte heel gemakkelijk dat er nog wat bij komt qua prijs, dus toen kwam de factuur bijna 1800 euro uiteindelijk. Dat noem ik niet even wat er bij... wij zijn het hier eigenlijk niet mee eens. Wij hebben die fout niet gemaakt, het is ons vakgebied niet dus wij gaan er van uit dat iets klopt. Een aantal keuzes die wij hebben gemaakt waren afhankelijk van kosten van hem ( o.a plafond ook stuccen) Onze spaarpot is vrij leeg ivm onverwachte kosten en flinke verbouwing dus dit is vrij zuur. En ja het is wel gedaan maar als het uiteindelijk minder zou geweest dan krijg je als klant ook je geld niet terug. Een foutje kan gemaakt worden maar dit is best een grote fout wat voor ons ook niet fijn is. Hij heeft nadat wij hebben aangegeven niet akkoord te zijn geschikt tot 900 euro. Nu staat er nog buitenschilder werk voor volgend jaar vast en een raam vervangen. En dat vind ik nu zo lastig, ik vind de nonchalante houding een ding en de goede verhouding is wat verstoord nu. Het werk is verder wel goed ( op wat slordigheid na wat eigenlijk nog opgelost moet worden) en nu een buiten schilder vinden voor volgend jaar word moeilijk ( buitenwerk was in april al vastgelegd) Het raam willen wij nu laten, is geen must op korte termijn ( is wel lek) Zouden jullie nog verder gaan?
Als je tevreden bent over het werk, zou ik hele goede afspraken maken voor de klus van volgend jaar zodat dit niet nogmaals kan gebeuren. Je hebt reden genoeg om dat nu op papier te laten zetten, prijs is prijs. Wat mij betreft zou het ook afhangen van hoe het op papier staat voor nu of ik het extra bedrag zou betalen wat hij nu vraagt. Hij had het eerder moeten aangeven dat het toch duurder werd, achteraf kun je er niks meer mee. Kortom, alleen met hele duidelijke afspraken en als je echt tevreden bent zou ik het door laten gaan. Anders niet, dan nog maar even wachten.
Ik zou de 900 euro betalen alle restpunten zijn opgelost. En als dat netjes is gebeurd, dan zou ik de klus wel aan hem geven, onder voorwaarde dat de prijs vast is en er geen verrassingen achteraf kunnen komen.
Wij hebben gewoon een offerte getekend met het gevraagde bedrag. Hij had alle gegevens om goed te meten. Dat klopt dus nu opeens niet. Ik vond er gewoon best geëmotioneerd van want ik moet nu keuzes maken om te laten vallen ivm deze extra kosten. Ik vind het eigenlijk niet eerlijk. Wij staan ook meer in ons recht maar ik wil dat ons huis netjes word afgewerkten als wij nu hard spelen gebeurd dat wellicht niet. Wij hebben hier zo naar uit gekeken en dot is wel een schaduw nu.
Zoals ik het lees probeert hij makkelijk wat extra te verdienen. Mijn ex is schilder en berekende ook vaak de m2 via tekeningen en dat ging altijd goed. En als het niet duidelijk was ging hij eerst kijken. Is dit trouwens in regio Noord-Brabant als ik vragen mag?
Heel vervelend, maar het lijkt erop dat de schilder een mens is, die een foutje heeft gemaakt.... zoals ook jij weleens een foutje maakt, ik ook, en zelfs de allerbeste chirurg. Het zou toch wat zijn als we allemaal na 1 foutje nooit meer worden vertrouwd. Hij heeft netjes geschikt, het werk is goed gedaan, klaar....
1800 misrekenen is behoorlijk wat ja. Klopt het ook wat hij zegt, heb je het zelf nagerekend, of inzage in zijn berekening? Hij schikt wel tot 900, maar toch zou ik liever uitkijken naar iemand anders. Tenzij je heel tevreden bent en goede afspraken voor de volgende keer kunt maken.
Ik ben het met je eens TO. Een fout is menselijk maar zover ernaast is wel vervelend. Ik zou ergens advies inwinnen bijvoorbeeld bij een juridisch loket.
En als je dat bespreekbaar maakt. Dus aangeeft dat je hiervan bent geschrokken en je bang bent dat dit met de buitenboel ook gaat gebeuren en je dat te allen tijde wilt voorkomen? Het lastige is dat je ook niet weet wat de volgende schilder gaat doen. Misschien werkt hij minder netjes of komt hij ook met een extra factuur. Ik zou het gesprek met hem aangaan en obv zijn reactie een beslissing nemen.
Als hij dit bij elke klant doet... Oeps foutje maar wel zoveel extra euro's vangen. Snel verdiend natuurlijk.
Een fout kan idd. Maar er zoveel m2 naast zitten is wel een hele grote fout voor een professionele schilder.
Heeft er op de offerte dan wel een aantal m2 gestaan dat er geschilderd zou worden? Zo ja, dan had je zelf wellicht ook wel al kunnen weten dat het aantal m2 niet correct was. In dit geval zou ik dan zeggen wees blij dat de schilder de helft van de extra kosten voor eigen rekening neemt. Heeft het aantal m2 niet gespecificeerd op de offerte gestaan, dan wordt het een ander verhaal vind ik. Dan is de schilder zelf de fout in gegaan en dan is het jammer voor hem maar dan mag hij zelf voor de kosten opdraaien. En voor het werk dat je in het voorjaar zou laten uitvoeren, zou ik gewoon vragen of hij nogmaals wilt kijken of het het aantal m2 correct is waarvoor getekend is.
Bedoel je met vaststaan dat jullie al getekend hebben? Of het graag willen doen en een offerte willen vragen als de offerte getekend is , vrees ik dat jullie eraan vasthangen en enkel mits vergoeding het nog kunnen afzeggen als nog niets getekend is , volg best je gevoel iedereen kan fouten maken. En iedereen krijgt ook graag betaald voor werk dat hij/zij geleverd had Was jullie dan niets opgevallen over het aantal m2 dat het vrij laag lag? wel netjes dat hij de peer in het midden gedaan heeft
Lees je offerte even goed na. Staat er ergens in dat kosten voor de klant is bij mis berekening. 50 vierkante meter all in of 50 delen door 3? Als het all in is dat is het een grote muur die hij niet mee gerekend heeft. Vriend deed de berekening plus 10%. Aan de hand van tekeningen. En stapte hij naar binnen deed hij ook vaak nog even een berekening en als er te veel niet op de tekening stond ging hij gelijk in overleg. Dus zolang er niets in de papieren staat dan hoef je niet te betalen.
Precies dat, waarom zouden wij dat doen. Als ik morfine geef aan mijn bewoner gaat de bewoner het toch ook niet narekenen. Ik heb geen idee hoe ik zoiets moet berekenen dat is mijn vakgebied niet. En aangezien het al best aan de prijs is ga ik daar niet over twijfelen. Ja als het spot goedkoop zou zijn dan had ik kunnen twijfelen maar dat is niet het geval.
En nu moeten wij dus 900 euro neerleggen, wie weet hebben wij dat helemaal niet meer al onze keuzes zijn gebaseerd op wat wij allemaal begroot hebben o.a aan de hand van zijn offerte. Als ik toen al wist dat het die prijs was had ik andere keuzes niet gemaakt. En die zijn nu al gemaakt dus wij kunnen geen kant op.
Er staat idd niks over mis berekeningen. Dan zou het ook een indicatie offerte zijn. Dit was de prijs. Hij had zich boven verrekend maar alle informatie had hij om te berekenen.
Voor ons oude huis hebben wij de offerte voor deze ramen. Hij zou nu een nieuwe offerte maken voor ons nieuwe huis. Wat ik verder al typ natuurlijk valt het ons niet op dat het minder m2 was, hoe moeten wij dat nou weten. Ik ga toch niet zelf alles naberekenen. Je vertrouwd op iemand zijn kunnen.