Zou jij wat geven?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kaala, 13 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Eigen ervaring helaas...gelukkig niet dakloos, wel al drie jaar thuisloos met mijn kinderen.

2. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Ik zou geen geld geven. Niet omdat ik bang ben opgelicht te worden, maar omdat er ook mensen zijn die geld sparen voor drugs, en ik help liever niet mee aan iemands ondergang. Wat ik dan wel zou doen is een broodje geven of wat fruit. Maar ja als hij warmte zoekt, dan kan ik niet helpen. Komt op mij ook een beetje over als een smoes, zo van : Ik wil geen eten, maar geld. Bedoel, kopje thee word je ook warm van ;) Als je die dan ook afslaat gaat het niet om warmte maar om geld.

3. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Pff Amsterdam zat/zit vol met zulke types.
    Sommigen heel dom. Anderen heel brutaal. Ook hele nette, welbespraakte zwervers.
    De laatste categorie wil ik nog wel eens wat geven of wat mee delen als ik geen muntgeld op zak heb. De rest, nee

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Het hangt er bij mij van af op welke manier ze het vragen.

Vorige week kwam ik nog iemand tegen op 't station die mij letterlijk vroeg "Heb je 1 euro voor mij, zodat ik een treinkaartje kan kopen?". Het was overigens niet eens een vraag, want hij werd kwaad toen ik teken deed van niet (maar ging wel naar de volgende).

Als hij nu gevraagd had om 20 cent (of misschien zelfs 50 cent) ... had ik hem dat waarschijnlijk best gegeven. Maar 1 euro is ook voor mij toch al "geld".

Op straat geef ik straatartiesten meestal ook wel wat. Maar ik blijf wel luisteren, dat ik tenminste waar heb voor mijn geld ;). Daarentegen mensen die gewoon hun hand uitsteken, die krijgen over 't algemeen meestal niks.

5. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Gaaf!!! Echt heel erg lief, geweldig!!

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik geef nooit wat als ze echt bedelen. Behalve toen we een keer een heel oud mannetje midden in de winter op een bankje zagen liggen. We hebben hem toen een brood gegeven, man vroeg zelf nergens om.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nee ik geef niks want ik heb nooit meer contant geld op zak. Het komt er niet van. Ik betaal namelijk altijd alles met mijn pinpas. En al zou er een zwerver rondlopen met een pinapparaat in zijn zwerversjas; dan zou ik zeker niet bij hem pinnen.

Ik vond eergisteren een losse euro in mijn jaszak. Deze was van mijn vriend. Ik heb er een pakje kauwgum voor gekocht. Ik zou de zwerver wel een kauwgumpje geven, als hij dat zou willen. En een mueslireep. Maar verder ook niet.

8. MamaJaylin

3 mrt 2014
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef eigenlijk altijd wel wat,
    ik heb daar een te zwak hart voor denk ik ..

9. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Juist!

10. Crocus

Crocus Niet meer actief

Ik geef altijd wat. Alleen al omdat ik het erg vind mensen in zo een situatie te zien. Stom genoeg negeer ik wel de mensen met die daklozenkrant. Geen idee waarom. Ik geef ook niet vaak aan mensen die liedjes zingen of muziek maken op straat.

11. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Ik geef bijna altijd wat en als ik geen geld heb, bied ik een sigaret aan...

12. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik koop 1 keer per maand een daklozenkrantje, en als ik door de stad loop en ik zie een straamuzikant of iemand die straatschildering aan het maken is dan geef ik die ook wel wat, maar niet aan iedereen want moet ik zelf denk ook gaan bedelen :p

Anyway, ik geef eigenlijk nooit aan mensen die geld komen vragen vragen.

13. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ja daaaaaaaag nog niet misschien.

Weet je waar dat geld lineal recta naar toe gaat? Naar DRUGS, ALCOHOL of SIGARETTEN. Echt niet naar eten, dat vinden ze wel ergens op straat.
    Maar als jullie wat geven, geef dan liever eten of wat te drinken.

Mensen in deze regio's hoeven trouwens echt niet dakloos te zijn, er zijn uitkeringen en weet ik wat nog meer om mensen te helpen. Dakloos zijn is eigen keus als je het mij vraagt.

Eigenlijk is dit raar, de persoon met de daklozen krant 'werkt' er tenminste nog voor ;)

14. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Ik geef ze helemaal niks en ben ook niet onder de indruk als ze me gaan achtervolgen of meelopen. Veel plezier :) op een gegeven moment haken ze altijd af. Komt misschien ook wel omdat ik in Afrika gewoond heb en wat dat betreft heel wat gewend ben. Dan leer je vanzelf om te negeren.

Maar genoeg mensen geven wel geld en aan het einde van de dag hebben ze weer een heel bedrag bij elkaar gebedeld. En bij de meesten, en ik zeg niet iedereen maar een groot deel wel, gaat het op aan drugs en drank. Als je ze geld heeft houd je dat probleem alleen maar in stand, dan vind ik het beter om iets van eten te geven.

15. Joycey

Joycey Niet meer actief

16. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat meen je..Gelukkig ben ik nooit zoiets tegengekomen! Dat is vreselijk, dat je dat kan doen met een kindje..

17. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Nee, ik geef ook niks.
    1 keer aan het station kwam me er eens iemand € 0,50 vragen omdat hij dat net voor zijn treinticket te kort kwam... 2 dagen later vroeg hij mij hetzelfde... ;)
    Nee, er zijn instanties genoeg die ik onrechtstreeks sponsor.
    Hier in Duitsland krijg ik het gevoel van hoe meer je werkt en je voor je toekomst zelf probeert op te bouwen en te investeren, hoe meer de staatskas geld van je wil...
    Op een bepaald moment zal ik zelf moeten gaan bedelen en dat als een vrij goedverdienende persoon.

18. Zwada

Zwada Actief lid

11 feb 2014
    210
    0
    0
    Ik koop regelmatig de daklozenkrant.

19. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
  20. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Daklozenkrant koop ik vaak, en toen in nog in de grote stad woonde maakte ik regelmatig een praatje/dronk een kopje koffie met "mijn vaste zwervers".. Vriendelijke mensen waren dat :)

Maar mensen die om geld vragen/dreigen, nee sorry.

Deel Deze Pagina